De același autor
Codul electoral care ar urma să intre în dezbaterea Senatului zilele acestea, în forma adoptată de comisia specială a parlamentului, nu va croi o nouă clasă politică și nici nu va controla finanțarea campaniilor electorale. Dimpotrivă, s-au introdus plase de siguranță pentru supraviețuirea actualei elite politice, menite să-i întărească puterea asupra cadrelor de partid și să asigure dominația actualelor formațiuni mari.
Mulți au salutat relaxarea condițiilor de înființare a unui partid politic. La prima vedere, am fi tentați să spunem că Monica Macovei a convins și a învins – trei membri și structuri în zece județe vor fi condițiile suficiente pentru apariția unui nou partid. În anii ’90, numărul partidelor trecea bine de 150. Astăzi, în parlament avem șase partide, două dintre ele - PSD și PNL - fiind dominante, restul, sateliți asigurând balanța puterii. E de așteptat ca numărul partidelor noi să crească exponențial, ducând la bulversarea scenei politice. Asta nu înseamnă însă automat că noile partide vor reuși să pătrundă în Legislativ, din moment ce pragul electoral rămâne de 5% (pragul de 3% vehiculat în media fiind cel necesar pentru ca un partid să-și poată deconta cheltuielile de campanie).
La asta se adaugă și revenirea la blamatul odinioară sistem de vot proporțional pe liste, care presupune reluarea unor disfuncții criticate de-a lungul vremii. S-a clamat adesea că votul uninominal este vinovat că a adus în parlament o clasă politică deprofesionalizată, oameni cu bani, în căutare de imunitate. În fapt, conducerile centrale ale partidelor sunt cele care au girat desemnarea candidaților și la votul uninominal, așa cum s-a făcut și se va face și la votul pe listă. Diferă însă dependența parlamentarului și a votului său. Într-adevăr, în ultimele două cicluri electorale, de așa-zis uninominal, parlamentarii au „defectat“ în mai multe rânduri de la rigorile impuse de partid, or, spectrul neincluderii pe locurile eligibile de pe liste aduce mai multă disciplină față de deciziile centrului de putere. În al doilea rând, cu cât vor fi mai multe partidele care nu reușesc să obțină 5%, cu atât mai multe vor fi voturile care merg la redistribuire către partidele care au depășit pragul electoral. Astfel, cumulând prevederea privind înființarea unui partid cu doar trei membri cu menținerea pragului, avantajate vor fi forțele politice mari. Cu alte cuvinte, partidele mari vor aduna și mai mulți parlamentari, cele care abia reușesc să se strecoare câștigă exact cât să poată înclina în continuare majoritățile (guvernarea), iar cetățenii, tot mai mulți, care au votat un partid de sub 5% rămân nereprezentați în parlament.
Capcane sunt și în privința alegerilor locale. Aici, partidele, la propunerea PSD, au preferat revenirea la desemnarea președintelui consiliului județean de către consilierii județeni, renunțându-se la votul direct. Argumentul a fost că se va putea scăpa mai ușor de baroni, pentru că îi pot demite consilierii, dacă nu-și fac treaba sau dacă sunt cercetați pentru corupție. În realitate, după noua lege, baronul consiliului județean poate fi demis doar cu două treimi din numărul total de consilieri, un scor greu de atins. Pe de altă parte, este greu acceptabil ca omul cu cea mai mare putere dintr-un județ (cu cei mai mulți bani pe mână și cu aparat propriu) să fie ales prin înțelegeri politice, și nu de către cetățeni. De fapt, noile prevederi îl leagă mai mult pe liderul CJ de partidul care îi asigură funcția. Pentru PSD și PNL trebuie să fi fost o lecție neimplicarea lui Nicușor Constantinescu la alegerile europarlamentare și la prezidențiale sau un semnal de alarmă când Sorin Frunzăverde a plecat cu 100 de aleși locali de la PDL la PNL, în ajunul localelor din 2012. Menținerea alegerii primarilor dintr-un singur tur de scrutin rămâne o mare problemă, în condițiile unei dominații puternice a PSD la nivelul localităților mici și mijlocii, care nu dă aproape nicio șansă unui partid nou înființat, cu structuri firave în teritoriu.
Despre finanțarea partidelor, la care Andrei Cornea s-a referit exhaustiv în numărul trecut, ar mai fi de adăugat doar că, în spatele declarațiilor membrilor Comisiei de Cod electoral, potrivit cărora finanțarea campaniilor este acoperită integral de la bugetul de stat, stau ascunse noile prevederi, care le permit partidelor să împrumute bani de la persoane fizice și juridice.
Cea mai flagrantă atitudine rămâne însă abandonarea promisiunilor privind votul din diasporă. Nici votul electronic, nici votul prin corespondență nu au intrat în discuția comisiei. După aruncarea pe scena publică a unor amenințări cu condiționarea votului de plata impozitelor în țară, de introducerea unei taxe pentru diasporă sau a unui Registru electoral, votul necenzurat pentru diasporă a rămas suspendat. Există o singură prevedere, asupra căreia a atras atenția Sebastian Lăzăroiu, care spune că pentru alegerile parlamentare s-a stabilit o circumscripție cu șapte senatori și deputați de diaspora pentru cele 2-3 milioane de români de peste granițe.
De fapt, marea problemă este asumarea existenței a două, după unii trei, patru milioane de români nemanipulabili. În aceste condiții, fariseismul politicienilor se va lovi de bumerangul ignorării României de dincolo de hotare.