De același autor
Insatisfactia romanilor in fata performantelor slabe ale administratiilor publice a atins cote alarmante. Se considera, in general, ca performantele tarilor in domeniu depind in proportie de 15% de eficienta managerilor si functionarilor publici. Restul tine de factorii sistemici: politici, constitutionali si institutionali. Visam de mult la un guvern antreprenorial, la importul de principii din managementul afacerilor; birocratia le ucide in fasa. Noul management public (NMP) pare sa raspunda la multe dintre problemele specifice statului, defalcand rolul politicianului de cel al tehnocratului. Din acest punct de vedere, Noua Zeelanda poate servi drept model. Rezultatele ultimilor 20 de ani o recomanda pentru primul loc in lume la calitatea guvernarii.
Fara sa ne lasam prada admiratiei, cel putin cateva idei merita atentia noastra, pentru a trasa o directie mai clara reformei administratiei publice centrale din Romania. Neglijarea aspectelor catalogate prea lesne ca "academice" e de evitat. Altfel, vom fi spectatorii eternei avalanse de legi si ordonante de urgenta inconsistente, suprapunerilor institutionale, lipsei de transparenta si responsabilitate fata de cetateni, imixtiunii politicienilor in administratia publica pana la niveluri care-i afecteaza performanta, acelorasi cozi interminabile la ghisee etc. Concret, vorbim de uriase resurse financiare si umane irosite, de timp risipit.
Metode de reforma a administratiei publice centrale
Pentru Peter Drucker, administratia publica nu este o afacere, iar principala sa problema nu tine de costurile mari, ci de lipsa de eficienta. Ea poate fi gestionata ca o afacere, dar degeaba vom aduce manageri din sectorul privat in guvern, caci ei se vor birocratiza peste noapte. Managerii publici nu sunt mai putin competenti, mai putin calificati sau mai lenesi decat echivalentul lor privat. Practica afacerilor, pornind de la modelul managementului calitatii totale, se dovedeste insuficienta in administratia publica.
Totusi, in teoria si practica administrativa, din cele trei modele de reforma care fac inconjurul lumii in ultimii 15 ani, doua sunt revolutionare prin insusi importul valorilor afacerilor. De ce? Pentru ca obiectivele guvernamentale intangibile pot fi traduse in tinte masurabile si planuri de actiune concrete.
Ele difera ca scop si obiective ale administratiei si managementului public central:
1. Reinventarea guvernului - proces revolutionar care propune modelul "guvernului antreprenorial". Principiile sale de baza sunt urmatoarele:
a) introducerea concurentei intre furnizorii de servicii publice;
b) debirocratizarea controlului si capacitarea cetatenilor/comunitatii cu rolul de control;
c) masurarea performantei agentiilor publice nu pe baza indicatorilor de input, ci de rezultate;
d) conducerea institutiilor publice pe baza unei misiuni si a obiectivelor concrete, nu prin reguli si regulamente;
e) redefinirea beneficiarilor drept consumatori si oferirea unor alternative de alegere;
f) prevenirea problemelor, nu tratarea lor reactiva;
g) concentrarea energiilor institutiilor publice si spre castigarea banilor, nu doar spre simpla lor cheltuire;
h) descentralizarea prin managementul participativ;
i) preferarea mecanismelor de piata celor birocratice;
j) punerea accentului pe catalizarea tuturor sectoarelor - public, privat, voluntariat - in actiuni orientate spre rezolvarea problemelor comunitatii, si nu pe furnizarea de servicii publice
2. Aplicarea principiilor de management privat (business process reengineering) - modifica fundamental peisajul institutional, a obiectivelor, a functiilor si a modului lor de operare, pe principiul diviziunii muncii. Scopul este imbunatatirea performantelor: cost, calitate, servicii, viteza de operare. Atentie sporita revine tehnologiilor informationale. Rezultatele urmarite constant sunt:
a) separarea sarcinilor intre functionarii calificati intr-o anumita etapa a procesului si cei multi-functionali;
b) parcurgerea etapelor in ordinea lor naturala;
c) concentrarea eforturilor asupra zonelor unde se poate obtine maximum de performanta si externalizarea anumitor etape;
d) reducerea volumului de control al sarcinilor separate;
e) compatibilizarea procesului cu natura jobului, cu metodele de management, respectiv cu valorile si credintele organizationale;
f) identificarea alternativelor pentru gestionarea circumstantelor variate.
Ingrijorarile, inerente, se datoreaza faptului ca:
g) ierarhiile manageriale si structura organizatorica sunt aplatizate;
h) recompensele se dau pe baza rezultatelor, si nu pe simpla activitate derulata;
i) unitatile de lucru (agentii sau departamente) functionale devin procese (adeseori, echipe);
j) consumatorii serviciului public au un singur punct de contact cu institutia publica.
Cel de-al treilea model reuseste cel mai bine sa imbine teoria cu practica publica. Noua Zeelanda e performerul mondial in aplicarea sa, fuzionand importul de spirit antreprenorial in sfera publica cu termenii alegerii publice, ai teoriei agentului principal si ai managementului public.
3. Noul management public (doctrina actuala a Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare) - grupeaza opt caracteristici:
a) intarirea functiilor de conducere la centru;
b) distributia autoritatii, garantand flexibilitatea;
c) asigurarea performantei, controlului si a responsabilitatii;
d) imbunatatirea managementului resurselor umane;
e) optimizarea tehnologiei informatiilor;
f) dezvoltarea concurentei si a dreptului la alegere;
g) imbunatatirea calitatii reglementarilor;
h) furnizarea de servicii publice de calitate.
Astfel se reuseste capacitarea managerilor publici (vizibili) sa controleze autoritatea discretionara a functionarilor. Sloganul NMP in Australia si Suedia este: "Let managers manage!", adica relaxeaza constrangerile asupra autoritatii publice. In alte tari este: "Make managers manage!", fortand managerii sa intre in concurenta pe piata publica.
O alta caracteristica esentiala tine de reconstructia institutionala si a increderii publice prin ruperea legaturilor liniare dintre agentii publice, functii si roluri. De pilda, in Executivul britanic s-a operat o delimitare foarte clara intre formularea politicilor publice si implementarea lor, prin scoaterea agentiilor publice de sub autoritatea ministerelor.
In Noua Zeelanda, responsabilitatile guvernamentale au fost, la randul lor, clar delimitate. Astfel, ministerele raspund pentru rezultatele si efectele masurilor luate. Departamentele executive si agentiile regale raspund de randamentul activitatilor proprii, precum si de capacitatea de economisire a resurselor. O parte semnificativa a serviciilor publice sunt externalizate.
Delimitarea s-a facut foarte clar si intre:
• functiile comerciale si noncomerciale;
• functiile de consultare, furnizare de servicii publice si reglementare;
• rolurile de finantator, cumparator si furnizor - ceea ce permite actorilor publici si privati sa liciteze contractele guvernamentale, inclusiv a serviciilor de consiliere a decidentilor.
Reforma a demarat in Noua Zeelanda in iulie 1984, pe fondul unei duble crize: constitutionala si a cursului de schimb. A urmat o perioada de zece ani de schimbari radicale, iar din 1995 incoace de ajustari contextuale. Succesul sau nu ar fi fost posibil fara statuarea principiilor procesului de reforma, reflectate in patru acte legislative cheie: Legea intreprinderilor de stat (1986); Legea sectorului de stat (1988); Legea finantelor publice (1989) si Legea responsabilizarii fiscale (1994).
Aranjamentul sau constitutional, parlamentul unicameral si acceptul celor doua mari partide politice au permis legiferarea rapida si decisiva. Impedimentele au fost putine, iar agendele politice electorale s-au diferentiat in privinta magnitudinii si vitezei reformelor, nicidecum in privinta directiei asumate.
Aplicabilitatea universala a modelului este aspru contestata. Argumentul de fond tine de lipsa convergentei globale in regandirea relatiilor dintre politica si administratie, a rolului functionarilor publici si a managerului public superior in elaborarea politicilor publice. In practica, diferentele dintre politica, elaborarea macropoliticilor si furnizarea serviciilor publice devine adeseori neclara. De pilda, guvernul australian a rezistat tentatiei "agentificarii", argumentand ca separarea elaborarii macropoliticilor de executie este periculoasa.
In China si Japonia, tentativele de separare a politicii de administratia publica sunt mult mai putin ambitioase. Japonezii au introdus totusi o reforma majora pe principiul ca managerii publici trebuie sa aiba mai multe initiative si sa accepte o mai mare responsabilitate. Doua slabiciuni majore ale acestui sistem tin de nevoia inspectiilor regulate pentru garantarea transparentei, ca si de riscul acumularii de exceptii.
Paradoxul este ca, in pofida tendintelor teoretice de capacitare a functionarilor publici superiori, in tarile occidentale puterea lor de decizie si autoritate a scazut pana la pierderea completa a rolului lor traditional de elaborare a politicilor publice (cazul britanicilor). Pe de alta parte, birocratia UE nu s-a clintit deloc de la principiul progresist al dezvoltarii carierei functionarului public pe termen lung.
Apoi, raspunsurile la intrebarea: la ce actiuni si interventii ar trebui sa se rezume guvernele? sunt extrem de eterogene, depinzand decisiv, printre altele, de nivelul de dezvoltare. Bunele practici internationale in domeniu ajuta insa tarile ramase in urma sa recupereze decalajele de performante administrative.
Abordarea mea este vadit eclectica. Capcana majora a importului vreunui model prestabilit tine de natura specifica a romanului smecher. Important ramane ca, indiferent de drumul ales in reforma sectorului de stat, sa stabilim legaturi clare si puternice intre managementul procesului de reforma, dimensiunea reformei si scopul sau final, in circumstantele actuale.
Cel putin patru vectori de reforma, similari modelului aplicat in Noua Zeelanda, se impun de la sine:
• Reforma sectorului public, orientat in prezent cu precadere spre masurile cu impact pe termen scurt, sacrificand obiectivele planificarii si dezvoltarii competitive pe termen lung:
- functiile agentiilor statale ar trebui stabilite clar, transparent si fara ambiguitati pentru a evita desele conflicte functionale si problemele predictibile;
- functiile comerciale aflate in responsabilitatea statului ar trebui complet operate in sectorul privat, cu forme neutre disponibile pentru control: consilii administrative, taxe, impozite si dividende, pe scurt, corporatizarea functiilor comerciale ale statului (a bunurilor publice impure);
- functiile necomerciale si non-departamentale ar trebui asumate de catre agentii conduse de un consiliu director numit sau ales ori contractate de furnizori de servicii private sau voluntare (non-core state sau bunuri publice semipure);
- obligatiile constitutionale ale statului, cum e de pilda cazul securitatii individului, a securitatii nationale sau al apararii, raman invariabil sub directa subordonare a ministerelor (core-state sau bunurile publice pure);
• Politica: continuitatea proceselor de reforma prin revizuirea periodica a rolului si a functiilor guvernului pentru a-i restrange interventiile la domeniile unde poate fi cu adevarat eficient si unde are avantaje comparative; desigur, ar presupune o redefinire a rolului statului si renuntarea la pomenile electorale;
• Economic: responsabilizarea fiscala si bugetara prin mutarea accentului dinspre distributia veniturilor publice spre rezultate, prin eficientizarea cheltuielilor publice; luarea in calcul a mutatiilor majore demografice si climatice; reluarea reformelor structurale abandonate;
• Social: renuntarea la interventiile publice simpliste si unilaterale, luand in calcul si efectele secundare, colaterale.
Sintetizand, indiferent daca ne propunem sau nu sa urmam exemplul Noii Zeelande, obiectivele finale ale reformei administratiei publice raman: eficienta, responsabilitatea, transparenta, consistenta deciziilor si a actului public. Nu va mira pe nimeni, cred, daca inchei spunand ca eforturile sunt in van fara un veritabil consens politic.