Pe aceeași temă
1. Dreptul democratic de a ieși din UE a fost garantat de Convenția asupra viitorului Europei acum 13 ani și consfințit prin Tratatul de la Lisabona. Este sănătos să discutăm liber despre ce fel de Uniune Europeană este necesară și ce fel de UE nu este necesară, dar regret că dezbaterea pe marginea Brexit se bazează în mare parte pe fapte false și că a stimulat un sentiment antieuropean, cu scopul unor câștiguri politice personale. Marea Britanie a devenit parte integrantă a UE, atât economic, cât și politic, iar decizia de a rămâne în UE sau de a ieși va aparține cetățenilor Marii Britanii. Cu toate acestea, aș vrea să fac apel la bunul simț și să subliniez că, în ciuda diferențelor de opinie în anumite zone ale politicii, Marea Britanie are mai mult de câștigat rămânând membră UE decât dacă iese. Este de preferat o reformă interioară unor sancțiuni impuse de plecarea de la masa negocierilor. Cred că Marea Britanie va continua să constituie o valoare esențială pentru progresul Uniunii Europene. Avem nevoie de vocea critică britanică pentru a ne scoate din zona noastră de confort și a ne determina să ne concentrăm asupra fundamentelor UE, cum ar fi ameliorarea pieței unice și a comerțului liber.
2. Gestionarea crizei refugiaților la nivel european nu s-a bucurat de prea multă publicitate în Estonia, în comparație cu alte state membre, pentru că Estonia nu a fost afectată direct. Publicul s-a arătat dezamăgit de faptul că situația nu a fost gestionată la timp, pentru a preveni criza. În același timp, măsurile obligatorii de redistribuire a imigranților au fost respinse, considerându-se că încalcă principiile de bază ale Tratatului de la Lisabona, care prevede suveranitatea statelor membre în ceea ce privește afacerile interne. Estonienii acceptă solidaritatea și sunt dispuși să ajute alte state membre ale UE, sub diferite forme, dar se opun unei false solidarități. Ținând cont de istoria noastră, în cursul căreia migrațiile masive impuse de sovietici ne-au făcut, din majoritari, minoritari, aceste sentimente sunt de înțeles.
3. Este clar că garantarea statutului de economie de piață pentru China nu e de actualitate. Deși economia Chinei prezintă multe dintre caracteristicile unei economii de piață, rămâne totuși sub controlul politic al unui sistem de partid unic. Astfel, în prezent nu întrunește cele cinci criterii ale unei economii de piață în viziunea UE. În această situație, UE trebuie mai întâi să implementeze un instrument comercial defensiv eficient, pentru a proteja locurile de muncă și industria europene împotriva dumpingului și a subvențiilor excesive cu care, de exemplu, industria europeană a oțelului se confruntă deja în relația cu China. În consecință, sprijin legislația referitoare la protecția comercială în UE!
4. UE trebuie să rămână fermă în relația cu Rusia, pe baza recunoașterii suveranității și a egalității tuturor statelor membre și a respectării legilor internaționale. Sancțiunile constituie o reacție absolut necesară față de încălcarea sistemului tratatelor internaționale de către Rusia. Sancțiunile au avut un impact necesar și ne-au ținut la adăpost de escaladarea agresiunii rusești în Ucraina. Ele trebuie menținute până la implementarea completă a Acordului Minsk II. În elaborarea politicii UE față de Rusia, este esențial să înțelegem că scopul strategic al lui Vladimir Putin este de a slăbi, dezbina și discredita UE. Din acest punct de vedere, politica Rusiei de a dezmembra și slăbi Ucraina constituie numai o etapă în campania sa împotriva Occidentului. Încercând să supraviețuiască presiunii sancțiunilor UE, Rusia va încerca și de-acum înainte să divizeze UE și să obțină ridicarea sancțiunilor. Eliberarea Nadiei Savcenko poate fi interpretată ca menită să distragă atenția de la politica reală a Rusiei. Dincolo de sancțiunile actuale, UE poate avea un impact serios asupra comportamentului Kremlinului doar dacă statele membre hotărăsc să instituie un control asupra fluxului de bani corupți rusești în și prin Europa. Trebuie să construim o politică energetică puternică și unită, care să nu permită Rusiei să utilizeze această resursă ca instrument de politică externă. Ținând cont de toate acestea, Europa trebuie să rămână mai unită ca oricând și să nu lase Rusiei nicio posibilitate de a-și justifica agresivitatea.
5. În primul rând, UE trebuie să devină un jucător global puternic și proactiv. Politica noastră externă și de securitate trebuie să pună accentul pe prevenire. În același timp, ea trebuie să se bazeze ferm pe promovarea democrației, a statului de drept și a drepturilor omului. Aceste obiective trebuie să fie la fel de importante ca interesele naționale. UE se discreditează dacă se grăbește să încheie acorduri economice cu state ca Iranul, care continuă să stea foarte prost la capitolul respectarea drepturilor omului și care nu dă semne de ameliorare nici sub regimul așa-numit moderat actual. Pentru a obține credibilitate și influență în gestionarea crizelor internaționale, UE trebuie să rămână fidelă valorilor europene și să acționeze ferm față de cei care încearcă să zădărnicească securitatea și stabilitatea internaționale.
6. Politica de extindere a UE a constituit unul dintre proiectele cele mai de succes. Perspectiva aderării a fost un stimulent atât practic, cât și politic pentru reforme necesare țărilor în cauză și pentru orientarea eforturilor lor în direcția unor societăți democratice și pluraliste. Diferitele crize cu care se confruntă UE la ora actuală nu pot să împiedice continuarea negocierilor de aderare cu statele candidate din Balcanii de Vest. Personal, sprijin cu tărie oferirea unei perspective de aderare Ucrainei, cu condiția să îndeplinească criteriile necesare. Ucraina este la fel de europeană ca oricare dintre țările noastre. Cea mai concretă etapă următoare ar fi ca, în cele din urmă, după ani de tergiversări, să se înceapă negocierile de aderare cu Macedonia.