De același autor
După Brexit și tensiunile cu noua administrație americană, ar fi fost un moment bun pentru a regândi Europa. Ar fi fost un moment bun ca Europa să dovedească unitate. Nu a fost să fie nici de data asta. Unitate există mai puțină ca oricând. Derapajele democratice ale statelor din Grupul de la Vişegrad (în special Ungaria și Polonia) și în egală măsură decizia lor de a se pune contra unor hotărâri europene importante au ridicat Germania și Franța contra fostului bloc comunist și au adâncit falia Est-Vest.
Estul Europei pare să nu mai respecte niciuna dintre regulile democratice la care s-a angajat în momentul aderării. Reinventarea Europei, accelerarea integrării sunt sintagme prăfuite, tocite, concepte abstracte pe care toți le consideră necesare, dar nimeni nu mișcă o hârtie. Germania a încercat săptămâna trecută să facă un prim pas concret. Un document intern al guvernului german propune Comisiei Europene să găsească o soluție pentru a condiționa alocarea de fonduri europene de respectarea principiilor fundamentale ale statului de drept. Fondurile în cauză sunt deblocate prin intermediul politicii de coeziune (principalul instrument de reducere a diferențelor economice dintre Est și Vest). Or, cea mai mare parte din aceste fonduri (350 de miliarde de euro, respectiv o treime din bugetul aferent perioadei 2014-2020) se duc către Centrul și Estul Europei. Așa că o asemenea regulă ar lovi în plin state net beneficiare ale fondurilor de coeziune precum Polonia și Ungaria. Berlinul încearcă să lovească unde doare mai tare: la bani. Și pe bună dreptate: așa cum remarca Guy Verhofstadt, Estul vrea doar banii, nu și valorile Uniunii. Ideea legării banilor de obligația statului de drept a mai fost formulată și de președintele Hollande și a stârnit atunci furia Poloniei.
Nici Germaniei nu i-a ieșit, cel puțin nu deocamdată. Atât Ungaria, cât și Polonia sunt convinse că nu au cum să fie pedepsite. „Propunerea de a reține fonduri structurale în cazul anumitor state membre e pur și simplu în contradicție cu tratatele UE“, a explicat premierul polonez Beata Szydło. Cu toate că au existat comisari care au părut receptivi, ideea este departe de a-și începe circuitul prin structurile europene. Chiar președintele CE, Jean-Claude Juncker, a respins propunerea, pe motiv că ar fi „otravă pentru continent“. O asemenea măsură ar îndepărta și mai mult Varșovia și Budapesta, crede șeful CE. Ce spune Juncker printre rânduri e că angajamentul pentru democrație și statul de drept (cărămida de la baza UE!) nu e obligatoriu, din simplul motiv că nu există modalități de a forța statele respective să îndrepte derapajele democratice. În plus, de un an încoace, Comisia respinge constant invitația PE de a crea un Pact pentru democrație, stat de drept și drepturi fundamentale, care să aducă și mecanismele de a forța un stat să respecte standardele UE, inclusiv după aderare.
Și atunci, dacă banii de la Bruxelles nu pot fi utilizați ca să susțină esența proiectului european, ce mai rămâne din Uniune? Și cum mai poate explica Bruxellesul germanilor (cel mai mare contributor la bugetul UE) că trebuie să achite niște obligații financiare către guverne străine care, în schimb, nu respectă angajamentele europene de bază?
Estul și Vestul au încetat să mai vorbească aceeași limbă și orice încercare de comunicare se transformă într-un dialog al surzilor. Fiecare trage spre ceea ce percepe a fi propriul interes național. Este în egală măsură și cazul politicii de imigrație, ce riscă să rupă de-a binelea Uniunea. Următoarea lună va fi crucială, după ce Ungaria, Slovacia și Polonia au pornit proces contra UE la Curtea Europeană de Justiție. Miza: cotele de imigranți pe care fiecare stat european ar trebui să-i preia, așa cum s-a decis acum doi ani la Bruxelles, cu majoritate de voturi. Măsura nu are o bază legală corectă, argumentează Grupul de la Vişegrad. Germania, Franța și restul Vestului, precum și Italia și Grecia (porțile de intrare a imigranților) insistă, de partea lor, că e nevoie de solidaritate între statele membre în privința imigrației (mai ales că, din cele 1,6 milioane de imigranți și refugiați ajunși în UE din 2014, UE a propus redistribuirea a doar 160.000 dintre ei). Se lovește însă de fiecare dată de refuzul fostelor state comuniste, care susțin că acceptarea de imigranți și refugiați reprezintă un pericol la adresa securității naționale. Rezultatul procesului va avea influență uriașă asupra oricăror altor decizii viitoare luate în comun de statele Uniunii.
La toate acestea vine să se adauge propunerea (ce-i drept, cu bătaie electorală, spre legislative) președintelui francez abia ales, Emmanuel Macron. El a cerut recent Comisiei să schimbe o directivă importantă pentru a reduce fluxul de muncitori ieftini veniți dinspre Estul Europei. Macron a avertizat că acest flux (muncitorii care pot fi plătiți pe termen determinat cu salarii la nivel de Est ca să muncească în Vest) erodează încrederea vest-europenilor în Uniune și alimentează extremismul. Falia Est-Vest începe să se adâncească pe continent.