Pe aceeași temă
1. Proiectul european este mai presus de orice țară individuală. În acest sens, sunt sigur că UE va continua să se dezvolte și să evolueze, chiar dacă unul dintre cele mai influente state membre decide să se retragă. Cu toate acestea, este clar că, fără Marea Britanie, poziția UE ar putea fi mai slabă – atât pe plan intern, cât și pe plan internațional. Un Brexit nedorit ar încuraja forțele antieuropene din unele state membre. Precedentul retragerii și al unei prime activări a Articolului 50 din Tratatul Uniunii Europene ar putea declanșa un euroscepticism mai puternic, complicând și mai mult integrările viitoare. Ramificațiile economice pentru comerț și stabilitate macroeconomică sunt foarte dificil de prevăzut, dar este clar că implicațiile ar fi enorme, în special pentru Marea Britanie și țările care au strânse legături economice cu ea. Ieșirea britanicilor ar schimba drastic relațiile dintre statele membre și ar slăbi inevitabil prezența politică globală și de securitate a UE.
2. Croația este una dintre țările situate în Estul Mediteranei, pe așa-numita rută balcanică, iar anul trecut a primit 750.000 de migranți în tranzit. Am fost solidari cu refugiații și migranții care fug de amenințările războiului și instabilității. Abordările individuale ale valurilor migratoare necontrolate, abordări croite în fiecare țară, au fost un eșec. Nu există o soluție națională pentru criza refugiaților. Numai un acord la nivelul UE asupra unei soluții comune ar putea duce la controlul fluxului, respectând în același timp legile și procedurile internaționale. Soluția europeană pe termen lung pentru criză va fi determinată de două procese importante. Primul este implementarea reformei sistemului european comun de azil, care trebuie să asigure un mecanism echilibrat de distribuire a solicitanților de azil și a refugiaților între statele membre. Cel de-al doilea proces important este implementarea Planului de acțiune cu Turcia, care a devenit partenerul-cheie al UE în controlul fluxului de migranți.
3. În primul rând, trebuie ținut seama de cum interpretăm protocolul OMC al Chinei. Pentru asta, UE ar trebui ca, împreună cu partenerii săi comerciali, să găsească o soluție conformă cu regulile OMC și ale UE. Prevederile OMC nu spun că Beijingul va obține automat statutul de economie de piață, ci numai că o anumită prevedere va înceta să se mai aplice. Trebuie să evaluăm funcționarea economiei chineze, luând în considerare faptul că exporturile ieftine din China au deja consecințe economice puternice în UE. Astfel, trebuie să ne protejăm eficient producătorii împotriva dumpingului sau a importurilor chinezești subvenționate, reformând instrumentele de apărare comerciale învechite ale UE. Aș dori să evidențiez nevoia de a proteja întreprinderile mici și mijlocii dezavantajate în ceea ce privește accesul la instrumente de protecție comercială. În cazul garantării imediate a statutului de economie de piață Chinei, 211.000 de oameni și-ar pierde slujbele, în sectoare care în prezent sunt acoperite de măsuri anti-dumping împotriva Chinei. Este în interesul tuturor ca UE să păstreze relații economice echilibrate și sănătoase cu China: e unul dintre partenerii noștri comerciali strategici.
4. UE a dorit să creeze un parteneriat strategic cu Rusia în domeniul cooperării economice și al promovării stabilității internaționale. Dar Moscova a dorit să-și întărească rolul pe scena politică mondială, creând crize și conflicte înghețate în vecinătatea UE. Este evident că UE nu poate considera Federația Rusă drept un partener credibil, atâta timp cât aceasta nu respectă suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei. În acest context, vom insista asupra măsurilor restrictive față de Rusia, până va începe să-și respecte pe deplin obligațiile asumate în cadrul acordurilor de la Minsk. Este foarte important ca toate statele membre să rămână puternice și unite în această politică. Credibilitatea politică a UE nu ar trebui pusă în pericol din cauza contrasancțiunilor adoptate de Moscova. Relațiile strategice cu Rusia se pot reconstrui, cu condiția ca ea să înceapă să-și utilizeze capacitatea și forța pentru a colabora cu UE și partenerii internaționali, în rezolvarea problemelor globale.
5. Valorile democratice și statul de drept sunt simboluri ale UE și au fost incluse deja în Strategia Europeană de Securitate din 2003. Aceste valori sunt instrumentul nostru cel mai puternic și fundamentul angajamentului european pe scena mondială. Respectându-ne pe plan intern valorile care au inspirat crearea UE, contribuim nu numai la propria noastră securitate și prosperitate, ci și la credibilitatea și influența UE în exterior. Fiind conștienți de provocările cu care se confruntă UE în prezent, principala noastră prioritate ar trebui să o constituie puterea exemplului. UE are nevoie de promovarea locurilor de muncă și a creșterii economice, precum și de întărirea și apărarea propriei noastre securități. Doar așa putem răspunde amenințărilor și crizelor la nivel global. Trebuie să ne ținem și promisiunea față de țările cu o perspectivă europeană clară și să acționăm decis în Vecinătate. Dincolo de aceasta, ar trebui să considerăm Strategia globală UE o oportunitate de a interacționa cu cetățenii noștri, făcând astfel politicile europene mai bine înțelese și câștigând, la rândul nostru, un sprijin mai amplu pentru prioritățile și acțiunile noastre. În fine, trebuie să fim conștienți că ambițiile și scopurile stabilite în Strategie pot fi realizate numai dacă le sunt alocate fonduri adecvate. Acest lucru e vital pentru mărirea vizibilității UE în lume, nu numai ca donator de ajutor umanitar, dar mai ales ca actor global.
6. Provocările interne și externe cu care s-a confruntat Europa în ultimul an nu au contribuit la diminuarea scepticismului latent al cetățenilor UE în ceea ce privește extinderea. Politica de extindere a UE se situează în mod cert pe radarul preocupărilor noastre, dar rămâne la fel de relevantă ca întotdeauna. Este una dintre politicile cele mai de succes ale UE și a adus pe continent pace, democrație, respect pentru statul de drept și drepturile omului. A întărit poziția UE în lume, a oferit prosperitate pentru circa 500 de milioane de oameni și a contribuit la întărirea stabilității și securității UE. O perspectivă europeană clară a fost esențială pentru transformarea democratică și economică a țărilor din Sud-Estul Europei, consolidând astfel stabilitatea vecinătății imediate a UE. În aceste condiții, nu ar trebui să ne riscăm realizările, ci să continuăm politica de extindere a UE. Desigur, aderarea la UE trebuie să aibă loc atunci când condițiile sunt satisfăcute de către fiecare țară în parte. Acest lucru este important nu numai pentru credibilitatea UE, dar și pentru a păstra ceea ce am realizat până acum.