De același autor
A discuta despre rezolvarea problemelor cu pricina fara acoperirea corespunzatoare cu resurse este, evident, degeaba, oricand si oricum! Dar, pentru perioada ce vine, este cu totul insuficient a discuta acoperirea cu resurse doar in termenii actualelor grile bugetare, respectiv pe ideea creste PIB-ul, pe de o parte, scade, pe de alta parte, irosirea de resurse in intretinerea intreprinderilor de stat falimentare (o data cu inaintarea procesului de restructurare prin privatizari si lichidari), deci vor exista mai multe resurse pentru a finanta cresteri de salarii si pensii, sporiri ale alocatiilor pentru educatie si sanatate! A discuta doar in acesti termeni inseamna a "acoperi" doar o latura sau o jumatate a problemei. Caci, in perioada anilor ce vin, conturile statului si ale intreprinderilor vor fi marcate nu doar de relaxarile de pe urma prognozatei cresteri economice si reducerii de pierderi gratie asanarii economiei, ci si de constrangerile, unele teribile, ale conformarii la cerintele concurentei din UE, la respectarea normelor europene de mediu, de calitate, de protectie a consumatorului. Costurile intreprinderilor se vor incarca aproape deodata cu cheltuielile investitionale necesare opririi noxelor, evitarii poluarii apei sau deteriorarii solului, cu taxele de mediu, cu cheltuielile pentru respectarea calitatii produselor si a protectiei consumatorului. Bugetul statului va trebui sa includa rapid acea parte, importanta, din sarcina de prezervare a mediului care revine statului, precum si intretinerea multiplelor institutii noi de supraveghere a respectarii de catre actorii economici a diferitelor norme administrative, juridice, economice si de alta natura stabilite, ca si costurile pentru compensarea celor, de ordinul milioanelor, ce vor fi disponibilizati din agricultura, dar si din alte sectoare in contextul aplicarii standardelor europene de concurenta si ajutor de stat. Ponderea de aproape 3 ori mai mare a ajutorului de stat in Romania fata de media pe UE (constand in subventii directe sau indirecte, prin tolerarea actuala a neplatilor la bugetele publice) vorbeste de la sine de amploarea disponibilizarilor ce vor rezulta din reducerea inevitabila a ajutoarelor de stat pentru intreprinderi. Nu se poate aprecia deocamdata dimensiunea disponibilizarilor ce vor fi antrenate de neadaptarea (previzibila) a foarte multor intreprinderi romanesti la standardele de calitate, de mediu sau de protectie a consumatorului si care, dupa insesi normele europene, nu vor mai primi aviz de functionare daca nu vor reusi sa respecte strict aceste standarde. La nivel de ansamblu, pentru cativa ani buni, va fi probabil o comutare spre sustinerea disponibilizatilor a fondurilor cheltuite pana acum, direct sau indirect, pentru mentinerea in viata a unor intreprinderi falimentare. Atat pentru bugetele intreprinderilor, cat si pentru bugetul de stat vor fi costuri suplimentare severe. De acestea trebuie tinut cont. Oricum, nu se vor putea proiecta orientari automate ale unor eventuale resurse suplimentare obtinute din cresterea economica prevazuta spre rezolvarea unor probleme care apasa de ani de zile agenda, precum pensiile, salariile, sanatatea, educatia, pentru ca cel putin in parte aceste fonduri vor trebui dirijate spre sustinerea cheltuielilor de mediu, calitate si protectia consumatorului, cheltuieli care pur si simplu nu erau efectuate pana acum! Problemele economico-sociale vizate nu vor beneficia, in anii ce vin, de resurse suplimentare semnificative si proiectarea rezolvarii lor pe baza unor asemenea resurse nu este tocmai realista. In cadrul UE, respectivele probleme vor avea conditii mai bune de a fi abordate si treptat solutionate, dar trebuie inteles ca nu acesta este cazul in anii de pregatire a intrarii in UE, care vor fi ani teribil de tensionati!