De același autor
In care e vorba de un fel de unchi de-al meu, despre un vechi drum din Balta Alba in Drumul Taberei si, in sfarsit, despre un alt fel de anticomunism
Cu el dispare o lume, spunea prietena noastra comuna, de la care aflasem vestea... La o primavara dupa Camillo*, s-a stins si ultimul dintre “muschetarii” galateni din grupul tatei - toti trei personalitati puternice, pe cat de loiali in prietenie pe atat de diferiti ca temperament; niste risipitori de pasiuni, spadasini, fiecare cu panoplia sa de arme, increzatori insa in idealuri sinonime, suflete rare pe care destinul a vrut sa le-mpleteasca putin, iata, in chiar anii de fum ai razboiului, la inceputul de drum al fiecaruia: trei adolescenti infratiti de la prima daruire - cea antifascista - undeva pe malurile Dunarii, tocmai la Galati - Vechiul Oras pe care-l poti vedea cand inchizi ochii, Gradina a zeilor…
Dintre ei, Iordan era cel mai introvertit, poate mai consecvent, in orice caz mai disciplinat in lucrarea culturala la care a trudit cu migala o viata. Carturar autentic, cred ca scria greu - dar scria frumos, uneori trasnit (ca-n povestea lui Baltazar) alteori fermecator (ca-n Inchide ochii... si Balada pentru vechiul drum). Dar, mai cu seama, ce ramane este - si nu cred ca ma hazardez aici - o opera majora de restituire, de afirmare a unor componente sine qua non ale culturii - romanesti si universale: toleranta, inocenta, spiritualitate impregnata de iubire, angajament civic, valori pe care, altminteri, o jumatate de secol si mai bine de istorie carpato-dunareana parea atat de adesea ca le uitase. Dreptul la memorie, Cele doua Europe, cele doua Romanii, Dosarul Sebastian, Momentul adevarului… A fost un glas - firav in anii dictaturii, dar important - exemplar in raritatea sa, ca sa devina in ultimii ani o voce majora a ratiunii, a “fruntilor libere”, cum spunea un bun prieten al sau, nobilul Elytis. O voce a civilizatiei - in fluxul asurzitor al invectivelor, al nediscriminatelor vehemente ideologice ce naclaisera spatiul nostru cultural dupa caderea comunismului. Iordan s-a tinut de-o parte, ca-ntotdeauna, structural neangajat sau, mai bine spus: angajat doar chemarii lui si, desigur, familiei, prietenilor... In anii cand extremisme interbelice - vechi metehne tribal-gregare de-ale noastre - incepusera sa infecteze din nou discursul public si literar, mai mult sau mai putin subtil cautionate de carturari cu pedigree, Iordan regasea in linistea si praful bibliotecii - spatiul sau preferat de lucru si, probabil, meditatie - filonul democratic, european, umanist si generos al culturii romane si il reda publicului in tomuri necesare - ca pe un drept legitim, mai ales al generatiilor recente - dreptul legitim la memorie.
Interesante, singulare contraste si deveniri in destinul lui Iordan
Dintre prietenii apropiati ai tatei din anii liceului, toti fosti antifascisti activi, a fost, cred, singurul neinrolat in celulele comuniste ilegaliste. Dupa 23 august a sperat intr-o realiniere cu Occidentul - suspectand instinctiv “democratia populara”, pe care multi tineri (inclusiv tata, pentru cativa ani buni) o impodobisera atunci, precum stendhaliana creanga uscata aruncata intr-o mina de sare, cu mirificele cristale ale altruismului. Iordan a presimtit parca printre primii ceea ce urma sa vina - noua doctrina a urii, noul tavalug al terorii (Camillo si tata urmandu-l abia prin ‘49-’50). S-a angajat, asumandu-si riscuri, intr-un grup cu legaturi vestice - de ajutorare a scriitorilor proscrisi (Asociatia “Eminescu”). Curand devenea el insusi proscris. Verticalitatea sa naturala interzicandu-i orice vulgar compromis realist-socialist, ani de zile - mai tot obsedantul deceniu -, Iordan a fost aproape muritor de foame. Mama imi relata ca erau zile in care Iordan, neavand ce manca, bea sifon, crezand ca-i poate umple stomacul... La fereastra mansardei din Piata Kogalniceanu, unde statea atunci - intr-un spatiu parca din Hensel si Gretel -, tata ii vedea uneori camasa atarnata la uscat si stia ca Iordan nu va iesi la o sueta in acea zi: alta camasa nu avea.
Mai tarziu, odata cu destinderea, si-a scos cartile - pentru noi, de o atat de larga respiratie, libera, chiar curajoasa pentru acele vremuri - despre grafica americana si filmul western, despre pictura sud-americana si despre inocenta fara granite a omului. Rezistenta prin cultura? I s-ar potrivi - daca sintagma n-ar fi fost cam uzata si abuzata, uneori in ritmul bubuitor al pumnilor batuti in piept. De retinut ca acest om, care n-a vrut sa aiba si n-a avut nimic de-a face cu comunismul, si care a oferit generatiilor de tineri, mai mult sau mai putin indoctrinate, rare mostre ale culturii occidentale libere, neinregimentate, acest om putea sa-mi spuna, in anii ‘90 - as zice iarasi cu curaj, data fiind noua mantra a intelighentiei care se respecta - ca “un intelectual nu poate sa nu fie de stanga”. Fraza era desigur intr-o mai mare masura metaforica decat ideologica in contextul discutiei noastre, ce se referea la misiunea altruista, de compasiune sociala, a intelectualului, asa cum o vedea Iordan - si cum a inteles sa si-o si asume. Iata, pana la urma, inca un exemplu ce ar trebui sa tempereze putin zgomotosul monopol revendicat de dreapta postdecembrista asupra anticomunismului...
Acuzat - explicit sau mai subtil, dar cam din aceeasi directie - de a fi un “jidovit” pentru “vina” de a se fi solidarizat, atat in public, cat si personal, cu evrei supusi tirului antisemit, Iordan a fost un “bun-crestin” de-o puritate rara, in cea mai autentica traditie autohtona; se simtea asta in caldura conversatiei lui, in picaturile de tuica varsate pentru prietenii de-o viata si de orice neam - care i se tot duceau in ultimii ani, in modestia sa materiala, in Balada sa pentru vechiul drum - o noblete romaneasca rurala de vocatie universala - un Istrati ajuns, la sfarsit de secol, martor amar la tranzitia satului-matrice catre suburbia-manelista.
As propune, de fapt, o alta cheie in citirea acestor aparente contraste biografice ale prietenului nostru: nu cred ca a fost vorba atat despre devenirile lui, cat despre cele ale istoriei... Iordan a fost un caz rar de egalitate cu el insusi. Il vad in postura printului Cenusaresei, cu condurul in mana, condurul de cristal al umanismului, incercandu-l, la diferite cotituri ale istoriei, pe diverse sisteme - liberalismul european parandu-i parca mai des ca poseda cea mai apropiata masura. Nu stiu daca a reusit sa-l incalte vreodata, dar asta-i alta poveste…
N-a fost Iordan un evanghelist al corectitudinii politice in sensul dogmatic al sintagmei, l-au ingrijorat insa mult in anii astia, cum ne spunea si la ultima intalnire, derapajele politicii externe americane, extrapolarea retetei economiei de piata pana la strapungerea ultimelor plase de siguranta sociala, disproportionatele rabufniri locale anti-multiculturaliste... Daca mi se parea uneori ca exagera in suspiciunile lui “conspirationiste”, il aseman acum, la capat de drum, unui bun seismograf: ca-n jocul lui Geo Bogza, fidel ca Malraux, inregistrand cu acuitate tremurele de rau augur care, lasate sa se amplifice necontrolat, au dus in secolul abia trecut - nicidecum ingropat - la ideologiile pistolului si carligelor de abator, ale Pitestilor, turnatoriilor si Rahovei 39. Un seismograf care a demonstrat - a cata oara - ca pentru aceste ideologii, semnalizatoarele de directie stanga-dreapta au fost deseori doar niste butoane de jucarie sub degetele unor brute, directia lor nefiind in realitate decat una: spre neagra fundatura a spiritului uman - cosmarul totalitar.
Parca il vad la noi, in fotoliul din sufragerie - odinioara al bunicului, Papa Vasile - cu pantalonii lui totdeauna putin prea scurti, dominator, sarmant, putin mucalit, infierbantat nitelus de paharelul de vodca, dar incantat de o buna sueta, inecandu-se intr-un ras scrasnit la vederea genialei caricaturi a lui Ceausescu facuta de Tomaziu - pe care tata tocmai o adusese de la Paris… Apoi, aducandu-si poate aminte ca la noi peretii aveau probabil urechi, ca din senin, scandalizat: “mai Babule, cum poti tu sa tii cu Steaua...”, treceri putin suprarealiste - in ton cu vreun Urmuz sau Gherasim Luca, Gellu Naum sau Tzara, tomuri rare adunate cu pasiune de Babu de prin anticariate postbelice, din care el si Iordan isi citau cu deliciu.
Il vad la intalnirile conspirative din diverse bodegi unde-i inmana scrisori de dus prietenilor sai sud- sau nord-americani - amicului meu columbian Julio, care putea sa iasa usor din carcera ceausista si nu era perchezitionat, sau ulterior, dupa asasinarea tatei, si dupa ce-am plecat, cand imi dadea mesajele sau cartile nelipsite pentru alti si alti prieteni ai sai - Norman Manea, Katherine Verdery, Sanda Golopentia, universitari, pictori din Lumea Noua...
Il vad acum - in repezi secvente ca spulberate de vant, preocupat de carierele celor doi nepoti ai sai - carora li s-a dedicat ca un bun tata… Jucand volei cu aplomb - in povestile tatei, trecand Dunarea inot cu el si cu Camillo… Dribland cotcar bolile care-l tot vizitasera mai an - “mai Andrei, trebuie sa lasam ceva… nu putem sa-i lasam pe astia sa transforme sufletul omenesc”… dar el, el l-a transformat, vezi bine, l-a facut un pic mai cald, un pic mai inocent…
Si apoi, dintr-o data - acea seara din aprilie, cand un alt prieten apropiat al sau, C. Stanescu, m-a condus de la statia de metrou Titan pana la apartamentul lui Iordan din Nicolae Grigorescu - fost Salajan - 18, blocul B3 bis… Nu fusesem niciodata, intr-o viata, la el: traia atat de modest, incat prefera totdeauna sa vina el la noi… Insa iata, acum nu-si mai putea proteja frugala intimitate… Strans sub patura, in pijamaua fara elastic, cu un snur ce parea mai mult o sfoara, pijama prea larga acum pentru trupul firav, ce inca se cabra, cu stiinta vechiului tragator, sa mai trimita o data moartea peste fileu…
Mi-a vorbit imediat de planul sau pentru un al doilea volum - ultim - al Cartii prietenilor mei, dedicat tocmai galatenilor lui de-o viata - Camillo si Babu, si “profesorului meu de prietenie Solomonica, a carui familie pierise la Auschwitz… nu portrete adaptate la cerintele zilei… ci portrete umane, asa cum au fost”… Dupa o pauza, putin visator (postura destul de necaracteristica pentru Iordan): “mai, eram trei copilandri…” si, din nou cu tonul lui obisnuit, voluntar, doar mai stins: “am aproape tot materialul, doar sa-l pun in ordine si sa-i adaug un fir, un liant… ne vor astepta, sunt sigur… mai baiat, nu cred ca sufletul e aer, e pamant… ca un Beethoven, un Da Vinci au aparut asa, din nimic… da… ne vor astepta, spunandu-ne: grabiti-va, idiotilor…”. I-am sugerat ca ar putea sa se inregistreze, sa incepem chiar atunci, aveam un reportofon la mine… “Nu, dragule, eu nu pot asa, trebuie sa scriu, sa ma gandesc, acum nu am energia nici sa ma asez la masa… Poate am sa-i rog pe niste tineri prieteni de-ai mei, ziaristi, sa ma ajute… Dar mai bine la vara, spui ca vii in iunie - atunci o sa ma simt mai bine… Imi spui si tu ce-ti amintesti - de la Camillo trebuie sa fi ramas multe scrisori, vii cu marfa-n gura, sa reunim firele… “. Da, voi reveni cu siguranta in iunie sau iulie… “Da, baiat, chiar mai bine in iulie, sa am mai mult timp, tratamentul asta de la Vasile (Igna, n.m., editorul, poetul si minunatul sau prieten) e un miracol - pana atunci ma pun pe picioare…. O sa fie si mai cald… Ingere, da-mi timpul de care am nevoie… trebuie sa punem ceva in epilog…”
A doua zi vorbeam cu Maria Marian - editoarea sa fidela, sufletul cald, prietenul saritor, care i-a fost alaturi pana la capat -, care imi spunea ca in aceeasi seara Iordan ii dictase la telefon planul volumului doi al Cartii prietenilor mei… Mi-a confirmat si celalalt plan major al lui, reeditarea Antologiei inocentei - si aici materia prima era deja adunata: o editie inca mult mai vasta - si feerica - decat cea din ‘72… Iordan ne-a vorbit cu entuziasm de ea (“omul - copil etern…”), ca si de un plan mai indepartat, despre literatura SF, cand il vizitam din nou, cu Gina, peste cateva zile… Era in verva, credea in aceste planuri, chiar daca mersul pana la baie il aducea “au bout de soufle”: “Da, tovarasi, nu acceptam!…”
Ma pornisem sa-i scriu Ginei primele ganduri care mi-au venit dupa ce-am aflat de plecarea lui Iordan in lumea lui Baltazar - dar iata ca m-am ambalat… Ma intrebase de ce tac, si intr-adevar, ce se putea spune… Stiusem cu totii care-i erau sansele, de fapt le stiuse si el, dar sperasem si noi, tot cu el; ne pacalise cu optimismul sau... Acum insa, iata, stau si mi-l evoc pe unchiul Iordan - de cand l-am cunoscut cu ochii fragezi si speriati de copil, de cand la cinci ani i-am facut prima poezie, care incepea cu “de pilda Iordan / dar ala-i dat cu detexan”, si pana i-am spus, la despartire, in seara aceea din fostul Salajan, nestiind sa ingaim altceva, “Iordan, te iubesc… foarte tare…”, pentru ca el sa-mi raspunda stins, poate putin atins, in orice caz c-un zambet ingaduitor pentru stangacia mea, “Dragule baiat…” - si mi-am dat seama ca sunt atat de multe de spus. Si care ar merita odata puse pe niste foi si incredintate, vorba lui Sebastian, reamintita de Iordan insusi, si acelui “om tanar, care le va primi cu buna-credinta si le va citi asa cum ar sta de vorba cu el insusi”…
* * *
Era tarziu in toamna neagra a lui ’85. Tata fusese arestat in septembrie, pe 21. Nu ni se spusese motivul, dar dupa ce fusese anchetat aproapte tot anul in legatura cu jurnalul, cu scrisorile la Europa Libera etc. - lumea stia. Si se stia si ce mai vroiau sa afle de la el: evident, despre prieteni. Iordan era unul dintre cei vizati, bineinteles - i-o spusese chiar tata cand mai era inca liber. Iordan ii ramasese aproape - nici gand sa-l evite, cum li se intamplasera, cu tristete o spun, unora dintre ei. Acum, in acel sfarsit de noiembrie inghetat, imediat dupa uciderea tatei, prin ninsoarea rebela, scrasnita - tot el era printre primii care ne vizitau (alaturi de celalalt frate de suflet al nostru, Sorin Vieru), venind din Balta Alba cu troleibuzele, si mai exasperante acum pe viscol, trecand infrigurat pe langa masina Securitatii, parcata permanent in acea vreme, poate demonstrativ, in fata scarii blocului nostru din Drumul Taberei. Venea neasteptat - nici nu se putea altfel, telefonul ne era taiat, se aseza, ca pe vremuri, dar mai tacut - ce puteam oare vorbi atunci ? - in fotoliul lui Papa Vasile, si pe intuneric - electricitatea se rarise si mai mult cu ninsoarea - Iordan stropea cateva picaturi din paharelul de vodca pe covor, pentru Babu. Nu-i vedeam bine fata, dar si auzeam lacrimile in vocea sugrumata. Mama il caina - gesticuland usor catre masina de-afara - “of Iordane, cum te-ai pornit tu tocmai pana aici, pe vremea asta - ai sa racesti…”, iar el, delicat, cum ii era firea, sa nu ne-ndatoreze prea tare: “Dragilor, nu-i nimic, oricum aveam ceva treaba pe-aici prin cartier…”
*Scriitorul Camil Baciu, indragitul inovator SF, autorul, printre altele, al romanului Gradina zeilor,
ne-a parasit subit, plecand poate catre o Planeta cubica, in aprilie 2005. Traind la Paris (unde fugise la sfarsitul anilor ’60), pastrase aceleasi legaturi fraterne cu tata si Iordan - chiar daca unele din scrisorile lor (cateva chiar originale) le-am gasit recent printre file din dosarul de urmarire informativa cu numele de cod “Udrea” - dosarul lui Gheorghe (Babu) Ursu de la fosta Directie a Securitatii Statului…