Pe aceeași temă
1. Uniunea Europeană nu ar fi aceeași fără Marea Britanie. Este greu de imaginat cum ar funcționa, dar sunt convins că UE va continua să existe. Ar fi, însă, mai lipsită de forță și mai puțin ambițioasă în rolul său pe scena mondială. Multe contribuții ale Marii Britanii nu ar putea fi compensate. De asemenea, Marea Britanie ar fi substanțial slăbită dacă ar rămâne singură, fără UE. Nu aș îndrăzni să prezic care dintre cei doi parteneri ar suferi mai mult, dar un lucru e sigur, și anume că „divorțul“ i-ar afecta pe amândoi. Cred că britanicii vor înțelege și ei acest lucru și că acesta va fi argumentul decisiv care va influența alegătorii la referendumul de la 23 iunie.
2. Gestionarea crizei migranților la nivel european a fost percepută în Slovacia drept un dezastru. De la început, nu a existat o reacție eficientă; toate reacțiile au venit foarte încet, greșit, uneori sub influența haosului și a panicii. Au lipsit consultările cu UE și acțiunile coordonate. Cred că o gestionare realistă a crizei se află încă la un nivel foarte nesatisfăcător. În această situație, multe țări au început să ia măsuri individuale, dar nu asta este soluția. Pe de altă parte, îi înțeleg, au trebuit să ia aceste măsuri din pură frustrare față de incapacitatea de a avea o strategie europeană comună. Ultima propunere a Comisiei Europene, potrivit căreia o țară trebuie să plătească 250.000 de euro pentru fiecare migrant refuzat, dovedește faptul că comisarii sunt rupți de realitate. Cu asemenea propuneri nu fac altceva decât să provoace euroscepticism.
3. Nu sunt în favoarea unei asemenea decizii. Înțeleg atât necesitatea de a dezvolta și chiar cultiva o bună cooperare economică cu China, cât și importanța Chinei în afacerile internaționale în general. Cu toate acestea, există anumite aspecte referitoare la natura structurii statului și la ideologia pe care se bazează care pur și simplu nu pot fi trecute cu vederea, iar acest lucru trebuie să conteze atunci când ne definim relațiile cu chinezii.
4. În următorii ani, UE ar trebui să fie interesată să dezvolte bune relații și o cooperare pragmatică cu Rusia, cu condiția ca Rusia să respecte regulile și acordurile care stau la baza unei asemenea cooperări. Este greșit să ne comportăm față de ruși ca și cum ar fi elevi de gimnaziu imaturi. Spun asta pentru că unor politicieni europeni (și americani) le place să-i dăscălească pe ruși și este de înțeles că rușilor nu le place. Ar trebui să-i tratăm cu respect, acolo unde se cuvine respectul, și să nu-i subestimăm niciodată. Referitor la sancțiuni, ar trebui să ne menținem poziția. Dacă rușii nu arată că sunt gata să coopereze în anumite domenii, sancțiunile ar trebui menținute, oricât de sensibil și dificil ar fi subiectul pentru unele state membre. În anul următor, mă aștept ca UE să dea dovadă de bunăvoință în ceea ce privește evaluarea cooperării cu Rusia într-un mod realist, pragmatic și flexibil. Dar realismul poate veni numai ca reacție la gesturi de bunăvoință ale Rusiei, care ar fi demonstrate prin dorința de a contribui la rezolvarea problemelor internaționale, în special a acelora în soluționarea cărora Rusia are are un cuvânt greu de spus.
5. În primul rând, Strategia globală a UE în domeniul politicii externe și de securitate ar trebui să reflecte realitatea și ar trebui să traducă interesele pragmatice ale UE în contextul noii scene mondiale. Un punct central în cadrul acestui document ar trebui să-l constituie mecanismul de coordonare a celor 28 de state membre în cel mai eficient mod. În consecință, un răspuns simplu la această întrebare ar fi acela că ar trebui să existe două priorități bine definite: așteptări realiste și coordonare.
6. Următoarea etapă a extinderii UE ar trebui să fie continuarea negocierilor cu țările angajate în procesul de aderare, fără a încetini procesul. Mă refer aici la Muntenegru și Serbia. În ceea ce privește celelalte țări, ca Albania și Macedonia, trebuie să le ajutăm să devină membre la un moment dat, când vor fi pregătite. Acest proces ar trebui să se desfășoare fără „favoruri“. Până la urmă, această abordare ar trebui aplicată și în cazul Bosniei și Herțegovinei și în cazul Kosovo. Insistăm asupra faptului că trebuie să îndeplinească pe deplin criteriile, dar în același timp trebuie să ne dovedim și noi credibilitatea în cadrul acestui proces. Trebuie și noi să ne îndeplinim partea noastră de înțelegere. Mă aștept ca, pentru cei dintre noi care sprijină procesul de extindere al UE, să fie dificil să contracareze anumite tendințe în unele state membre care ar prefera ca procesul de extindere fie să se diminueze, fie să se oprească de tot. Cred că forțele proextindere din instituțiile UE vor câștiga. Turcia este, desigur, cu totul altă poveste. Este o țară care a început negocieri de aderare, iar acestea ar trebui să se desfășoare normal, ca în cazul oricărei alte țări. Toate problemele legate de criza migrației ar trebui să fie separate complet și absolut de negocierile de aderare.