Avatarurile experților financiari internaționali. De la recunoaștere unanimă la contestare

Ștefania Costache 20.01.2015
SHARE 3

De același autor

Măsurile promovate în Grecia și reacțiile de amploare pe care le-au provocat denotă o transformare semnificativă în istoria experților financiari internaționali. Europa, locul de origine al expertizei financiare, a devenit și cadrul pentru o critică virulentă împotriva Consensului de la Washington.

 

„N­e angajăm să punem capăt umilirii naționale și crizei umanitare. Împreună ne putem revendica țara și începe un pro­­gram de reconstrucție a economiei și societății.” Această declarație aparține lui Alexis Tsipras, liderul formațiunii politice de opoziție de stânga Syriza din Grecia. Ea încapsulează o critică din ce în ce mai des întâlnită în Europa împotriva autorității experților financiari internaționali și a mă­surilor economice de austeritate pe care aceștia le promovează. Măsurile în cauză co­respund unor principii neoliberale mai largi de stabilizare macroecomică, li­be­ra­lizare și privatizare, pe care experții le-au urmărit constant în organizarea planurilor pentru datoria publică și dezvoltare în di­verse state.

 

Cum au devenit aceste principii – cu­nos­cute sub numele de „consensul de la Wa­shington” – un model ale cărui rezultate au început să fie contestate atât de po­li­ticieni și media, cât și de economiști?

 

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1296/foto_costache.jpg

Intrarea în sediul Fondului Monetar Internaţional din Washington, D.C.

 

Impunerea Consensului de la Wa­shing­ton privind stabilizarea ma­cro­ec­on­o­mică, liberalizarea și privatizarea sunt strâns legate de transformările la nivelul componenței și influenței ex­perților financiari internaționali. Au­to­ritatea și viziunea acestora s-au cristalizat de-a lungul a trei etape: apariția primilor consultanți și monitori internaționali pen­tru plata datoriilor publice (la jumătatea secolului al XIX-lea), recalibrarea din pe­rioada interbelică și crearea, după 1944, a unor instituții internaționale precum Fon­dul Monetar Internațional (cu capacitatea de a iniția și desfășura politici economice și financiare la nivel internaţional).

 

Primii consultanți financiari internaționali au fost reprezentanți ai marilor bănci pri­vate britanice, franceze și apoi germane, prin­tre care Baring, Rothschild și Oppen­heim. În secolul al XIX-lea, aceste bănci au oferit credite guvernelor din Europa de Est și Sud-Est (Imperiul Otoman și statele sale succesoare; Imperiul Țarist) și Ame­ri­ca Latină (Peru, Bolivia, Mexic, Chile etc.). Împrumuturile erau destinate în principal rezolvării unor probleme financiare cau­zate de crize ale cursului de schimb, de sistemul fiscal ineficient sau de cheltuieli mi­litare. În mai mică măsură, au fost fo­lo­site pentru finanțarea unor proiecte de mo­dernizare și infrastructură.

 

Metoda reprezentanților acestor bănci cre­ditoare a fost de a-i disciplina pe da­tor­nici. Convingerea predominantă era aceea că statele care nu își onorează obligațiile de­vin victime ale fluctuațiilor capitalului in­ternațional. Pentru a preveni asemenea si­tuații, reprezentanții băncilor, care ac­ti­vau ca experți, recomandau politici mo­ne­tariste sub supravegherea creditorilor. De­seori delegați pe lângă guvernele da­tor­nice, aceștia au propus reforme și au con­diționat oferirea de noi împrumuturi de plata datoriilor existente. Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, eșecul statelor da­tor­nice a dus la o intervenție mai activă a ex­perților financiari, care au trecut, nu fără controverse, de la consultanță la efec­tua­rea plății datoriilor prin preluarea ad­mi­nistrării veniturilor publice. Această ac­ti­vitate le-a adus experților o recunoaștere a autorității lor internaționale.

 

 

Problemele financiare in­ter­na­țio­nale care au urmat primului răz­boi mondial au provocat o trans­formare majoră în expertiza fi­nanciară internațională. Gu­ver­ne revoluționare precum cele din Rusia și Turcia au încetat plata datoriilor. Statele eu­ropene - care fuseseră modele de sta­bi­litate economică – au înregistrat deficite și inflație, iar depresiunea economică a pus capăt etalonului aur. Prin urmare, ex­perții au încetat să mai urmărească în mod invariabil disciplinarea datornicilor, optând pentru aranjamente care variau de la țară la țară. Această reorientare a dus la creșterea numărului de actori implicați în astfel de aranjamente: băncile cu ope­ra­țiuni internaționale, Liga Națiunilor și co­misiile investitorilor, respectiv deținătorii străini de obligațiuni.

 

Aceste noi realități au favorizat ascen­siu­nea experților americani și o pro­fe­sio­na­li­zare a domeniului. Bănci americane de in­vestiții, precum J.P. Morgan, s-au implicat în operațiuni europene. Denumirea de ex­perți financiari, inițial atașată inves­ti­to­rilor și bancherilor, a început să fie con­ferită celor care aveau o educație fi­nan­ciară și care asumau public un rol de edu­care și ameliorare a activității guvernelor.

 

 

Un moment crucial al unificării și consolidării expertizei fi­nan­ciare a avut loc după al doilea război mondial și Conferința de la Bretton Woods (1944), ca­re a reunit reprezentanți ai statelor Aliate pentru restabilirea ordinii financiare in­ter­naționale. Una dintre urmările notabile a fost crearea Fondului Monetar In­ter­na­țio­nal și a Băncii Mondiale, organizații care să ofere consultanță și, temporar, resurse pentru a promova comerțul, cooperarea mo­netară și dezvoltarea internațională. Ac­tiv la nivel internațional începând cu anii ‘50, FMI a oscilat între două abordări: în statele europene a oferit resurse și a lă­sat politicile de stabilizare la latitudinea gu­vernelor. În „țările în curs de dezvoltare”, între anii 1960-1970, a condiționat aju­to­rul de adoptarea anumitor politici re­co­mandate de organizație.

 

Începând cu anii ’80, atât Fondul Monetar Internaţional, cât și Banca Mondială au în­ceput să aplice susținut principiul con­diționalității în acordarea de asistență pen­tru soluționarea crizelor și pentru dez­voltare. Viziunea economică predominantă a fost de stabilizare macroeconomică, li­be­ralizare a pieței și privatizare, prin re­du­cerea intervenției guvernamentale. Eva­luând proiectele și politicile anterioare, ex­perții au criticat abilitatea guvernelor de a produce dezvoltare, dar nu și pe cea a pie­ței, trecând cu vederea existența unui po­sibil echilibru între stat și piață.

 

După două decenii de rezultate mixte și criza mondială din 2008, acest model ce promitea să conducă lumea spre dez­vol­tare a devenit obiectul criticii publice și al unei reexaminări din partea economiștilor. S-au inspectat metodologiile studiilor des­pre dezvoltare economică și datorii pu­blice, găsindu-se anumite erori chiar în analize semnate de economiști ai Fondului Monetar Internațional. În plus, eco­no­miști ai dezvoltării și anumiți experți din cadrul organizației au expus problemele te­oretice ale Consensului de la Wa­shing­ton. De pildă, Joseph Stiglitz, laureat al Pre­­miului Nobel și fost economist prin­ci­pal al FMI, a atacat rolul central și ex­clu­siv atașat pieței în producerea de dez­vol­ta­re. Ca alternative, acești analiști pro­pun ca experții internaționali să redea un rol sta­telor și guvernelor în formularea stra­t­e­giilor de dezvoltare, să admită că nu exis­tă o rețetă economică unică și să acor­de aten­ție specificităților locale: atât eco­no­mice, cât și politice, sociale și cul­tu­rale.

 

 

Dar cât de ușoară este o ase­me­nea transformare în principiile și practica experților financiari aflați la un moment de răs­cru­ce comparabil cu cel din pe­ri­oada interbelică? În Grecia, experții in­ter­naționali (FMI, Banca Centrală Eu­ro­pea­nă, Comisia Europeană) au continuat să pro­moveze măsuri de austeritate, pro­vo­când reacția media și a Parlamentului Eu­ropean. Guvernul Samaras s-a conformat în mare parte recomandărilor, în ciuda cos­tului social ridicat și fără a avea sem­ne­le unei ameliorări economice clare și cons­tante.

 

De cealaltă parte, declarând că este în cău­tarea „unui acord pentru găsirea mij­loa­celor de dezvoltare care să implice toți ce­tățenii”, Tsipras pare să urmeze o abor­dare la rezolvarea crizei și dezvoltare eco­nomică asemănătoare celei propuse recent de economiști. Totuși, cum Tsipras este un om politic în campanie electorală, pro­gramul său este general și conține puține propuneri economice consistente. Pe lân­gă măsuri pentru „lupta împotriva crizei umanitare” sau politice-administrative, po­liticianul promite măsuri de încurajare a muncii (încetarea disponibilizărilor în masă, crearea de locuri de muncă), iar ca mă­suri economice – crearea de bănci agri­cole și a unei bănci pentru dezvoltare.

 

Posibilitatea ca alegerile din Grecia să con­ducă la o schimbare efectivă de paradigmă în privința plății datoriei publice și a dez­vol­tării este redusă. Chiar și în cazul în ca­re guvernul grec ar opta pentru o al­ter­nativă la modelul actual, este dificil să gă­sească experții care să servească o ase­me­nea misiune. Dogmatismul pieței libere es­te răspândit în rândul experților inter­na­ționali și greu de înlocuit. În plus, experții locali, grupați în organizații de con­sul­tan­ță și think tank-uri, afișează puțină con­secvență, oscilând deseori între a con­fir­ma politicile guvernamentale și a sprijini di­rectivele experților internaționali.

 

Cu toate acestea, măsurile promovate în Grecia și reacțiile de amploare pe care le-au provocat denotă o transformare sem­ni­fi­cativă în istoria experților financiari in­ter­naționali. Europa, locul de origine al ex­pertizei financiare, a devenit și cadrul pen­tru o critică virulentă împotriva Con­sen­su­lui de la Washington.

 

* Ștefania Costache este istoric și cercetător, bursier al Centre for Advanced Study (Sofia).

 

 

Comentarii 3

George Balaur - 01-26-2015

Solutiile valabile pentru societatile ordonate, cu respect pentru lege, cu un grad mare de predictibilitate al evolutiei economiei pe un segment mai mare de timp, nu pot fi aplicate pentru tarile in care respectul pentru lege este minim, unde domneste coruptia atat la nivel politic inalt cat si la nivelul economic cel mai de jos al societatii. In Grecia s-a perpetuat ca virtute ”a nu -ti plati birurile”, de pe vremea dominatiei otomane. Cel mai eficient model economic actual este cel al statelor-cetati, Singapore, Luxemburg, Monaco, unde aparatul birocratic este redus la minimum si unde economia are aspectul unui ecosistem natural, bazat pe folosirea resurselor locale, sau a pozitiei strategice geografic.

Răspunde

Stefania Costache - 01-21-2015

Multumesc pentru comentariu. Am folosit cazul lui Tsipras cu doua scopuri: pentru a ilustra modul in care principiile neoliberale au inceput sa fie contestate politic; si pentru a lansa analiza despre cum ele au inceput sa fie reevaluate si in randul expertilor internationali.

Răspunde

profesoru - 01-21-2015

Deci expertii sustinatori ai pietei libere sunt dogmatici si cel lucid e Tsipras?:))

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22