Pe aceeași temă
Rusia este un vecin important. Considerăm că o strategie realistă și responsabilă pentru relațiile UE cu Rusia trebuie să se bazeze pe principiile dreptului internațional, pe o descurajare credibilă și pe o abordare bazată pe principii în domenii de interes comun, în vederea garantării securității în vecinătatea UE și a unei ordini europene pașnice.
Sancțiunile sunt necesare ca o reacție de principiu la orice încălcare flagrantă a frontierelor recunoscute pe plan internațional și al suveranității statelor. Ele s-au dovedit a fi un mijloc eficient de descurajare a agresiunii rusești în Ucraina. Insistăm că UE ar trebui să fie pregătită să ia în calcul adoptarea de sancțiuni suplimentare, inclusiv personalizate, pe fondul continuării acțiunilor Rusiei.
Reluarea cooperării dintre UE și Rusia ar putea fi discutată doar cu condiția ca Rusia să respecte pe deplin integritatea teritorială și suveranitatea Ucrainei - inclusiv Crimeea -, să implementeze în totalitate Acordurile de la Minsk (care includ controlul deplin al frontierei de către autoritățile ucrainene, retragerea necondiționată a trupelor și a armamentului rusesc și oprirea imediată a acordării de asistență grupurilor rebele) și să oprească activitățile militare destabilizatoare la frontierele UE.
Grupul PPE respinge doctrinele rusești privind existența unor zone speciale de interes sau a unor drepturi speciale pentru ruşii din străinătate, care au generat acțiuni premeditate de destabilizare a vecinilor săi.
Oficialii ruși ale căror acțiuni sau inacțiuni au facilitat sau condus la crime de război în Siria și Ucraina vor trebui să răspundă în fața justiției penale internaționale. Cerem Rusiei să coopereze pe deplin cu ancheta privind doborârea aeronavei MH17, o posibilă crimă de război.
Grupul PPE sprijină cele 5 principii care ghidează relațiile dintre Rusia și UE adoptate la 14 martie 2016.
1. Implementarea Acordurilor de la Minsk
Nu se poate ajunge la o soluționare durabilă a războiului din Ucraina fără implementarea integrală a Acordurilor de la Minsk și cu respectarea necondiționată a suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei. Condamnăm în cei mai puternici termeni anexarea ilegală a Peninsulei Crimeea de către Rusia.
Sancțiunile activate ca urmare a acțiunilor de destabilizare a estului Ucrainei pot fi ridicate numai după implementarea integrală a Acordurilor de la Minsk. Măsurile restrictive impuse ca răspuns la anexarea ilegală a Crimeei și Sevastopolului vor fi suspendate odată ce Peninsula Crimeea va fi retrocedată Ucrainei.
Nu numai că nu există progrese în ceea ce privește implementarea Acordurilor de la Minsk de către Rusia, dar situația din zonele necontrolate din estul Ucrainei se deteriorează grav, trupele rusești și forțele separatiste conduse de ruși fiind responsabile pentru majoritatea încălcărilor de încetare a focului.
2. Consolidarea relațiilor cu Estul
UE trebuie să-și intensifice cooperarea cu țările Parteneriatului Estic în scopul consolidării instituțiilor democratice, al rezilienței și independenței lor, ținând seama în special de încercările Rusiei de a le influența în mod clandestin prin împiedicarea inițiativelor reformiste.
Cerem statelor membre să mărească ajutorul acordat Ucrainei, inclusiv prin furnizarea de sisteme defensive adecvate, pentru a descuraja escaladarea militară în estul Ucrainei.
Politica de extindere a UE ar trebui să echilibreze influența crescândă a Rusiei în Balcanii de Vest și încercările sale de a submina integrarea lor euro-atlantică.
3. Întărirea rezilienței UE
Amenințările hibride sistematice ale Rusiei necesită o descurajare puternică și reziliența UE. Strategia informațională a Kremlinului este parte din politica Rusiei de a slăbi coerența și de a submina politicile UE.
Deplângem încercările Rusiei de a submina procesele democratice în societățile europene, inclusiv prin folosirea sistematică și strategică a dezinformării și propagandei, precum și prin sprijinirea și finanțarea partidelor radicale și extremiste din interiorul și din afara UE. Companiile ICT trebuie să colaboreze mai bine în lupta împotriva troll-ilor de pe platformele social-media și a bots-ilor Rusiei, dacă vor să continue să funcționeze în UE.
Pentru a opri interferența Rusiei în campaniile electorale naționale din Europa, Grupul PPE solicită o reglementare mai strictă a finanțării partidelor politice (în special prin interzicerea finanțării directe sau indirecte din surse străine și creșterea transparenței) în toate statele membre. Solicităm o evaluare extinsă a finanțării rusești indirecte a partidelor și fundațiilor europene. Grupul PPE cheamă statele membre să prioritizeze investigarea interferenței ruse în campaniile electorale prin hackeri, dezinformări sau atacuri cibernetice.
Salutăm inițiativele UE, precum crearea East StratCom Task Force. Regretăm faptul că, până în prezent, aceasta cuprinde doar 10 membri, iar personalul este în mare parte sponsorizat de statele membre ca experți naționali detașați. Solicităm transformarea East StratCom Task Force într-o structură permanentă a UE, cu o finanțare adecvată și sustenabilă și cu un personal semnificativ sporit.
Grupul PPE solicită elaborarea unei strategii eficiente, bine țintite și personalizate pentru promovarea politicilor și a valorilor UE, în special în vecinătatea estică. Ar trebui să transmită un semnal pozitiv acelor societăți, să accentueze beneficiile reale din politici concrete, precum liberalizarea vizelor, și să sporească gradul de conștientizare publică față de activitățile de dezinformare ale actorilor externi.
Există o nevoie fundamentală pentru un jurnalism profesionist, independent, etic și bazat pe fapte - în special în mass-media din limba rusă - pentru a contracara minciunile și dezinformarea, precum și necesitatea de a sublinia urgența formării și educării jurnaliștilor în acest domeniu.
Subliniem importanța creșterii gradului de conștientizare, a educației și a media online atât pentru cetățenii din UE, cât și pentru cei din statele Parteneriatului Estic sau Balcanii de Vest. UE trebuie să acorde sprijin proiectelor care vizează promovarea și dezvoltarea unor standarde jurnalistice înalte, libertatea presei și informarea imparțială în Rusia.
Politica energetică este un element important al politicii externe a UE. Susținem ferm finalizarea unei uniuni energetice, interconectarea rețelelor energetice naționale, pentru a reduce considerabil dependența statelor individuale de Rusia. Îndemnăm statele membre să țină seama de interesele strategice europene și să respecte principiile solidarității, înainte de a se angaja în acorduri energetice exclusive cu Rusia.
Proiectul Nord Stream 2 nu este în concordanță cu politica energetică a UE, creşte dependența UE de aprovizionarea cu gaz rusesc și amenință piața internă a gazelor naturale din UE. Solicităm instituțiilor UE să evalueze în detaliu compatibilitatea proiectului Nord Stream 2 cu legislația UE și, dacă este necesar, să îl înghețe.
Solicităm instituțiilor UE să se asigure că întreaga infrastructură de conducte continentale și offshore care vin către UE nu subminează în niciun fel strategia energetică a Uniunii și că funcționează în conformitate cu legislația UE, în special cu cel de-al treilea pachet energetic, cu regulile privind securitatea ofertei de gaz natural, cu regulile concurenței și cu normele de mediu.
Rusia exploatează absența unui cadru internațional legal în domenii precum securitatea cibernetică și absența răspunderii în reglementarea mass-media și folosește orice ambiguitate în favoarea sa. Condamnăm războiul hibrid desfășurat împotriva Ucrainei și intervenția deliberată în procesele electorale și democratice.
4. Interacțiune selectivă cu Rusia
Este important să găsim modalități de deescaladare a tensiunilor și de a iniția un dialog constructiv cu Rusia pentru a găsi măsuri de reducere a riscului calculelor greșite. Creșterea transparenței reciproce în activitățile militare și de apărare a frontierelor este importantă pentru a evita incidentele terestre, aeriene și maritime cu Rusia.
Susținem dialogul în domenii de interes comun, precum contraterorismul, nonproliferarea, controlul armelor sau comerțul, obiectivul fiind acela de a determina Rusia să respecte tratatele și acordurile internaționale.
UE și Rusia au multe de câștigat din îmbunătățirea relațiilor economice. Totuși, până când Federația Rusă nu va răspunde preocupărilor europene, inclusiv prin aplicarea integrală a Acordurilor de la Minsk, UE se va opune oricărui acord comercial cu Federația Rusă.
O schimbare fundamentală a politicii agresive a Rusiei față de UE și statele sale membre ar permite continuarea acțiunilor de implementare a unor propuneri de cooperare mai intensă.
5. Sprijin pentru societatea civila rusă
Salutăm dorința de a acorda mai mult sprijin societății civile rusești și de a consolida contactele interumane, în special cu tinerii din Rusia și din UE. Subliniem necesitatea de a-i încuraja pe cetățeni să se implice în dezvoltarea unei societăți civile autentice și independente, în ciuda deteriorării drepturilor omului, inclusiv a drepturilor la libertatea de exprimare, de asociere și de întrunire, precum și a drepturilor persoanelor LGBTI, precum în Cecenia, unde a existat o epurare a comunității lor.
UE este încurajată să se adreseze direct oficialilor ruși la nivel local, regional și național, prin intermediul tuturor platformelor și al organizațiilor societății civile care sunt înclinate să dezvolte o viziune a relațiilor politice și diplomatice cu UE bazată pe parteneriat și cooperare.