De același autor
Eşecul empiric patent al teoriei luptei de clasă a forţat marxismul să inventeze şi să prolifereze noi teorii ale exploatării şi alienării. Astfel, în discursul neostângist, sexul, cultura, uzanţele sociale şi manierele au luat treptat rolul tradiţional de agenţi ai alienării şi exploatării, deţinut în marxismul tradiţional de religie şi de bani.
Noua Stângă este o încrengătură de grupuri şi de idei postmoderne, apărută odată cu „contracultura“, demonstraţiile de masă împotriva războiului din Vietnam şi „revoluţia sexuală“ a tinerilor din Occident sau din „Lumea Liberă“, cum se spunea atunci, în anii 1960 şi începutul anilor 1970. Dacă la nivelul străzii ea s-a hrănit din muzica rock şi proteste, la nivel ideologic ea a avut la bază o reinterpretare a marxismului pe o filieră anarhică sau libertară, cum se mai spune în Franţa, în opoziţie parţială cu filonul marxismului de stat şi marxismului leninist din deceniile anterioare.
Extinzând lupta de clasă marxistă din domeniul economic şi politic la cel social şi cultural, ea a dat naştere tuturor mişcărilor ideologice contemporane de stânga, care au ajuns repede într-o poziţie dominantă: feminism radical, ecologism radical, „drepturile animalelor“, „antielitism cultural“, multiculturalism comunitarian, emancipare sexuală, stiluri de viaţă alternative, consum recreaţional de droguri etc. şi, bineînţeles, anticapitalism cât cuprinde. Pe măsură ce s-a generalizat, această contracultură de stânga demarată în anii 1960 a generat, ca reacţie, o „contracultură“ de dreapta în mediile mai burgheze, caracterizată prin revalorizarea familiei, religiei, tradiţiei, reuşitei şi responsabilităţii personale ş.a.m.d. Căci, deşi Noua Stângă abuzează de un discurs al drepturilor omului într-atât încât în unele ţări occidentale liberalism a ajuns să însemne tocmai stânga postmodernă, ea nu are în esenţă nimic de-a face cu liberalismul şi drepturile individuale corect înţelese, cu toate că, în unele ţări, în special în Statele Unite, evenimentele istorice au conferit iniţial mişcării postbelice de stânga a tinerilor şi un oarece rol în lupta pentru consacrarea principiului liberal al egalităţii în drepturi civice pentru populaţia de culoare.
Astăzi, în orice caz, Noua Stângă nu este decât un catalizator pentru marginali, nonconformişti şi diletanţi în căutare de erzatz-uri religioase „progresiste“ şi de „revoluţii artificiale“, care – în epoca spectacolului şi a media omniprezente - ocupă agenda publică şi politică cu tot felul de pseudoprobleme, ba chiar reuşeşte să deturneze atenţia de la probleme reale sau să discrediteze în mod gratuit soluţiile eficace la problemele cunoscute. În ciuda prezenţei frecvente a ideilor neostângiste în anumite domenii academice, în discursul jurnalistic, ONG-uri şi în partidele politice de stânga occidentale, ele nu fac decât să demonstreze falimentul epocal al stângii marxiste clasice şi au ajuns ele însele să aibă un aer muzeistic şi inactual. În practică, aşa-numita „revoluţie culturală“ promisă de Noua Stângă, deşi a marcat indubitabil societatea occidentală, s-ar putea să nu fie în bună măsură decât o mare „bulă culturală“, după expresia politologului american Charles Murray, care se va sparge odată cu dispariţia naturală a generaţiei hippie.
La originile intelectuale ale acestui marxism cultural reprezentat de Noua Stângă stau o serie de curente filosofice marxiste neorevizioniste, apărute puţin înainte şi mai ales după cel de-al doilea război mondial, care au aprofundat acea „hermeneutică a suspiciunii“, în cuvintele lui Paul Ricoeur, moştenită de modernitate de la Marx, Nietzsche şi Freud, şi pe care au extins-o la o varietate de chestiuni şi domenii de studiu, multe chiar inventate cu această ocazie doar pentru a servi drept ilustrare a tezelor neostângiste, cu scopul de a distruge acea „hegemonie culturală“ a capitalismului, teoretizată de marxistul italian Antonio Gramsci: Şcoala de la Frankfurt, psihomarxismul, deconstructivismul şi alte varietăţi ale aşa-numitului poststructuralism. Din aceste curente filosofice aparţinând aşa-zisei Şcoli Continentale de filosofie, ideile neostângiste au migrat şi în curentele filosofice aparţinând aşa-numitei Şcoli Analitice sau anglo-saxone de filosofie, unde au generat chiar şi un curent de gândire intitulat marxism analitic.
Eşecul empiric patent al teoriei luptei de clasă, pe măsură ce nivelul de trai al muncitorilor s-a îmbunătăţit considerabil şi multe partide socialiste şi-au revizuit agenda revoluţionară, devenind formaţiuni social-democrate care s-au acomodat formal cu regimurile liberal-democratice, a forţat marxismul să inventeze şi să prolifereze noi teorii ale exploatării şi alienării. Astfel, în discursul neostângist, sexul, cultura, uzanţele sociale şi manierele au luat treptat rolul tradiţional de agenţi ai alienării şi exploatării, deţinut în marxismul tradiţional de religie şi mai ales de bani. Ca urmare, antagonismele inerente ale societăţii din gândirea marxistă, conceptualizate în categorii socio-economice în secolul XIX, au fost înlocuite la mijlocului secolului XX cu antagonismele dintre o sumedenie de „minorităţi“ socio-culturale, care mai de care mai factice, create pe bază de sex, comportament, nivel de educaţie, vârstă, origine, gusturi personale ş.a.m.d., ba chiar antagonisme între om şi animale sau natură. Inegalitatea materială căpăta acum noi înţelesuri, pe lângă cel financiar de mai înainte. Simpla nereprezentare proporţională a sexelor în diverse ocupaţii, de pildă, constituie acum o inegalitate şi dovadă a exploatării, respectiv a alienării, chiar dacă nu există discriminări legale, ci simple alegeri şi condiţionări practice care au dus la situaţia de sub- sau suprareprezentare în cauză.
Venerabila idee liberală de drepturi, deja deturnată de la înţelesul şi funcţia sa originară prin inventarea unor „drepturi pozitive“ sau creanţiere de către marxiştii tradiţionali, a fost acum practic aneantizată prin proliferarea de nenumărate noi „drepturi“, pentru femei, pentru persoane cu dizabilităţi, pentru persoane în vârstă, pentru persoane homosexuale, ş.a.m.d., care se bat cap în cap, sunt orice altceva în afară de drepturi naturale şi inalienabile care garantează tuturor indivizilor umani viaţa, libertatea, proprietatea şi o judecată imparţială, iar lista acestora poate fi în principiu multiplicată la nesfârşit şi fără niciun câştig principial real altul decât consacrarea zgomotoasă a unei ideologii a conflictului, distracţiei şi iresponsabilităţii. În sfârşit, moralitatea tradiţională din societăţile de cultură europeană, de factură creştină şi seculară, cu valorile şi distincţiile sale de bun-simţ, care totuşi continuă să fie un liant social de prim ordin în viaţa de zi cu zi, este suspectată, atacată, relativizată, deconstruită şi erijată ad-hoc şi fals în sursa tuturor relelor şi nedreptăţilor din lume care pot legitima agenda ideologică neostângistă, într-atât încât mulţi intelectuali şi activişti neostângişti văd în orice om care se duce la biserică sau dă dovadă de „elitism“ un posibil Hitler, deşi Hitler personal a fost ostil creştinismului şi avea o formaţie culturală precară.
Spus altfel, orice s-ar face, societatea umană, în viziunea marxistă veche sau nouă, nu poate trăi decât într-un conflict inerent cu sine, divizată în grupuri predeterminate şi etanşe care funcţionează fiecare după o logică aparte, înscrisă în nişte legi necunoscute ale lumii, raţiunea, dreptul sau orice valoare morală nefiind decât nişte cuvinte goale, în spatele cărora se ascunde, de regulă, exploatarea unei clase dominante... Nu există cale de mijloc, nu există nuanţe, nu există pluralism funcţional şi spaţiu pentru formare şi evoluţie spontană a individului şi societăţii, ci doar un conflict ireductibil între şabloane colective prefabricate care se vor exclusive şi imuabile, deşi stupefiază privirea atentă tocmai prin ce au artificial, ca şi cum un bătrân nu a fost odată şi copil; o femeie nu este tot un individ uman cu preocupări în general similare cu cele ale unui bărbat; sau o persoană anume, distinsă printr-o selecţie de trăsături, origini sau gusturi, nu are în mod fundamental aceleaşi nevoi, priorităţi şi aspiraţii în viaţa sa de zi de zi ca şi eluziva „majoritate“ în sânul căreia convieţuieşte ş.a.m.d. Singura diferenţă între vechea şi noua variantă de marxism în privinţa antagonismului inerent dintre „clasele“ de indivizi care compun societatea umană constă în faptul că, anterior, egalizarea şi uniformizarea programatică se făcea prin suprimarea violentă a diversităţii, în timp ce în prezent egalizarea se face prin proliferarea mai mult sau mai puţin democratică a unei pseudodiversităţi „corect politice“, înguste, factice şi zgomotoase.
Deşi în Occident, ca urmare a „mişcării dialectice“ de care am amintit anterior, Noua Stângă şi-a pierdut din strălucire şi atractivitate, în ciuda omniprezenţei mediatice şi agitaţiei extraordinare din prezent a activiştilor neostângişti în ce priveşte chestiuni mai mult decât periferice, precum „căsătoriile homosexuale“, „drepturile animalelor“ şi alarmismul climatic, în ţări ca România, nu de mult ieşite de sub un regim totalitar comunist, ideile neostângiste par să seducă tineri la modă sau politicieni dornici de o platformă politică cu mirajul nivelului de viaţă occidental, aşa cum se întâmplă adesea în ţările mai subdezvoltate, în care s-a făcut un obicei din a pune căruţa înaintea calului. Dar despre această înclinaţie profundă, caracteristică şi societăţii româneşti actuale, de a înţelege numai superficial cauzele prosperităţii şi libertăţii occidentale, vom vorbi cu altă ocazie. //