De același autor
Până în 2015, marile dosare istorice dintre Polonia și Ucraina au cunoscut o abordare în general moderată din partea decidenţilor. Încă din timpul mandatelor foștilor președinți Kwaśniewski, Komorowski și chiar Lech Kaczyński, cele două țări se îndreptau oficial spre reconciliere bilaterală. Aceasta s-a produs în ultimele decenii de nenumărate ori, inclusiv prin declarațiile ex-președinților Kwaśniewski și Kucima, în 2003, sau ale celor două parlamente încă din 1997. Nimeni nu a neagat oficial masacrul a 80.000 de polonezi în Volynia și Galiția de Est în 1943-’45, la fel cum nu au fost ascunse nici represaliile polonezilor, care au curmat viețile a zeci de mii de ucraineni, iar mai apoi au cauzat deportarea altor zeci de mii în nordul și nord-vestul Poloniei (Operațiunea „Vistula“). Este un amplu dosar care până în 2013-2014 era considerat a fi exclusiv de resortul istoricilor și nu încuraja reinterpretarea masacrului ca fiind un genocid minuțios planificat.
Filmul Wołyń
Un moment de maximă intensitate emoțional-politică s-a consumat în toamna lui 2016. Filmul Wołyń, sub regia lui Wojciech Smarzowski, probabil nu este deliberat antiucrainean, însă a provocat ample dezbateri în ambele țări. Smarzowski este unul dintre cei mai talentați regizori polonezi, fiind cunoscut pentru abordarea unor teme dificile și interpretări provocatoare. Wołyń este, totuși, un film ce proiectează exagerat o serie de stereotipuri și pseudo-mituri total inutile, într-un context în care Ucraina se află în stare de război și se confruntă cu amenințarea constantă a unei invazii dinspre Rusia. Pelicula a apelat la proiectări scenice extrem de negative despre modul în care în timpul celui de-al Doilea Război Mondial o minoritate activă a naționaliștilor ucraineni a indus un conflict într-o lume rurală multietnică care învățase de-a lungul multor secole să conviețuiască pașnic. Filmul dă naştere la sentimente puternice de oroare și este un exercițiu mental de rezistență și interpretare care trezește nu atât dorința de plângere și compătimire, cât mai degrabă respingere accentuată și chiar ură la adresa ucrainenilor.
Văzut într-un context mai larg, în special cel al actualelor interpretări istorice prin oficializarea zilei de 11 iulie ca zi a genocidului polonezilor din Volynia și Galiția, filmul nu contribuie la consolidarea relațiilor bilaterale sau la construcția unui prezent reciproc avantajos, ci mai degrabă supralicitează o tragedie de masă pentru câștiguri identitare incerte în prezent. S-a mers chiar până acolo încât Ministerul Afacerilor Externe de la Kiev a trebuit să îndemne la anularea unor evenimente publice ce urmau să dezbată filmul Wołyń cu participarea unor istorici și activiști polonezi.
Erodarea principiilor politicii estice
În ultimii doi ani, politica estică a Poloniei a suferit schimbări majore de accente, adesea nu în cea mai bună direcție, iar a scrie în prezent doar despre o dinamică pozitivă în relațiile polono-ucrainene nu mai este atât de ușor. Anii 2014-2015 sunt considerați de foarte mulți formatori polonezi ca ani de cotitură în relația dintre Varșovia și Kiev. Geografia vizitelor oficiale ale președintelui Duda și prim-ministrului Szydło plasează Ucraina pe plan secundar de la bun început. Este edificator și faptul că primul ministru Beata Szydło încă nu a vizitat Ucraina în calitate oficială. Iar în comunitatea de expertiză și formare a opiniei publice a început să se ridice întrebarea: în ce direcție ar trebui să se dezvolte relațiile bilaterale?
Filmul polonez Wołyń (regia: Wojciech Smarzowski) probabil nu este deliberat antiucrainean, însă a provocat ample dezbateri în ambele țări.
Se oscilează între patru posibile scenarii: buna vecinătate; parteneriat condiționat; parteneriat strategic amplu și necondiționat; alianță militară și integrare de facto într-o Europă largă (cu mai multe viteze sau geometrii flexibile, din care ar putea face parte și formate regionale structurate în jurul ideii de Intermarium sau Regiunea Celor Trei Mări – Adriatică-Baltică- Neagră).
La nivel social, pe fundalul unui naționalism ascendent, Polonia se confruntă cu o creștere a cazurilor de vandalism împotriva monumentelor care îi comemorează pe ucraineni în cimitire sau locurile de cult. O tendință similară se observă în locurile de cult și comemorare a polonezilor din Ucraina. În ultimii doi ani au fost numărate cel puțin 15 astfel de cazuri. Însă un episod din octombrie 2016, atunci când un cimitir ucrainean dintr-un sat din sud-estul Poloniei a fost vandalizat de către un grup de extremiști (probabil finanțat de serviciile secrete rusești), a generat mobilizarea societății civile poloneze, care a semnat o scrisoare publică ce îndeamnă la calm, reținere, dialog și prietenie. Mai mult, anumite organizații radicale din Ucraina (posibil finanțate de serviciile secrete rusești) au amenințat cu acțiuni similare împotriva polonezilor din Ucraina. A devenit celebru atacul asupra Consulatului Poloniei din Lutsk cu un lansator de grenade, din martie 2017. În același timp, Institutul Național al Memoriei din Kiev duce o politică de escaladare retorică deliberată, printr-un discurs de politizare exagerată în jurul problemelor asociate locurilor de cult și memorie.
Așadar, climatul politico-social între cele două țări se deteriorează încet și este exacerbat mai ales prin noile politici identitar-istorice ale Varșoviei, care nu vizează exclusiv doar Ucraina. Însă importanța Ucrainei pentru Polonia în acest context este marcată de filozofia larg răspândită printre polonezi: fără o Ucraină independentă și puternică, nu există o Polonie independentă și puternică. Rămâne o întrebare deschisă de ce noua guvernare susține un discurs revizionist în privința Ucrainei, dar și, în egală măsură, de ce anumiți intelectuali și oameni de cultură polonezi (cum este și cazul regizorului Smarzowski) susțin victimizarea Poloniei într-un mod exagerat și într-un moment atât de neprielnic.
În prezent, peste 1.300.000 de ucraineni locuiesc, muncesc și studiază în Polonia. Să auzi limba ucraineană (sau rusa cu accent ucrainean) pe străzile orașelor poloneze este ceva firesc și banal. Piața muncii și sistemul educațional polonez rămân încă foarte atractive pentru ucraineni, iar capacitatea de integrare lingvistică-culturală a ucrainenilor în Polonia este comparabilă cu cea a românilor în Italia sau Spania, adică o chestiune de câteva luni. Nivelul interacțiunii sociale între cele două națiuni este mai intens ca niciodată în ultimele trei secole, iar pentru o parte din ucraineni Polonia a devenit țara care a înlocuit Rusia, în sensul speranțelor economice de dezvoltare și acces în Europa. Mai mult, migrația ucraineană din Polonia contribuie substanțial la diminuarea costurilor de modernizare a Poloniei, compensând nevoile de forță de muncă după ce peste patru milioane de polonezi au migrat spre statele UE occidentale în ultimele două decenii. În aceste condiții, se pune problema dacă actualul trend naționalisto-nativist-istoricist promovat de guvernarea PiS este rentabil economic și în ce măsură guvernarea PiS riscă să repete greșelile trecutului, prin reînvierea artificială a unor antagonisme istorice.
Este prematur să spunem că Polonia este la începutul unei noi paradigme în politica sa externă, în special în relația față de Ucraina. Însă, adesea, mutările strategice sunt prefigurate de efectul agregat al unor acțiuni aparent minime și percepute ca secundare sau inofensive. De peste un an, reputați experți polonezi de politică externă atrag atenția asupra faptului că, din 1989 până în prezent, politica externă a Poloniei nu a fost vreodată mai diferită și mai îndepărtată de „principiile ULB“. La nivelul elitelor, Polonia a început să piardă imaginea de model central-european pentru vecinul său Ucraina. De cealaltă parte, nici liderii ucraineni nu mai văd în Polonia ancora imediată în sistemul euroatlantic, preferând a se complace într-un fals sentiment de siguranță momentană dată de accesarea directă prin telefon a marilor cancelarii europene. Între timp, erodarea relațiilor bilaterale polono-ucrainene continuă.
* Octavian Milewski este doctorand în cadrul Graduate School of Social Research, Academia Poloneză de Științe.