Pe aceeași temă
Nu-mi amintesc de prea multe întâmplări pe care le-am trăit în luna iunie 2013, dar una îmi este încă foarte vie în minte, deci încă funcţionează la timpul meu prezent. S-a numit Festivalul de Carte Transilvania şi a avut loc la Cluj-Napoca, între 19 şi 23 iunie. N-a fost altul ca el, deoarece s-a aflat la prima ediţie. Piaţa Unirii din oraşul de pe Someş, vegheată de statuia lui Matei Corvin, a fost ocupată de standuri ale unor edituri importante din întreaga ţară, de o scenă pentru lansări de carte şi recitaluri de poezie şi muzică şi de o imaginară sală de spectacol, cu scaune şi spectatori cât se poate de reali.
Cunoşteam Clujul de pe vremea când am locuit şi eu acolo, vreo două veri, prin 1987-1988. Sau mi se părea că-l cunosc, pentru că multe repere de atunci au rămas neschimbate, însă nu mă mai puteam orienta ca lumea. Bine, las la o parte faptul că tocmai locurile pe care le-am frecventat eu mai asiduu, adică modestele cârciumi de prin preajma actualei Pieţe a Unirii şi îmbătătoarea cherhana, au dispărut. Las la o parte faptul că multe denumiri ale spaţiilor publice s-au schimbat. Las la o parte şi faptul că, în verile mele clujene de dinainte de 1989, călcam mai degrabă pe versurile lui Lucian Blaga şi Emil Isac decât pe asfalt.
Pe vremuri, cunoscusem oameni cu care speram să mă reîntâlnesc acum. Cu eseistul Viorel Bădică nu se mai putea, n-a mai avut răbdare să aştepte, a plecat dincolo în urmă cu mai bine de zece ani. L-au urmat şi alţii. Dar cu câţiva m-am revăzut după douăzeci şi cinci de ani de parcă ne despărţiserăm ieri. Cu Mircea Petean, bunăoară, poetul care a iubit atât de mult cărţile altora, încât a devenit editorul multora dintre ele. Sau cu fabulosul Ovidiu Pecican, care mi-a adus aminte de lucruri cu desăvârşire uitate.
Când am ajuns la Cluj, Festivalul intrase în a doua zi de desfăşurare. Pe fugă, m-am întâlnit cu scriitorul Horia Gârbea, cu muzicianul Mircea Tiberian şi cu editorul Ioan Cristescu, care tocmai porneau înapoi spre Bucureşti. Poetul Eugen Suciu plecase deja. Iar peste poeţii din oraş, dar nu numai, plutea o veste amară: murise strălucitul lor prieten Alexandru Muşina.
În acea zi de joi, 20 iunie, la Cluj era o căldură de fierbea asfaltul. Iar pe la trei după-amiaza trebuia să particip la lansarea unei cărţi pe care, conştiincios, o citisem vreme de două zile: O Românie interioară, de Vasile Sebastian Dâncu. Îmi doream să vorbesc despre carte la fel de bine pe cât de bună este ea şi cred că nu m-am făcut de ruşine, deşi eram teribil de ruşinat de faptul că mă priveau atâţia ochi ca şi cum chiar m-aş fi priceput la a spune lucruri demne de reţinut atenţia. Şi atunci l-am văzut pe Mury.
Ştiţi despre cine vorbesc: despre poetul Ion Mureşan. Cu bine ştiuta lui pălărie din paie, cu mersul legănat, de marinar al uscatului, cu inefabila lui bâlbâială. Şi unde ne puteam duce după acea lansare? La uriaşa distanţă de treizeci de metri, unde se întrezărea, ca o Meccă pentru emirul extenuat de drum şi de sete, cafeneaua Insomnia. Ni s-a alăturat acolo Dan Mircea Cipariu. Singurătatea venea pe Facebook, iar motocicleta de lemn a lui Ştefan Manasia refuza în continuare să pornească şi să-l aducă pe poet alături de noi. Era joi şi era seară. În Piaţa Unirii, în ciuda căldurii de Cuptor, se cumpărau cărţi, se făceau recitaluri, se lansau cărţi.
Nu, n-am de gând să spun că seara aceea s-a încheiat la opt sau la nouă, însă nu cred să fi depăşit ora două din noapte. A doua zi iar. A treia zi iar. „Vinovată“ de perpetuarea evenimentului era Editura Eikon (am descoperit în George Vasile Dâncu şi Valentin Ajder, iniţiatorii proiectului, nişte moderatori grozavi), în parteneriat cu Asociaţia Culturală Eikon, Primăria Cluj şi Consiliul Local Cluj-Napoca.
Nu pot enumera titlurile care s-au lansat de miercuri până duminică, pentru că au fost sute. Nici numele oamenilor cu care am interacţionat, pentru că au fost, de asemenea, sute. Îmi aduc însă aminte, printre altele, de recitalul de poezie la care am luat parte, alături de Ion Mureşan, Dan Mircea Cipariu şi Mircea Măluţ, în seara zilei de vineri, 21 iunie, când am urcat pe scena Festivalului şi am făcut „schimb de replici“ cu Teodora şi Lenuţa Purja, două formidabile interprete de muzică populară, şi cu invitaţii lor. O seară încheiată cu fermecătoarea lansare-recital a lui Dinu Olăraşu, care şi-a cântat un lanţ de poeme din proaspăt apărutul volum Dar.
Mai poate exista sâmbătă după o asemenea vineri? Da, mai poate, pentru că pe scenă urmează să urce din nou poezia şi poeţii. Viorel Mureşan? Prezent! Mircea Petean? Prezent! George Vulturescu? Prezent! Daniel Săuca? Prezent! Eliza Macadan, Iulian Dămăcuş, Flore Pop, Ion Cristofor, Adrian Popescu? Prezenţi! Iar prin telefon, de la Bucureşti, Eugen Suciu îmi recită un poem încheiat cu un vers care mă zguduie: „întunericul ştie totul“. La Cluj, după o furtună ca-n filme, întunericul a acaparat totul.
Se apropie ora 11 noaptea şi mă aflu la gară. Mă gândesc cu groază la întoarcerea în Bucureşti cu un tren al groazei, în care compartimentele cu patru paturi ale vagonului-cuşetă au fost „redesenate“ în aşa fel încât între patul de jos şi cel de sus e o distanţă de un metru şi jumătate, iar între patul de sus şi plafon sunt doar patruzeci de centimetri. Şi bineînţeles că, şi la dus, şi la întors, am patul de sus. Pe care la venire l-am părăsit după o jumătate de oră, pentru că semăna cu un sicriu. Şi, odată ieşit pe hol, am văzut că două compartimente erau complet goale, deşi doamna de la agenţia CFR din Bucureşti îmi spusese, convinsă sută la sută, că în vagonul-cuşetă nu mai era niciun pat liber jos, nici la plecare, nici la întoarcere. Puteţi ghici pentru ce sunt păstrate goale cele două compartimente? Răspunsul se află în sicriul de sub plafon.