De același autor
Parlamentul Român arată că încă nu înțelege la ce e bună consultarea publică și care sunt limitele și rostul imunității aleșilor și guvernanților.
Așa cum ne-au obișnuit, parlamentarii au aprobat în mare viteză și fără nicio consultare publică o lege care le mărește protecția împotriva anchetelor penale și verificărilor ANI. În condițiile în care comportamentul parlamentului ca un sistem de justiție paralelă ne-a atras an de an critici din partea Comisiei Europene, în condițiile în care de progresul în cadrul MCV depind aderarea la Schengen și banii europeni, în condițiile în care săptămâna aceasta se publică raportul special al Comisiei Europene (cel pe care domnul Ponta se lăuda înainte de alegeri că a reușit să-l amâne și care se face doar pentru noi, nu și pentru bulgari), ne-am fi așteptat la un pic mai multă inteligență speculativă din partea parlamentului, care putea măcar să mimeze consultarea cu societatea civilă. N-a fost să fie: parlamentarii au discutat între ei și au cerut puncte de vedere de la ANI și de la Parchet, după care s-au lăudat cu acordul acestor instituții cu privire la amendamente, deşi pe site-ul Parchetului sunt publicate observațiile acestei instituții cu privire la textul propus, observații în mare parte neintroduse în forma finală.
Înainte de a discuta cele mai grave amendamente, reamintesc faptul că în România avem două tipuri de imunități: imunitatea parlamentarilor pentru reținere, arestare și percheziție; imunitatea miniştrilor și a foştilor miniștri cu privire la începerea urmăririi penale.
Constituția și jurisprudența CCR arată că imunitatea poate fi ridicată doar de către Camera Deputaților, Senat sau președintele României, că decidentul își asumă răspunderea eminamente politică pentru decizia luată și că această decizie nu îi poate fi cenzurată de nicio altă entitate (așa a argumentat, în 2007, CCR neconstituționalitatea comisiei consultative care funcționa pe lângă Președinție). Cererea de ridicare a imunității e formulată de ministrul Justiției, care e sesizat la rându-i de procuror, și se transmite uneia dintre cele 3 entități enumerate mai sus. Atât la Cameră, cât și la Senat, cererea se analizează întâi de comisia competentă să decidă cu privire la imunități. Până acum, plenul vota cu privire la toate cererile – şi cele care fuseseră admise de comisie, şi cele care fuseseră respinse. După modificarea statutului, doar cererile care au fost admise în comisie mai ajung la plen. Asta înseamnă că respingerea unei cereri în comisie îngroapă ancheta la acel nivel. Această reglementare e neconstituțională, pentru că decizia plenului este înlocuită cu decizia comisiei, atunci când aceasta votează împotriva cererilor ministrului. Problema nu poate fi rezolvată nici prin resupunerea la vot – în vederea obținerii unui eventual vot în favoarea cererii ministrului - pentru că parlamentul a decis într-unul dintre dosarele care îl priveau pe fostul premier Năstase că orice vot în astfel de chestiuni este final și nu se poate repune în discuție același dosar.
Nu e limpede dacă procurorilor li se va mai cere ca în trecut dosarul cauzei, căci formulările foarte largi din noua lege permit felurite interpretări. Nu există o procedură prin care cetățenii să poată cere parlamentului urmărirea penală a unui ministru sau fost ministru, deși CCR a spus limpede că acest drept cetățenesc există. Nu există un termen în care comisia să finalizeze raportul în cazul reținerii, arestării sau percheziției – spre deosebire de ipoteza urmăririi penale, unde s-a prevăzut un termen clar.
A doua problemă majoră privește perpetuarea sistemului care permite parlamentului să desfășoare verificări paralele celor ale ANI cu privire la incompatibilitatea parlamentarilor. Se pare că saga rectorilor compatibili sau incompatibili nu a convins încă legiuitorul că această alegere este una proastă. Vom ajunge la situații în care parlamentul zice una, iar ANI zice altceva și vom continua să ne prefacem că nu știm cine are dreptate. Parlamentarii vor invoca în continuare în apărarea lor faptul că parlamentul nu le-a spus că ar fi vreo problemă cu desfășurarea concomitentă a mai multor activități. Un lucru bun îl reprezintă introducerea unei prevederi exprese, care spune că, în cazul unei hotărâri irevocabile care confirmă actul ANI sau în cazul în care actul ANI nu este atacat în termen, mandatul parlamentarului încetează de drept. Pedepsele pentru conflictele de interese rămân minore – maximum 6 luni de interzicere a participării la lucrările Camerei din care face parte.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene a spus deja că aceste amendamente vor fi analizate în raportul din această săptămână. Consiliul Europei s-a arătat și el îngrijorat de modificări. Normal ar fi ca opoziția să atace la CCR această lege încă nepromulgată – în condițiile inflației de parlamentari, n-ar trebui să fie atât de greu de găsit 25 de senatori sau 50 de deputați care să facă asta. Dacă nu, Traian Băsescu va avea ultimul cuvânt. El poate să retrimită legea la parlament sau poate sesiza CCR. Oricare ar fi calea aleasă, e trist că, în 2013, Parlamentul Român arată că încă nu înțelege la ce e bună consultarea publică și care sunt limitele și rostul imunității aleșilor și guvernanților. //