De același autor
Atentatul asupra redacției Charlie Hebdo a reinflamat, în lume, ca și în România, discuțiile despre libertatea presei și rolul ei în societăți din ce din ce mai diverse și complicate. La noi, s-a dovedit un bun prilej de a mai aduce o serie de critici mass-media, pentru păcatele ei trecute, prezente și viitoare, dar și de a analiza contextul în care operează.
Vulnerabilitatea economică a companiilor de media
Companiile de media românești sunt puternic decapitalizate. Cele mai multe dintre ele înregistrează pierderi, an după an. Există cel puțin trei cauze pentru aceasta.
a. Prima și cea mai vizibilă este prăbușirea pieței de media din cauza crizei economice declanșate în 2009. Piața de publicitate se află acum la puțin peste jumătatea celei din 2008. Este imposibil să oferi aceleași produse, la aceeași calitate, cu doar jumătate din veniturile inițiale și în condițiile unor creșteri generale de costuri, dintre care cel cu forța de muncă nu este cel mai mic. În mod paradoxal, această conjunctură a lovit mai puternic publicațiile care, înainte de criză, erau cele mai puternice, cele în bugetul cărora publicitatea ocupa un confortabil procentaj de 65-70% și care astfel depindeau mai puțin de variațiile tirajului zilnic.
b. A doua cauză, sistemică și globală, este disoluția modelului tradițional de business de media. Internetul, prevalența platformelor mobile au schimbat regulile jocului, au schimbat obișnuințele de consum mediatic ale publicului și au bulversat fluxurile de capital în industrie. Peste tot în lume, mass-media încă mai caută soluții de sustenabilitate economică în noul context tehnologic, iar succesele sunt puține, strict punctuale și aparent nereproductibile.
c. O a treia cauză, locală de data aceasta, este slaba pregătire managerială a patronului de presă din România. Lipsa de viziune, lipsa de abilități manageriale au făcut ca mass-media românești, în covârșitoarea lor majoritate, să se cantoneze în poziții reactive, de „minimizare de pagube” mai degrabă decât de construire de strategii de dezvoltare pe termen mediu sau lung.
Capturarea agendei media de alte interese decât cele editoriale
„Negocierea” agendei editoriale este una dintre aceste strategii și, probabil, cea mai frecventă. Agenda mediatică ajunge astfel să reflecte cu preponderență interesele unor grupuri politice sau economice, nu neapărat ilegitime, în detrimentul interesului public. România aparține, ca și Italia, Spania și Franța, modelului sudic de sistem de media, caracterizat de „paralelism”: în mod „tradițional”, zona politică și mass-media se întrepătrund și se sprijină reciproc. Slaba cultură a independenței media în România, de abia înfiripată după 1990, a fost șubrezită în 2002-2004 prin controlul guvernamental brutal asupra presei. După o perioadă de relativă libertate (2005-2006), media s-au aliniat voluntar facțiunilor politico-economice, urmând și, prin acțiunea lor, accentuând efectul de polarizare la nivelul societății. În timp, mass-media s-au transformat, din observator mai întâi în canale ale luptei politice și apoi în aliat, ca să sfârșească prin a deveni combatant fățiș în această luptă.
Capturarea politică a mass-media a fost instrumentalizată în forme deloc subtile, în special prin cumpărarea de afaceri de presă de către oameni politici. Un studiu al ActiveWatch a arătat că, în 2014, circa 40% din televiziuni erau afiliate politic prin intermediul patronilor sau directorilor lor. Recent, a devenit vizibilă și tendința inversă: aceea de abandonare sau închidere a operațiunilor de media de către patronii politici. Această tendință e extrem de îngrijorătoare, din cel puțin două motive: 1) afectează cu preponderență media locale; 2) transmite mesajul că mass-media nu mai au relevanță pentru actorii politici.
Erodarea credibilității și a încrederii publicului în mass-media
Această deconectare de public, mai vizibilă în mediile naționale decât în cele locale, nu a rămas fără consecințe. După 1989, mass-media au beneficiat de încrederea publicului, ocupând constant locul al treilea, după Biserică și Armată, în topul instituțiilor credibile, cu o cotă a încrederii de peste 80%. În ultimii ani, această cotă s-a erodat, ajungînd la circa 35% în 2014. Această scădere se întregistrează pe fondul consolidării încrederii în instituțiile „de forță” (Armată, Jandarmerie, SRI) și a menținerii neîncrederii în cele ale administrației publice și societății civile.
Potrivit unui studiu realizat de Konrad Adenauer Stiftung în 20143, doar 7% din români cred că mass-media sunt perfect independente, iar alți 13% le consideră „mai degrabă independente”. Televiziunea se bucură de cel mai mare grad de credibilitate (30%), urmată de mediul online (27%), radio (13) și ziare (11%). Scăderea cotei de încredere nu este în totalitate un lucru rău. Ea poate denota, în egală măsură, o creștere a spiritului critic cu care consumatorul român de media se raportează la sursele sale de informare, o creștere a exigențelor sale. Este însă și rezultatul unui consistent și consecvent discurs public antimedia, lansat de la niveluri politice foarte înalte (președinte, miniștri, parlamentari). Decredibilizarea presei este însă și rezultatul scăderii calității actului jurnalistic, încălcării repetate a standardelor minimale ale profesiei.
Pierderea identității profesionale a jurnalistului
Contextul românesc este agravat de cel global, evoluțiile tehnologice afectând paradigma „jurnalismului tradițional”. Astfel, erodarea credibilității jurnalismului este dublată de pierderea identității profesionale. Apariția și răspândirea Internetului a „democratizat” accesul la instrumentele de comunicare în masă, până atunci apanajul jurnalismului profesionist. Rețelele de socializare permit diseminarea virală a materialelor de presă, identitatea de brand a canalului care a generat materialul sau numele autorului devenind puțin relevante pentru consumator. Companiile și autoritățile statului au deschis canale proprii de comunicare cu publicul, utilizând instrumentele jurnalismului, dar nu și obligația de interes public a acestuia. Astfel, jurnaliștii au pierdut poziția privilegiată în societate oferită de monopolul asupra culegerii, tratării și diseminării informațiilor.
Gate-keepers fără vocația libertății de exprimare
Mass-media au avut dintotdeauna nevoie de verigi de legătură pentru a se asigura că produsul jurnalistic ajunge la public: de la hârtia de ziar, la rețele de distribuție și gestionare a spectrului de frecvențe. România are, din păcate, o lungă istorie cu astfel de „gardieni” care au fost controlați politic sau economic.
România suferă de o acută criză a distribuției. Rețeaua de stat Rodipet a falimentat rușinos, printr-o privatizare arbitrară și păguboasă, iar Poșta Română creează și azi probleme în difuzarea abonamentelor (comisioane mari, livrări lente). Răspândirea noilor tehnlogii a făcut ca libera circulație a informației să depindă, din ce în ce mai mult, de actori tehnici care nu au, organic, printre valorile lor fundamentale libertatea de exprimare. Astăzi, furnizorii de servicii de Internet, cabliștii, operatorii de multiplexuri pentru televiziunea digitală sunt actori „tehnici” care pot decide asupra accesului publicului la informații. Peste 85% dintre gospodăriile din România depind de serviciile de retransmisie (cablu, antena de satelit, TV over IP) pentru programele de televiziune. Orice interes, politic sau economic, al operatorilor de astfel de servicii se reflectă în grila de programe oferită abonaților. Am asistat deja la conflicte comerciale spectaculoase între furnizori de conținut (Antena 3, Discovery) și operatorul de cablu RCS-RDS, la rândul său furnizor major de conținut pe piața românească.
O ultimă influență în activitatea media e generată chiar de instituțiile statului. Fiscalitatea e folosită ca instrument de presiune asupra unor companii de media. Costurile fiscale mari ale forței de muncă au împins companiile de media la identificarea unor soluții alternative a căror ambiguitate legală acționează ca un factor de stres asupra pieței. Renunțarea totală la acest gen de „soluții” ambiugui poate atrage după sine o reducere drastică a numărului de angajați sau a veniturilor acestora, ceea ce se traduce automat în produse editoriale de încă și mai slabă calitate.
Și încă...
Mai există, în afara celor descrise mai sus, și alte tendințe care au impact asupra mass-media din România, sporindu-i vulnerabilitatea: depopularea și deprofesionalizarea redacțiilor, distanța dintre învățământul jurnalistic și practica profesiei, dispariția mediilor locale și concentrarea informației (inclusiv cea comercială) în Capitală și vulnerabilitățile mass-media publice. Realitatea este că s-ar putea să nu existe o soluție unică și, cu siguranță, nu una magică și că este nerealist să așteptăm un jurnalism mai bun, dacă tabloul industriei nu se schimbă.
* Ioana Avădani este director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.