Pe aceeași temă
Azi, mă tem că acest scenariu poate deveni realitate. Atât Marea Britanie, cât și Uniunea Europeană ar fi putut evita asta. Dacă tabăra pro-Brexit se va impune, nu vom avea de fapt câștigători. Pe termen scurt, mediu și lung, atât Uniunea, cât și Marea Britanie ar avea numai de pierdut. Politic vorbind, responsabilitatea îi revine premierului britanic. David Cameron a cedat în fața discursurilor populiste, fiind cel care a propus organizarea unui referendum. Astăzi, el cere britanicilor să voteze pentru rămânerea în UE, dar el nu a fost în stare să unească Partidul Conservator în jurul acestei poziții. Sper să fiu eu pesimist...
2. Dezbaterile de la noi s-au concentrat asupra relocării obligatorii sau voluntare a refugiaților. Ele au fost dominate de profeții apocalipsei, care au preferat să stimuleze temerile populației, în loc să explice cum anume putem contribui la o soluție europeană comună. Nevoia de solidaritate cu cei persecutați sau care riscă să piară într-un război care nu e al lor a fost eludată de elitele politice de la București. Mai mult, Guvernul Ponta a găsit de cuviință să șantajeze Europa, insistând asupra admiterii României în Spaţiul Schengen în schimbul cooperării în privința relocării refugiaților!
3. Atâta vreme cât China nu îndeplinește criteriile, întrebarea nu ar trebui pusă pe agendă. Partidul unic controlează statul, iar statul controlează economia. China e o economie dirijată, nu una de piață.
4. Relațiile dintre țările UE și Rusia depind de alegerile de politică externă pe care le va face Moscova. Acum câțiva ani, Uniunea își descria relația cu Rusia în termeni de „parteneriat strategic“. Azi suntem departe de așa ceva din pricina acțiunilor agresive ale Rusiei lui Putin, care a anexat în mod ilegal Crimeea și întreține instabilitatea în Estul Ucrainei. Renunțarea la sancțiunile pe care Uniunea le-a impus Rusiei nu poate avea loc decât după ce acordurile de la Minsk vor fi implementate, iar Crimeea va redeveni teritoriu ucrainean. Sper ca, în următoarele săptămâni, unitatea europeană în jurul acestor opțiuni să nu se șubrezească.
5. În ultimii ani, crizele pe care le-a avut de înfruntat UE au venit atât din vecinătatea sa sudică, cât și din cea estică. Ar trebui să căutăm, de aceea, stabilizarea și dezvoltarea țărilor din imediata noastră apropiere. Multe dintre evenimentele petrecute aici ne-au luat prin surprindere: nici Primăvara arabă, nici agresiunea Rusiei n-au fost anticipate. Ar fi bine să ne îmbunătățim capacitatea de a anticipa evenimentele care ne afectează, dar și de a identifica rapid reacțiile potrivite. În plus, ca să putem juca un rol în vecinătatea noastră, solidaritatea între statele UE e capitală. Aștept cu mare interes ziua în care deputații europeni provenind din state din Estul Europei vor fi la fel de interesați de evenimentele din vecinătatea sudică a Europei, precum sunt de cele din vecinătatea estică. Abia atunci vom putea afirma că avem o adevărată politică externă comună.
6. Cred că e nevoie să revenim la rațiunea esențială de a fi a politicii de extindere. O Uniune care nu privește decât spre interior și care se lasă purtată de valul celor ce se tem de extindere este o Uniune amenințată de osificare. Aprofundarea integrării europene și extinderea au fost procese care s-au derulat mereu în paralel. Odată cu fiecare aderare, Comunitatea Europeană și, mai apoi, Uniunea s-au transformat, pentru că extinderea implică și o reflecție despre ce suntem și ce vrem să fim. Această politică a lărgit aria de prosperitate, stabilitate și democrație pe continentul european. Nu avem un instrument mai bun pentru a difuza valorile pe care le apărăm. Cred, prin urmare, că UE trebuie să-și reconfirme formal atașamentul față de această politică. Anunțul sec de la începutul actualei Comisii Europene - „în următorii cinci ani nu va avea loc nicio extindere“ -, deși justificat de nivelul de pregătire a statelor candidate și potențial candidate, n-a fost inspirat. El a demotivat aspiranții la aderare și a fost înțeles ca o potențială dezangajare a Uniunii în Balcanii de Vest, într-un moment în care prezența Rusiei în acest spațiu e tot mai pronunțată. România ar putea ajuta țările din Balcanii de Vest și Turcia să îndeplinească mai ușor criteriile de aderare.