De același autor
Mircea Vulcănescu s-a implicat în problema evreiască nu numai ca funcţionar. Cărturar fiind, a aderat şi a susţinut spiritual şi moral antisemitismul guvernării. Poate că principala sursă a spiritualităţii lui a fost primatul statului etnocratic.
De 25 de ani, tema memoriei publice animă spaţiul cultural, civic sau cel militant. Am în vedere memoria dură a perioadei interbelice şi a celei din timpul celui de-al doilea război mondial. Personaje precum Ion Antonescu şi membri ai guvernelor sale, lideri sau militanți activi din Mișcarea Legionară (Corneliu Zelea Codreanu, Radu Gyr, Ion Gavrilă Ogoranu etc.), intelectuali care au împărtăşit valorile ideologiei de extrema dreaptă (Mircea Eliade, Constatin Noica, Nae Ionescu, Nicolae Paulescu) au fost promovaţi ca simboluri pozitive sau sunt invocaţi ca martiri, „sfinţi ai închisorilor“, luptători anticomunişti etc. Pe scurt, personaje integral frecventabile ce pot sta astăzi pe soclul moştenirii culturale, în panteonul valorilor care formează specificul culturii naţionale. Desigur că fiecare dintre cei amintiţi este diferit, că reacţiile actuale pro sau contra sunt şi ele diferenţiate. Numai că, de prea multe ori în aceşti ani, a lipsit măsura, spiritul critic care să nareze istoria culturală şi politică din România interbelică. În schimb, ONG-uri sau instituţii publice, centrale sau locale, fără a pune în balanţă valorile civismului democratic, nu de puţine ori, au promovat un cult al multora dintre ei.
O solicitare a Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“ către Primăria Sectorului 2 Bucureşti, pentru a retrage de pe spaţiul public bustul lui Mircea Vulcănescu, a fost făcută publică, fără fair play1, de aceasta din urmă. Astfel s-a reaprins dezbaterea asupra memoriei pe spaţiul public. Desigur, s-au auzit vocile care, de la dezaprobare la nedumerire, reclamau caracterul nociv al gestului pe care l-a făcut Institutul „Elie Wiesel“. De cele mai multe ori, actorii care îşi propun să mobileze spaţiul public cu simboluri caută să răspundă la întrebări precum „unde, când, cum“. Răspunsurile sunt legate mai cu seamă de preocuparea de a asigura legalitate instalaţiilor amplasate pe spaţiul public. Răspunsuri la întrebări precum „pe cine expunem“ sau „în ce scop“ sunt de cele mai multe ori implicite. În viziunea noastră, valorile constituţionale fundamentale ale statului de drept conjugate cu unele rigori, precum cele prevăzute de OUG 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii, pot reprezenta repere evaluative atunci când există intenţia aducerii în actualitate a aşa-numitei moşteniri culturale. În filosofia OUG 31/2002 persoanele condamnate pentru crime de război nu pot fi simbolizate pe spaţiul public, întrucât nu pot fi purtătoare de mesaj democrat.
Schiţăm, în acest context, câteva trăsături ale personalităţii publice a lui Mircea Vulcănescu.
La 27 ianuarie 1941, Mircea Vulcănescu a intrat în Guvernul Ion Antonescu, ocupând funcția de subsecretar de stat la Ministerul de Finanțe. A fost membru al guvernului, până la 23 august 1944. Cu toate că istoricii califică guvernarea Antonescu fără legionari ca fiind o dictatură militară cu tehnocraţi, fără ideologie, nu trebuie uitat că, cel puţin în două rânduri, mareşalul a subliniat că este continuator al programului elaborat în timpul Statului Naţional Legionar, cât şi faptul că participarea la război alături de Germania nazistă era una necondiţionată şi, firesc, nu se putea opri la Nistru. În Consiliul de Cabinet din 7 februarie 1941, el afirma continuitatea Executivului, cu și fără legionari. „…În ce privește liniile mari de guvernare, știți foarte bine că ele au fost trasate în aceste 5 luni de guvernare. Actualul minister nu este decât o continuare a ministerului anterior.“2
Despre participarea României la război, în şedinţa de guvern din 6 septembrie 1941, Antonescu spunea, fără nicio ezitare, că aceasta de la început a fost gândită ca una totală, de a merge alături de Germania până la victorie: „…Lăsând la o parte faptul că, din punct de vedere şi al onoarei, şi chiar militar, era exclus să lăsăm pe germani singuri, dar dvs. nu trebuie să uitaţi că această nenorocită ţară are multe revendicări de făcut de la ruşi şi în special tezaurul de la Moscova… aşa cum lupt eu acum ca să curăţ de jidani şi de slavi Basarabia şi Bucovina. În felul acesta, se va trage o linie de despărţire de la Marea Baltică la Marea Neagră între noi şi masa slavă. Prin urmare, eu merg înainte, în primul rând, pentru rezolvarea problemei slave şi, în al doilea rând, pentru ca să primim o despăgubire pentru pierderea tezaurului de la Moscova, care reprezintă astăzi 470 miliarde lei. În sfârşit, eu merg înainte, în al treilea rând, ca să am un gaj pentru rezolvarea problemei în Vest, unde vreau să refac graniţa. N-am pus încă problema aceasta, pentru că nu vreau să-mi slăbesc poziţia, dar acesta a fost răspunsul meu de totdeauna“3.
Bustul lui Mircea Vulcănescu, amplasat în Piaţa Sf. Ştefan din Sectorul 2 al Capitalei |
La această şedinţă de guvern a fost prezent şi Mircea Vulcănescu, iar stenograma nu consemnează vreo diferenţă de opinie a subsecretarului de stat.
Mircea Vulcănescu a făcut parte din al doilea lot al membrilor guvernului care a fost judecat în baza Legii 312/1945 pentru urmărirea şi sancţionarea celor vinovaţi de dezastrul ţării sau de crime de război. El a fost găsit vinovat în baza art. 2 lit. a, conform căruia cei care „au hotărât declararea sau continuarea războiului contra Uniunii Republicelor Socialiste Sovietice şi Naţiunilor Unite“ şi art. 1 lit. a, respectiv persoana care „militând pentru hitlerism sau fascism şi având răspunderea politică efectivă au permis intrarea armatelor germane pe teritoriul ţării“, fiind condamnat la 8 ani „temniţă grea“.
Această lege, pe care unele voci încearcă să o minimalizeze pe motivul că ar fi fost impusă de comunişti, este astăzi în vigoare. A discuta despre imperfecţiuni juridice sau de conţinut poate lua forma unui exerciţiu juridic de salon sau a unei dezbateri. Dar a nega legea şi efectele ei credem că poate crea un precedent pentru minimalizarea statului de drept. Ne place sau nu ne place, atât Legea 312/1945, cât şi OUG 31/2002 s-au născut în anumite contexte istorice şi politice care încă mai produc efecte şi ele sunt astăzi în exerciţiu. În calitate de instituţie care apără memoria victimelor Holocaustului, nu ne putem permite interpretări selective ale legilor.
Cel de al doilea aspect îl reprezintă antisemitismul sau felul în care Mircea Vulcănescu, ca demnitar al statului român, al unui guvern responsabil de discriminare şi crime în masă pe criterii etnice şi rasiale, a participat la soluţionarea „problemei evreieşti“. Fără a ne propune o analiză exhaustivă, recurgând mai cu seamă la surse documentare primare, obiective şi lipsite de partizanat, vom schiţa atitudinea lui Vulcănescu faţă de evrei. Din stenogramele ședințelor de guvern sau ale Consiliului de Cabinet reiese că a fost prezent la multe şedinţe în care s-au discutat diverse aspecte legate de Holocaustul evreilor din România şi teritoriile administrate de aceasta. Enumerăm câteva dintre luările de cuvânt ale subsecretarului de stat la Ministerul de Finanţe.
În 20 martie 1941, în guvern se discuta despre un proiect de lege privind exproprierea bunurilor evreieşti. Vulcănescu intervine şi subliniază necesitatea introducerii unor criterii clare pentru identificarea evreilor, astfel încât dispoziţiile legii să nu afecteze românii etnici. „Noi vom crea prezumţii obiective, prin care vom arăta cine trebuie să facă această dovadă (că este evreu, n.n.)… Ca să se evite abuzurile, trebuie ca să se spună pe ce bază considerăm noi că o anumită persoană este evreu. Vom enumera câteva criterii. Altfel se poate spune despre oricine că este evreu... Iar noi să spunem pe cine considerăm evreu.“ De asemenea, Vulcănescu împărtăşea viziunea unei economii etnicizate, întrucât, în aceeaşi şedinţă, când s-a discutat chestiunea distribuţiei bunurilor evreieşti ce vor fi expropriate el a subliniat: „dacă adoptăm sistemul rigid al licitaţiunii, adică cine dă cel mai bun preţ acela ia bunul, atunci românii noştri sunt înlăturaţi“, fapt pentru care în reglementările care urmau în acest proiect de lege „trebuie să rămână cuvântul «etnic», căci se prezintă străinii şi îi înlătură pe români“4. De altfel, el a fost extrem de activ în dezbaterile din guvern care au avut ca obiect românizarea economiei.
O zi mai târziu, în Consiliul de Cabinet, Vulcănescu este tot atât de implicat în pregătirea instrumentelor pentru spolierea evreilor. În urma pledoariei lui Mihai Antonescu, pentru rezolvarea „problemei românizării proprietăţii întreprinderilor şi a funcţiunilor de viaţă românească acaparate de evrei“, precum şi aceea a „modului cum trebuie să se facă administraţia provizorie a unor bunuri şi interese, pe care le-a expropriat deja Statul...“5, Mircea Vulcănescu afirma: „sunt, în total, de acord cu părerea d-lui Mihai Antonescu“6. Perspectiva propusă consta într-o legislaţie simplă care să redistribuie bunurile expropriate de la evrei, iar pentru românizarea economiei solicita crearea unui Oficiu Naţional al Românizării, instituţie publică care să aibă posibilitatea interconectării opţiunii politice cu aspectele concrete economice şi cele financiare. În ședința Consiliului Economic din 8 mai 1941, el a contribuit la stabilirea rolului şi locului comisarilor de românizare în întreprinderile evreieşti. Pentru a avea o funcţie economică şi administrativă, nu una represivă sau informativă, asigurând astfel eficienţa economică a procesului, comisarii de românizare trebuiau „să fie substituiţi patronilor evrei care au fost condamnaţi pentru crima de sabotaj. Suntem în următoarea alternativă... sau cădem în primejdia ca aceşti comisari să fie stipendiaţii patronilor şi tovarăşi de bandă sau ajungem la cealaltă primejdie, ca ei să fie organe poliţiste de terorizare a întreprinderii respective. În loc să facem aceasta, dăm acestor comisari perspectiva de a se instala cândva în întreprinderi“7.
In ceea ce priveşte munca sau taxele la care evreii erau obligaţi în locul serviciului militar, acelaşi Mircea Vulcănescu îşi exprima admiraţia pentru felul în care Germania a rezolvat situaţia şi, în acelaşi timp, dădea asigurări că Centrala Evreilor dispunea de resursele financiare necesare pentru a plăti taxe în locul evreilor săraci. În şedinţa Consiliului de Coordonare din 19 noiembrie 1941, Ion Antonescu, nemulţumit de rezultatele economice ale muncii obligatorii, a propus înlocuirea ei cu plata unei taxe. Aceasta avea să fie de 30.000 lei, la care se adăuga 3% din venit pentru evreii bogaţi. Subsecretarul de stat la Finanţe avea informaţii îndestulătoare privind resursele evreilor sau ale comunităţilor. El intervine în dezbatere şi face unele precizări: „Problema trebuie privită astfel: sunt evrei care au bani, care sunt în viaţa economică. Aceştia pot plăti. Dar sunt alţii, care sunt scoşi din viaţa economică şi aceştia nu pot plăti... Comunitatea dispune de această sumă. Poate plăti această sumă“8. Vulcănescu era bine documentat despre rolul și capacitatea Centralei Evreilor de a aduna bani de la evrei. Centrala a fost un organism creat de regimul Antonescu pentru a coordona şi administra raporturile evreilor cu statul, de a mijloci transpunerea în practică a politicii antisemite (Judenrat). În toamna aceluiaşi an, cu prilejul unei analize asupra modului în care evreii ar participa la subscrierea pentru Împrumutul Reîntregirii (în fapt era vorba despre obligarea evreilor de a da astfel bani Consiliului de Patronaj, organizaţie condusă de soţia Conducătorului şi care oferea asistență văduvelor și orfanilor din război, precum și celor săraci), demnitarul aducea câteva clarificări. Subscrierea nu începuse, „Comunitatea vrea să centralizeze subscrierea. Am dispus ca colectarea să se facă tot prin comunitatea evreiască. S-a discutat pentru sume care trebuie să fie importante. Ei speră că de pe urma acestor subscrieri să obţină o ameliorare. Nu ne-am luat niciun angajament“. La întrebarea lui Mihai Antonescu dacă au promis degrevări de la anumite impozite, răspunsul este edificator: „Nu. În timpul cât se găsesc în imposibilitate de a plăti, nu li se cere executarea. Dar nici o degrevare. Dimpotrivă: unde alţii dau simplu, ei dau dublu, minimum“9.
Cât priveşte organizarea muncii obligatorii, M. Vulcănescu considera că „germanii au făcut un sistem de organizare foarte bun în această privinţă: i-au pus în ghetou şi lucrează ca cizmari, ca croitori etc., satisfăcând în felul acesta chiar nevoile germanilor“10. Poate merită amintit aici că a participat la şedinţa de guvern din 5 august 1941, când s-a discutat introducerea semnului distinctiv pentru evrei (steaua galbenă în 6 colţuri) şi nu a exprimat un punct de vedere diferit.
Dincolo de preocuparea pentru ca politica antisemită să îşi găsească o riguroasă transpunere în legislaţie, subsecretarul de stat a propus şi elaborat norme, instituţii care să pună în practică această politică. Ministerul de Finanţe şi el însuşi au fost direct implicaţi în schimbul de monedă, precum şi în stabilirea regulilor pentru predarea bijuteriilor sau a obiectelor din metale preţioase pentru evreii deportaţi în Transnistria.
Astfel, în septembrie 1941, Ion Antonescu stabilea un curs de 1/1 la schimbul dintre rublă şi leu pentru populaţia din Transnistria. „În ceea ce privește moneda din Transnistria, o vom lua gratis… Dacă nu mi se dă monedă de aceasta, atunci am să viu cu moneda noastră, care va avea aceiași valoare… prin urmare, problema monedei este clară… Am fixat cursul de un leu pentru o rublă ca să nu vină jidanii încoace și să facă contrabandă cu ruble... Rublele pe care le avem le vom da jidanilor care vor trece în Ucraina la cursul de 8 lei o rublă… Deci, d-l ministru al Finanțelor și d-le Vulcănescu, vă rog să luați măsuri ca să nu se mai întâmple ceea ce s-a întâmplat după războiul trecut, când tot felul de corbi au făcut contrabandă de monede. Am să introduc și pedeapsa cu moartea pentru cei care vor fi prinși că fac contrabandă de monedă… Cred că avem interesul ca să retragem, cu o monedă care nu are nicio valoare, o monedă care are valoare. Statul rusesc va reprezenta ceva. Și atunci, va trebui să ridicăm pe nimic aceste ruble. De ce? Pentru că noi avem zeci de mii de jidani, pe care am intenția să îi arunc în Rusia și care vor avea nevoie de ruble. Vom face deci o operațiune dublă: vom cumpăra ieftin rublele și le vom vinde scump“11. Numai că, notează istoricul Jean Ancel, „Vulcănescu şi funcţionarii BNR, care s-au ocupat de rezolvarea «problemelor tehnice», au calculat un curs de patruzeci de lei rubla, iar banii preluaţi de la evrei au fost utilizaţi pentru a plăti o despăgubire ţăranilor români de pe acele teritorii“12. Ministerul de Finanțe a colaborat îndeaproape cu Banca Națională și i-a transmis acesteia norme pentru schimbul monetar sau evaluarea obiectelor prețioase ale evreilor care urmau să fie deportați, ei fiind obligați să vândă către statul român. În acest sens, într-o adresă a Ministerului de Finanțe către Banca Națională, din octombrie 1941, se menționa că: „Ministerul Finanțelor este de acord ca plata să se facă în ruble la paritatea de 1 rublă = 40 lei. Obiectele vor fi cumpărate de Sediile Dvs. din localitățile respective, aurul fiind plătit la greutatea și la finețea lui, pe cursul oficial al Băncii Naționale a României. Pietrele și alte obiecte prețioase vor fi plătite pe baza unei evaluări făcute de un expert specialist și numai pe o cotă de 20% din aceste evaluări, care ar fi echivalentă cu proporția dintre aurul la cursul oficial și aurul la cursul liber“13.
Inchei această schiţă de portret de demnitar în Guvernul Ion Antonescu cu aprecierea pe care Mihai Antonescu, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, ministrul Propagandei Naţionale, i-a făcut-o, în contextual în care îi solicita să facă unele clarificări privind sursele de plată a veniturilor pentru funcţionari din Ministerul Propagandei Naţionale: „D-le Vulcănescu, dvs. sunteţi un cărturar, un om de gândire, nu numai un ministru în funcţiune, funcţionar, şi vă puteţi da seama că plăţile salariilor au şi ele spiritualitatea lor, ierarhia lor morală“14.
Prafrazând cele de mai sus, Mircea Vulcănescu s-a implicat în problema evreiască nu numai ca funcţionar. Cărturar fiind, a aderat şi a susţinut spiritual şi moral antisemitismul guvernării. Poate că principala sursă a spiritualităţii lui a fost primatul statului etnocratic.
* Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“
Note:
1. Primăria Sectorului 2 a transmis către media extremistă adresa Institutului „Elie Wiesel“ şi astfel în spaţiul online s-a dezlănţuit o campanie împotriva Institutului, ce a a avut şi aspecte denigratoare.
2. Evreii din România între anii 1940-1944, vol. I, Legislația antievreiască, Lya Benjamin (editor), Editura Hasefer, 1993, p. 291. Prima oară, ideea a fost enunțată, într-o formă mai scurtă, în ședința guvernului din 3 februarie 1941.
3. Ibidem, vol II, Stenogramele Consiliului de Miniștri, Lya Benjamin (editor), Editura Hasefer, Bucureşti, 1996, p. 302.
4. ANR, Stenogramele şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu, vol. II (ianuarie-martie 1941), Bucureşti, 1998, pp. 671, 672.
5. Ibidem, p. 688.
6. Ibidem, p. 692.
7. Evreii din România între anii 1940-1944, vol. II, (1996), p. 231.
8. Ibidem, pp. 340, 341.
9. ANR, Stenogramele şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu, vol. IV, (iulie-septembrie 1941), Bucureşti, 2000, pp. 460, 461.
10. Evreii din România între anii 1940-1944, vol. II, p. 340.
11. ANR, Stenogramele şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu, vol. IV (iulie-septembrie 1941), Bucureşti, 2000, pp. 598, 599.
12. Jean Ancel, Contribuţii la istoria României. Problema evreiască, vol. I, partea a 2-a, Editura Hasefer, 2001, p. 320.
13. Arhiva generală a Centralei Băncii Naționale a României, Direcția Secretariat, dosarul nr. 19 / 1940, fila 228.
14. ANR, Stenogramele şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Ion Antonescu, vol. IV, pp. 458.