Pe aceeași temă
„Urmele“ creștine pe care le consumăm voios prin intermediul media nu sunt altceva decât tot atâtea forme de expresie a „religiei ieșirii din religie“, pentru a ne raporta la celebra formulă a lui Marcel Gauchet.
Aș putea afirma încă de la început faptul că, în Occident, Biserica și mass-media sunt supuse unei opoziții cvasipermanente. Pe de o parte, se află Biserica, purtătoare a unui Adevăr relevat și a unei Tradiții care impune reguli severe, adesea contradictorii stilului de viață actual, bazat pe deplina libertate de alegere a persoanei. Pe de altă parte, mass-media clasice şi digitale, „organism“ uriaș funcționând sub presiunea audienței, a emoției imediate, a simplificării eterne a mesajului. Or, tocmai acest travaliu de simplificare fără limite și, mai nou, de înlocuire a mesajului text cu imagine are darul de a-i „indispune“, să spunem delicat, pe oamenii Bisericii. Cum să explici că ingineria genetică operată asupra unor embrioni umani deja formați ridică enorme probleme de etică, în fața unui public larg, obsedat de mitul tinereții veșnice, educat în spiritul progresului absolut, fără a ți se aplica infama etichetă de „fundamentalist“? – e doar un exemplu printre altele.
Islamul complică o situație deja tensionată. Prin atrocitățile comise de Statul Islamic, el a explodat pe scena mediatică (în special online) în modul cel mai brutal cu putință, iar mass-media occidentale au devenit și mai sensibile la orice nuanță de opoziție religioasă fundamentată religios. Criza refugiaților, din ultimele luni, a adus iarăși în discuție „gradul de religiozitate“ al Europei Occidentale – formula nu este una tocmai exactă, dar o alta mai bună nu pot găsi pe moment. După tot ceea ce s-a întâmplat, nu este sigur că asistăm la o redescoperire a religiei creștine în societățile occidentale şi o creştere a practicii asociate. Avem, în schimb, un retur în forță al acesteia în mass-media, asociat individului, a marilor întrebări cu privire la condiția acestuia în Europa actuală. Iar bisericile occidentale au mers până la capăt în această criză, prin promovarea intensă în media a unui mesaj de toleranță și pace – devenirea ultimă a creștinismului, în ciuda manipulării politice a acestuia de către unii lideri occidentali.
România nu a fost confruntată (deocamdată!) cu un aflux de refugiați. Am fost mai degrabă simpli spectatori la evenimente, consumând imagini și știri. Clasica imagine cu Papa la fereastra palatului de la Vatican sau cu biserici transformate în locuri de primire pentru azilanți au trecut fără să lase prea multe urme în dezbaterile din România, atâtea câte au fost, bune sau rele.
Cred însă că diferențele de reflectare a faptului religios contemporan între „Orient“ și „Occident“ pot fi mai bine percepute în emisiunile satirice. Paradoxal doar la prima vedere. La o analiză mai atentă, ele furnizează o mulțime de informații despre imaginarul religios al populației, o anumită „stare de spirit“ specifică unei perioade de timp pe care o traversăm. De fapt, satira televizată (și, în parte, publicitatea construită pe baza unui mesaj religios) indică ceea ce este permis să prezentăm ca obiect al ironiei și modul de realizare. Să luăm ca exemplu de analiză celebra, longeviva și mult lăudata emisiune de marionete Les Guignoles de l’Info. O emisiune extrem de populară în Franța și în lumea francofonă, care imită personalitățile cele mai în vogă ale momentului, foarte conectată la ultimele evenimente politice și sociale ale lumii. Adesea, ea atinge prin glumele sale nu doar persoana Papei, ci și Biserica Catolică în ansamblu, ca instituție. Acțiunea de „desacralizare“ operată deci prin intermediul mass-media se răsfrânge asupra unor ritualuri catolice de bază, chiar și asupra unor aspecte sensibile ale dogmei. Cu toate acestea, autorii emisiunii au avut mereu o „distanță“ mai degrabă respectuoasă față de Biserică, încercând să nu provoace cu orice preț sensibilitatea religioasă profundă a unei părți din public – așa cum nu a fost cazul în tristul episod al revistei Charlie Hebdo – care a dus, printre altele, la o reticență extremă față de utilizarea simbolurilor religioase în mass-media.
În „Orientul“ Europei situația nu este radical diferită, în ciuda a ceea ce am fi tentați să credem la o primă evaluare. De exemplu, în România, grupurile umoristice deja consacrate în anii ‘90, dar și cele mai recente instrumentalizează în vederea producerii comicului figura stereotipă a preotului ortodox, așa cum l-a construit imaginarul colectiv – jovial, iubitor de plăceri ale vieții, de o vitalitate uneori excesivă, darnic în sfaturi morale, dar avar în aplicarea lor în conduita personală. Nimic din ceea ce este prezentat nu este imprevizibil, nu putem vorbi de o „deconstrucție“ sistematică a instituției religioase ca atare, discursul practicat fiind mai degrabă o ironie la adresa unor persoane-simbol.
Datele problemei se schimbă în cazul publicității. Propagând un sistem complet de „credințe“ în valorile comerciale, explorând, reciclând și inspirându-se masiv din valori și idei religioase, publicitatea recurge adesea la simboluri, teme și principii religioase în permanenta sa căutare a noului, a ideii celei mai inspirate. România este încă departe de a se vedea invadată de panouri publicitare gigant reprezentând Cina cea de taină remasterizată în variantă feminină, voit șocantă, după cum am putut vedea eu însumi în Occident. Nu pentru că publicitarii s-ar jena să o facă, ci pentru că nu există un public suficient de receptiv să o accepte. Pentru moment, putem vorbi mai degrabă de mesaje publicitare voit naive, imaginea călugărilor (și a vieții monahale, în general) fiind asociată produselor de patiserie sau de post. Am mai avut și spotul dedicat călugărului-Batman, aruncat din eroare peste o balustradă (care ulterior s-a „viralizat“ și a circulat ca o glumă spontană). Sau, la începutul anilor 2000, o publicitate Dacia (încă nu Logan pe atunci) în care apare ca personaj principal un preot ortodox care oficiază o cununie în care automobilul are partea leului. Nimic excepțional deci, iar impactul real al unor prezențe media de acest tip este greu de estimat, atât timp cât marea majoritate a studiilor de audiență ale televiziunii au ca subiect mesajele politice și publicitare, alegătorul și consumatorul.
Nu putem ști unde începe și unde se termină sentimentul apartenenței la un grup religios, având o practică specifică, reflectat în emisiunile TV. Este însă evident faptul că televiziunea (plus Internetul!) este cel mai puternic agent de estompare, ștergere chiar, a diferențelor care structurează atât identitatea religioasă a individului, cât și a relațiilor sociale întreținute cu familia, vecinul etc.
Poate părea o afirmație pesimistă, dar, în ambele părți ale continentului, televiziunea și new-media asociate nu sunt altceva decât un operator de desacralizare și „dezarticulare“ cognitivă și normativă a sistemelor culturale, modelată și de religia creștină, indiferent de formele de expresie ale acestora. În ipoteza ultimă, „urmele“ creștine pe care le consumăm voios prin intermediul media nu sunt altceva decât tot atâtea forme de expresie a „religiei ieșirii din religie“, pentru a ne raporta la celebra formulă a lui Marcel Gauchet. Rămâne de văzut în ce măsură recentul „cutremur spiritual“ care s-a abătut asupra Europei via emigrația musulmană va schimba datele acestei probleme. Dar este vorba de un alt subiect major, cu implicații nebănuite. Trebuie doar să mai avem (puțină!) răbdare.