De același autor
Televiziunea rămâne principala sursă de știri, cu un procent de 80% din publicul respondent, față de media europeană de 75%. Presa tipărită nu mai prezintă interes decât în proporție de 15%, cu șase procente mai puțin decât publicul UE27. Sondajul Media&News inițiat de Ipsos European Public Affairs a interogat online peste 52.000 de persoane în perioada aprilie-mai 2022.
Interesul pentru subiectul sondajului vine din expunerea majoră a publicului european la dezinformare, tendință amplificată de războiul din Ucraina și de frecvența cu care în special Rusia transmite știri false pe diverse căi. Deși nu există întrebări specifice pe situația din Ucraina, este evident că cetățenii Europei resimt și recunosc asaltul fake news și al teoriilor conspirației, care au glisat dinspre tema pandemiei spre subiecte legate de amenințarea cu arme atomice sau de înfometarea globală. Respondenții din România percep mai acut, într-un procent de 45%, expunerea frecventă la dezinformare în unitatea de timp de 7 zile propusă, decât media de 28% a UE. „Nivelul de încredere în a face distincția între știrile reale și știrile false scade odată cu vârsta și crește odată cu nivelul de educație”, conchide sondajul.
Analizele rapoartelor internaționale, cum este Digital News Report Reuters lansat în 2022, arată că încrederea românilor în mass-media este cu 9% în scădere față de anul 2021 și semnificativ mai scăzută în comparație cu eșantionul global, ceea ce explică și percepția crescută în privința expunerii la dezinformare.
Încrederea românilor în televiziunea și radioul publice este cu șase procente sub media europeană, arată eurobarometrul Media&News, iar încrederea în presa scrisă și în variantele ei online este îngrijorător de jos: 23% față de 39%, situație explicabilă și prin consumul foarte scăzut de presă tipărită.
Eurobarometrul a încercat să afle dacă cetățenii pot să identifice știrile false. 49% dintre românii întrebați sunt convinși că pot identifica dezinformarea. „Această convingere a cititorilor de presă că pot identifica știrile false este mult peste media europeană și relevă de fapt că suntem mai expuși la manipulare prin dezinformare”, este concluzia cercetătorilor Ipsos European Public Affairs.
Pe grupe de vârstă, diferențele de consum media sunt accentuate. Adolescenții și tinerii între 15 și 24 de ani sunt fideli canalelor ca Instagram (79%), TikTok (49%) și Snapchat (43%). Pe Facebook au rămas mai cu seamă consumatorii mai în vârstă, care au încredere de asemenea în presa tradițională, citesc ziare tipărite și ascultă posturile de radio consacrate. Toate categoriile de vârstă utilizează rețelele sociale pentru a transmite mesaje, pentru a afla ce fac „prietenii” de pe rețea. Numai 27% dintre respondenți spun, în medie, că folosesc rețelele sociale pentru a afla noutăți, procentul fiind ușor crescut, la 29%, în România.
Tendința generală în consumul de știri este creșterea numărului celor care evită să urmărească știrile, așa-numita „astenie a știrilor”. Studiul Reuters a stabilit că în România patru din zece persoane evită știrile, ceea ce înseamnă o creștere cu 8% față de 2017. Tendința este constantă în ultimii ani când pandemia, conflictele, situația economică și politică din România au pus publicul român în fața unei avalanșe de știri alarmante sau alarmiste.
Există în Media&News Survey 2022 câteva indicii legate de gradul de educație media al publicului românesc. 36% dintre cititorii de presă recunosc că deschid un articol dacă titlul este atractiv, în timp ce publicul UE face acest lucru în proporție de 26%. Tot astfel, 23% dintre români se lasă atrași de o imagine foto sau video interesantă, în timp ce europenii sunt mai selectivi (media UE – 18%).
Smartphone rămâne în Uniunea Europeană instrumentul predilect pentru accesarea știrilor de pe orice fel de platforme: 77% dintre consumatori folosesc telefonul și doar 59% laptopul sau computerul. Și aici există o diferență între tinerii între 15-24 ani, unde 88% văd știri pe telefon, și categoria adulților de peste 55 de ani, care urmăresc știri pe smartphone în procent de 66%. //
Comentarii 3
Ion - 08-09-2022
Media romaneasca scrisa si audiovizuala croncane mult si nu spune nimic. Nici macar fake news.
RăspundeLevSt. - 08-08-2022
-Jurnalisti si Jurnalism-"Momentul în care România va arăta altfel. Alex Dima: „Sper să apucăm acea zi.”… s-a referit la momentul pe care mulți români îl așteaptă,…Țara aceasta va arăta altfel atunci când fiecare își va înțelege rostul și își va face datoria acolo unde e, indiferent de poziția pe care o ocupă, în ziua în care o să înceapă să ne pese mai mult de cei de lângă noi. Sper să apucăm acea zi…”, ____–-____Asta este una din marile, f. mari probleme ale societatii romanesti, ,ASTEAPTA, si asteapta la modul cel mai concret, insa -evident- lipseste ACTIUNEA, poporul roman asteapta sa-i pice para malaiatza, in gura, si nu vrea sa miste un deget pentru a se intampla…Mai departe, acest AD merge -iarasi- pe o idee non-sens, adica pe langa asteptare si idea ca „fiecare dintre noi, bla, bla”, NICIODATA , NICIUN popor nu a progresat pentru ca civilizarea maselor a atins un punct critic(extrem de reversibil fara ce urmeaza), daca NU A AVUT conducatori de reala valoare, care -mai intotdeauna- au mers si pe dictonul lansat de mine ani buni, in urma, „La nevoie, civilizatia se mai si impune”, practic natiile civilizate sunt cele care au avut si au conducatori cu inalt IQ, obligatoriu dublat de o cultura umanista, si -la fel de obligatoriu- acestea sunt persoane ferme, care scriu legi bine gandite, si sunt primii care NU le incalca si -in general- dau un multitilateral exmplu personal POZITIV, aceasta este reteta progresului, la noi este invers… Mai mult si acest jurnalist „uita” sa ne spuna care ar fi-concret- masurile de luat , pentru salvarea tarii, care pot fi total in contradictie cu (de ex.) idea mea, cea cu Monarhia si reducerea drastica a angajatilor la stat(inclusiv reducerea armatei cu peste 90&-sau desfiintare, si scoaterea totala a popimii de la plati bugetare, etc.), si daca aceasta alta idee este compatibila cu realitatile actuale, poate chiar si eu imi voi schimba idea mea si voi adera la aceasta… Insa absolut NIMENI NU VINE cu o idee cu adevarat productiva, ci se repeta mereu aberatiile cu ” sa ne schimbam noi insine”, sa „mai asteptam”, sau „sa rezistam prin tarcere”( „marele” prof. universitar ioan stanomir!)si alte „idei” care tin -mai degraba- de epoca romantismului sociaL…Romani, treziti-va, omul este descendentul animalelor si va actiona instinctual(inclusiv canibalismul multilateral si supercanibalismul*), atata timp cat nu exista o reala elita, sa scoata lumea din aceasta prelungire a animalitatii, iar pentru Romania, adevarata salvare va fi doar prin DISTRUGEREA FIZICA a imensei CLASE PARAZITARE(ARMATA, EXCES DE ADMINISTRATIE, SUPRADIMENSIONARE POLITICA SI POPIME), recuperarea a cel putin 2 TRILIOANE $(sau Euro) de la acesti banditi, si -abia atunci- Romania poate prospera, progresa si -chiar- respira…(* Mancam carne de mamifere- CLASA NOASTRA- desi ne-ar fi arhisuficient doar clase mai inferiore, pasari, pesti, etc., si mai mult, veganismul, vegetarianismul -este dovedit- este salvator pentru individul bolnav, care traieste in suferinte, si va mauri prematur, mancand carne de mamifere…/// supercanibalismul, consumul de carne umana, accidental(deobicei criminal), dar si institutionalizat, cred ca in R.D.Congo si Cameroon, unde pigmeii sunt vanati si consumati, iar mai nou , pentru cresterea consumului, s-a lansat idea ca , carnea de pigmeu are proprietati „magice”, iar despre situatie, ONU este f. la curent, dar se face ca nu stie… Probabil ca multi isi mai amintesc de cinicul s datul-de-fiori-reci, banc, cu ceausecu plecat la safari, si el explica cam asa” Tragi un foc, si din tufisuri ies unii mici si negri si strig PLIZNOT!” ceausescu a fost un criminal psihopat, dar sper ca relatarea acestui banc nenorocit, nu confirma situatia, ca individul chiar ar fi participat la o asa abominabila crima…)
RăspundeLevSt. - 07-29-2022
"...că încrederea românilor în mass-media este cu 9% în scădere față de anul 2021...pot identifica dezinformarea. „Această convingere a cititorilor de presă că pot identifica știrile false este mult peste media europeană..."___----___ Vorba cea:"La ce-ti mai trebuie cap, daca ai gat", adica romanii -se stie- au cea mai inalta incredere in armata si biserica, care -istoric si la zi, "zi cu zi"- s-au dovedit si se dovedesc a fi "trestia care se frange oricand te sprijini de ea", si inca in proportii zdrobitoare(aceasta incredere) , de peste 80%, ceace egaleaza numarul de " credinciosi" ortodocsi, cu osebire...Iar "convingerea"-cu stirile false, este -evident- falsa, in fapt nu reprezinta decat infatuarea populara, care o mimeaza pe cea a conducatorilor, ne amintim de claws hohanis care a sarit ca o pantera si a cazut ca o balega, sau de catzu-cel-nebun, care asigura pe toata lumea, ca o sa ne imprumutam chiar fara dobanda(!!!), desi- first thing first- numai faptul ca te imprumuti, spune ceva grav...
Răspunde