2010: Idei pentru 2011

Bogdan Diaconu 21.12.2010

De același autor

Recesiunea economică a făcut ca în 2010, mai mult ca oricând înainte, responsabilitatea socială să nu mai fie doar un subiect de dezbateri în conferinţele academice şi ale organizaţiilor neguvernamentale, ci singura opţiune pentru mediile de afaceri mature şi pentru companiile interesate de o dezvoltare sustenabilă.

O serie de studii, rapoarte şi iniţiative lansate pe tot parcursul lui 2010 au şansa de a impune în anul următor un set de priorităţi privind responsabilitatea socială şi sustenabilitatea mai consistent ca niciodată: nevoia de acţiuni concrete pentru îmbunătăţirea performanţei sociale şi de mediu a companiilor şi necesitatea recuperării încrederii publicului în marile corporaţii prin transparenţă şi raportare a performanţei sociale.

În ianuarie 2010, Perry Goldschein, cofondator al SDialogue, agenţie de consultanţă în domeniul responsabilităţii sociale, publica un studiu ce identifica cele mai importante bune practici din domeniul sustenabilităţii. Conform raportului Principalele şapte practici de dezvoltare sustenabilă, soluţiile cele mai adecvate utile companiilor pentru a-şi administra în mod sustenabil activităţile economice sunt: definirea unor obiective privind sustenabilitatea şi a unor indicatori de succes pentru evaluarea ulterioară a performanţei în acest domeniu; implicarea în programele de dezvoltare sustenabilă a tuturor grupurilor cointeresate ale companiilor, de la consumatori şi angajaţi până la parteneri de afaceri şi comunităţi. Tot la capitolul soluţii, Raportul avansează şi identificarea şi ierarhizarea problemelor ce pot afecta dezvoltarea sustenabilă a organizaţiilor; proiectarea unui sistem de management al sustenabilităţii; introducerea standardelor de sustenabilitate la nivelul proiectării şi dezvoltării de produse şi servicii; raportarea publică a performanţei organizaţiilor în domeniul sustenabilităţii.

În perioada 10-12 februarie 2010, Penn Scoen Berland, agenţie de cercetare de piaţă, Burson-Marsteller, agenţie ce oferă servicii în domeniul comunicării de afaceri, şi Landor, agenţie de consultanţă de branding, realizau o cercetare online referitoare la impactul pe care îl au practicile de responsabilitate socială asupra consumatorilor. Conform studiului efectuat în SUA asupra unui eşantion de 1001 persoane, consumatorii sunt din ce în ce mai conştienţi faţă de impactul social şi de mediu al activităţilor companiilor şi din ce în ce mai atenţi faţă de politicile şi practicile de responsabilitate socială ale marilor branduri. Astfel, 75% dintre consumatori consideră că responsabilitatea socială este importantă pentru diferitele industrii ce oferă produse şi servicii. De asemenea, 55% dintre cei chestionaţi susţin că, atunci când au de ales între produse similare, responsabilitatea socială reprezintă un element luat în considerare.

În octombrie a fost dat publicităţii studiul O lume a încrederii: Liderii şi responsabilitatea corporatistă, realizat de către Echo Research, agenţie specilizată în analiza reputaţiei brandurilor, împreună cu International Business Leaders Forum, organizaţie nonprofit care pledează pentru un rol mai activ al mediului de afaceri în dezvoltarea sustenabilă. Studiul evidenţiază evoluţiile din domeniul responsabilităţii sociale în perioada ce a urmat recesiunii economice globale.

„Încrederea şi sustenabilitatea sunt problemele înrudite ale timpului nostru. Într-un context în care cresc aşteptările privind transparenţa, buna guvernare, corectitudinea şi disciplina în mediul de afaceri, acţiunile companiilor progresiste nu se mai reduc doar la nişte gesturi consolatoare faţă de public; aceste companii nu mai urmăresc dezvoltarea de dragul dezvoltării, ci ţintesc mai departe, concentrându-se asupra definirii unei culturi şi luării unor măsuri prin care obiectivele lor să devină compatibile cu acelea ale societăţii“, declară Sandra Macleod, director executiv al Echo.

Conform studiului realizat de către Echo Research, bazat pe o serie de interviuri cu directori, preşedinţi şi manageri ai unor corporaţii din întreaga lume, în ciuda crizei economice, multe companii şi-au menţinut obiectivele de dezvoltare sustenabilă. Firmele devin tot mai conştiente de dezvoltarea tot mai rapidă a pieţelor interesate de produse şi servicii conforme unor standarde etice şi de mediu mai ridicate. Astfel, pentru 58% dintre respondenţi, consumatorii reprezintă cel mai important grup de care trebuie să ţină seama în momentul în care îşi definesc modalităţile de a aborda aşteptările sociale. De asemenea, 96% dintre liderii de afaceri intervievaţi consideră că obiectivele dezvoltării sustenabile „trebuie integrate la nivelul strategiilor şi operaţiunilor companiilor“, în vreme ce 88% susţin că organizaţiile lor trebuie să aibă în vedere aplicarea standardelor de sustenabilitate şi la nivelul partenerilor lor de afaceri, în întregul lanţ de producţie, de la furnizori la distribuitori. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22