De același autor
Statul român este principalul vinovat al prezenței printre noi a strigoilor socio-economici.
Discuțiile din ultimele zile, contradictorii, dezordonate, nervoase sau adesea ilare, pe marginea „fantomelor“ secretarului de stat din Ministerul Finanțelor Publice, Gabriel Biriș, aduc în lumină o chestiune extrem de serioasă. Oare cât adevăr exprimă de fapt afirmația nefericită și răstălmăcită? Câte „fantome“ are România și câte dintre acestea se ascund de ochiul fiscului pentru că pur și simplu statul nu le dă altă soluție? Pe cine vrea Biriș să aducă la lumină?
Noul Cod fiscal prevede că persoanele fizice care nu realizează venituri datorează o contribuție lunară de 5,5% din salariul minim brut pe economie: la valoarea actuală a salariului minim brut pe economie, de 1.050 de lei, asta înseamnă 57,75 de lei pe lună. Potrivit Economica.net, vizați de această măsură sunt circa 3,36 de milioane de români neasiguraţi la sănătate, înscrişi pe listele medicilor de familie. Gabriel Biriş spunea că noul Cod fiscal va scoate la lumină tocmai neasiguraţii la sănătate. Dar nu toți neasigurații sunt rău-platnici (fantome fiscale). Eu cred că, dimpotrivă, majoritatea neasiguraților sunt mai curând strigoi economici ai societății, care se târâie de azi pe mâine sub pragul de sărăcie, neavând cum să raporteze un venit financiar din economia de subzistență (acea economie mai puțin cunoscută prin birourile civilizate ale tehnocraților bucureșteni, dar care asigură traiul a sute de mii de familii din spațiul rural, aproape medieval, românesc). Spusele lui Biriș ar trebui să ne ducă cu gândul la săracii reali ai României, la cei pentru care noțiunea de venit este mai curând abstractă, iar banii pe care statul dorește să-i colecteze de la aceștia sunt, de fapt, o himeră care nu va îmbogăți bugetul public.
Să plecăm de la date statistice care ne pot explica de ce avem peste 3 milioane de neasigurați la sistemul de sănătate publică: România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata sărăciei relative, cu un procent de 25,4%, potrivit unor date ale Eurostat (pe locul al doilea e Spania, cu 22,2%, pe al treilea — Bulgaria, cu 21,8%). Potrivit INS, în România sunt 8,5 milioane persoane în risc de sărăcie sau excluziune socială, dar rata sărăciei, ca atare, are în jur de „2,5 milioane persoane“, declara anul trecut Silvia Pisică, director general în cadrul Institutului Național de Statistică. Peste 66% din familiile din mediul rural nu au venituri suficiente pentru traiul de zi cu zi. În termeni reali, 4,3% din populația României trăiește în sărăcie absolută, iar traiul sub limita sărăciei absolute înseamnă lipsa resurselor materiale necesare satisfacerii nevoilor de bază: lipsa unei locuințe adecvate, a hranei zilnice, a îmbrăcăminții corespunzătoare, lipsuri ce duc la degradarea totală a condițiilor de trai, inclusiv lipsa serviciilor și a asigurărilor de sănătate. Georgiana Runceanu, în analiza Ce înseamnă sărăcia în România? (pe www.openpolitics.ro), arăta că, în 2013, pragul sărăciei absolute a fost stabilit la suma de 307,3 lei/lună pentru fiecare adult echivalent, iar rata sărăciei absolute a fost de 4,3% din totalul populației (însemnând aproximativ 900.000 locuitori). Iar proiectul Strategiei naţionale privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei (2014-2020) arată că unul din cinci români se confruntă cu sărăcia determinată de venitul insuficient, iar o mare parte din sărăcia bazată pe venit este persistentă, trei sferturi dintre persoanele sărace aflându-se în această situaţie de cel puţin trei ani. Strategia vizează persoanele şi/sau familiile sărace al căror venit anual este sub 60% din venitul mediu exprimat per echivalent adult, categorie care, în 2008, când economia „duduia“, număra aproape cinci milioane de români. Asta este realitatea românească: avem foarte mulți cetățeni extrem de săraci și, implicit, incapabili să achite dări la stat, precum aberanta contribuție CASS de 5,5% pe venit, când venitul este realmente inexistent. Dincolo de strategii și rapoarte întocmite pe marginea sărăciei, observăm o mare lipsă a acțiunilor menite să reducă numărul „fantomelor“ socio-economice, și nu doar al fantomelor fiscale (al neplătitorilor voluntari de contribuții). Actualul cabinet cântă încă pe partitura lăsată de Guvernul Ponta și aprobată de un parlament imoral, preocupat de creșterea salariilor și indemnizațiilor proprii și deloc preocupat de sărăcia națională.
În plus, statul român este principalul vinovat pentru înmulțirea fantomelor fiscale: povara taxelor și a impozitelor (mai ales povara fiscală pe muncă) a dus la o economie ascunsă de 28% din PIB-ul României, cu 10% mai mare decât media Uniunii Europene, susținea anul trecut președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, citat de Agerpres.
Deși secretarul de stat Biriș susține că nu poate fi tolerată neplata impozitelor și taxelor, indiferent de motiv, părerea mea este că statul trebuie să fie mai atent la propriile acțiuni care conduc la neachitarea poverilor fiscale. Statul român este imoral și incorect cu cetățenii săi: este incapabil să sporească nivelul de trai și să scoată din sărăcie câteva milioane de contribuabili, dar este capabil să-i penalizeze prin taxe, impozite și contribuții sociale. Statul român este principalul vinovat al prezenței printre noi a strigoilor socio-economici, statul produce fantomele lui Biriș.