De același autor
Cu o săptămână în urmă, minoritatea democrată din Comisia de Politică Externă din Senatul american a publicat un raport consistent privind Asaltul asimetric al lui Putin asupra democrației în Rusia și Europa. Implicații pentru Securitatea Națională a SUA, al cărui scop declarat este să servească Departamentului de Stat și Casei Albe la formularea unei politici coerente de contracarare a acțiunilor Rusiei în Occident. Inițiativa propune o schimbare majoră, aproape copernicană, de politică a SUA față de Rusia, ceea ce este un pas mare înainte din partea unei țări care în ultimii 27 de ani, de la prăbușirea URSS, și-a modelat politica externă pe baza unui principiu complet ficțional conform căruia Moscova este mai degrabă un partener global al Americii decât un adversar ostil. Administrația Trump pare să continue această deschidere binevoitoare către Moscova, dar pretenția autorilor raportului că această poziție ar fi „fără precedent“ este cel puțin exagerată, dacă nu eronată cu bună știință. Fiind redactat de minoritatea democrată, era de așteptat ca raportul să fie partizan și critic la adresa lui Donald Trump, mai ales în contextul acuzațiilor de complicitate cu Kremlinul, dar de aici până la identificarea lui Trump ca un fenomen unic este un pas prea departe.
Tradiția regretabilă a predecesorilor lui Trump
Încă din scrisoarea introductivă se face următoarea afirmație: „după atacuri precum cele de la Pearl Harbor și 9/11, președinții americani au unificat țara și lumea pentru a înfrunta provocările cu care se confrunta națiunea. Cu toate acestea, actualul președinte al SUA abia dacă a recunoscut amenințarea pe care o reprezintă atacurile repetate ale lui Putin asupra guvernelor și instituțiilor democratice, darămite să mai exercite leadershipul care istoria a demonstrat că este necesar pentru a contracara acest tip de agresiune. Niciodată până acum în istoria americană o amenințare atât de clară la securitatea națională nu a fost atât de clar ignorată de un președinte american“. Această afirmație este cel puțin profund greșită și, în orice caz, nesinceră, dar nu pentru că îl acuză pe Trump că ignoră pericolul rusesc, ci pentru că toți președinții de după 1991 au făcut exact același lucru. Bill Clinton și Boris Elțîn au fost frați de cruce până când Elțîn și-a trimis trupele în secret să ocupe aeroportul din Priștina pentru a-și face loc la masa negocierilor privind Kosovo și s-au stricat de tot când Clinton a decis să bombardeze Irakul pentru încălcarea repetată a rezoluțiilor ONU. George W. Bush a privit în ochii lui Putin la prima lor întâlnire, în Slovenia, și a văzut sinceritate și un om de încredere și a ținut-o tot așa aproape două mandate, până la războiul din Georgia și Summit-ul NATO de la București, unde Putin a venit furtunos pentru a-i avertiza pe liderii NATO că, dacă oferă Planul de Acțiune pentru Aderare (MAP) Ucrainei, atunci își va lua înapoi Crimeea.
În sfârșit, Obama a vrut să reseteze relația cu un buton simbolic și, încă din primul an de mandat, a semnat un tratat de nonproliferare aproape inutil la Praga, în schimbul retragerii a două brigăzi americane din Europa. Este faimoasă solicitarea adresată în privat, dar cu microfonul deschis lui Medvedev, în 2012, când îi promitea că va rezolva chestiunea scutului antirachetă în al doilea mandat, dar și ironia aruncată lui Mitt Romney, care afirmase că Rusia este cel mai mare adversar geopolitic al Americii în dezbaterea prezidențială. Obama a spus atunci că „anii ’80 au sunat să-și ceară politica externă înapoi“ și că „Războiul Rece s-a încheiat de 20 de ani“. Tot timpul rămas până la alegeri Romney a fost atacat fără milă de democrați și de mass-media apropiate pentru că „se joacă de-a Ronald Reagan“. Peste doi ani, Rusia anexa Crimeea, invada Ucraina și trimitea trupe în Siria pentru a susține regimul Assad, iar Obama și-a încheiat mandatul căutând resurse pentru a desfășura cel puțin una dintre cele două brigăzi retrase în țările NATO amenințate de Rusia. Trump nu este, așadar, un fenomen unic, el se așază în tradiția regretabilă a predecesorilor săi, care au ales să își clădească politica externă pe ficțiunea că nu există nicio amenințare rusă.
Raportul minorității democrate e important în măsura în care propune, pe baza unui document de peste 200 de pagini, ca SUA să recunoască oficial regimul de la Kremlin drept o amenințare gravă la adresa ordinii liberale occidentale și, în consecință, să își recalibreze adecvat politica externă și de securitate, inclusiv prin alocarea unor resurse pe măsura acestei gravități. Ceea ce, pentru noi, este o veste cât se poate de bună.
Despre România, mai nimic
Deși consistent, raportul este departe de a fi complet. Documentul este alcătuit din două părți, prima destinată acțiunilor interne ale regimului Putin de consolidare a puterii prin represiunea vocilor critice, suprimarea instituțiilor democratice și înlocuirea lor cu structuri cvasi-formale, formate din foști și actuali agenți ai serviciilor secrete, propagandă, dezinformare, asasinat politic și - e de reținut - „naționalizarea crimei organizate“. Aceste metode sunt analizate ca modele pe care se bazează „exportul“ de iliberalism rusesc în Europa și în lume. Cel mai cunoscut exemplu este represiunea la care au fost supuse ONG-urile independente care primeau finanțare externă sau desfășurau „activități politice“, care a fost exportată cu succes din Cambodgia și Ecuador până în Ungaria și Israel. Un model pe care se arată dornici să îl importe Șerban Nicolae și Liviu Pleșoianu, ultimul, o mică vedetă a organului de propagandă rusă Sputnik. O mențiune specială privește „naționalizarea crimei organizate“, un model care știm că funcționează în Bulgaria și, în mare măsură, în Serbia.
Un spațiu special este alocat utilizării de către regimul Putin a Bisericii Ortodoxe Ruse și a Patriarhului Kirill ca agenți eficienți și agresivi ai agendei de politică externă (există un grup de lucru comun la Ministerul rus de Externe sub supravegherea lui Lavrov și a lui Kirill) a Kremlinului, dar și a unei ideologii violent antiliberale și antioccidentale. În acest context, apare și prima referire la România, și anume la amestecul rușilor cu mâna Bisericii Ortodoxe Române în protestele anti-fracturare hidraulică (fracking) în exploatarea zăcămintelor de șist. Raportul trimite la o comunicare NATO privind amestecul Rusiei în celebrele proteste de la Pungești împotriva Chevron, după ce amintește un studiu realizat de Centrul Wilfried Martens pentru Studii Europene potrivit căruia Rusia a alocat cel puțin 90 de milioane de dolari pentru propaganda și mișcările de protest anti-fracking în toată Europa. Având în vedere acest rol agresiv pe care îl joacă Biserica în propagarea naționalismului iliberal rusesc în lume, trebuie să privim cu mai multă atenție legăturile dintre BOR și Biserica Rusă, mai ales în lumina recentei vizite a lui Kirill la București și a lui Daniel la Moscova.
Celelalte referiri la România privesc semnarea de către Klaus Iohannis, alături de alți zece lideri din regiune, a scrisorii prin care se opun gazoductului Nord Stream 2 (din Rusia în Germania) despre care raportul susține limpede că SUA ar trebui să i se opună ferm, precum și o recomandare demnă de luat în seamă privind definitivarea cât mai rapidă a construcției interconectorului de gaze cu Bulgaria.
Lecții pentru Europa de Est
România nu are un capitol special în raport, cum nu au nici Moldova ori Polonia. Există însă concluzii la finalul fiecărui capitol dedicat țărilor din Centrul și Estul Europei sub forma unor „lecții“ pe care fiecare caz îl oferă.
„Corupția este cea mai bună armă a Rusiei în Ucraina“, scrie raportul. Concluzia este valabilă și la Kiev, și la București. „Cea mai bună apărare împotriva arsenalului asimetric al guvernului rus în Ucraina și, de fapt, în întreaga Europă este existența unor instituții democratice durabile, care sunt puțin susceptibile de corupție. Până când Ucraina nu va dovedi voința politică să înfrunte corupția, țara va rămâne periculos de vulnerabilă la agresiunea rusă“.
„Contracararea arsenalului asimetric în absența unui guvern partener este dificilă, dar nu imposibilă.“ După cum se vede în cazul Ungariei. Există însă pârghii suplimentare pentru comunitatea internațională, care „ar trebui să își sporească susținerea pentru transparență și eforturile anticorupție în țară – refuzul în 2014 al vizelor americane pentru șase oficiali ungari suspectați de corupție, de exemplu, a fost un pas eficient care ar trebui făcut din nou de câte ori este posibil (subl. mea).“
„Diminuarea asistenței americane are consecințe.“ Asistența acordată Bulgariei până în 2007 a dat SUA posibilitatea să consolideze valorile democratice și domnia legii. Ulterior, prin eliminarea lor, „capacitatea SUA de a se implica în chestiuni de acest fel a fost serios limitată, în vreme ce propaganda și influența malignă a Rusiei au explodat“.
Concluzia raportului, cel puțin în ceea ce ne privește, este că, spre binele ei și al lumii civilizate, Statele Unite trebuie să declare Rusia lui Putin o amenințare gravă. Ca răspuns la această amenințare, dincolo de o sporire a prezenței militare, SUA trebuie să revină în Europa de Est și să redevină active în consolidarea statului de drept, a instituțiilor democratice și a combaterii corupției, pentru că s-a văzut că colo de unde pleacă America intră Rusia.