De același autor
Pe 17 februarie 2017 se împlinesc nouă ani de la momentul declarației unilaterale a independenței Kosovo, recunoscută până astăzi de 114 state, dar nu și de România. Serbia s-a opus pe toate căile legale posibile acestui proces (prin apelul făcut la Curtea Penală Internațională în 2010), dar în final, cu medierea Uniunii Europene, a acceptat să devină parte a procesului „normalizare“ a relațiilor dintre Belgrad și Priština. În ciuda reacțiilor de un entuziasm excesiv, care susțineau că Acordul de la Bruxelles semnat de Serbia și Kosovo în aprilie 2013 a reprezentat un „moment istoric“ și un mare succes al procesului de reconciliere din întreaga regiune fostă iugoslavă, puțini au considerat acest Dialog soluția pentru toate problemele dintre cele două entități. La aproape patru ani distanță, toți actorii implicați au motive de dezamăgire în privința impasului în care se află procesul de „normalizare“. Deși o serie de decizii din Acord au fost implementate, continuă însă să existe multe aspecte cruciale ce au fost constant amânate și a căror implementare a eșuat de ambele părți. Cel mai sensibil aspect ține de crearea unei Asociații/Comunități a Municipalităților Sârbe (ACMS) care să rezolve problema sârbilor din Kosovo, încă sprijiniți de Belgrad și care nu acceptă jurisdicția Kosovo, creând o enclavă nefuncțională în nordul Kosovo. Evenimentele recente din nordul orașului Mitrovica (divizat etnic la granița cu Serbia și locuit de o majoritate sârbă) au dus la inflamarea retoricii dintre Priština și Belgrad, generând îngrijorare la nivelul cancelariilor occidentale la scurt timp după instalarea lui Trump la Casa Albă. Va fi procesul de „normalizare a relațiilor“ amânat în decursul anului acestuia și cu ce costuri ?
Trenuri și poduri care separă
La începutul anului 2017 vedem o deteriorare semnificativă a relațiilor dintre Serbia și Kosovo. Totul a început de la ceea ce este numit în media internațională „chestiunea trenului“. Tensiunile au fost amplificate de un tren inscripționat cu tricolorul sârb și cu lozinca războiului din 1999 „Kosovo este Serbia“, în 21 de limbi, și tapetat în interior cu icoane și alte imagini din mănăstirile medievale ortodoxe sârbe din Kosovo. Trenul lega Belgradul de nordul Mitrovicei, dar a fost oprit de autoritățile sârbești înainte de a ajunge la granița cu Kosovo din temerea că autoritățile de la Priština au minat șinele de tren. Incidentul a creat interpretări contradictorii în cele două tabere - Priština a catalogat afișarea acestui mesaj ca o provocare ce contrazice procesul de normalizare și o eventuală recunoaștere a independenței Kosovo, în timp ce Belgradul a văzut (prezumtivele, dar nedoveditele) acțiuni ale autorităților din Kosovo ca o provocare ce aproape că a escaladat în „amenințări militare“. Există temeri că incidentul ar putea duce la stagnarea Dialogului de la Bruxelles și la înghețarea tuturor eforturilor din ultimii șapte ani.
Dar incidentul care aproape a adus părțile „în pragul războiului“ (cum a declarat președintele Serbiei) nu a fost singular. El s-a produs la o lună după un alt incident cu încărcătură simbolică. Pe 9 decembrie 2016, un zid a fost ridicat pe malurile râului Ibar, care a agitat dezbaterile deja tensionate în privința detaliilor acordului negociat la Bruxelles în vara lui 2015, cu scopul eliminării barierelor liberei circulații pe podul din Mitrovica. Cele două episoade, împotriva spiritului Acordului de la Bruxelles, reprezintă un apogeu al obstrucționismului în regiune.
Ironia întregii situații este în esență aceea că podurile, la fel ca trenurile, sunt simboluri ale comunicării, iar funcția lor de bază este să lege și să scurteze sau să elimine distanțele dintre comunități. În această situație, gesturile provocatoare ale Serbiei nu arată intenția de creare a unei punți între comunitatea albanezilor kosovari și cea a sârbilor kosovari. Cu atât mai puțin reacția Kosovo de a folosi forțe de securitate speciale și tancuri plasate la graniță, demers ce trimitea mai curând la o confruntare militară. În loc să conecteze, trenul a produs exact opusul – a devenit un simbol al separării și a condus la revirimentul „retoricii de război“ din ultimele săptămâni. Episodul zdruncină ideea potrivit căreia cele două guverne au intenția „normalizării“ relațiilor lor, mai ales situația sârbilor kosovari.
Evoluții viitoare
Eforturile diplomatice de mediere post-conflict ale UE ar trebui să se concentreze pe reducerea tensiunilor dintre Serbia și Kosovo. Așadar, ce ar trebui să facă UE în 2017 pentru depășirea etapei de obstrucționism? La 24 ianuarie 2017 a avut loc la Bruxelles o întâlnire la nivel înalt între președinții și premierii Kosovo și Serbiei în cadrul Dialogului de la Bruxelles. O a doua întâlnire la nivel înalt a avut loc și pe 1 februarie 2017, fără noutăți notabile, în afară de formalele strângeri de mână între şefa diplomaţiei UE, Federica Mogherini, preşedintele kosovar Hashim Thaçi și premierul sârb Aleksandar Vučić. Federica Mogherini a cerut părților „să rămână dedicate ideii de Dialog“. Politica europeană a „ambiguității constructive“ este în detrimentul procesului, atât timp cât întreține așteptări fără fundament. Ignorarea crudei realități din teren poate conduce la subminarea rolului UE în negocierile care se suprapun peste puternica moștenire a tensiunilor dintre Serbia și Kosovo. UE trebuie să-și schimbe modelul de negociere din ultimii trei ani care a tratat Acordul de la Bruxelles ca pe o „profeție autoîmplinită“ mai mult decât ca pe un joc de putere bazat pe real politik, cum l-au perceput politicienii din cele două țări, pentru care amintirea războiului e încă vie.
Mitrovica, orașul divizat din nordul Kosovo, rămâne simbolul „problemei nerezolvate“ și al tensiunilor existente între Serbia și Kosovo. Nordul Mitrovicei și podurile de fier peste râul Ibar au fost pentru multă vreme un punct sensibil al eforturilor Prištinei, mediate acum de Bruxelles, pentru a aduce întreg teritoriul Kosovo sub jurisdicția sa și de a demantela structurile paralele ilegale – un proces în care majoritatea rezidenților sârbi din Kosovo au opus o rezistență îndelungată. Crizele recente constituie un barometru a ceea ce numim metaforic drept „Dialogul surzilor de la Bruxelles“.
Normalizarea relațiilor între Serbia și Kosovo are un preț. Pericolul cu care se confruntă în acest moment UE este ca prețul să fie plătit preponderent de locuitorii din nordul Mitrovicei, prizonierii intereselor divergente și fluctuante ale Belgradului și Prištinei. Problema de fond ține de modul în care sunt percepute aceste costuri de către toate părțile – în termeni materiali (pierderi de ordin economic, șomaj etc.) sau în termeni politici (pierderea unei părți a electoratului, electorat care apreciază mai mult mesajele naționaliste, în detrimentul celor constructive – orientate spre progres). Deși nu împărtășim tonurile alarmiste ale analiștilor care avertizează în privința „reizbucnirii unui război în Balcani“, trebuie să fim realiști: 2017 expune premisele perpetuării unui comportament obstrucționist, mai ales pe fondul alegerilor prezidențiale din Serbia, din aprilie. În acest context, cea mai mare provocare ține de aducerea la un numitor comun a interpretărilor multiple care au afectat implementarea Acordului de la Bruxelles. Cu alte cuvinte, ar trebui ca elitele care participă în negocieri să aducă podurile și trenurile la sensul lor inițial – comunicarea, nu divizarea. ACSM va continua să fie o sursă de politizare și segregare în Kosovo. Pentru a preveni acest lucru, cele două guverne trebuie să manifeste mai multă voință politică și angajare în vederea Dialogului, în scopul îmbunătățirii standardelor de viață ale tuturor locuitorilor din nord, punând în plan secundar elementul etniei, mai ales în contextul unui nivel alarmant a șomajului. În locul așteptărilor abstracte sau oportuniste, conform cărora Dialogul dintre Serbia și Kosovo va avea succes doar datorită promisiunilor de integrare în UE, ar trebui să existe măsuri concrete care să ducă la o îmbunătățire a condițiilor de viață în nordul Kosovo.
(Articolul face parte dintr-o cercetare mai amplă susținută de Kosovo Foundation for Open Society ca parte a proiectului Building Knowledge of New Statehood in Southeast Europe: Understanding Kosovo’s Domestic and International Policy Considerations.)
* Miruna Troncotă este lector și cercetătoare postdoctorală în Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană din cadrul SNSPA, București, specializată pe procesul de integrare europeană a țărilor din Balcanii de Vest.
** Agon Demjaha este conferențiar universitar la Universitatea de Stat din Tetovo, Macedonia.