De același autor
Pe 17 februarie 2008, provincia sârbă Kosovo, majoritar albanofonă, își proclama în mod unilateral independența. De atunci și până acum, 112 state au recunoscut acest act. Totuși, state importante, membre ale Consiliului de Securitate ONU, precum Rusia și China, dar și unele state ale Uniunii Europene (Spania, Grecia, România) împiedică recunoașterea și integrarea deplină a tinerei entități politice în viața internațională. Pentru cele 81 de state care nu recunosc independența acestui teritoriu de doar 10.908 kilometri pătraţi (județul Timiș are 8.697 kilometri pătraţi), Kosovo este un protectorat al Organizației Națiunilor Unite, iar interlocutorul principal este MINUK, autoritatea provizorie constituită în baza Rezoluției 1.244 a ONU.
Dosarul independenței kosovare este dureros. Pentru sârbi este vorba de leagănul națiunii lor, a cărui islamizare a început în 1389, după cucerirea de către Imperiul Otoman. Kosovo este în același timp și leagănul națiunii albaneze: aici s-a născut, către finele secolului al XIX-lea, mișcarea națională albaneză cunoscută sub numele de Renașterea națională, un fel de Școală ardeleană a albanezilor. Kosovo este un spațiu care aparține din punct de vedere istoric în egală măsură sârbilor și albanezilor. Este o altă Albanie, separată de cea guvernată de la Tirana de munți înalţi de peste 3.000 de metri, o Albanie a podișurilor înalte deschisă spre Serbia și Macedonia. Pe acest teritoriu, sârbii au pierdut majoritatea de foarte mult timp (la începutul secolului XX, albanezii dețineau deja majoritatea absolută), iar comunitățile acestora – Mitrovita și municipalitățile de la sud de Pristina – subzistau și subzistă aidoma unor veritabile villages gaulois. Este drept că autostrada Bechtel (realizată cu utilajele trimise inițial în Transilvania și la un preț mult mai mic decât cel „negociat“ de guvernul de la București...) a început să orienteze Kosovo tot mai mult spre Albania, să învingă bariera muntoasă ce separă cele două entități și să facă din kosovari marii investitori și proprietari de pe litoralul albanez de la Durazzo. Am putea spune că independența deplină este ineluctabilă, chiar dacă greutățile sunt încă foarte mari.
Cu puțin timp înainte de aniversarea independenței, autoritățile de la Pristina primeau o veste proastă: respingerea candidaturii la UNESCO. Integrarea în anumite organisme ONU este o stratagemă folosită de statele care nu au posibilitatea de a deveni membre ale organizației cu două sedii, la New York și la Geneva. În toamna lui 2011, Palestina a folosit-o cu succes (în ciuda opoziției SUA, Israelului, Letoniei, României...). Chestiunea nu era doar de legitimitate (inclusiv acordarea jurisdicției asupra mânăstirilor ortodoxe sârbe înscrise pe lista patrimoniului umanității), dar și de acces la numeroase programe internaționale de finanțare în domeniul educației și culturii, importante pentru al doilea cel mai sărac stat al Europei (după Republica Moldova). Alt eșec important cu puțin timp înainte de aniversarea independenței: refuzul Consiliului European de a liberaliza regimul de vize pentru cetățenii kosovari. Este și motivul pentru care kosovarii sunt, alături de sirieni și irakieni, cel mai mare contingent de solicitanți de azil în Uniunea Europeană. Dacă în 2014 aproape 39.000 de kosovari au prezentat cereri de azil în UE, în 2015, numărul acestora s-a apropiat de 120.000 (la care se adaugă câteva zeci de mii de clandestini)! Un adevărat exod într-o țară de 1,6-1,8 milioane de locuitori, ce are la bază o situație economică foarte dificilă (șomajul atinge 60% în rândul tinerilor și 40% la nivel general). Alăturarea câtorva mii de kosovari valului de refugiați din Orientul Mijlociu și Apropiat arată mai bine decât orice studiu starea disperată și dificultățile economice din Kosovo. Criminalitatea organizată, corupția generalizată, ascensiunea socială pe bază de clan – iată trăsăturile dominante ale modelului socio-economic kosovar de care este responsabilă elita care guvernează din 2008. În septembrie 2014, Pristina și Belgrad au semnat un acord de liberă circulație de care au profitat mii de kosovari pentru a ajunge în Uniunea Europeană, îndeosebi în Germania și Austria, dar și în Elveția. Astăzi, kosovarii plecați la muncă în străinătate sunt principalul amortizator social, remitențele lor constituind 15% din PIB.
Aniversarea celor opt ani de independență a găsit Kosovo într-o gravă criză politică. În ciuda alegerii în fruntea statului a fostului lider UCK, Hasim Taçi (la capătul a trei încercări în parlament), situația politică traversează un blocaj. Pretextul opoziției de a bloca activitatea parlamentară este acordul semnat în august 2015 cu Serbia (sub egida UE), care acordă mai multă autonomie municipalităților sârbe și acordul de frontieră cu Muntenegru. Adevăratul motiv este însă clica gupată în jurul domnului Taçi, care a făcut din Kosovo un stat captiv, lipsa de legitimitate a celor aflați la putere în Kosovo și sărăcia cronică.