De același autor
Măsurile promovate în Grecia și reacțiile de amploare pe care le-au provocat denotă o transformare semnificativă în istoria experților financiari internaționali. Europa, locul de origine al expertizei financiare, a devenit și cadrul pentru o critică virulentă împotriva Consensului de la Washington.
„Ne angajăm să punem capăt umilirii naționale și crizei umanitare. Împreună ne putem revendica țara și începe un program de reconstrucție a economiei și societății.” Această declarație aparține lui Alexis Tsipras, liderul formațiunii politice de opoziție de stânga Syriza din Grecia. Ea încapsulează o critică din ce în ce mai des întâlnită în Europa împotriva autorității experților financiari internaționali și a măsurilor economice de austeritate pe care aceștia le promovează. Măsurile în cauză corespund unor principii neoliberale mai largi de stabilizare macroecomică, liberalizare și privatizare, pe care experții le-au urmărit constant în organizarea planurilor pentru datoria publică și dezvoltare în diverse state.
Cum au devenit aceste principii – cunoscute sub numele de „consensul de la Washington” – un model ale cărui rezultate au început să fie contestate atât de politicieni și media, cât și de economiști?
Intrarea în sediul Fondului Monetar Internaţional din Washington, D.C.
Impunerea Consensului de la Washington privind stabilizarea macroeconomică, liberalizarea și privatizarea sunt strâns legate de transformările la nivelul componenței și influenței experților financiari internaționali. Autoritatea și viziunea acestora s-au cristalizat de-a lungul a trei etape: apariția primilor consultanți și monitori internaționali pentru plata datoriilor publice (la jumătatea secolului al XIX-lea), recalibrarea din perioada interbelică și crearea, după 1944, a unor instituții internaționale precum Fondul Monetar Internațional (cu capacitatea de a iniția și desfășura politici economice și financiare la nivel internaţional).
Primii consultanți financiari internaționali au fost reprezentanți ai marilor bănci private britanice, franceze și apoi germane, printre care Baring, Rothschild și Oppenheim. În secolul al XIX-lea, aceste bănci au oferit credite guvernelor din Europa de Est și Sud-Est (Imperiul Otoman și statele sale succesoare; Imperiul Țarist) și America Latină (Peru, Bolivia, Mexic, Chile etc.). Împrumuturile erau destinate în principal rezolvării unor probleme financiare cauzate de crize ale cursului de schimb, de sistemul fiscal ineficient sau de cheltuieli militare. În mai mică măsură, au fost folosite pentru finanțarea unor proiecte de modernizare și infrastructură.
Metoda reprezentanților acestor bănci creditoare a fost de a-i disciplina pe datornici. Convingerea predominantă era aceea că statele care nu își onorează obligațiile devin victime ale fluctuațiilor capitalului internațional. Pentru a preveni asemenea situații, reprezentanții băncilor, care activau ca experți, recomandau politici monetariste sub supravegherea creditorilor. Deseori delegați pe lângă guvernele datornice, aceștia au propus reforme și au condiționat oferirea de noi împrumuturi de plata datoriilor existente. Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, eșecul statelor datornice a dus la o intervenție mai activă a experților financiari, care au trecut, nu fără controverse, de la consultanță la efectuarea plății datoriilor prin preluarea administrării veniturilor publice. Această activitate le-a adus experților o recunoaștere a autorității lor internaționale.
Problemele financiare internaționale care au urmat primului război mondial au provocat o transformare majoră în expertiza financiară internațională. Guverne revoluționare precum cele din Rusia și Turcia au încetat plata datoriilor. Statele europene - care fuseseră modele de stabilitate economică – au înregistrat deficite și inflație, iar depresiunea economică a pus capăt etalonului aur. Prin urmare, experții au încetat să mai urmărească în mod invariabil disciplinarea datornicilor, optând pentru aranjamente care variau de la țară la țară. Această reorientare a dus la creșterea numărului de actori implicați în astfel de aranjamente: băncile cu operațiuni internaționale, Liga Națiunilor și comisiile investitorilor, respectiv deținătorii străini de obligațiuni.
Aceste noi realități au favorizat ascensiunea experților americani și o profesionalizare a domeniului. Bănci americane de investiții, precum J.P. Morgan, s-au implicat în operațiuni europene. Denumirea de experți financiari, inițial atașată investitorilor și bancherilor, a început să fie conferită celor care aveau o educație financiară și care asumau public un rol de educare și ameliorare a activității guvernelor.
Un moment crucial al unificării și consolidării expertizei financiare a avut loc după al doilea război mondial și Conferința de la Bretton Woods (1944), care a reunit reprezentanți ai statelor Aliate pentru restabilirea ordinii financiare internaționale. Una dintre urmările notabile a fost crearea Fondului Monetar Internațional și a Băncii Mondiale, organizații care să ofere consultanță și, temporar, resurse pentru a promova comerțul, cooperarea monetară și dezvoltarea internațională. Activ la nivel internațional începând cu anii ‘50, FMI a oscilat între două abordări: în statele europene a oferit resurse și a lăsat politicile de stabilizare la latitudinea guvernelor. În „țările în curs de dezvoltare”, între anii 1960-1970, a condiționat ajutorul de adoptarea anumitor politici recomandate de organizație.
Începând cu anii ’80, atât Fondul Monetar Internaţional, cât și Banca Mondială au început să aplice susținut principiul condiționalității în acordarea de asistență pentru soluționarea crizelor și pentru dezvoltare. Viziunea economică predominantă a fost de stabilizare macroeconomică, liberalizare a pieței și privatizare, prin reducerea intervenției guvernamentale. Evaluând proiectele și politicile anterioare, experții au criticat abilitatea guvernelor de a produce dezvoltare, dar nu și pe cea a pieței, trecând cu vederea existența unui posibil echilibru între stat și piață.
După două decenii de rezultate mixte și criza mondială din 2008, acest model ce promitea să conducă lumea spre dezvoltare a devenit obiectul criticii publice și al unei reexaminări din partea economiștilor. S-au inspectat metodologiile studiilor despre dezvoltare economică și datorii publice, găsindu-se anumite erori chiar în analize semnate de economiști ai Fondului Monetar Internațional. În plus, economiști ai dezvoltării și anumiți experți din cadrul organizației au expus problemele teoretice ale Consensului de la Washington. De pildă, Joseph Stiglitz, laureat al Premiului Nobel și fost economist principal al FMI, a atacat rolul central și exclusiv atașat pieței în producerea de dezvoltare. Ca alternative, acești analiști propun ca experții internaționali să redea un rol statelor și guvernelor în formularea strategiilor de dezvoltare, să admită că nu există o rețetă economică unică și să acorde atenție specificităților locale: atât economice, cât și politice, sociale și culturale.
Dar cât de ușoară este o asemenea transformare în principiile și practica experților financiari aflați la un moment de răscruce comparabil cu cel din perioada interbelică? În Grecia, experții internaționali (FMI, Banca Centrală Europeană, Comisia Europeană) au continuat să promoveze măsuri de austeritate, provocând reacția media și a Parlamentului European. Guvernul Samaras s-a conformat în mare parte recomandărilor, în ciuda costului social ridicat și fără a avea semnele unei ameliorări economice clare și constante.
De cealaltă parte, declarând că este în căutarea „unui acord pentru găsirea mijloacelor de dezvoltare care să implice toți cetățenii”, Tsipras pare să urmeze o abordare la rezolvarea crizei și dezvoltare economică asemănătoare celei propuse recent de economiști. Totuși, cum Tsipras este un om politic în campanie electorală, programul său este general și conține puține propuneri economice consistente. Pe lângă măsuri pentru „lupta împotriva crizei umanitare” sau politice-administrative, politicianul promite măsuri de încurajare a muncii (încetarea disponibilizărilor în masă, crearea de locuri de muncă), iar ca măsuri economice – crearea de bănci agricole și a unei bănci pentru dezvoltare.
Posibilitatea ca alegerile din Grecia să conducă la o schimbare efectivă de paradigmă în privința plății datoriei publice și a dezvoltării este redusă. Chiar și în cazul în care guvernul grec ar opta pentru o alternativă la modelul actual, este dificil să găsească experții care să servească o asemenea misiune. Dogmatismul pieței libere este răspândit în rândul experților internaționali și greu de înlocuit. În plus, experții locali, grupați în organizații de consultanță și think tank-uri, afișează puțină consecvență, oscilând deseori între a confirma politicile guvernamentale și a sprijini directivele experților internaționali.
Cu toate acestea, măsurile promovate în Grecia și reacțiile de amploare pe care le-au provocat denotă o transformare semnificativă în istoria experților financiari internaționali. Europa, locul de origine al expertizei financiare, a devenit și cadrul pentru o critică virulentă împotriva Consensului de la Washington.
* Ștefania Costache este istoric și cercetător, bursier al Centre for Advanced Study (Sofia).