De același autor
Criza politică dintre Madrid și Barcelona a depășit un nou prag, odată cu activarea articolului 155 al Constituției din decembrie 1978, și anume punerea Cataloniei sub tutela guvernului central. Consecințele unei asemenea decizii sunt foarte greu de măsurat în prezent și la fel de greu de imaginat pentru observatorul român, obișnuit cu statul de tip iacobin și cu o societate omogenă (românii sunt majoritari în absolut toate provinciile istorice românești). Spania este o țară puternic descentralizată, iar autonomia catalană are o bază identitară ce nu poate fi pusă în discuție. Limba catalană face parte din familia limbilor romanice la egalitate cu limbile franceză, spaniolă, portugheză, italiană și română. Este natural ca o asemenea identitate să își găsească și o expresie politică. Acum, sentimentele identitare nu sunt blocuri monolitice și cu atât mai mult, cu cât Catalonia face parte din Spania de mai bine de 300 de ani, la capătul Războiului Succesiunii Spaniole (1714): există o identitate catalană, dar există și un sentiment de identificare cu Spania pentru o foarte mare parte a societății catalane.
Totodată, identitățile sunt într-o permanentă evoluție. De exemplu, electoratul liberal al lui Carles Puigdemont, burghezia cu interese economice în restul regatului spaniol, era și este în cea mai mare parte opus independenței Cataloniei. De asemenea, societatea catalană din marile aglomerații urbane ale provinciei, începând cu Barcelona, era și este numai în favoarea unei autonomii și mai mari, dar în cadrul regatului spaniol. Acțiunea lui Puigdemont trebuie privită nu numai ca un demers strict național catalan, dar și ca o viziune în favoarea unei Spanii plurietnice. Din secolul al XIX-lea identitatea catalană se construiește și reconstruiește în interiorul Spaniei. Pe fondul crizei economice din 2008 și având exemplul statutului fiscal special al Țării Bascilor (cu excepția taxelor vamale, toate impozitele sunt prelevate de autoritățile basce, care varsă o cotă Madridului), Catalonia și-a dorit o autonomie financiară sporită, dar în cadru spaniol. În 2006, guvernul central acceptase crearea unei agenții catalane pentru taxe și impozite, dar contestarea acestei măsuri la Tribunalul Constituțional de către deputații conservatori din parlamentul de la Madrid a dus la blocarea ei în 2010. Evident, acest lucru a alimentat acele segmente radicale ale societății catalane proindependență. Dacă acestea nu au depășit niciodată din punct de vedere electoral 15%, după momentul din 2010 acestea au urcat la 30%.
Intransigența guvernului conservator al lui Mariano Rajoy de a nu dialoga pe tema unei reforme constituționale alimentează și mai mult tabăra proindependență. Agitarea spectrului independenței, organizarea referendumului ilegal la 1 octombrie, declarația formală de independență a parlamentului catalan constituie numai elemente care să forțeze mâna Madridului pentru negocieri în favoarea unei reforme constituționale. În afara unor segmente ultraminoritare, cea mai mare parte a clasei politice catalane nu își face nicio iluzie cu privire la eventualitatea independenței Cataloniei, fiind conștientă atât de faptul că majoritatea electoratului se opune (atât în 2014, cât și anul acesta, la 1 octombrie, numai 41-42% dintre alegătorii catalani s-au prezentat la referendumul pentru independență), costurile ar fi foarte mari, iar recunoașterea internațională imposibilă. Încercarea de internaționalizare a crizei a fost făcută de liderii catalani tocmai pentru a forța mâna Madridului pentru negocieri. În condițiile în care opțiunile proindependență sunt evident minoritare, este de neînţeles atitudinea intransigentă a guvernului de la Madrid. În condiții mult mai incerte, în 1995, Ottawa a permis organizarea unui referendum pe tema indepedenței Québecului, de asemenea, în 2014, Londra nu s-a opus referendumului din Scoția. Această atitudine adoptată încă din 2010 de guvernul lui Mariano Rajoy a radicalizat părți ale clasei politice și societății catalane, care se manifestă în aceste săptămâni atât de zgomotos. Totodată, această intransigență a alimentat elementele politice de extremă dreapta din Spania, care încep să pună în plan secundar figura generalului Franco și să se poziționeze ca apărătoare ale unității Spaniei. Există o parte de emoțional în ambele tabere care le împinge să comită greșeli. Fără dialog, chiar în cazul în care alegerile de peste șase luni vor da câștig de cauză moderaților, criza din Catalonia va fi de durată.
Într-o țară în care împăcarea cu trecutul încă nu s-a făcut, activarea articolului 155 trimite în mod automat la perioada generalului Franco (1939-1975), atunci când mișcarea catalană a fost suprimată în urma unor măsuri extreme, precum executarea în octombrie 1940 a liderului catalan Llus Companys (el însuși adeptul unei autonomii catalane în cadrul unei confederații iberice).
Mai există un factor care a alimentat mișcarea catalană în favoarea unei autonomii sporite: un sentiment al declinului economic al provinciei care pleacă și de la realitatea că, pe fondul crizei din 2008, Catalonia a trecut în privința sănătății economice în urma Madridului, Țării Bascilor și Insulelor Baleare. Există un sentiment tot mai pronunțat că statul spaniol nu își îndeplinește obligațiile în mod egal pentru toate cele 17 comunități autonome.