De același autor
Biografia intelectuală a profesorului Paul Cornea, eminentă personalitate a culturii și a universității române, autor al unei opere de înaltă rigoare și de accentuată originalitate, este indisolubil legată, prin hazardul calendarului, de cele peste patru decenii de regim comunist în România. O pildă de echilibru și creativitate, de demnitate și credință în valorile umaniste.
În acest moment festiv, al unei stenice senectuți și al unei invidiabile retrospective, profesorul Paul Cornea – stimulat de întrebările bine gândite ale criticului Daniel Cristea Enache - dăruiește cititorilor săi un document revelator și expresiv (Ce a fost. Cum a fost, Polirom, 2013) despre relația dintre viața și opera sa și cea a epocii istorice tulburi și adesea sângeroase în care a trăit.
Înțelegem bine din această carte opțiunea tânărului evreu, crescut într-o familie asimilată și în tradiția unei stângi democratice, cu amintiri încă vii ale războiului și ale persecuțiilor antisemite, pentru iluziile unui comunism darnic în promisiuni de justiție și progres, de reforme politice și sociale îndelung așteptate. Ce s-a întâmplat ulterior se cam știe, cum au evoluat Utopia în tiranie și iluziile revoluționare în conformismul generalizat și grotesc, ce efecte au avut aceste drastice zguduiri în rândul „adepților“. O caracteristică dintre cele mai odioase a sistemului a fost nu doar cruzimea cu care și-a tratat adversarii reali sau imaginari, ci și suspiciunea, duplicitatea, abuzurile cu care și-a onorat propriii militanți.
Marele scriitor August Strinberg, un artist rebel și un liber cugetător vehement, obsedat de alienare, eretic în mai toate privințele, care se declara „socialist, nihilist, republican, tot ce poate fi împotriva reacționarilor“, s-a confesat, paradoxal, în acest fel: „am fost crescut în religia iepurilor, nu a vânătorului“.
Tinerii sau mai vârstnicii comuniști erau, dimpotrivă, educați în religia marxist-leninistă a vânătorului vigilent și viforos, dar siliți, curând după luarea puterii, să devină și ei, ca și toți cetățenii paradisului socialist, iepurași obedienți, orbiți de frică, re-formați de reflexele condiționate ale supraviețuirii sub teroare.
Se poate citi și imagina această realitate de neocolit și în paginile acestui volum autobiografic, cu mențiunea că în postcomunismul autohton, atât de inventiv și dinamic în a retușa trecutul, o astfel de narațiune obiectivată, lucidă, lipsită de mistificări, ca și de resentimente, devine un document de sporită importanță. Șapte decenii trăite în statul totalitar al României „hedoniste“ („la mijloc de rău și bun“), în tot mai vizibila lunecare a guvernării de la aurita mediocritate spre extrema abisală, chiar dacă autorul n-a suportat Gulagul de la Canal, Pitești sau Periprava și nici n-a slujit inventivei poliții secrete, numită, parcă în batjocură, Securitate.
L-am cunoscut târziu pe Paul Cornea, cu puțină vreme, cred, înainte de a părăsi România, la îndemnul lui Paul Georgescu și, dacă nu mă înșel, chiar prin intermedierea sa.
O după-amiază de palavre amicale la Capșa, din care am reținut viziunea sa asupra posibilei „speranțe“ fără speranță pe care o așteptam cu toții. Am și reamintit-o, public, la revenirea mea, în 2009, cu ocazia serii literare care mi-a fost dedicată la Muzeul Literaturii. „Ca să se miște ceva aici, e nevoie ca un mic grup inițial de aiuriți să pornească din Drumul Taberei, ignorat sau neglijat de poliție, și să crească, treptat, la fiecare colț de stradă, prin simpla alăturare, cu mereu noi nemulțumiți, ajungând la câteva zeci de mii până la Universitate. Atunci, sistemul cade.“ Nu foarte diferit de ceea ce s-a și întâmplat, s-ar zice, în 1989.
Ne-am apropiat, deși de la distanță, abia după ce geografia domiciliului ne-a devenit diferită. Cele câteva întâlniri prilejuite de revenirile mele pasagere la București mi-au dăruit clipe de afectuoasă convergență spirituală.
În prefața volumului recent, profesorul Cornea anunță temele centrale ale retrospectivei: „militantismul în slujba utopiei și dezangajarea, survenită cu greu, prin destrămarea crezului tinereții și recâștigarea normalității“.
Nu-mi sunt străine aceste teme. Sunt realități, nu doar „ideologice“, cu care ne-am confruntat, într-un fel sau altul, cam toți cei care am trăit deceniile postbelice în România, indiferent de proporția în care ne-au mobilizat sau de răspunsul pe care ni l-au provocat. Adăugând și faptul că relatarea se oprește în 1989, ignorând ultimii douăzeci și ceva de ani din biografia postcomunistă a autorului, perioadă care coincide deja cu absența mea din țară, m-am simțit stimulat într-o dublare bizară și însuflețitoare a lecturii prin propriul meu exercițiu retrospectiv: scrutarea timpului în care nu ne cunoșteam, dar în care, în ciuda diferenței de vârstă dintre noi (tot mai diluată de senectutea amândurora), ar fi posibile unele, fie și extravagante, jocuri comparative, evocând primele mele etape postbelice, care revelă iradierea festivă și nocivă, chiar dacă în doze infantile, mai puțin profunde, până și în existența unui copil și a unui adolescent. Realitatea era tot mai „totală“ și totalitară, nu prea găseai, când nu și refuzai să găsești, vizuina de refugiu.
Dacă bunicul dinspre tată al amândurora s-a născut la Lespezi, iar localitățile prin care peregrina familia îmi sunt bine cunoscute (Botoșani, Roman), anii persecuțiilor antisemite, când elevul Cornea era eliminat, în 1940, din Liceul „Mihai Viteazul“, refugiat la Liceul evreiesc „Cultura“, iar tatăl său este mobilizat la muncă obligatorie, reverberează în mine coșmarul din octombrie 1941, când eram smuls din coconul unei copilării fericite și plonjat brusc în oroarea Transnistria, pe care aveam s-o numesc, mulți ani după aceea, Trans-Tristia.
În 1944, când Paul începe ascensiunea scolastică spre Litere și Filosofie, eu urmam clasa a doua primară, în rusește, într-o școală sovietică din Basarabia, așteptând „repatrierea“, îngăduită abia în aprilie 1945, la aproape un an după 23 august și întoarcerea armelor contra nemților; momentul care reprezenta pentru tânărul Cornea „eliberarea de sub amenințarea continuă a exterminării și ieșirea din bârlog, transformarea condiției de paria în cea de cetățean“ adăuga, în cazul bătrânului copil care eram, un punct câștigat în aspirația „întoarcerii“ în țara de unde fusesem eliminat. Într-adevăr, revenirea, după Trans-Tristia, la punctul de plecare a deschis toate porțile celeste ale re-nașterii în „fantasticul banalității“: mâncare, haine, cărți, școală și jocuri și coronițe de premiant și surplus de iluzii.
Norman Manea în 1949, primind cravata de pionier |
În 1945, când Paul Cornea lucra deja într-un post de conducere la revista Tinerețea, organ al Tineretului Progresist, unde era înconjurat de colegi care, cum spune, „chiar credeau, niciunul nu îmbrățișase idealul comunist din oportunism“, n-aș putea spune că descoperisem idealul ultim al fericirii, doar farmecul humuleșteanului prin care recuperam carența basmelor din biografia mea de până atunci.
În 1949, însă, când tovarășul Paul Cornea devenea secretar al CC UTM, eu primeam, odată cu glorioasa cravată roșie de pionier, și funcția de comandant de unitate al școlii, un suplimentar și prețios „dar“ din partea pionierilor sovietici: tot o cravată roșie, de mătase, însă, spre deosebire de cea autohtonă, din pânză. Tabăra de pionieri de la Lipova, pretențios numită „internațională“, în onoarea unui grup de pionieri bulgari, pe care îi invidiam pentru uniforma lor incomparabilă cu a noastră și cu care împărtășeam spaima epidemiei de poliomielită, era o performanță relativ modestă, în comparație cu participarea tovarășului Paul Cornea la Congresul Comsomolului de la Moscova.
Ambiguitățile acestei perioade festive nu prea par comparabile: eu ascundeam cât mai bine puteam în valiză plicul de mătase bordo cu obiectele de cult evreiesc pe care mama mi le strecurase, fără să știu, după ceremonia de „bar-mitzva“ prin care intrasem între bărbații tribului care îmi era tot mai străin, el fusese confruntat de timorata confesiune antistalinistă a traducătoarei oficiale, evreica basarabeană Tatiana Alexandrova, și de interpelările iconoclaste ale tânărului comunist italian Giulio, însoțitorul lui Enrico Berlinguer, intrigat, acesta, de vizibila manipulare a spectacolului Congresului la care participau și de frica („religia iepurilor“) lizibilă pe fața celor cu care nu prea se putea obține un dialog autentic. O confruntare, chiar la Moscova, care ar fi putut să fie o răspântie dramatică, cu urmări dramatice, în evoluția (încă) tânărului comunist. N-a fost (încă) să fie, răspântia avea să survină „greu“, cum mărturisește azi, după decenii, fostul militant.
Paul Cornea şi Norman Manea la Târgul de Carte Gaudeamus în 2010 |
Nu știu cum a sărbătorit Paul Cornea, la 21 decembrie 1949, a 70-a aniversare a Sfântului Iosif (Visarionovici), dar eu m-am asociat cu emoție unor poeți de renume (Eluard, Neruda, Aragon, Pasternak și atâția alții de pe toate meridianele) și am trimis Părintelui copiilor din întreaga lume, corifeul științelor, marele conducător de oști, genialului dascăl de la Kremlin un poem de felicitare, gratitudine și fermitate revoluționară (în „vers alb“, e drept).
La neverosimila moarte a Nemuritorului, în martie 1953, eram deja un convalescent, după criza morală și ideologică provocată de „întărirea vigilenței“ la excluderea Anei Pauker, când fusesem dăruit cu primul șoc al culpabilității, silit să regizez, ca secretar UTM al liceului, excluderea din organizație a trei elevi, deopotrivă inocenți și indiferenți. A fost momentul decisiv pentru îndepărtarea mea de patosul „înregimentării“, în perioada când drama întrebărilor se accentua și pentru Paul Cornea, înțeleg, destul de impertinent pentru a-l întreba pe tovarășul Alexandru Moghioroș, înaltul activist care supraveghease ancheta asupra Anei Pauker, despre deosebirea dintre „devierea de stânga și de dreapta“, acuzațiile partinice, de involuntar umor, contra celebrei Pasionaria autohtone. Deși nu cunoșteam atunci răspunsul, aș subscrie azi la bâlbâiala Nomenklaturistului: „devierea de dreapta e de dreapta, cea de stânga de stânga, iar partidul stabilește totdeauna ce și cum“.
Consecințele pentru mine ale răspântiei care mă separa de Utopie și mă dez-angaja de militantism și-au avut partea de mult-puțin zgomot pentru nimic, în tensiune și comic, în 1954, în primul an de facultate. Datorită excelentului „dosar“ de activitate liceală și a diplomei de merit la absolvire, am fost propus în biroul UTM și... am refuzat. Stupefacția și iritarea celui care conducea ședința, viitor ministru de Externe al României ceaușiste, s-a exprimat prompt, printr-o propunere opusă, de a fi sancționat, pe loc, pentru scandaloasa evadare de la datorie. Solidaritatea surprinzătoare a noilor colegi, care nici nu apucaseră să mă cunoască (abia începuse toamna universitară și adaptarea mea bucureșteană), dar care au refuzat sancționarea mea („nu-i niciun dezastru, punem pe altul“), a uimit și iritat și mai mult. Drept care ștabii UTM ai Facultății de Hidrotehnică m-au trimis la Comitetul pe Capitală, să ascult o lungă predică previzibilă. Asta a cam fost tot. Putea fi mai mult și mai rău, desigur. N-a fost. O mare deosebire față de riscul unei evadări de la datorie în cazul mai vârstnicului Paul Cornea.
Am menționat acest prim parcurs „politic“ al pubertății și juneții din onestitate și din însuflețire ludică, pentru a mărturisi că nici eu nu descoperisem „natura odioasă a comunismului“ la 9 ani, cum se lăuda, acum mai mulți ani, la o conferință publică la Madrid, un celebru disident român de vârsta mea, dar și pentru a semnala că înțeleg, oarecum „dinăuntru“, în ciuda diferenței de vârstă și rang și responsabilități, seismograma „destrămării crezului tinereții și recâștigarea normalității“, cum spune profesorul Cornea. Ceea ce nu se întâmplă, probabil, cu prea mulți cititori din generațiile ulterioare, cea în jeanși și cele care au urmat, dotate cu fax, apoi cu computer, apoi cu telefon mobil, apoi cu Twitter și tot așa, mult mai depărtați și mai indiferenți, poate pe bună dreptate, față de epoca secerii și ciocanului, dar și mai vulnerabili, deci, la generalizări acuzatoare față de ghinioniștii care și-au risipit biografia sub calendarul roșu. Cum bine spune Adam Michnik, eroul disidenței anticomuniste poloneze, una dintre marile primejdii ale prezentului nostru grăbit și uituc este „generalizarea“, renunțarea frivolă la nuanță, la individualizare și la scrupul critic.
Die Gnade der spaten Geburt (Îngăduința nașterii târzii), invocată de Helmut Kohl, când a fost întrebat asupra complicității cu nazismul, operează la toate generațiile postcomuniste: mai ambiguu în cazul meu, de vreme ce am apucat, totuși, și nazismul, și comunismul, dar favorabil, totuși, de vreme ce m-a ferit sau m-a lăsat să mă feresc de marile drame „mature“ ale dezideologizării. De la mica vedetă școlară și militantă a orășelului la „extrateritorialul“ atacat sub național-socialismul multilateral retardat de Ceaușescu în revista securistă Săptămâna, și apoi la „piticul de la Ierusalim“, recte exilatul în imperialista Americă, linșat din depărtarea mioritică nu doar de România Mare (continuarea legionaroidă a precedentei), este vorba de un alt parcurs și alte motivații ale devenirii.
În vremea când Paul Cornea era mutat dintr-un fotoliu în altul al ierarhiei culturale socialiste, obsedat a căuta, totuși, o soluție „onorabilă“ supraviețuirii intelectuale („Eu nu făcusem rău nimănui. Mă frământa însă din ce în ce mai mult povara unei întrebări chinuitoare: în pofida vicleniilor și eschivelor care-mi îngăduiseră să mă strecor, nu eram totuși, prin funcțiile mele, complice cu regimul?“), eu luptam cu propria inadecvare și supunere „iepurească“ la o profesiune nepotrivită și istovitoare. Aspirația statornică a lui Paul Cornea pentru un simplu scaun universitar („eram la catedră,
nu-mi mai trebuia nimic altceva“) contrasta cu deruta mea și cu rutina inginerească dură și deprimantă, alinată doar de ispita solitară a scrisului.
Statornicia și claritatea opțiunii sale, împlinită relativ târziu, dar strălucit, sunt ale unei naturi echilibrate, raționale, prudente și chiar diplomatice, ferită de angoase prelungite sau de gesturi rebele și păgubitoare, dar atentă, din poziții privilegiate de observare, la fața ascunsă a regimului, mai puțin vizibilă pentru omul de rând și intelectualul de rând.
Și din acest punct de vedere, retrospectiva sa oferă detalii revelatoare. Autorul mărturisește că abia după Congresul al XX-lea al PCUS a început să înțeleagă că „nu există un comunism conciliabil cu libertățile și drepturile omului, că tendința totalitară nu constituie o abatere, o eroare periferică, ci însăși legea sa de existență“ și, în consecință, între 1965 și 1990, s-a retras din viața publică, căutând să apere la catedră „în cursuri și în cărți un ideal cultural umanist, absolut străin orizontului sectar și obtuz al național-comunismului“.
Reușita acestei regenerări a demnității este validată de cărțile scrise și tipărite între timp, de participările la întrunirile internaționale de specialitate și, firește, de nenumăratele mesaje de admirație și prețuire de la foști colegi și studenți, de la – ca să folosim o vorbă mare, dar deplin justificată – întreaga colectivitate intelectuală a țării. Reușita nu poate fi judecată însă in abstracto, ci în conecție intimă și adesea traumatizantă cu epoca nu o dată tragică a precauțiilor, primejdiilor și presiunilor în care s-a produs. O judecată obiectivă și individualizată, desigur, a trecutului de mai ieri al unei țări cu „patru milioane de membri de partid și sub zece disidenți autentici“, care ar fi să condamne azi pe cei cu adevărat vinovați de acțiuni abominabile, fără a ignora sau subestima nicio repliere, cu atât mai puțin retragerea din sau rezistența la „masificarea“ supunerii din epoca trucajelor, care era și a turmentării și traumelor.
„Cum de au existat tineri de bună-credință și rezonabili să creadă... într-un derapaj utopic dezmințit pas cu pas de realitate?“, ne întreabă și se întreabă, pe bună dreptate, autorul. Și nu doar tineri, ci și oameni ajunși la deplina maturitate a experienței și opțiunilor.
„Un vis și o speranță, între ruinele fumegânde, atrocitățile și angoasele războiului, o idee încarnată, adică «un crez».“
Răspunsul „est-european“ al lui Paul Cornea (probabil, și al meu) ar fi de completat cu cel al lui Leszek Kołakowski: „nu este un act de consimțământ intelectual, ci o angajare morală ce implică într-un singur tot indivizibil atât consimțământul intelectual, cât și o încredere infinită, imună la falsificarea de către fapte“, dar, neapărat, și cu explicația psihologului francez Serge Moscovici („orbirea și selecția partizană a informației“).
Într-un cuvânt, adică: amortizarea spiritului critic, fără de care nici societatea, nici cetățenii ei nu pot aspira la normalitate. Sfidarea noii religii a iepurilor, impusă prin teroare credincioșilor atei sau nu, ca și necredincioșilor de orice natură, tuturor, totalității totalitare rămânea singura soluție, quasi-imposibilă în statul polițist și pervers al Revoluției...
Andre Gide înțelesese, în vizita sa în URSS, natura sistemului: „face carieră delațiunea... fiecare se teme de toate și de toți“, iar jurnalistul american Louis Fischer oferise o caracterizare pe care timpul nu avea decât s-o agraveze: „Nouăsprezece ani după nașterea însângerată a regimului bolșevic, frica mai mult decât justificată a terorii ucisese pretutindeni orice curaj cetățenesc. Pe post de idealism, un cinic «înainte de orice, siguranța», vânătoarea după avantaje personale; în locul unui spirit viu, un conformism mort, un formalism birocratic, repetarea unor false clișee“.
Exigența pe care și-o impune profesorul Paul Cornea în redactarea retrospectivei sale memorialistice stă sub avertismentul lui Nietzsche împotriva „ficționalizării“ avantajoase a memoriei („Am făcut cutare lucru, spune memoria mea. Nu se poate să fi făcut asta, spune mândria mea. Până la urmă, memoria cedează“).
Marele merit al acestei remarcabile introspecții autobiografice este că scrutează continuu „năravul suirii pe soclu“ și îi limitează, cu severitate și asiduitate, eventualele influențe.
În această dificilă confruntare cu sine însuși și cu o epocă tot mai manipulată retroactiv de oportunismul politic al momentului, intelectualul câștigă de partea sa prestigiul onestității, echilibrul cărturăresc și calma armonie interioară, curajul cetățenesc, inteligența analitică și farmecul discret al expresiei adecvate.
Decembrie 2013, New York
(Textul face parte din noua ediție a volumului Plicuri și portrete, în pregătire la Polirom, 2014.)
// Ce a fost. Cum a fost. Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache
// Editura Polirom / Cartea Românească, 2013