De același autor
După îndelung aşteptatul discurs despre relaţiile cu UE, ţinut săptămâna trecută la Londra, premierul britanic David Cameron a fost zugrăvit în fel şi chip. S-a spus despre el ba că riscă viitorul Marii Britanii mai ceva ca un cartofor împătimit, ba că şi-ar fi dat euroscepticismul pe faţă, ba că, dimpotrivă, ar fi demonstrat ce mult îşi doreşte ca Regatul Unit să rămână în cadrul UE.
În discursul de săptămâna trecută, David Cameron a promis că, dacă va fi reales, viitorul guvern conservator va renegocia relaţiile Regatului Unit cu Uniunea Europeană, iar rezultatul acestor negocieri va fi supus aprobării britanicilor, sub forma unui referendum cu două opţiuni – înăuntru sau afară din UE. Discursul lui Cameron a abordat abil chestiunea apartenenţei la UE prin prisma crizei din zona euro şi a nemulţumirilor crescânde ale cetăţenilor europeni – nu doar ale britanicilor – faţă de colosul birocratic tot mai costisitor de la Bruxelles. Premierul britanic a insistat că Londra îşi doreşte să continue să participe la proiectul european, cu condiţia ca acesta să fie mai puţin axat pe integrarea politică şi mai mult de uniunea economică, a se citi piaţa comună. Şeful guvernului britanic a invocat lipsa competitivităţii europene şi a răspunderii democratice ca fiind principalele neajunsuri ale construcţiei europene, neajunsuri care, rămase nerezolvate, riscă să ducă la intensificarea protestelor de stradă, după modelul celor de la Atena sau Madrid, şi, prin ricoşeu, să împingă poporul britanic spre ieşirea din Uniune.
Reacţiile la discursul lui Cameron au fost în linii mari previzibile. Stânga politică şi presa de orientare liberală i-au reproşat un nerealism sau naivitate strategică, atunci când îşi imaginează că 26 de state vor accepta să negocieze condiţii care sunt favorabile doar pentru britanici; l-au acuzat că ar fi un premier slab, care fuge de răspundere şi preferă să paseze decizia apartenenţei la UE pe seama electoratului. Interesant – şi crucial pentru intenţiile lui Cameron - a fost că atât facţiunea eurosceptică a partidului său, cât şi cea proeuropeană s-au arătat mulţumite de perspectivele deschise prin promisiunea unui referendum. Aceasta ar fi o primă victorie a lui Cameron, după acest discurs: pacificarea facţiunilor pro şi antieuropene ale partidului conservator. Desigur, e discutabil cât de durabilă este această pace, însă, pentru moment cel puţin, promisiunea concretă a unui referendum in or out pare să fi mulţumit pe toată lumea în partid. În plus, Cameron şi-a pus printr-o mutare adversarii politici interni într-o postură foarte delicată. Liberal-democraţii – la guvernare - şi laburiştii – de opoziţie – nu se pot opune organizării unui referendum decât cu riscul de a părea că se împotrivesc consultării maselor şi sunt elitişti. UKIP – partid profund eurosceptic, care a profitat din plin de sciziunile interne de până acum ale conservatorilor în faţa UE – riscă un exod în sens invers al alegătorilor, spre conservatorii care măcar sunt în postura de a putea promite ceva concret – un referendum.
Lucrurile se complică, după cum era de aşteptat, în plan extern. Majoritatea partenerilor europeni ai Londrei s-au arătat iritaţi de „şantajul“ la care îi supune Cameron, „ameninţând“ cu organizarea referendumului. La Paris, în timp ce preşedinţia insista că Franţa îşi doreşte rămânerea Regatului Unit în UE, ministrul de Externe Laurent Fabius anunţa că investitorii care se tem de-acum încolo să-şi cheltuiască banii în Regatul Unit vor fi primiţi „cu covorul roşu“ în Franţa. Washingtonul – al cărui interes faţă de ce se întâmplă în UE este tot mai mult pus în discuţie - şi-a exprimat mulţumirea că Regatul Unit intenţionează să continue în cadrul proiectului european. Reacţia Berlinului – cartea pe care mizează crucial Cameron – a fost cea mai interesantă. Departe de a critica planul unui referendum, guvernul german a reconfirmat că îşi doreşte ca Regatul Unit să rămână un membru activ deplin, cu un rol important în UE, şi s-a arătat dispus să lucreze pentru a încerca să acomodeze pretenţiile britanicilor în cadrul proiectului european. Aşadar, o primă uşă deschisă – şi cea mai importantă – către un compromis.
Pe termen scurt, reacţia cea mai importantă s-ar putea dovedi cea a cercurilor de afaceri şi a pieţei. Există temeri – exprimate de o parte dintre organizaţiile oamenilor de afaceri din Regatul Unit – că planul lui Cameron ar arunca un văl de incertitudine privind viitorul Marii Britanii în UE, care i-ar determina pe investitorii străini să evite să-şi facă planuri în Regatul Unit. Au existat însă şi voci – notabilă este scrisoarea celor 55 de oameni de afaceri de primă mărime, apărută săptămâna trecută în cotidianul Times – susţinând iniţiativa lui Cameron şi arătând că firmele britanice au mult de suferit în prezent de pe urma birocraţiei şi a valului de norme şi reglementări care vin de la Bruxelles pe bandă rulantă.
Desigur, nu pot avea dreptate şi unii, şi alţii. Una dintre tabere – criticii sau susţinătorii ideii referendumului privind apartenenţa la UE – se înşală şi peste nu prea multă vreme vom afla care anume. Se va vorbi atunci despre 23 ianuarie 2013 ca despre ziua când David Cameron a jucat viitorul Regatului Unit la poker şi a pierdut sau, dimpotrivă, despre ziua când Londra a salvat din nou Europa de la autodistrugere. //
Corespondenta din Marea Britanie