De același autor
Cu un entuziasm demn de o cauza mai buna, ca, de exemplu, constructia de autostrazi, refacerea termica si estetica a sutelor de mii de blocuri care populeaza uniform intreaga tara, refacerea scolilor, construirea de azile pentru batrani si parcuri, incercarea de a opri defrisarile masive care risca ca in cativa ani sa transforme Romania intr-o tara fara paduri (dar codrul nu mai e frate cu romanul), societatea romanesca tinde sa se conformeze corectitudinii politice intr-un domeniu in care nu te-ai fi asteptat: lupta impotriva tutunului. Cum toate tarele societatii romanesti au fost eliminate, nu ne mai ramane altceva de facut decat sa adoptam aceasta noua cauza generoasa, care a primit mai multe certificate de valoare si autenticitate din partea unor state occidentale avansate si care este transpusa si in legislatia europeana (Directiva Consiliului CE 2001/37). Anumite organizatii ale societatii civile s-au gandit sa-si faca o buna imagine folosind-o din plin, pentru ca, procedand astfel, pot dovedi ca se afla in avangarda societatii, cea cu adevarat integrata in marile curente occidentale chiar daca, in realitate, isi urmaresc doar propriul interes.
Nu sunt fumator. In viata mea nu am aprins mai mult de 10 tigari, fumate, mai mult pentru a vedea cum este. Nu am simtit nicio satisfactie majora si, cum nu am avut niciun mare soc existential care ar fi putut sa ma conduca spre tutun, nu m-am apucat de fumat. Prietenii mei, fumatori inraiti, ma intrebau din cand in cand cum de am reusit sa stau deoparte de tigari. Ma justificam simplu: nu am facut armata si, in general, nu mi-a placut sa ma iau dupa altii doar pentru a ma integra intr-un grup sau moda. Inconstient si instinctual, am preferat mai degraba sa nu fac parte din grup daca pentru aceasta adeziune formala trebuia sa renunt la ceva din mine. Eram intrebat daca parintii mei erau nefumatori. Raspundeam negativ. Am fost prea mult timp fumator pasiv, asa ca la ce imi mai trebuia sa fiu si activ?! Am urmarit cu resemnare cum bunicul meu "s-a curatat" devorand doua pachete de tigari Carpati fara filtru pe zi, pentru a mai fi atras de acest obicei care, recunosc, uneori, in anumite imprejurari, pare foarte interesant si chic, de bon ton: sa scoti pachetul de tigarete, sa extragi din el una, sa o duci incet la buze, sa scoti un bat de chibrit, sa il aprinzi, sa-ti apleci putin capul, sa-ti aprinzi tigara si sa arunci in fata primul fum, sa depui scrumul in scrumiera. Probabil ca si filmele din trecut, care inca nu se conformau normelor absurde, mi-au influentat perceptia. Cu toate acestea, nu am devenit fumator.
In dimineata zilei de 30 mai stateam in masina asteptand sa plec catre serviciu. Consider ca ascultarea unui post FM de dimineata ajuta sa-ti dezmortesti mintea, sa constientizezi in ce lume traiesti, ce resorturi intime o pun in functiune si motivele pentru care nu te-ai trezit in Luxembourg sau la Geneva. Trebuie sa stii la ce sa te astepti chiar daca sunt destul de sigur ca nu esti niciodata pregatit sa infrunti necunoscutul. La unul din posturile FM care au inundat Romania am ascultat o stire care m-a cutremurat: un ONG din Bucuresti organizeaza, cu ocazia unei alte pseudo-zile tematice (ziua impotriva cancerului, tutunului, impotriva SIDA, paduchilor, puricilor sau furnicilor rosii), o actiune. Nimic neobisnuit pana aici, insa actiunea consta in depistarea pe strazile orasului a persoanelor care fumeaza sau cumpara vreun pachet de tigari. Acesti oameni vor fi amendati simbolic. Cum? Activistii corectitudinii politice vor fi dotati cu un fluier in care vor sufla cu putere pentru a atrage atentia trecatorilor asupra contravenientului caruia, deocamdata, ii vor inmana doar o amenda simbolica, un pliant in care sunt descrise efectele devastatoare ale tigarilor asupra organismului uman. Ma mir ca acea organizatie nu a avut fonduri pentru a publica niste afise cu imagini zguduitoare ale unor plamani innegriti si mariti de zece-douazeci de ori. O metoda mai comunista decat aceasta linsare simbolica nu cred ca se putea imagina. O metoda desprinsa parca din Orwell. Aceasta imagine pare desprinsa din romanul publicat recent in colectia Cotidianul de catre scriitorul francez Benoit Duteurtre, Fetita si tigara, carte apreciata de Milan Kundera, care, vorbind despre ea, ii aprecia "claritatea cu care demasca prostia fundamentala a lumii moderne" si "umorul negru care transforma groaza intr-un fascinant dans macabru". Autorul imagineaza societatea franceza dominata de regulile corectitudinii politice in care fumatul este interzis, iar fumatorii pot pierde totul doar pentru ca indraznesc sa fumeze. Un semnal de alarma fata de posibilitatea instaurarii unei alte societati totalitare, de data aceasta ideologia comunista sau nazista fiind inlocuita de cea a corectitudinii politice, una dintre noile metode de a sugruma liberalismul democratic.
Sunt perfect de acord cu segregarea celor doua mari categorii - fumatori si nefumatori - in localuri, trenuri, sali de asteptare etc. Nu mi-ar placea sa indur fumul de tigara, la care am devenit, intre timp, foarte sensibil si care realmente ma deranjeaza. Nu imi place nici ca hainele-mi sa fie impregnate cu acesta. Dar de aici pana la o vanatoare de fumatori mi se pare ca este o cale lunga pe care ar trebui sa avem grija sa nu o parcurgem. Aceasta vanatoare, la care au inceput sa fie supusi fumatorii atat de catre institutiile publice sau private (in fata sediilor multor banci angajati in costume de firma trag o tigara cu o ceasca de cafea in mana, pentru ca aceleasi institutii nu au de regula prevazute spatii normale in interior pentru fumatori), cat si de catre diverse ONG-uri absurde si lipsite de inspiratie, care scormonesc dupa cauze care se vand bine si aduc profit (atat financiar, prin sumele pe care le primesc de la surorile mai mari din Vest, cat si de imagine), nu trebuie sa fie tolerata. O actiune intr-o comuna din Botosani sau Prahova, prin care batranilor li s-ar lua gratuit tensiunea, nu are sens pentru ca este mult prea banala si, in fond, chestiile astea cu sanatatea sunt de resortul statului si al sistemului sanitar, nu al ONG-urilor. Aceste tactici de PR ieftin, prin care se incearca socarea opiniei publice, nu pot avea rezultate in sensul dorit, ci, mai degraba, rezultate inverse. Daca adolescentilor li se va repeta pana la satietate ca nu este bine sa se apuce de fumat din motivele cunoscute, ar trebui, mai degraba, sa ne asteptam la efectul invers, pentru ca ceea ce este periculos si interzis oricum atrage. O alta nedumerire personala: cum explica acest ONG incalcarea dreptului constitutional al fiecarui om de a dispune cum doreste de propria fiinta? Remarcam mesajul subliminal al acestei campanii: cei care fumeaza sunt inconstienti, habar nu au ca-si fac rau, iar noi, Alesii, trebuie sa le deschidem ochii, sa-i aparam, chiar daca o facem cu forta. Dar oare binele se poate impune cu forta?! Subliniem ipocrizia acestor activisti: oare a manca parizer si a bea lichide racoritoare imbibate in substante chimice nu este la fel de daunator pentru organsim precum tutunul?!
Daca nefumatorii duri par a castiga partida, nu cred ca ar trebui sa o faca neaparat cu pretul linsarii simbolice a fumatorilor. Nu tutunul este problema principala a societatii moderne, ci doar un alt mic detaliu. Dar de unde atata incrancenare in legatura cu un subiect aparent minor al societatii noastre? In Occident, aparitia acestui fenomen este explicabila, pentru ca, in fond, Occidentul si-a rezolvat de mult problemele structurale, ajungand acum la altele, printre care se numara si aceasta miscare antitutun, care se alatura cauzelor emanciparii/ promovarii celor de alta orientare sexuala decat cea a bietilor heterosexuali, drepturilor animalelor, vegetarianismul agresiv (vegaismul fiind formula hard a acestuia), pentru ca cei din Vest au ramas in pana de cauze marete dupa colapsul idealurilor regimurilor comuniste. Din aceasta perspectiva, inventarea altora este fireasca. Omul are nevoie de idealuri dupa care sa alerge. Adoptarea lor, dupa celebrul model al formelor fara fond, sau, pentru o exprimare in concordanta cu timpul istoric in care traim, de tipul copy/paste in Romania este mult exagerata. Nebinevenita. Ne intrebam, retoric si inutil (dar totusi o facem), cand ar fi sucombat regimurile comuniste, daca aceeasi energie si hotarare, investite in lupta decisa impotriva fumatului si incalzirii globale, ar fi fost directionate impotriva dictatorilor comunisti? Ar fi bine sa ajungem la aceasta treapta de civilizatie mai incolo, peste cateva decenii, cand toate celelalte probleme grave ale societatii noastre vor fi rezolvate de niste politicieni si administratori capabili si responsabili. Sa nu ne grabim sa adoptam pe nemestecate tot ceea ce vine din Occident. Pentru ca riscam sa ne afundam intr-un mal groaznic mirositor, in care se combina, in proportii egale, balcanismul nostru ancestral, felul nostru romanesc de a fi si actiona si modelele/ curentele care nu se incadreaza (inca) in felul nostru de a fi. Ar trebui sa-i cerem Occidentului sa ne mai lase putin timp pentru a medita asupra rostului nostru in aceasta lume. Abordand din aceasta perspectiva temporalizanta "cestiunea", nu ar insemna ca respingem total si iremediabil curentele/ modele trendy-intelectuale din Occident, ci doar ca nu suntem pregatiti pentru ele. Am fi avut nevoie de un guvern care sa fi negociat niste perioade de tranzitie nu numai in domeniul agriculturii, dar si al corectitudii politice.