De același autor
Poezie dedicată lui Gheorghiu-Dej în noiembrie 1961, de către un elev de clasa a VII-a (ANIC, Colecţia „Gh. Gheorghiu-Dej“, dosar nr. 822/5, f. 74) |
Când evocăm „cultul personalității“, primul impuls este să ne gândim la Nicolae Ceaușescu. Aceasta pentru că în timpul „epocii de aur“ au fost depășite toate limitele grotescului în elogierea liderului comunist suprem. Totuși, practica nu era nouă: toate stilurile encomiastice fuseseră încercate, înainte vreme, în timpul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Oficial, Gheorghiu-Dej a fost împotriva cultului personalității și a știut să joace bine această carte după discursul lui Hrușciov din februarie 1956, în care glorificarea lui Stalin fusese pusă la index. Având vocația antifrazei, Dej a făcut exact ceea ce spunea că nu face. S-a opus pe față cultului și l-a încurajat pe la spate. Adevărate întreceri socialiste de versificație au fost declanșate pentru glorificarea acestui Stalin autohton. Și ca semn al adevăratei democrații, nu doar poeților antrenați le-a fost rezervată această onoare, ci tuturor celor cu oarecare pricepere la versuri, mânați de dorința irepresibilă de a-l transforma pe Dej în literatură.
Dosarele de arhivă abundă în poeme care i-au fost adresate lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Liderul partidului este socotit fie „Luceafăr“, fie „Demiurg al României noi“ sau chiar „cel mai mare român de la Dromihete încoace“. Cine erau expeditorii poemelor? Cu ce ocazii au fost ele redactate? Care au fost raţiunile care au stat în spatele proliferării acestui fenomen? Care au fost temele predilecte ale compoziţiilor? Acestea sunt întrebările la care încearcă să răspundă articolul de faţă.
Hiperbolizarea imaginii lui Gheorghiu-Dej prin intermediul poeziilor s-a constituit într-un amplu proiect propagandistic, care s-a generalizat cu prilejul unor momente cu valoare de simbol din istoria comunismului românesc. Maniera în care a fost înfăţişat de discursul poetic trebuie privită ca adjuvant în procesul de legitimare a puterii sale la nivel de partid şi de stat. Cu alte cuvinte, arsenalul stilistic utilizat pentru preamărirea conducătorului comunist român a avut menirea de a-i fabrica o imagine cosmetizată şi de a-i confecţiona un ansamblu de faţete mitice, din care autoritatea sa îşi extrăgea seva.
O privire de ansamblu ne permite identificarea anumitor perioade de maxim elan poetic: 1948-1953 şi 1960-1965. Este vorba de etapa consolidării puterii dejiste, respectiv, cea a recunoaşterii lui Gheorghiu-Dej ca lider absolut. În cadrul acestor două decupaje temporale asistăm la o inflaţie de poeme omagiale, mai ales cu ocazia sărbătoririi zilei sale de naştere (în 1951 şi 1961, când a împlinit 50, respectiv, 60 de ani), precum şi în momentul decesului său.
Gheorghiu-Dej – „duh al Griviţei Roşii“
Până la sfârşitul anilor ’40, Gheorghiu-Dej şi-a proiectat o imagine care se prezenta în strânsă legătură cu tovarăşii săi la conducere, poeziile valorificând ideea de „cult compozit“ sau, altfel spus, de „conducere colectivă“. Sunt stihuri în care, alături de chipul său, se interpun cel al Anei Pauker, al lui Vasile Luca, Teohari Georgescu, Petru Groza, Chivu Stoica sau Emil Bodnăraş.
Interesant este că Ana Pauker, şi nu Gheorghiu-Dej a fost primul lider comunist căruia i s-a dedicat în întregime un poem. Astfel, la mai puţin de trei luni de la momentul 23 august 1944, Dumitru Corbea îi consacra un adevărat omagiu celei pe care o privea ca fiind una şi aceeaşi cu întregul popor: „Ana-i popor/ Ana e lupta/ Ana-i a lor“ sunau, triumfal, versurile sale.
Nu avea să treacă mult timp, însă, până când Gheorghiu-Dej va absorbi estetismul poetic absolut. În lucrările care i-au fost consacrate a fost exploatat, de regulă, mitul Griviţei şi cel al „patimilor“ îndurate în închisoarea Doftana. Bunăoară, în 1947, Alexandru Şerban includea în volumul Poeme pentru obidiţi, publicat la Editura Boema, creaţia Griviţa. Un poem epic de 12 pagini, care descria grevele ceferiştilor din iarna anului 1933. Gheorghiu-Dej se impunea, înainte de toate, prin trăsăturile fizice, care-i dezvăluiau caracterul puternic şi forța lăuntrică: ridicându-se din banca acuzaţilor pentru a pleda cauza muncitorilor, „sala se face cât o cutie mică“, iar „ochii lui străpung, ard, dau foc“. Pavel Câmpeanu, într-o poezie publicată în revista Flacăra în 1948, se axa şi el pe activitatea din ilegalitate a secretarului general. De această dată, liderul PMR era comparat cu un „fulger închis cu lacăte grele“ timp de 12 ani, aceste încercări nelimitându-i, însă, aplombul revoluționar.
Cântec compus pentru Gheorghiu-Dej în noiembrie 1961, de către un elev de clasa a III-a (ANIC, Colecţia „Gh. Gheorghiu-Dej“, dosar nr. 822/4, f. 9) |
Alt poet important al vremurilor, Dan Deşliu, îl prezenta pe Gheorghiu-Dej în fruntea eroilor ceferiști, prin faptele sale reuşind să-i răzbune pe cei care îşi sacrificaseră viața în aceste evenimente. Motivul a fost reluat în hagiografia versificată a lui Mihai Beniuc, o lucrare impresionantă, de 63 de pagini, intitulată Cântec pentru tovarășul Gheorghiu-Dej, care a văzut lumina tiparului la începutul anului 1951. În cele cinci poeme dedicate trecutului ilegalist al secretarului general, se desprinde imaginea acestuia de „stegar“ al ceferiștilor care, cu mintea sa „clară și înțeleaptă“, a reușit organizarea evenimentelor din ianuarie-februarie 1933.
La cea de-a 50-a sa aniversare, poeții s-au întrecut în imnuri de slavă pentru Gheorghiu-Dej. Abordând momente diferite din biografia sa, nu s-a trecut cu vederea imaginea de „duh al Griviței Roșii“. Aceste aspecte l-au ridicat la rangul de „prim ceferist al țării“, formulă ce s-a constituit într-unul dintre cei mai importanți piloni pe care liderul partidului și-a construit legitimitatea. Mitul respectiv, ce punea accent pe rolul primordial deţinut de Gheorghiu-Dej în februarie 1933 și pe legătura sa indisolubilă cu proletariatul din România, s-a perpetuat până în 1965. El a fost proiectat nu numai prin intermediul poeziilor, ci și prin proză, creația muzicală și plastică a vremii și chiar prin teatru sau film.
Semnificația unor borne biografice ca procesul de la Craiova (iunie 1934), experienţa sa penitenciară – mitul Doftanei, evadarea din lagărul de la Târgu Jiu etc. – i-au conferit statutul de „tovarășul nostru cel mai bun“, după cum îl numea Eugen Frunză în poezia Jurământul, publicată de Contemporanul în 1952. Sunt alte stihuri care îl prezintă pe Gheorghiu-Dej înfierându-i „cu glasul de foc“ pe „călăii de la Craiova“, după cum se exprima academicianul A. Toma. Se elaborează pe ideea că procesul a fost unul fabricat, deținutul fiind conștient de sentința care-l aşteaptă.
Înfruntarea condițiilor din închisori i-a conferit calitatea de supraom pentru poeții regimului: deși Siguranța îl voia mort, Gheorghiu-Dej și-a găsit resorturile necesare pentru a rezista. Eroismul său se cuantifica prin faptul că, „gândindu-se la rănile patriei, el de rănile sale uitase“, cum se exprima Dan Deşliu în poezia Sub steagul partidului, publicată de Scânteia în 1951. Sacrificiul în numele poporului a constituit o trăsătură care l-a caracterizat pe Gheorghiu-Dej în cei 11 ani petrecuți „din închisoare-n închisoare,/ subt pază grea, lovit, flămând,/ cu lanțurile la picioare“, după cum se exprima Mihai Beniuc.
Aceştia sunt doar câţiva dintre poeţii care s-au lăsat inspiraţi de Gheorghiu-Dej în creaţiile lor. Lista poate continua, pentru perioada de până în 1953, cu nume precum Maria Banuş, Tiberiu Utan sau Nina Cassian, ale căror texte se regăsesc în gazete precum Contemporanul sau România liberă. Precizăm, însă, că anumiţi autori au publicat sporadic poeme adresate lui Gheorghiu-Dej, în comparaţie cu „epoca de aur“, când nume ilustre cântau, periodic, numele lui Nicolae Ceauşescu.
Apogeul cultului personalității lui Gheorghiu-Dej a fost atins în momentele aniversare La cincizeci de ani, în noiembrie 1951, poporul era îndemnat să îşi cinstească liderul cu daruri. Pe această linie mergea poezia Mariei Banuș, publicată cu acest prilej: „Sună un gând și mă-ntreabă: Tu oare,/ Tu ce-i vei aduce în dar?/ (...) Unde e darul cu care să-l bucuri,/ În ochi să-i aprinză lumina?“. Cadouri pentru Gheorghiu-Dej au fost și angajamentele, urările, întrecerile socialiste realizate în cinstea lui. Dan Deșliu, spre exemplu, punea pe versuri o scrisoare din partea unor sudori din Gura Ocniței, prin care aceştia îi urau conducătorului „ani mulți și tot mai multe victorii! Noi scoatem țițeiul pe luni viitoare“. Procedeul compunerii poeziilor și includerea lor, mai apoi, în volume omagiale se va repeta abia la a 60-a aniversare a lui Gheorghiu-Dej şi asta deoarece raportul lui Hrușciov din 1953, de după moartea lui Stalin, a pus în cauză practicile encomiastice.
„Luceafăr lucitor al Comitetului Central“
Dacă în 1951 creațiile lirice au aparținut preponderent unor poeți consacrați, în 1961 creația s-a redus ca amploare și „democratizat“. În 1961 a fost editat un singur volum omagial, care cuprindea doar trei poezii închinate lui Gheorghiu-Dej. Temele abordate de poeți s-au subsumat noii forme îmbrăcate de cultul primului secretar în această perioadă, accentuându-se în special „dragostea pentru popor“ a liderului PMR (Leonida Neamţu) sau mitul de „arhitect al României“ (Aurel Rău).
Cu prilejul zilei sale de naştere, au predominat poemele compuse de către oamenii simpli şi trimise prin poştă, pe adresa Secretariatului CC al PMR. Multe dintre ele erau expediate de organizații de pionieri, din diferite raioane. Ele erau destinate „scumpului tovarăș Gheorghe Gheorghiu-Dej“, „conducătorului iubit“, „iubitului tovarăș“, „scumpului părinte al tuturor“ sau „iubitului nostru părinte și conducător“.
Faptul că oamenii de rând internalizaseră formulele cultice consacrate arată că aparatul de propagandă din teritoriu era bine organizat. Putem aprecia chiar că Dej se bucura de oarecare popularitate, dar rămâne să stabilim câte dintre aceste scrisori transmit elogii sincere și emoții veritabile.
Cel mai adesea, Gheorghiu-Dej era asemuit „părintelui drag și bun“, căruia populația îi datora „întreaga viață“. Așa cum pentru pionieri primul secretar era „părinte“, pentru muncitorii de rând el devenea „tovarăș“ și chiar „frate“. De aceea, în poezii era prezentat ca un „Luceafăr lucitor al Comitetului Central“, pe care populația țării „îl va urma cu dor“. O poezie venită din partea organizaţiei de pionieri a RPR, intitulată Scumpe tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej, suna astfel: „(...) Când încă nu eram pe lume/ Şi lumea noastră nu era/ Voi vă gândeaţi cu-nţelepciune/ Cum vom trăi şi învăţa// (...) Dorim să creştem mari cu toţii,/ Şi pe pământ şi-n zarea albastră/ Noi, fiii noştri şi nepoţii/ Să semănăm cu dumneavoastră“. O altă poezie, a unui elev din clasa a XI-a, era redactată în acelaşi ton: „(...) Dar şi eu la fel ca toţi mi te port mereu în gând/ Şi când trec de pragul şcolii chipul tău curat şi blând/ Dintr-o ramă aurită, drept în faţă mă priveşte/ Iar de-oi fi-ngheţat de frig privirea ta mă încălzeşte“.
De aici şi până la înzestrarea liderului cu însușiri supraomenești nu a mai fost decât un pas. Gheorghiu-Dej nu se limita doar la prezent, el „luminând trecutul prin gloriile sale“. Alteori, de pildă, reuşea „să facă lumină în neagra-ntunericime“. Totodată, forța sa era redată prin imagini plastice care îl prezentau „zidit din fier sau din oțel“, fiind adus în discuție, în aceeaşi măsură, „oceanu-nțelepciunii sale“. De aceea, sub auspiciile acestor forțe, „om întrece dumnezei, pe Isus și pe Apolo“, aşa cum scria, entuziast, semnatarul unui poem, în ton cu ateismul propovăduit de regim.
Toate aceste noi imagini cu care Gheorghiu-Dej a fost identificat se regăsesc în câteva sute de pagini de poezii care i-au fost adresate cu ocazia zilei de 8 noiembrie 1961. Multe dintre ele au fost legate în volume, primite din partea anumitor colective de muncitori, țărani sau pionieri, altele au fost trimise în plicuri, din partea membrilor societății comuniste, individual. Aşadar, actul poetic era ori unul organizat, ori era prezentat ca rezultatul unui imbold individual. Cert este că atât numărul poeziilor compuse cu acest prilej, cât și diversitatea categoriilor sociale care i-au adresat aceste texte (de la ţărani şi muncitori până la membri ai Armatei sau chiar preoţi) arată o nouă statură, respectiv un piedestal mai înalt pe care a fost urcată personalitatea liderului României comuniste la începutul anilor ’60.
Poezie dedicată lui Gheorghiu-Dej în noiembrie 1961, de către un elev de clasa a XI-a (ANIC, Colecţia „Gh. Gheorghiu-Dej“, dosar nr. 822/5, f. 5) |
Evident, din exces de zel, parte din poezii au căpătat note hilare. De pildă, un text nesemnat, închinat lui Gheorghiu-Dej, începea astfel: „Ciobănaşe, îndrăgit şi zugrăvit/ în ulei şi acuarele./ Să paşti azi atâtea turme/ Câte-n cer sunt păsărele!“. Un astfel de catren face notă discordantă cu altele compuse cu acest prilej, de unde se vede că liderul nu a fost ocolit de creaţia populară naivă.
Cântece pentru „scumpul nostru conducător“
Dar pentru a fi puse în valoare versurile, pentru un impact propagandistic mai mare, s-au compus şi o serie de cântece închinate lui Gheorghiu-Dej. Deşi fenomenul a părut că stagnează din 1953, când apăruseră compoziţiile Imn tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej (cu versuri de Eugen Jebeleanu şi muzica de G. Klein) şi Cântec pentru tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej (pe versuri de Petre Lusacov şi muzică de Vasile Popovici), obiceiul a fost resuscitat în 1961. Însă, de această dată, compoziţiile veneau din partea populaţiei. În cadrul Colecţiei „Gh. Gheorghiu-Dej“, din cadrul ANIC, se păstrează un album ce conţine cântece compuse de elevii şcolilor de profil, cu titluri precum 8 noembrie, Scumpul nostru conducător, Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej sau Cântec pentru tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Versurile acestor compoziţii erau în acelaşi ton cu cele ale poemelor ce îi fuseseră trimise, pe adresa Comitetului Central: „E ziua ta părinte bun,/ Noi sănătate îţi urăm/ Să fii mereu ocrotitor/ Prin munca ta pentru popor“ sau „Ce-a fost la Griviţa când toţi/ S-au ridicat ca un vârtej/ Şi povestind rosteşte des/ Un nume scump Gheorghiu-Dej“.
Gheorghiu-Dej a murit... Trăiască dejismul?
Aşa cum se întâmplă, de regulă, în regimurile totalitare, moartea lui Gheorghiu-Dej a fost punctul de apogeu al cultului personalității. Au apărut nenumărate poezii și suscitate noi teme, atât de către scriitorii regimului, cât și de către oamenii de rând. Primele texte au fost primite de liderul PMR pe patul său de suferinţă: „Mi-e inima de soare astăzi plină/ Dar soarele de pete s-a-ncărcat/ Când în ziar, tovarășe Gheorghiu/ De boala dumitale am aflat“. Ion Văduva-Poenaru, autorul acestei poezii, intitulate Scumpe tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, adăuga că „fără dumneata în noi e seara“, trimiţându-i, prin urmare, înflăcărate mesaje de însănătoşire.
După 19 martie 1965, însă, poeziile subliniau că Gheorghiu-Dej va fi prezent în rândurile oamenilor muncii „și peste milenii“. Totodată, veșnicia la care era sortit era închipuită alături de marii domnitori ai perioadei medievale: „Aceluia ce-și află azi blânda așezare/ La sânul tău, o glie, în plaiul tău străbun/ Alături de Vlad Țepeș și de Ștefan cel Mare/ De bravul Mihai Vodă și /Mircea cel Bătrân!“. Comparațiile mergeau și mai departe, fostul conducător al PMR fiind considerat „Primul mare român de la Dromihete încoace“. O altă poezie, având ca autor un soldat, se intitula, simplu, A încetat din viaţă tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej: „(...) Vestea ce frânge-n durere/ Cuprinde poporul de jale/ Cum n-a mai fost pe-a noastre ponoare/ De la moartea lui Ştefan cel Mare// (...) El a îndeplinit/ Ce-n cronici e vorbit/ Aşa cu[m] N. Bălcescu/ Şi Cuza i-au dorit“ scria, îndurerat, autorul. Sunt şabloane pe care le întâlnim, invariabil, la poeziile consacrate liderilor, la moartea lor. O muncitoare din Galaţi, de pildă, sub titlul Lumina care s-a stins, scria: „O, te-ai stins/ Lumina luminilor!/ Nimeni n-a crezut/ Că vei apune vreodată/ Soare măreţ!/ Şi iată-te apus“.
În ciuda acestei inflaţii de poeme, existau semne că Gheorghiu-Dej va fi în curând uitat. Cel care avea să atenteze la nemurirea sa era Nicolae Ceauşescu, ca parte a strategiei sale de consolidare a puterii. Mai mult, acesta era preocupat de construirea propriului cult. Astfel că nu numai că nu s-au mai compus poezii despre „Marele Dispărut“. Dar imaginea sa a fost eliminată foarte rapid din mentalul colectiv. În state precum Bulgaria, Polonia sau RDG, liderii decedaţi au fost în continuare proslăviţi, prin intermediul diferitor instrumente propagandistice, inclusiv prin versuri. În România comunistă însă, „epoca Dej“ va fi asociată din ce în ce mai des cu „obsedantul deceniu“, apogeul acestei practici fiind reprezentat de Plenara CC al PCR din aprilie 1968. Dej a murit, dar dejismul nu a supravieţuit.
*Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi
CITIȚI ȘI