De același autor
În speranța mea nătângă de filolog neștiutor, caut metafizica în fascinantele cercetări ale fizicii cuantice și ale cosmologiei. Printre concluziile acestor cercetări, una mi s-a părut fabuloasă, anume faptul că în universul ăsta, cât este el de mare, nimic nu se pierde, nici o informație, că acest lucru este un principiu la fel de ferm și obligatoriu ca principiile universale ale termodinamicii.
Așadar, prieteni, undeva anume, la marginea lumii, se adună toate câte le-am făcut, acolo or fi, îmi zic, vocea și calmul solidarității în civism, prietenie, ideal și adevăr ale lui Romulus Rusan. Acolo trebuie că s-au adunat, nu neapărat cărțile, mărturiile scrise care sunt și vor fi aici cu noi, ci informațiile legate de prezența omenească a scriitorului, a cetățeanului, a prietenului nostru mai mare.
Acolo, la marginea universului, unde se adună toate informațiile, trebuie că se află și faptul că niciodată, dar absolut niciodată, nu am avut divergențe insurmontabile cu domnul Rusan în privința clasei politice, că ne-am potrivit întotdeauna în judecățile morale asupra conducătorilor lumii noastre.
Acolo, la marginea universului, în aglomerația de informații datând de pe vremea Big Bang-ului, în memoria universului, printre stringuri cosmice, cuante, nori de gaz, comete, stele stinse sau ce-or mai fi acolo, se află, dacă așa o fi, (și) omenescul atât de odihnitor al întâlnirilor mele cu Romulus Rusan.
Dacă așa stau lucrurile, atunci, în cosmosul informațional de la marginea universului rătăcesc și lunile de după revoluția din 1989, când ne-am întâlnit în ședințele cufundate în otrava fumului de țigară al mitingismului postrevoluționar care s-a petrecut cu agitație, cu zbierete și cu scrumiere pline de mucuri. Pe toate le-am suportat cu stoicism, adesea împreună cu Romulus Rusan, ne-am ostenit prin întâlniri, ne-am povestit nemulțumirile, visele despre viitorul nostru în democrație, indignările și, mai ales, mormanul de dezamăgiri legate de cutare boși ai revoluției și ai noii nomenclaturi din partide, purcoiul de idealuri murdărite, minciunile și demagogia cu anticomunismul multora, pofta de avere dobândită pe scurtătura de partid, treptele spre abisul porcăriei și al dezvrăjirilor de toate felurile. Am petrecut solidar, am scrutat bolgiile posttotalitare cu voce joasă prin pauzele de la seminarii, de la dezbateri, școli de vară, pe la mesele cu protocol minimalist și omenie maximizată.
Am constatat abdicările morale ale istoriei postcomuniste românești împreună cu Romulus Rusan, am privit laolaltă cu decență, cu uimire, cu scârbă ascunsă din pudoare. Am văzut cu Romulus Rusan totul și ne-am potrivit de cele mai multe ori în concluzii. Dacă nimic nu se pierde din istoria universului, atunci trebuie să fie pe undeva și truda lui Romulus Rusan pentru pedagogia libertății și a valorilor democrației liberale, care a devenit, iată!, imperativ necesară, acum, când ne îndreptăm cu pași de front spre neo-rinocerizările iliberale, de la Viktor Orbán la Fillon, de la Trump la madame May.
Ce este până la urmă Memorialul de la Sighet altceva decât o superbă lecție despre libertate și societatea deschisă? O pildă despre cum este să nu ai libertate și să o vrei cu prețul zeghei, al ploșnițelor, al hârdăului, al gardianului. Să vrei libertatea și să o visezi, în vreme ce dormi în coliba din Bărăgan sau ațipești în ancheta cu becul în ochi. Cum se poate să fii liber în pușcărie. Cum se poate să fii liber în afara ei. Și cum se poate să nu mai vrei să fii așa, atunci când libertatea devine bun câștigat. Cum poți să le pierzi pe toate, când le ai și nu le mai prețuiești, avându-le. Le dai pe o bere și te lași atras de autoritarismul iliberal al noii noastre societăți post-truth. Adică de dincolo de minciună. Sau, nu. Altfel. O societate în care minciuna, ca și democrația și libertatea, sunt la fel: un mai nimic indistinct! Am asistat împreună cu Romulus Rusan la felul în care s-a răsturnat lumea cu totul, am văzut în vremea din urmă cum libertatea pentru care ne-am bătut în 1989 și 1990 a devenit libertatea de a fura. Am văzut cum libertatea de a vorbi și de a spune adevărul a devenit libertatea de a spune minciuna și de a manipula, ca fundamente ale noii noastre lumi post-truth. Despre toate astea am vorbit prin pauzele workshop-urilor, în momentele dintre două conferințe, dintre două lansări de carte. Întotdeauna cu voce joasă, par delicatesse față de mojicia care a mânjit totul cu excrementele urii, ale nostalgiilor după milițianul, fie el al lui Erdoğan, al lui Trump, al lui Putin, al lui Marine Le Pen, al lui Orbán. Milițianul încruntat din Polonia, țara luptei pentru democrație și libertate, care a luat chipul semidoct al unui partid care se pretinde al dreptății și (culmea!) al justiției, și al lui Jarosław Kaczyński, bossul rinocerizărilor poloneze, cu înfățișarea și apucăturile unui contabil din anii ’50 de la cutare gostat, să zicem din Pecica, județul Arad.
Despre toate astea am vorbit adesea cu domnul Romulus Rusan, cu voce blândă, cu umor la fel, cu ironie, cu indignare molcomă, cu tristețe că pedagogia dă roade mici, așa ca o holdă la un țăran sărac din satele semipărăsite de prin munții Zarandului.
În cele din urmă, toate, absolut toate, ni se spune, sunt acolo, la marginea cosmosului, printre stringuri, cuante, vortexuri cosmice, aglomerări și morți stelare. Printre ele, domnul Romulus Rusan cu viața sa exemplară și cu idealurile sale omenești, și civice, mereu în slujba bietei noastre omeniri rătăcite. Și asta chiar dacă roadele slujirii sale sunt adesea mai sărace decât ogoarele cu porumb din munții Zarandului.