Pe aceeași temă
Ediția din acest an a Festivalului Filmului Francez a oferit publicului bucureștean (și nu numai) o largă selecție de producții cinematografice, interesantă prin diversitatea genurilor și a tematicilor abordate. Mi-a atras atenția cel de-al treilea lungmetraj al regizoarei Katell Quillévéré, Reparându-i pe cei vii / Réparer les vivants, o ecranizarea a romanului cu titlul omonim de Maylis de Kerangal. Dacă, așa cum au anunțat realizatorii celei de a 21-a ediții, Festivalul Filmului Francez își propune „să atragă atenția asupra mediilor sociale și a realităților în care trăim“, atunci nu aș fi putut alege un film mai potrivit pentru a vă vorbi despre noi și lumea noastră, din perspectiva unui subiect actual și controversat: transplantul și donarea de organe. Pentru că acesta este subiectul producției franco-belgiene Reparându-i pe cei vii, nominalizat la festivaluri prestigioase: Festivalul de Film de la Veneția, Valladolid IFF, Toronto IFF și Ghent IFF. Măiestria regizoarei în a transpune pe peliculă o dramă inspirată de un caz real face din acest lungmetraj un fel de parabolă poetică a timpului nostru, un strigăt profund uman și perfect articulat cinematografic, vibrant, care purifică și seduce. Da, suferința ne poate seduce, atunci când ne ajută să-l descoperim pe celălalt, făcându-ne solidari. Și, poate, mai puțin singuri.
Reparându-i pe cei vii ne face să devenim martorii unei inimi care călătorește dintr-un corp în alt corp. Simon (Gabin Verdet), un adolescent pasionat de surfing și entuziasmat de o abia descoperită iubire, e victima unui accident de mașină, intrând în moarte cerebrală. O realitate fluidă, în care imaginea corpului păstrat în viață de aparate induce în eroare, creează iluzii. Părinții (Emmanuelle Seigner și Kool Shen) asistă la aparența vieții, în timp ce doctorul le propune, realist, alternativa de a dona organele fiului mort, pentru a salva un necunoscut. Părinții acceptă și așa începe al doilea fir al poveștii, al femeii care se află la celălalt capăt al vieții, așteptând o inimă. Filmul urmărește pas cu pas călătoria inimii de la Simon la Claire (Anne Dorval) - o femeie matură, o mamă care are la rândui ei doi fii -, legând prin pulsul ei nevăzut două vieți separate, pe care destinul le-a adus împreună. De fapt, filmul este el însuși un cord impresionant, cu o istorie la fel de simplă ca linia desenată de bătăile unei inimi pe un monitor. E suficient să privim cu atenție. Ecranul și pe noi înșine. Fiindcă mai mult decât ceea ce se vede, imaginea și scenariul (Gilles Taurand și Katell Quillévéré) lungmetrajului trimit către peisajul interior al conștiinței. E un film care ne dă de gândit. Iar realizarea artistică face posibilă cu prisosință acest lucru, pentru că invită la autoexplorare, la autoevaluarea funcțiilor (vitale) sufletești. Deși este un film color, decantarea imaginilor și capacitatea lor de a sintetiza esențialul mi-au dat senzația că urmăresc un film în alb și negru, desprins din școala noului val francez. Sunt multe valuri (la propriu și la figurat) în lungmetrajul lui Katell Quillévéré, care leagă priveliști aparent nesemnificative, anonime (suntem într-un oraș la malul oceanului) de cele interioare, geamanduri și noduri ale conștiinței, flux și reflux al amintirilor în flash-back care acoperă lacunele din biografiile protagoniștilor. Mi-a rămas în minte impresionanta filmare din interiorul valurilor, ca și cum surferii ar fi călătorit în timp, pe linia subțire care separă cerul de apă, ca într-un început de geneză. Nu e oare aceasta o bună definiție a tinereții, surprinsă în amestecul ei de avânt și inefabil? La fel, în momentul tragic al accidentului, autostrada devine valul imens ce înghite mașina, realitatea, chiar și moartea. Sunt impresionante aceste efecte vizuale speciale. Dar nu atât tehnologia impresionează, cât capacitatea de sugestie pe care regizoarea o imprimă imaginilor cinematografice. Semn că ochiul interior, sensibilitatea umană va dicta întotdeauna pulsul unei imagini veridice, încărcate de sens, spre deosebite de efectele fără consecințe mobilizate de industria filmului de entertainment. Imaginea și coloana sonoră (muzica splendidă compusă de Alexandre Desplat) comunică inspirat, lămurindu-și reciproc înțelesurile, ca două elice de ADN. La început nu distingem decât ritmul respirațiilor, îndrăgostite sau alerte, contemplative sau încărcate de adrenalina sportului. Muzica intră în scenă odată cu moartea, ca acompaniament al realității pe care încep să o trăiască ceilalți. Compoziția lui Desplat are o respirație largă, punând în ramă portrete puternice, de o tandră sobrietate, suspendate pe pereții galeriei vieții.
Imagine din filmul Reparându-i pe cei vii, regizat de Katell Quillévéré
Partenera femeii de la Paris care așteaptă un transplant este o pianistă celebră. În seara recitalului, pianul negru, singur în mijlocul sălii de concert, seamănă cu o inimă imensă a cărei muzică o face pe bolnavă să redescopere iubirea, să se împace cu trecutul și, poate, într-un fel, să-și accepte viața de acum. E interesant că filmul nu confundă muzica cu ritmul. Tema aleasă cere, prin natura ei, un staccato, un allegro. Însă aceasta, deși perfect ancorată în realitatea actului medical (asistăm la operația amănunțită a unui transplant, contracronometru), nu renunță la muzicalitate, la acordurile interioare lente și ample care fac din film un poem, o mărturisire de o sinceritate cutremurătoare. Nu este o melodramă, dimpotrivă. Filmul degajă optimism, (ne) „repară“ multe temeri pe care le-am putea avea despre moarte, despre viață, despre necunoscutul pe care suntem forțați să-l înfruntăm în împrejurări dramatice. Mi-am amintit de un alt lungmetraj, Moartea domnului Lăzărescu, care, deși ilustrează amănunțit realitatea spitalelor românești, nu transmite și altceva, e lipsit de transcendență. Pe când regizoarea franceză pune realitatea (a sistemului sanitar, a relațiilor umane complicate) în slujba unei idei, a unei căutări care merge mai departe de noi înșine. E o diferență de altitudine, la care mesajul artistic al lui Katell Quillévéré reușește într-adevăr să se ridice. Și pe noi odată cu filmul. Arta are nevoie de realitate pentru a se inspira și a fi veridică, la fel cum realitatea are nevoie de artă pentru a fi transfigurată, pentru ca noi să-i putem decanta, printr-o altfel de privire, sensurile. De aceea, privirea cinematografică este privilegiată în raport cu celelalte arte, dar și supusă riscului. Katell Quillévéré a câștigat pariul. Pe spectatorii români îi va surprinde realitatea prezentată în film, care pune accentul pe profesionalismul doctorilor, dar și pe o etică înaltă a actului medical și, mai ales, pe respectul față de corp și realitatea lui secundă. Fiindcă în acest film niciun detaliu nu e secundar, ci mai degrabă secund, într-un efort de a scoate în evidență esențialul, invizibilul, imponderabilul. Regizoarea nu îngăduie alunecări în derizoriu (deși pânza de fond socială i-ar fi permis-o), urmând atentă, dincolo de scenariul evident al morții, partitura tainică a vieții. Viața care e salvată prin donarea de organe, viețile celor înstrăinați care sunt restaurate grație unei suferințe asumate, împărtășite.
De ce aș vrea să fac, la rândul meu, filmul unei cronici anunțate? Fiindcă Reparându-i pe cei vii mi-a dovedit că sintagma „viața bate filmul“ nu este un simplu clișeu. Oricât de ciudat ar părea, fără să exalt semnificația semnelor pierdute în cotidian, micile întâmplări din ziua premierei mi-au arătat că această cronică se scria în timp ce eu însămi alergam după subiectul ei. Mai întâi, un fapt social: coborând de la intersecția cu Calea Moșilor până la Universitate, am întâlnit mulți cerșetori, ciungi, ologi, orbi (un bărbat urla ca din gură de șarpe, îngrozind trecătorii, de parcă o mână invizibilă i-ar fi smuls inima din piept), un soi de chip colectiv mi se coagula în privire, pe fundalul indiferenței generale, făcându-mă să mă întreb dacă nu cumva ființa umană este „beyond repair“, dacă nu cumva devine mai profitabil să o înlocuiești cu una nouă. „Omul nou“ pentru care pledează ideologiile, totalitarismele sau, pur și simplu, reclamele care ne spun că putem să ne descotorosim de tot ce ne responsabilizează. Anumite registre ale vieții (zonele problematice ale umanului) trebuie ocolite, pentru că merităm. Dar oare ce merităm? Réparer les vivants ne amintește, aproape stăruitor, că nimic nu ni se cuvine, Viața e un dar.
Și fiindcă îmi mai rămăsese o jumătate de oră până la premieră, m-am hotărât să vizitez expoziția de la Muzeul Național de Artă, intitulată Un vis locuit / Un rêve habité. În mod fericit, mă aflam tot într-un spațiu francofon, expoziția de artă grafică fiind organizată de Delegația Valonia-Bruxelles la București și Centrul Gravurii și al Imaginii Imprimate din La Louvière. Dintre lucrările artiștilor belgieni francofoni mi-a atras atenția o gravură de Anne Dyckmans, Trois fois (1986); „De trei ori“, trei scaune într-o sală de așteptare, întocmai expresia grafică a celor trei povești împletite în acest film ca o bătaie de inimă... Încă cinci minute până la începerea proiecției, încă incertă, fiindcă nu se adunaseră suficienți spectatori... Intru într-o librărie unde, pe coperta a patra a unei cărți de memorii, un gând îmi atrage atenția: „nu știm niciodată cât de remarcabili sunt oamenii. Și dacă trebuie cumva să străbatem o cale mai lungă pentru a afla acest lucru, poate că tocmai asta se poate numi drumul către fericire“.
Coincidență sau nu, acest sentiment rezumă foarte bine morala lungmetrajului. Reparându-i pe cei vii este mai ales despre noi, despre fericirea pe care o putem regăsi dăruind viață celorlalți... Într-un spital din Paris, Claire deschide ochii. Lumină puternică, în film și în sală. Undeva, un om așteaptă să fie salvat. Da, avem pentru ce trăi, chiar și când ni se pare că am pierdut totul. Réparer les vivants, un film „coup de cœur“.