De același autor
Zilele acestea, scandalul Hexi Pharma a dus la anchete, demisii, promisiuni de reformă. Ca și drama de la Colectiv, actualul moment a provocat mai ales o conștientizare colectivă a costurilor iresponsabilității individuale și colective. O conștientizare care face parte dintr-un necesar, dar periculos sentiment al eșecului instituțional și moral al postcomunismului românesc. Niciodată riscul exploatării populiste-extremiste a acestui sentiment nu a fost mai mare. În 1989 nu puțini erau aceia care ajunseseră să dorească să fie scăpați de ceaușism cu ajutorul armatei URSS-ului perestroikist. Nu știm azi unde ne poate duce deriva încrederii în instituțiile statului și în elitele acestuia, dar lecția sfârșitului regimului comunist ne dă o idee despre riscurile din acest moment.
Din păcate, ultimul sfert de secol a fost o mașină de produs iresponsabilitate socială. Acum se văd mai bine consecințele absenței justiției de tranziție. Cei vinovați de crime și alte abuzuri înainte de căderea comunismului, în decembrie 1989 sau în iunie 1990, au fost protejați. Așa, statul a promovat o pedagogie a iresponsabilității, corupția instituționalizată nefiind decât cealaltă parte a acestei monede. Banalitatea iresponsabilității a devenit o realitate socială. De fapt, a rămas, pentru că, sub alte forme, era deja o realitate a regimului totalitar.
Înainte de 1989, delegarea responsabilității spre vârful piramidei era în logica instituțională care l-a produs pe Ceaușescu, dublat de micii ceaușești locali. După 1989, sub forma mitului omului providențial, societatea și-a autolimitat libertatea câștigată. De la șefii de stat până la șefii majorității instituțiilor care nu se schimbă cu zecile de ani, oamenii providențiali conduc numai în aparență. Rolul lor sistemic este mai ales acela de a-i elibera de responsabilitate individuală și colectivă pe toți ceilalți. De parcă libertatea și responsabilitatea morală care îi este atașată sunt pentru noi o povară prea grea.
Exemplul cel mai evident este acela al modului în care clasa politică se ascunde în spatele președinților aleși direct și care dau nume „regimurilor“ care se succed: „regimul Iliescu“, „regimul Constantinescu“, „regimul Băsescu“. Iluzia personalizării ascunde unicitatea regimului cu responsabilitate politică limitată.
Un exemplu actual care ar trebui să dea de gândit este acela al supraviețuirii în funcția de secretar de stat la MAI a lui Raed Arafat. Nu se pot nega nici meritele sale, nici capacitatea sa de a mobiliza oameni și instituții, dar azi este ciudat ca, după Colectiv și dovedirea deficiențelor sistemului de urgență, Arafat să rămână de neclintit. De ce este păstrat? Din păcate, nu pentru meritele sale, ci pentru imaginea sa și pentru faptul că așa e simplu pentru toată lumea. În orice moment de criză, toți „responsabilii politici“ se pot întoarce către referința în domeniu. Arafat a devenit de neînlocuit pentru că este, așa cum sunt toți oamenii de neînlocuit, providențiali etc., cel mai bun paratrăznet. Dintr-un lăudabil creator de instituție locală a fost transformat într-un simbol național bun pentru a cauționa etatisimul, lipsa de reformă și, mai ales, iresponsabilitatea de la nivel instituțional și politic.
Pe de altă parte, niciodată nu au existat atâția oameni anchetați sau condamnați pentru faptele lor de corupție. Nu este vorba numai despre o revitalizare a ideii de responsabilitate juridică, ci și una a responsabilității politico-morale. Așa se face că, pentru prima dată, am avut (abia) în 2009 primele căderi de guvern prin moțiune de cenzură (2009, 2012) și primele demisii ale șefilor de guvern în urma unor manifestații publice (2012, 2015). Acum zece ani s-a trecut de la clamarea necesității „procesului comunismului“ la „condamnarea comunismului“, iar (abia) anul acesta am avut o primă condamnare definitivă a unui torționar. Putem spune că instituția responsabilității, în toate sensurile sale, începe să fie reabilitată? Din păcate, răspunsul rămâne negativ pentru că lista de mai sus e una a excepțiilor. Și asta pentru că România postcomunistă pare că vrea să exemplifice în mod caricatural critica maioresciană a formelor fără fond.
Rezumatul iluziilor merita făcut pentru a sublinia măsura în care aceste forme erau și rămân dominate de un fond pervertit: autonomia universitară a fost pervertită pentru a crea fabrici de diplome, în care producția de plagiate e numai o parte a dezastrului în curs; toate instituțiile de autoregulare (de la Colegiul Medicilor la barouri, uniuni ale notarilor etc.) au devenit mai ales fortărețe de apărare a abuzurilor membrilor lor, ideea de responsabilitate și de prestigiu moral fiind sacrificate în numele unor complicități de tip oligarhic; inamovibilitatea nu a dus, după o schimbare de generație, decât la apariția unor semne ale existenței separației între puteri; imunitatea parlamentară a devenit o armă împotriva derulării justiției; controlul parlamentar al serviciilor rămâne o farsă.
Așa ne explicăm și de ce nimic nu se schimbă cu adevărat la nivelul sentimentului românesc al arbitrariului: dacă cineva plătește pentru o greșeală, pare că o face nu pentru că a greșit, ci pentru că adversarii săi au fost mai puternici. Vinovatul devine astfel și victimă, iar asta nu numai că parțial îl deculpabilizează, dar face ca poveștile vinovaților pedepsiți să nu mai aibă aceeași forță a exemplului.
Timp de 25 de ani, divorțul între formă și fond era parțial justificabil. Timp de un sfert de secol, formele democratice au putut legitima un fond care nu ieșise din mentalitatea comunistoidă.
Iată însă că asistăm de ceva timp la o inedită combinație de factori istorici: un sfârșit de ciclu istoric național, contextul internațional, revoluția tehnologică la nivelul comunicării, toate potențate de crize punctuale care apar ca semnificative pentru starea generală a societății românești. Acești factori combinați au gripat atât mecanismele de justificare, cât și pe cele de legitimare. Elita politică apare în splendida sa izolare, un grup care nu mai poate decât amâna pierderea unor privilegii. Dar, deocamdată, e o atmosferă înșelătoare de fin de régime, pentru că toți cei care speră să supraviețuiască știu că cel puțin una dintre politicile lor a reușit: nu există o contra-elită, nu există partide care să construiască o alternativă, nu există nici măcar un cadru care să le facă posibile.