Michel Houellebecq - Soumission. Despre sfârşitul unei civilizaţii şi zorii alteia noi

Mirel Banica | 12.01.2015

SHARE 7

Pe aceeași temă

Apariția romanului Soumission al lui Michel Houellebecq a coincis cu atentatul de la Charlie Hebdo.

 

 

„Printr-un proces pe care nimeni, ni­ciodată, nu a încercat să-l explice cu adevărat, un anumit tip de sensibilitate li­terară a precedat adesea evenimente is­­torice majore, care o con­firmau după aceea. În dra­ma istorică a uma­nității, sensibilitatea li­terară a precedat deci Is­toria.“ Aceste cuvinte îi aparțin lui R.M. Albérès, critic li­terar și sociolog, au­torul unei magistrale Aventuri intelectuale a secolului XX, una dintre vocile ce­le mai autorizate ale do­me­niului. În acest volum el li­vrea­ză o ma­gistrală analiză a percepției pe care Scrii­torul o are în fa­ța problemelor tim­pului său, a diag­nosticului acestuia, nu lipsit de am­bi­guitate, dar care adesea se îndeplinește în realitate.

 

 

Personal, am citit Soumission, ultimul roman al lui Michel Houellebecq (M.H., în rân­du­ri­le următoare), sub acest semn: ne place sau nu, sun­tem de acord ori ba, sensibilitatea la fe­nomenele din societate a scriitorilor tre­buie luată mereu în calcul, dacă vrem să înțelegem în profunzime societățile noastre și mersul Istoriei.

Firul roșu al romanului (calificat de ma­joritatea comentatorilor francezi de pâ­nă acum drept „ficțiune politică“) este, în fapt, unul foarte simplu: suntem în anul de grație 2022, într-un „viitor apro­­piat“, așa cum se spune adesea în fil­me­le SF americane. Ne găsim în Fran­ța, chiar în momentul alegerilor pre­zi­dențiale. Peisajul politic cunoaște apa­r­i­ția unui nou partid politic islamist „mo­derat“, numit Fraternitatea Musulmană. Acesta e condus de Mohamed Ben Abbes, om in­te­ligent și vizionar, produsul ce­lor mai bu­ne școli ale Republicii, imi­grant la a doua generație, tatăl său fiind un băcan modest, muncitor și dornic de a reuși în noua lui țară de adopție. În turul doi al alegerilor prezidențiale, un joc elec­to­ral previzibil se produce: pentru a bloca accesul Frontului Na­țio­nal și al Marinei Le Pen la funcția su­premă, Partidul So­cialist al lui François Hollande (pentru care M.H. nu are cu­vinte suficient de du­re ca să descrie anii petrecuţi în frun­tea Franţei), se aliază cu partidul de dreapta UMP, pen­tru a-l susține pe Ben Abbes, deschis pro­eu­ro­pean, dar o Eu­ro­pă al cărei centru de greu­tate se va de­plasa spre Mediterana și integrarea ra­pi­dă a trei țări mu­sul­mane: Algeria, Tu­ni­sia și Maroc. Ben Abbes este ales pre­șe­din­tele Franței, iar primul ministru de­vine François Bay­rou, unul dintre cele mai terne, dar lon­gevive personaje ale politicii franceze, un om căruia îi place să se fotografieze fie cu un baston de bun păstor (cam în ma­niera Prințului Char­les în balade pe­destre în Transilvania), fie la volanul unui tractor puternic.

Musulmanii nu au pretenții decât asu­pra a două segmente ale societății – în­vățământul și familia. Învățământul es­te privatizat, sunt pompați masiv bani din petro-monarhiile arabe. Condiția fe­meii se schimbă treptat... dar până aco­lo, să vedem cine este personajul prin­cipal al romanului. Este vorba de Fran­çois, profesor de literatură la Sorbona, specializat într-un autor imposibil, di­fi­cil, de ne­în­țeles uneori, chiar și pen­tru contemporanii săi, Jo­ris-Karl Huysmans. Celibatar, aproape al­co­o­lic, in­ca­pa­bil să cons­tru­iască o re­la­ție amoroasă solidă, Fran­çois seamănă, de altfel, cu majoritatea per­sonajelor prin­cipale mas­­cu­line ale lui M.H., în­tru­ch­ipând într-o anumită ma­nieră un adevărat „mal de vi­vre“ specific societăților oc­cidentale contemporane. După o ca­ri­e­­ră universitară mai degrabă me­dio­cră, François ajunge în cele din urmă pro­fesor la Sorbona Paris 3, pe care tre­bu­ie să o părăsească, odată cu ve­nirea la pu­tere a islamiștilor. După o pe­rioadă de căutări și vagabondaj (Fe­cioara Nea­gră de la Rocamadour, Aba­ția din Li­gu­gé – pe urmele lui Huys­mans), François are o discuție detaliată cu noul pre­șe­din­te al Universității, Ro­bert Rediger, om inteligent și subtil, con­vertit la Islam, pe jumătate din con­siderente me­ta­fi­zi­ce, pe jumătate din oportunism. Acesta din urmă îi fur­ni­zează eroului nostru morala istoriei: „le sommet du bonheur humain réside dans la soumission la plus absolue“. Aşa cum Huysmans se con­vertește într-un târziu la catolicism, François o face şi el, op­tând pentru Islam. Este reîncadrat ime­diat, cu un salariu fabulos (petro-mo­narhiile in­ves­tind mai ales în uni­ver­si­tățile de pres­ti­giu), cu posibilitatea unui nou început, după jumătatea vieții.

Dincolo de povestea vieții unui uni­ver­sitar ca atâția alții se ascunde de fapt mi­za acestui ro­man de ficțiune politică: ima­ginează moar­tea lentă a unei Europe as­fi­xiate de pro­pria sa bunăstare, aducând în dis­cuție po­sibilitatea unui nou în­ce­put, zorii unei noi civilizații, mu­sul­ma­ne de data aceasta. Implicațiile sunt enor­me, în pri­mul rând cele legate de viața co­ti­diană. Aici se simte cu putere ochiul de so­cio­log fără diplomă, dar cu atât de mult fler al lui M.H.: unele ma­gazine vor dis­pă­rea, altele vor înflori – cum sunt cele de lenjerie feminină, fe­meia mu­sulmană fiind nevoită să fie tot tim­pul pregătită pentru stăpânul său, după cum spune, enervat și ironic, M.H. Via­ța dulce, à la française, va mai su­­pra­viețui doar în colțuri retrase, în pro­vincie. Și tot oda­tă cu venirea isla­miș­tilor la putere, mai spune el, traficul de dro­guri și micile jecmăneli și furturi obișnuite în preaj­ma marilor universități dispar și ele, după cum constată cu sa­tisfacție ne­di­si­mulată François.

 

 

Puțină geopolitcă în sos M.H. Ea poate fi privită cu ironie sau neîncredere, dar este im­posibil să nu dea câteva fri­soane reci cititorului: ex­tin­derea către sud și ba­zinul mediteranean, susținută de Fra­ter­nitatea Musulmană, deschide poarta Africii musulmane și duce la răsturnarea completă a echi­li­bru­lui religios eu­ro­pean. Dar există și o parte bună, se ob­servă cu umor, în felul acesta se va contrabalansa ponderea lim­bii engleze pe continent, acești nou ve­niți fiind pre­ponderent francofoni. Se vor­bește des­chis, impertinent chiar (dar acest cu­vânt M.H. nu-l cunoaște, nu-i este tea­mă de el, toată opera sa stă măr­turie), de „bătălia identitară“, pe baze de­mo­grafice, care se va derula până în 2050. După aceea, europenii vor fi de­pășiți sta­tistic și în mod real de po­pu­lațiile isla­mice – vechi teorii mi­gra­țio­nale pe care M.H. le reciclează și le face să sune ex­trem de convingător în gura unui agent al Siguranței franceze – pa­triot, ne­li­niș­tit, care-și face datoria până la capăt, ce­dând în cele din urmă în fața evidenței. Dar cel mai îngrijorător semn, care nu înșală, este că My­ri­am, iubita studentă a lui Fran­çois, se decide să emi­greze, brusc și irevocabil, cu toată fa­mi­lia, în Israel. Înțelepciunea istorică a po­po­rului evreu a dat rareori greș, pare să spună M.H., dar tot el atenuează dra­matismul real al situației prin ex­cla­mațiile tinerei Myriam, care iubește sin­cer Franța: „J’aime la France! J’aime le fromage!“ – ironia marca M.H. se face au­zită încă o dată.

De ce va triumfa Islamul? Occidentul eu­ropean, în marșul său istoric către progres cu orice preț către umanismul ateu, a atacat în cele din urmă și ultima redută a perpetuării sale: familia. Criza familiei se traduce printr-o criză de­mo­cratică. Nesupunerea femeilor „eli­be­ra­te“ de orice responsabilitate familială, in­clusiv cea a maternității, a jucat și ea un rol decisiv – în treacăt fie spus, M.H. e detestat de toată armada feministă a Oc­cidentului. În scenariul din 2022, des­cris în Soumission, islamiștii re­de­se­nea­ză sistemul începând de la familie și ro­lul tradițional al femeii în cadrul acesteia.

Apare de două ori și Europa de Est în acest roman. O dată, sub forma unui șo­fer de camion bulgar obosit, care face zig­zaguri pe autostradă, mai să-l omoa­re pe bietul François. A doua oară, prin imi­grația masivă din ultimii ani, cu va­lori tradiționale legate de familie mai pu­ternice decât ale occidentalilor. O șan­să, pare să spună M.H., dacă în acest joc de geopolitică identitară nu ar fi intervenit și Rusia, în mod fatal...

Și în acest ultim roman apare stilul li­te­rar inconfundabil al lui M.H., faimosul „style blanc“, plat – de fapt, nu știi ni­ciodată prea bine dacă e vorba de un stil literar aparte sau pur și simplu un amalgam de citate, împrumuturi, tipuri de discurs, inclusiv fad discurs pu­bli­ci­tar reciclat. Pentru a înțelege însă ro­ma­nele lui M.H., trebuie să înțelegi din in­terior Occidentul, acel „mal de vivre“ de care pomeneam anterior. Stilul său își trage rădăcinile de aici, din absența de idealuri notabile, înlocuite cu excese și o goană nemăsurată spre profitul de ori­ce tip, dar care lasă în urmă o imensă, groaz­nică oboseală. Chiar și mi­zeria vie­ții sexuale și afective a omului modern M.H. tot în acest registru o în­scrie (ex­ce­sul de erotism și de por­no­grafie i-a fost mereu reproșat de către criticii săi).

 

Un umor coroziv („cel mai sigur car­tier din Paris a ajuns să fie cel chi­ne­zesc“ e doar un exemplu), dublat de un cadru sociologic și economic de o mare acuratețe (ficțiune, dar de ce sună totul atât de adevărat? - mă întreb eu ne­du­merit) fac din acest nou roman o lec­tură mai utilă decât o mie de tratate (fal­se) de economie sau geopolitică.

 

Scriu aceste rânduri la sfârșitul zilei de 11 ianuarie, când Fran­ța a cu­nos­cut una dintre cele mai mari manifestații din is­to­ria sa. Apariția în librării a ro­manului Sou­mis­sion a coincis cu aten­ta­tul de la Char­lie Hebdo. Romanul a fost literalmente dis­trus de marea majoritate a criticilor din Franța, care încă nu s-au decis dacă e „isalamofob“ sau „is­la­mo­fil“. M.H. a suspendat orice ac­ți­une de pro­movare a aces­tu­ia, el, cel care es­te un mare maestru al scan­­dalului me­dia care face să se vândă car­tea. Așa cum am mai afirmat și al­tădată, ceva nedefinit mă face să cred că Emil Cioran ar fi citit cu interes, dar nu cu plă­cere, ro­manele lui Michel Hou­elle­becq. La urma ur­me­lor, ne place sau nu, car­tea este una despre sfâr­șitul unei mari civilizații, cea eu­ro­pea­nă, și zorii uneia noi, încă ne­definită, o tradiție ce se pregătește să eclozeze din­tr-un Islam remodelat de modernitate, la rândul său. Este doar o operă de fic­țiu­ne. Cât de departe sau de aproape suntem de acel moment doar Dumnezeu Tatăl poate ști.

Comentarii 7

Iulia Toader - 02-17-2015

Asa cum Platforma e pentru mine in topul romanelor de dragoste, desi cu greu poate fi categorisit astfel, probabil ca si Soumission se va incadra pentru mine intr-o categorie improbabila, dar "elementara". Abia astept sa-l citesc.

Răspunde

Felix - 01-14-2015

Primarul musulman al Rotterdamului catre jihadisti: "daca nu va plac valorile civilizatiei olandeze, duceti-va de aici"

Răspunde

Andrei Cornea - 01-13-2015

Istoria Imperiului Roman nu este un bun exemplu pentru ce se petrece azi. Marea majoritate a barbarilor voiau să fie romani. Clovis se împăuna cu însemnele de consul, iar mai înainte Aetius și Stilicho, „ultimii romani”, erau de fapt germanici, devotați însă Imperiului.

Răspunde

Gabriel I. - 01-13-2015

@Profesoru Intradevar religia care a marcat sfarsitul imperiului Roman a fost crestinismul dar nu sunt sigur ca ea a fost cauza principala. Poate ca Gotii au avut un cuvant mai mare de spus in asta. Oricum romanii importasera si adoptasera zeci de zeitati din teritoriile cucerite, Isus e doar unul dintre ultimii.

Răspunde

elevu' - 01-13-2015

@profesoru Asa o fi! Probabil, pe cand erau ei cotropiti de vreo 3 secole de imigranti "jihadisti" crucificati din Orient, confundau vinul lui Dionisos cu sange de crestini si, buimaci, ca tot nu aveau ce face, au predat armele infamilor ce veneau calare pe magari din Orient, numai buni sa desprinda buzele concetatenilor romani pana si de sanul lupoaicei.

Răspunde

Felix - 01-12-2015

Despre declinul occidentului spunea si Spengler inca in 1918. INtre timp Occidentul a castigat inca un Razboi Mondial, ba chiar si Razboiul Rece (desi a pierdut majoritatea bataliilor, a castigat razboiul) A atins un nivel de dezboltare tehnologica si filozofica de neimahinat pe vremea lui Spengler, a efectuat, asa plictisit de sine insusi) cateva revolutii stiintifice majore. Nu neglija fortele care stau la temelia Occidentului.

Răspunde

profesoru - 01-12-2015

Well, cam asa au simtit si cetatenii pagani ai Imperiului Roman sfarsitul lumii lor si ascensiunea crestinismului (religie adusa tot de imigranti din Orient).

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22