Ultimele audieri ale Comisiei Juncker. Rolul supercomisarilor, o enigmă

Bianca Toma * 07.10.2014

De același autor

Echipa Comisiei Europene propusă de Jean-Claude Juncker intră săptămâna aceasta la ultimele audieri în faţa eurodeputaţilor, după o primă rundă în urma căreia cel puţin cinci comisari mai au de trimis clarificări scrise.

Audierile individuale ale comisarilor europeni, care, în funcție de portofoliu, pot fi in­ter­vie­vați de una sau mai multe comisii, au început pe 26 septembrie și se vor încheia săptămâna aceasta. Marți vine rândul prim-vicepreședintelui Exe­cu­tivului de la Bruxelles, olan­de­zul Frans Timmermans (S&D), comisar desemnat pentru Bu­nă reglementare, relaţii in­ter­instituţionale, statul de drept şi carta drepturilor fun­da­men­tale, pentru care Jean-Claude Juncker a creat postul de prim-vicepreşedinte al CE. Un alt comisar cu un por­to­fo­liu important, finlandezul Jyrki Katainen (PPE) - Ocuparea forţei de muncă, creştere eco­nomică, investiţii şi competitivitate -, va fi au­diat și el în ultima zi. Cei care au trecut pâ­nă acum prin faţa comisiilor au reușit cu greu să explice eurodeputaților care va fi rolul ce­lor șapte „supercomisari“, vicepreședinții cu rol de coordonator pe mai multe domenii, cea mai importantă schimbare de ma­na­ge­ment cu care vine președintele Juncker.

De cele mai multe ori, întrebările dificile pen­tru comisarii desemnaţi au venit din partea gru­pului politic rival. Astfel, comisarul de­semnat din partea Franţei şi a socialiştilor, Piere Moscovici - Afaceri economice şi fi­nan­ciare, impozitare şi uniune va­mală -, a trebuit să răspundă multor întrebări ale po­pu­la­rilor legate de modul în care ţara sa nu reuşeşte să în­de­pli­nească regulile bugetare im­puse de Bruxelles după criza fără precedent din zona euro.

În faţa celor mai con­tro­ver­sate şi dificile audieri s-au aflat, aşa cum an­ti­cipase presa de la Bruxelles, comisarul spa­niol Miguel Arias Cañete (PPE) pentru Climă şi ener­gie şi Lordul Jonathan Hill (Marea Bri­ta­nie, ECR - Conservatorii şi Reformiştii Eu­ro­peni), comisar desemnat pentru Stabilitate fi­nanciară, servicii financiare şi uniunea pie­ţe­lor de capital. Evident, cea mai grea întrebare, dar şi misiune a englezului va fi să convingă că acţiunile mandatului său pe un portofoliu im­portant pentru serviciile financiare vor fi direcţionate către interesul Uniunii Europene, şi nu al puternicului City of London, cu atât mai mult cu cât Marea Britanie a avut poziţii total diferite de cele ale Executivului de la Bru­xelles pe această temă. Lordul Hill încă nu a reuşit să convingă şi va trece printr-o rundă de clarificări. Comisarul spaniol propus de po­pu­lari a fost la rândul lui supus unor au­dieri des­tul de dure după ce socialiştii l-au in­vitat în mod repetat să explice interesele pri­vate ale apropiaţilor săi cu industria ener­ge­tică. Ală­turi de spaniol şi de Lordul Hill, co­mi­sarii de­sem­naţi din partea Franţei, Ungariei şi Cehiei tre­buie să vină cu clarificări su­pli­men­tare.

Prestaţia Corinei Creţu, comisar desemnat din partea României pentru Politică regională, nu pare să fi fost foarte convingătoare pentru populari, potrivit unor surse din cadrul Par­la­mentului European, mai cu seamă că ea a avut de trecut de o singură comisie, spre de­osebire de alţii, precum Günther Oettinger, co­misarul din partea Germaniei, care trebuia să răspundă la cinci runde de întrebări.

Marile semne de întrebare rămân cele legate de rolul vicepreşedinţilor şi modul în care acest nou concept va funcţiona în practică. Unul dintre cele mai pragmatice răspunsuri legate de această chestiune a venit din partea Lordului Hill, care, întrebat despre comisarii co­ordonatori, a răspuns, potrivit EU Observer: „Totul va depinde de relaţiile personale care există între comisari“. Un răspuns mai di­plo­matic a dat Kristalina Georgieva, comisar din partea Bulgariei, cu o prestaţie foarte apre­ciată în partea comisiei parlamentare şi care va fi unul dintre cei mai importanţi vice­pr­eş­e­dinţi şi va răspunde de bugetul UE: „Va trebui să ne respectăm unul altuia mandatele“.

Potrivit procedurii, PE, al că­rui vot în plen pen­tru Comisia Juncker este programat pe 22 oc­tombrie, are însă dreptul de a vota sau a res­pinge în bloc toată echipa Junc­ker și pe unul sau mai mulţi comisari. Cu toate acestea, au exis­tat situaţii când, urmare a unei prestaţii nesatisfăcătoare la audieri, une­le state mem­bre, Bulgaria de pildă, a tre­buit să-și schimbe no­minalizarea. Procedural, comisiile de spe­cia­li­tate ale par­la­mentului vor face un raport de evaluare se­pa­rat pentru fie­care comisar de­sem­nat. Aceste rapoarte sunt transmise Con­ferinței Pre­șe­dinților de Comisie și Conferinței Președinților din PE. Raportul pre­liminar care pro­pune apro­barea sau respingerea CE se pre­zintă în plen şi este supus votului. Decizia par­lamentului în privinţa Comisiei Juncker se ia în plen cu majoritate de voturi. Dacă vor tre­ce de acest test, cei 27 de comisari îşi în­cep mandatul de cinci ani pe 1 noiembrie.

* Bianca Toma este cercetător la Centrul Român de Politici Europene.

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22