Tranziția s-a încheiat. Intrăm în idiocrație

Președintele României nu trebuie să pronunțe un discurs despre starea națiunii la fiecare început de an, așa cum e cutuma în Statele Unite.

Raluca Alexandrescu 07.02.2023
SHARE 5

De același autor

Un mare avantaj pentru deținătorii vremelnici și nevrednici ai funcției: un asemenea moment ar implica o reflecție critică asupra activității instituției din ultimele 12 luni și un efort de proiecție pentru anul care începe. Obiective mult prea ambițioase pentru o administrație mereu în concurență cu ea însăși la categoria abandon sau ignorare a realității. De altfel, starea națiunii apare cu mult mai multă limpezime în alte rapoarte, e măsurată mai lucid în alte sondaje și analizată critic în alte declarații publice. Să le luăm pe rând.

Bunăoară, legea Educației, aceea pe care ministra de resort a ascuns-o ochiului public în pofida asigurărilor contrare lansate la sfârșitul anului trecut, face obiectul unei avalanșe de critici din partea vicepreședintelui PSD Vasile Dâncu. Adevărat, acel PSD care a fost la cârma Educației în România, direct sau prin proxy, cam două treimi din ultimii 33 de ani. La fel de adevărat este însă că, în actuala formă, Educația oricum e în picaj și că obiecțiile cu pricina, publicate de edupedu.ro, nu sunt în niciun fel deplasate, dimpotrivă, indică vulnerabilitățile potențiale și efectele pe termen mediu ale unor politici publice de natură să fragilizeze suplimentar și așa firavul principiu al egalității de șanse în domeniul Educației.

Principalele puncte privesc hipercentralizarea sistemului de educație: combinată cu politizarea posturilor de directori, cu intervențiile inspectoratelor și controlul programelor, acesta este într-adevăr unul dintre factorii de blocaj al ameliorării calității învățământului preuniversitar de la noi. Urmează unul dintre cele mai delicate aspecte, admiterea la liceu. Într-un sistem care pe de o parte taie din ce în ce mai vizibil spațiul de mișcare al școlilor, iar pe de altă parte intenționează să dea mână liberă liceelor la stabilirea criteriilor și la organizarea admiterii, disonanța cognitivă e la ea acasă.

Ca să nu mai amintim câteva principii de bază ale politicilor publice, mai cu seamă în domeniul Educației, știute de mulți, dar în mod evident nu de cei chemați să educe cu forța România: predictibilitatea, reformă graduală, proiecții pe termen mediu și pe termen lung, evaluarea rațională și competentă a impactului modificărilor etc. Studenții de la Științe politice aud de aceste principii din anul I de licență, dar ele par a fi în continuare limbaje necunoscute pentru experții domnului locatar de la Cotroceni și pentru extensiile acestora în Ministerul Educației.

Un alt element care completează raportul ad-hoc despre starea națiunii e inclus în ultimul Democracy Index realizat de The Economist. România ocupă un surprinzător, pentru unii, complet previzibil pentru alții, loc sub Polonia, Ungaria și Thailanda. Cum să fim sub Ungaria lui Orban sau sub Polonia PiS-ului, ca să nu mai menționăm Thailanda? Dușmanii României s-au coalizat ca să picăm prost în clasamente?

În realitate, aceste ierarhizări operează cu mai multe seturi de instrumente, fiecare dintre ele dând seamă de un anumit aspect al existenței democratice fără de care ansamblul este incomplet. O întreagă literatură de științe politice arată, începând deja cu secolul al XIX-lea, că trebuie întrunite medii decente pentru fiecare dintre componentele fundamentale ale unui sistem democratic modern: primul implică procesul electoral și pluralismul politic. Al doilea indicator vizează funcționarea guvernării și calitatea acțiunilor sale, în toate aspectele legate de echilibrul dintre puteri, relația dintre parlament și partide, influențe și repartizări de roluri. Urmează democrația participativă, din ce în ce mai studiată și mai luată în calculele puse la contribuție pentru evaluarea scorurilor democratice, îndeaproape sprijinită de capacitatea instituțiilor statului de a garanta și proteja libertățile politice și cetățenești.

Ultimul element, dar cheie de boltă în același timp, este cultura politică. Cu alte cuvinte, disponibilitatea cetățenilor de a înțelege democrația, de a o transforma într-un principiu cotidian al existenței. La acest capitol România stă cel mai prost dintre țările menționate mai sus: România are scorul de 3,75. Ungaria are 6,88, Polonia 6,25 și Thailanda 5,63.

Spectacolul oferit de România educată nu ne dă însă voie să mai fim surprinși că 73% dintre români sunt favorabili unui lider autoritar, că preferințele majorității merg în direcția unei guvernări tehnocrate în defavoarea uneia de politicieni aleși, că separația Biserică-Stat e un moft, că prezența prelungită a unor militari în posturi-cheie ocupate în democrații de civili nu constituie o problemă, dimpotrivă, ar fi o soluție benefică. Și, până la un punct, preferințele de acest tip au o explicație la îndemână: e suficient să te uiți la nivelul resursei umane propuse de partidele parlamentare pentru diverse funcții, cum este cazul recent avizatului pe post de director ICR Lisabona, propus de PNL.

Școala ar trebui să funcționeze ca antidot în dublu sens: pe de o parte, să pregătească un tineret educat, capabil să răstoarne balanța toxică a idiocrației promovate de partide aflate în faliment etic și politic; pe de altă parte, să educe prin exemplu pentru cetățenia democratică, ceea ce înseamnă curățarea sistemului și reformarea programelor: câtă vreme perenialismul și primordialismul rămân ideologiile formatoare în învățământ, modelul cetățeanului obișnuit va rămâne mai degrabă militarul antisemit și dacopat decât militantul pentru egalitatea de șanse.

TAGS:

Comentarii 3

Vicentio B. - 02-14-2023

PRECUM DE REGULA, un nou PERFID "concept" - evident "MADE MIHAI 2", care NU are decat obiectivul, devenit rutina, al DIVERSIUNII, perfuzate in scopul de a "matura sub pres" afinitatile acestuia pentru Tariceanu & Dragnea & Tudorel Toader & Co. Acest "CAMELEON" - a indus in mod repetat la Rev. 22, formularea precum ca, "DNA ESTE UN GRANDIOS GESTAPO"., " Gabriel Liiceanu a publicat SPIONI KGB", "Gariel Liiceanu sef de gasca", etc., etc.etc. Solicitat de mine sa-si ceara scuze pentru calomniile perfuzate pe acest Site, acest "CAMELEON" a trecut la un comportament format TROLL, pe care l-a folosit afirmatii, realment delictuale, la persoana mea, acuzandu-ma public de "racolat de PSD", "omul lui Firea", "scolarizat la A3", "iubitul lui Firea", "Firea este miza lui Vicentio B.", etc. etc. in acest sens. Solicitat de mine, in mod repetat, sa - si etaleze necesara veridicitatea propriilor afimatii, "CAMELEONUL" - isi cere pur FORMAL SCUZE, tocmai pentru a perfuza NOI si NOI, formulari calomnioase. ACUM /AICI, afirmatia lui "MIHAI 2" - "DRAGNEA TREBUIE DEMIS IMEDIAT", este evident o crassa DIVERSIUNE. Solicitarea imperativa a lui "MIHAI 2" , asa desigur stie, este realmente si PERFIDA ! De cine ar trebui /ar putea fi demis "L'etat c'est moi" - NU spune "CAMELEONUL". Singura posibilitate Constitutionala, ramane in urma unei hotarari in Justitie, si anume in eventualitatea ca, Dragnea ar fi condamnat pentru comportament INFARCTIONAL. Hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Răspunde

LevSt. - 02-09-2023

"Președintele României nu trebuie să pronunțe un discurs despre starea națiunii..."___---___Chiar daca ar fi fost obligat, cu ajutorul unor tampitzi, evita sa tina discursul, asa cum a facut in situatia votarilor, a refuzat sa participe la o discutie live (si national) cu ceilalti candidati la presedintie, in special pentru a nu se confrunta cu veorika, oricum nu prea mult mai idioata si criminala decat iohanis...///2-iohanis intrebat cand vom intra in Schengen: Nu conteaza cand, dar vom intra"///2- România a încheiat 2022 cu un deficit comercial uriaș, de peste 34 miliarde de euro (...)___--___oparit cu ciorba austriaca, malai-mare sufla si in mamaliga autohtona, l-ar manca limba sa zica "La sfantu' asteapta!", dar stiindu-l(toata lumea) yellow, se abtine, mai ales de cand "em sisi" a inceput sa ridice nasul, practic ii este teama de o suspendare, chiar " la mustatza"...

Răspunde

Dumitrica Vlad - 02-07-2023

Din pacate tarile cu parlamente ("democratii reprezentative") nu sint democratii adevarate(poporul conduce), ci oligarhii (putini conduc). Pentru a fi democratii adevarate ar trebui ca deciziile Parlamentului sa fie supuse aprobarii cetatenilor. "Oboseala" democratiei survine atunci cind exista o mare diferenta intre interesele celor alesi și alegători, astfel oamenii isi pierd increderea in modul de functionare al societatii. Ca urmare cetatenii saraciti și disperati vor vota cu oricine le va promite un colac de salvare, adică cu populistii sau demagogii. Aspectul democratic este un efect colateral in societățile în care economia are un aspect puternic concurențial, adică interesele celor ce detin puterea economica în societate sint divergente. Astfel cei cu bani, și implicit cu putere politica în societate, se supraveghează între ei ca nici unul sa nu aibe avantaje nemeritate datorita politicului. Din aceasta cauza tarile în care resursele minerale au o pondere importanta în PIB nu sint democratice (Rusia, Venezuela), pentru ca un grup mic de oameni poate exploata aceste resurse în interes propriu. În tările sarace resursa principala exploatata poate fi chiar bugetul statului, ei avind interese convergente în a beneficia, în interes propriu, de aceasta resursa. E ceea ce se observa în România cind, indiferent ce partid vine la putere, rezultatul e acelasi. Soluția este democratia directa moderna în care fiecare cetățean poate vota, atunci cind dorește, peste capul parlamentarului ce îl reprezinta. Ba chiar îl poate demite dacă majoritatea alegătorilor lui considera ca nu le reprezinta corect interesele. Situația României este situația oricărui structuri puternic centralizate. Statele nordice au rezultate bune pt ca au structuri descentralizate. Cei care se gândesc ca democratie e atunci cind alegi pe cineva sa ia decizii pentru tine fără ca acesta sa trebuiască sa te consulte, ori e un prost, ori e un ticălos. E ca atunci cind ai de ales dintre mai multi hoti cine sa te fure. E ca atunci cind ai de construit o casa și alegi șeful de șantier si arhitectul, dar aceștia nu au datoria de a se consulta cu tine. În mod sigur casa nu va arata asa cum iti dorești tu, ci cum doresc aceștia, ba mai sigur ca vei ramine și cu banii dați și fără casa. E ciudat ca in afara sferei politice, nicăieri nu vei găsi, în nici o activitate economica sau sportiva, pe cineva ales intr-o funcție de conducere și care are eșec după eșec și sa nu fie dat afara decit după 4 ani. Noi, alegătorii, trebuie sa fim consultați în privința deciziilor și dacă acestea au efecte negative sa ii putem demite oricind, nu sa așteptăm să se îndeplinească sorocul, pentru ca noi plătim, nu ei. În orice companie echipa de conducere vine cu un plan aprobat de actionari. Orice schimbare în acest plan trebuie reaprobat de către acționari și este normal asa pentru ca acționarii plătesc.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22