De același autor
În vreme ce liderii PNL teoretizează la Antena 3 un soi de antioccidentalism cu ștaif, miniștrii PSD au devenit curtenitori cu ambasadorii străini și caută să provoace cât mai multe întâlniri cu omologii lor, mai ales cu cei din statele UE.
După Emil Boc, un premier care cu greu își asuma atribuții cât de mici în politica externă, Victor Ponta demonstrează un apetit crescut pentru acest domeniu.
Pe de o parte, înghețarea PNL în logică antioccidentală, post referendum de suspendare, face ca Victor Ponta să fi devenit, fără niciun efort, unicul interlocutor valabil pentru ambasadele și cancelariile străine, din partea USL. Această situație va continua câtă vreme Crin Antonescu și miniștrii liberali resping contactele cu ambasadorii acreditați la București și se complac într-un soi de retorică antioccidentală, naționalist–populistă. În fond, principalul perdant este Crin Antonescu însuși, care-și șlefuiește astfel profilul de om politic nefrecventabil, de neprezidențiabil.
Pe de altă parte, premierul Ponta pare să înțeleagă că imaginea pe care o are afară, după acuzațiile de plagiat și după dezlănțuirea de furie de la referendumul de suspendare, se cere urgent reparată, dacă vrea să-și salveze cariera politică. De aici și disponibilitatea remarcabilă de a răspunde prompt ambasadorilor care-i solicită întrevederi. Mai mult decât atât, departe de haosul televizat care caracterizează guvernarea USL, se pregătesc câteva importante vizite ale premierului în străinătate, în cele mai importante capitale ale UE, Paris și Berlin.
Miza acestor vizite este uriașă. Să ne amintim că, dacă inițial Franța și Germania s-au pronunțat împotriva admiterii României în Schengen, fostul ministru de Externe Baconschi izbutise să convingă cele două cancelarii să revină asupra deciziei și chiar să inițieze mecanisme, cum a fost aderarea „în două trepte“, prin care să pună presiune pe Olanda. Tot Teodor Baconschi blocase tentativa atragerii Finlandei de partea Olandei, pe care o izolase în refuzul ei de admitere a României. Nu se putea face mai mult atunci. Coaliția minoritară de la Haga depindea de voturile Partidului pentru Libertate, de extremă dreaptă, condus de Geert Wilders, care se împotrivea categoric extinderii frontierei Schengen la granița de est a României. După alegerile din septembrie 2012, situația politică din Olanda s-a schimbat, noul guvern nu mai poate fi șantajat de extrema dreaptă.
S-a schimbat însă dramatic și percepția asupra României în cancelariile statelor membre ale UE și la Comisie, după tentativa eșuată de suspendare a președintelui Băsescu. Acum, nu doar Olanda se împotrivește admiterii României, ci și greii UE, Franța, Germania și chiar și alte state membre. Iar peste câteva zile, după publicarea raportului MCV, s-ar putea să constatăm că Schengen rămâne un vis prea îndepărtat pentru România. Dacă numai cu un an și jumătate în urmă președintele Băsescu vorbea despre ridicarea MCV, după derapajele din vara 2012 nu sunt excluse scenarii nefaste care ar putea bloca pe termen mediu și chiar lung România într-un soi de statut de membru de rangul doi al UE, în afara Schengen și cu un MCV permanentizat.
Acesta este contextul în care premierul Ponta speră să viziteze Parisul, după 20 februarie, iar ministrul de Externe Corlățean să meargă la Haga, la începutul lunii februarie. E imposibil să schimbi, oricâte vizite ai face în următoarele câteva luni, imaginea guvernării USL care a speriat recent Occidentul. E greu să convingi cancelariile străine de buna ta credință și de respectarea standardelor pe care le presupune apartenența la clubul select al UE, când acasă majoritatea zdrobitoare uselistă, de aproape 70% din parlament, care amintește mai degrabă de fostul spațiu sovietic decât de Europa civilizată, votează împotriva anchetării unor deputați sau își legiferează imunități, ceea ce a făcut săptămâna trecută Consiliul Europei – cel care de regulă se ocupă de Rusia, Ucraina sau Azerbaidjan – să se neliniștească. N-ai nicio credibilitate să ceri ridicarea MCV, câtă vreme stâlpi ai USL driblează justiția într-un mod care l-ar face și pe Berlusconi, un alt „prieten“ al tribunalelor, să roșească.
Cu parteneri de guvernare care se întrec în exerciții de retorică antioccidentală, cu războaie de gherilă televizate împotriva ANI, DNA și CSM, demersurile premierului și ministrului de Externe, sabotate de propria majoritate uselistă, sunt condamnate la eșec.
Dacă ar fi vorba doar de un fiasco politic al USL, ar exista perspectiva îndreptării lucrurilor. Temerea că nu se va putea nimic repara vreme de mulți ani e cât se poate de îndreptățită. Lumea s-a schimbat, nimeni nu așteaptă România să-și rezolve crizele. Pentru statele membre UE prioritatea este acum criza economică și răspunsul pe care trebuie să-l formuleze față de schimbarea paradigmei geostrategice pe glob. Nu mai suntem pe vremea guvernării Adrian Năstase, care gestiona infinit mai bine relațiile externe. Reașezarea unor plăci tectonice chiar în interiorul UE sau între lumea euro-atlantică și vecinii ei apropiați sau îndepărtați, Rusia, Turcia, Iran, India, China, găsește lumea politică de la București profund divizată, așa cum nu s-a mai întâmplat după decembrie 1991, de la destrămarea URSS.
Cacofonia de astăzi din USL amintește de perioada fanariotă, când boieri ce se urau de moarte și se luptau pentru accesul la resurse limitate se grupau în „partida“ austriacă, rusească și otomană, încercând să folosească influența puterilor vecine pentru a obține avantaje în politica internă. //