De același autor
În România de azi, clasa politică este prea puţin credibilă pentru a mobiliza, chiar şi în numele naţionalismului.
Martie 2014: pericolul maghiar se întoarce! Ne putem freca la ochi, putem privi mai atent în calendar, degeaba – discursuri inflamate, şedinţe speciale, interdicţii oficiale, persoane care vor fi declarate indezirabile, emisiuni TV interminabile etc. Suntem bombardaţi de o avalanşă de mesaje mediatice care sunt legitimate de primii oameni în stat. Întrebarea este de ce liderii români au căzut cu atâta voluptate în capcana unei competiţii de tipul: oglindă, oglinjoară, cine este cel mai patriot din ţară? De ce i s-a dat o semnificaţie atât de mare seriei de manifestări şi declaraţii ale naţionaliştilor maghiari? Unei priviri mature i s-a preferat un început de isterie. Imaginea de ansamblu abia acum a devenit îngrijorătoare. Prin „fermitatea“ lor, de fapt, instituțiile româneşti dau un semnal de slăbiciune. Şi asta în cel mai bun caz. Pentru că acum planează şi suspiciunea unei diversiuni naţionaliste.
Contextul intern este unul al începutului campaniei electorale pentru alegerile europene şi prezidenţiale. Un semn al revenirii temei maghiare a fost vizibil odată cu intrarea UDMR în noul guvern. O opoziţie lipsită de imaginaţie a găsit acest simplist unghi de atac la adresa noii majorităţi conduse de PSD. În acest timp, UDMR îşi joacă supravieţuirea în Parlamentul European, fiind deci într-o campanie pentru un electorat restrâns, al cărui demn reprezentant trebuie să demonstreze că poate rămâne. Cuvântul „autonomie“ apare astfel la intersecţia între două culturi politice care îi dau semnificaţii diferite. Pentru majoritatea electoratului din România, ideea autonomiei vine cu o memorie dureroasă şi are o conotaţie ameninţătoare. Pe de altă parte, minoritatea maghiară face apel la legitimitatea europeană a acestui concept. În perioada postcomunistă, oamenii politici români ar fi putut încerca să dedramatizeze ideea de autonomie. Nu au făcut-o nici ieri, nici azi, pentru că naţionalismul a fost cea mai facilă formă de legitimare politică. Nu este vorba numai despre încercarea de a câştiga electorat, ci şi despre nevoia de a umple golul unei abisale lipse de identitate politică şi doctrinară.
Cunoaştem prea bine filmul în care suntem acum. Este un remake, sperăm nu la scară 1:1, al încercării reuşite din 1990 de a mobiliza politic în numele unui presupus „pericol unguresc“. Atunci FSN era lipsit de orice identitate doctrinară şi vedea în naţionalism un substitut al acestei lipse, precum şi arma ideală împotriva oricărui inamic al artificialului „consens“ iliescian. Atunci, în martie, la Târgu Mureş, românii şi maghiarii au fost incitaţi şi lăsaţi în mod deliberat să se înfrunte fizic. Eram la câteva luni după ce „teroriştii“ contribuiseră la eroizarea şi consolidarea puterii postrevoluţionare. Morţii şi răniţii de atunci de la Târgu Mureş au fost preţul pentru ca în rolul de noi „terorişti“ să fie distribuiţi ungurii. Şi cei susceptibili de a fi aliaţii acestora: de la „partidele istorice“ până la dizidenţi ca Doina „Juhasz“ Cornea, de la „golanii“ Pieţei Universităţii până la „ex-regele“ Mihai.
În acea perioadă, cu ajutorul unei sârguincioase propagande, puterea politică reactiva dimensiunea centrală a legitimităţii ceauşismului: naţional-comunismul. Plebiscitul de la 20 mai a confirmat succesul acestei strategii. Tema maghiară a avut un rol important şi în votarea Constituţiei din decembrie 1991, atunci când cei care nu erau de acord cu textul acesteia au fost ţinta acuzaţiei că vor „să facă jocul Budapestei“. Continuitatea structurilor statului comunist a fost constant apărată în numele acestei forme de naţionalism. Un naţionalism hrănit de puterea politică de până în noiembrie 1996, aliată cu PUNR, PRM şi PSM. Când Guvernul Văcăroiu publica un ziar oficial, Vocea României, acesta avea o linie apropiată de cea a săptămânalului de mare succes România Mare.
În acea primă perioadă postcomunistă, pericolul maghiar se confunda cu toate pericolele venite din Vest, începând cu cel de a ne „vinde ţara“. Naţionalismul antiunguresc făcea mai suportabil filosovietismul preşedintelui Iliescu, iar concentrarea pe hărţile „Ungariei Mari“ marginaliza tema R.S.S. Moldovenească, care era ridicată mai ales de partidele istorice. Urmele acestei perioade au putut fi văzute după 1996, când una dintre principalele critici la adresa guvernelor alcătuite de Convenţia Democrată a fost participarea UDMR. Beneficiarul acestui tip de critici a fost PRM-ul lui Vadim, care în noiembrie 2000 reuşea un fără precedent 20% din voturi şi câştiga un sfert din fotoliile de parlamentar, devenind astfel al doilea partid din România. După acel moment, pentru a putea intra în NATO, statuile mareşalului Antonescu au fost acoperite cu tablă, dar cei care le-au pus pe piedestal sau le-au inaugurat au rămas influenţi, iar naţionalismul, chiar dacă marginalizat, nu a lipsit nici din panoplia guvernării Năstase.
Lecţiile utilizării naţionalismului în lupta politică din anii 1990 sunt utile atât României de azi, cât şi Ungariei. Actualul regim politic maghiar are în comun cu cel românesc de atunci, poate şi de acum, un lucru esenţial: absenţa unei frontiere clare, a unui zid între discursul extremist şi restul mesajelor politice. Cultura politică democratică se defineşte şi prin capacitatea de a izola extremele. Această capacitate lipseşte în mod manifest în campania electorală care se desfășoară acum în Ungaria şi în vecinătatea acesteia. UDMR şi-a exprimat nemulţumirea faţă de excesele liderilor gen Vona Gábor, preşedintele Jobbik. Autorităţile româneşti au obligaţia de a aplica diverse restricţii atunci când se confruntă cu manifestări extremiste, indiferent de unde vin acestea. Săptămâna trecută însă a fost evidentă dorinţa de a câştiga rapid capital politic pe seama manifestaţiilor maghiare. Astfel, scopul decidenţilor nu a părut a fi numai necesara restabilire a ordinii de drept, ci şi întreţinerea unui climat în care s-a creat o voită confuzie între marginalii extremişti şi marea majoritate a manifestanţilor maghiari. Rămâne totuşi de urmărit seriozitatea recentei invocări a conexiunilor între extremismul maghiar şi interese ruseşti.
Începutul de recuperare mediatică a lui C.V. Tudor şi mai ales tentaţia discursului naţionalist de tip vadimist pare tratată cu lejeritate în această perioadă, în care nu avem un partid extremist relevant. Dar el ar putea să reapară, aşa cum această sensibilitate riscă oricum să progreseze în interiorul actualelor partide. Contextul mediatic pare propice unei astfel de derive. Ne putem aştepta la revenirea pe micile ecrane a unor emisiuni nostalgice despre Cenaclul Flacăra, în care „Trăiască România“ rimează cu „Trăiască Ceauşescu“. Recentul atac la adresa lui Andrei Pleşu, ca şi cele recurente la adresa unor Horia Roman-Patapievici, Vladimir Tismăneanu sau a jurnaliştilor pretins „băsişti“ arată că propaganda produce constant Inamici publici, unguri sau nu. Oricând ne putem, astfel, întoarce la isterii mediatice tip anul 1990.
Vestea bună este însă că aceste încercări de resuscitare a naţionalismului retrograd par a avea un ecou limitat. Deocamdată, ele sunt interesante mai mult ca simptom, decât pentru consecinţele lor. Iar simptomul ne duce către problemele de fond ale sistemului nostru politic, începând cu şubrezenia culturii politice democratice. În acelaşi timp, nu putem ignora semnele euroscepticismului, vizibil în 2012 şi acum, în contextul crizei din Ucraina. Naţionalismul mai proaspăt ia şi forme mai sofisticate, precum cele prezente în manifestaţiile din 2013 împotriva proiectului RMGC de la Roşia Montană sau în cele împotriva exploatării gazelor de şist. Un naţionalism antisistem tinde să-l concureze pe cel venit din măruntaiele sistemului. Dar nu este neapărat uşor să distingi între cele două, atunci când vezi în criza Crimeei, mai ales în mediul virtual, o acerbă critică la adresa acţiunii Occidentului şi justificări la adresa intervenţiei ruse.
La începutul anilor `90, comunitatea politică nu a fost redefinită în termenii valorilor democratice susţinute de mişcarea civico-politică anticomunistă. Naţionalismul postcomunist putea fi altfel, dar a rămas un mesaj al conservării vechilor structuri. Statul român este şi acum locuit de dublul discurs al apartenenţei la comunitatea euro-atlantică, dublată de tentaţia unui naţionalism de esenţă nedemocratică, care nu a integrat cu adevărat nici responsabilitatea în Holocaust, nici condamnarea comunismului.
În România de azi, clasa politică este prea puţin credibilă pentru a mobiliza, chiar şi în numele naţionalismului. Un cetăţean care se simte prea puţin reprezentat este improbabil să mai răspundă până şi apelurilor sincere ale celor care conduc România. Naţionalismul democratic, patriotismul luminat, patriotismul constituţional devin azi, fiecare în specificitatea sa, de negândit într-un context în care distanţa între elita politică şi cetăţean a depăşit cota de alertă. Dincolo de riscurile oricărei tentaţii extremiste, adevăratul risc al României de azi este acela al golirii de conţinut a oricărui discurs care face apel la binele comun, care face apel la sentimentul de comunitate de destin împărtăşit. Un sentiment care este ca şi dispărut într-o ţară deja părăsită de o parte importantă a populaţiei ei active. Un sentiment ce pare acum prezent numai în discursuri demagogice şi în cântece de petrecere şi a cărui reapariţie chiar ar fi o ştire. //