De același autor
O recentă decizie a CCR a trezit noi îngrijorări printre juriștii și jurnaliștii preocupați de soarta statului de drept și a luptei anticorupție. E vorba de Decizia 377/2017, care pare gândită pentru a transforma CCR în ceea ce nu ar trebui niciodată să fie, și anume o suprainstanță capabilă să determine anularea unor hotărâri judecătorești definitive și irevocabile. Istoria acestei decizii sugerează o cabală pesedistă, dar nu avem spațiu pentru a o prezenta. Rezultatul final este însă că, de acum înainte, hotărârile judecătorești definitive vor putea fi contestate pe motiv de neconstituționalitate și - aici este problema - numai CCR, nu o instanță judecătorească, se va putea pronunța asupra constituționalității hotărârii în cauză. Potrivit judecătorului Cristi Danileț, însă, „Deocamdată, nici Constituția, nici Legea de organizare și funcționare a CCR nu permite instanței de contencios constituțional să verifice dacă un judecător de la o instanță judecătorească a aplicat în mod corect Constituția“. Mai mult, adaugă Cristi Danileț, potrivit CCR, „judecătorii ordinari nici măcar nu pot aplica direct Constituția în cauzele pe care le soluționează“, decât dacă CCR a admis o decizie de neconstituționalitate, ceea ce pare a contraveni cu jurământul depus de magistrați în temeiul Art. 34 din Legea 303/2004: „Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“.
Așadar, potrivit CCR, judecătorii pot să aplice legile țării, nu însă și legea fundamentală, pe care se bazează aceste legi. Rostul acestei aberații pare a fi de a justifica subordonarea instanțelor judecătorești față de CCR. Judecând după faptul că, de doi ani încoace, CCR a dat decizii care au paralizat anchetele DNA și au impus modificarea legislației anticorupție în sensul dorit de penali – a se vedea, de pildă, cazul pragului pentru abuzul în serviciu – ne gândim cu îngrijorare la momentul în care CCR va cere revizuirea unor hotărâri judecătorești definitive de condamnare a unor politicieni pentru fapte de corupție. Nimeni și nimic nu o poate opri să-i scape de pedeapsă, dacă așa doresc membrii săi, numiți politic și în prezent preponderent favorabili fostului USL și/sau ostili actualei conduceri a DNA.
Avem de a face cu consecințele viciilor de fond ale construcției instituționale în regimul Iliescu. De la bun început, acesta a încercat să submineze pe toate căile independența magistraților. Creată în 1992, CCR are un pronunțat caracter politic, de vreme ce membrii săi sunt numiți de președinte, Senat și Camera Deputaților și nu au nevoie să fie magistrați pentru a fi numiți. Le sunt suficienți 18 ani de vechime ca simpli juriști sau cadre didactice. CCR devine astfel o struțocămilă perfectă, emanație a „democrației originale“, care amestecă elementele tipice unei instanțe, după modelul Curții Supreme a SUA, și ale unui organism politic, cum este Consiliul Constituțional din Franța, alcătuit, ca și CCR, din oameni numiți politic, dar care nu pretinde a fi o instanță de judecată.
Pericolul transformării CCR, prin membrii săi, într-un instrument de politizare a justiției nu este nou. În 2001, Ion Iliescu își numea consilierul, pe Nicolae Popa, președinte al CCR, deși acesta nu fusese magistrat nici o singură zi. În 2004, în baza stagiului la CCR, Popa a devenit, în ciuda lipsei de experiență în magistratură, chiar președinte al ÎCCJ. Nici astăzi CCR nu este condusă de un magistrat de prestigiu, căci domnul Valer Dorneanu a fost procuror în perioada comunistă, șapte ani la procuraturile Sectoarelor 5 și 6 și cinci ani la Procuratura Generală, apoi a devenit jurist la UGSR, iar după 1989 nu a profesat nicio zi ca magistrat, în schimb a ocupat constant funcții importante în cadrul CPUN, al Consiliului Legislativ și al parlamentului. Conform site-ului CCR, domeniile sale de competență sunt „drept parlamentar, tehnică legislativă și dreptul muncii“, nicidecum dreptul constituțional. Pare mai degrabă un CV de politruc decât de magistrat autentic, ceea ce poate explica și vehemența cu care a impus cenzura în cadrul CCR, interzicând publicarea opiniilor separate ale judecătorilor care au puncte de vedere diferite de majoritate. Curat constituțional!
Recent, alte semne de întrebare legate de președintele CCR au fost generate de întâlnirea sa, foarte discretă, cu Cristian Terheș, preot greco-catolic rezident în SUA, dar preocupat de „abuzurile DNA“, pe care nu prididește să le denunțe – ați ghicit! – la Antena 3, B1 și România TV. De ce discută președintele CCR chestiuni de drept penal cu acest personaj dubios, care pretinde că prezidează o organizație a românilor din America, dar, dacă te uiți pe site-ul coalitiaromanilor.org, nu găsești nici numărul membrilor, nici structura, nici componența board-ului, nici sursele de finanțare sau vreo situație financiară? O fi având ordin? Cu personaje atât de dubioase ca Dorneanu și Terheș, orice temere pare justificată.
Având în vedere că le este amenințată autoritatea și independența, ne-am fi așteptat ca magistrații să fi protestat deja, dar iată că nu o fac. Ca atare, șansele de a opri ascensiunea CCR spre statutul de suprainstanță devin minime, pentru că legea îi dă puteri absolute și actualul parlament nu pare interesat să apere independența magistraților față de politic. În concluzie, struțocămila CCR, organism numit politic, dar nesupus controlului democratic, are cale liberă și, precum elefantul ajuns în magazinul cu porțelanuri, poate face țăndări statul de drept. Pas cu pas.