De același autor
Cred că stenogramele publicate la Editura Polirom nu se vor „zaharisi“ şi nu-şi vor pierde niciodată cota de interes, pretându-se la recontextualizări şi reinterpretări succesive.
Cel de-al doilea volum de documente despre istoria comunismului românesc, lansat recent de Mihnea Berindei, Armand Goşu şi Dorin Dobrincu, nu se pretează la povestiri sau parafrazări. Cere o privire piezişă, axată pe capcanele subliminale ce răzbat tacit din constantele aparent plictisitoare ale limbii de lemn. Pentru că, la o primă răsfoire a stenogramelor, oricine poate fi iritat de redundanţa înşelătoare a exprimărilor, de continua reconstruire a realului, de parcă cele spuse de antevorbitori aveau neapărată nevoie de o dublură de adevăr. Insuccesele în economie nu puteau fi decât sabotaje, fuga unor români în străinătate fiind pusă doar pe seama tovarăşilor „necorespunzători“ la capitolul „educaţie politico-ideologică“. În disperare de cauză, se recurgea la falsificarea termenilor de comparat, unor realităţi marginale din Vest opunându-li-se nişte realităţi ideale din Est. Şi ori de câte ori bunul simţ se revolta, răbufnind de sub glazura verbiajului marxistoid, Partidul găsea mereu greşeli în aplicarea teoriei, niciodată în teoria însăşi. De aceea, studiile despre comunism vor reclama încontinuu nişte „ştiinţe auxiliare“ din aria analizelor de discurs. Graţie lor, vom înţelege că instabila semantică a limbajului de lemn conţine informaţii la fel de multe ca un dosar de cadre ori de Securitate.
Care ar fi, totuşi, preconcluziile unei prime lecturi? Ridicarea lui Ceauşescu la nivel de lider infailibil se făcuse, în 1965, din raţiuni partinice profunde, turneul asiatic din 1971 fiind, după mine, mai mult o convenţie cronologică. Şi aş avea patru argumente în acest sens. În primul rând, unui om de mâna a doua i se conceda întreaga putere pentru ca neaşteptatul urmaş al lui Dej să treacă drept expresia unităţii de voinţă din PCR, dovada unei „obiectivităţi istorice“ ce se revela progresiv prin mijlocirea Partidului şi prin intermediul fiecărui membru al său, oricât de modest ar fi fost el. Or, identificarea celorlalţi lideri cu „Nicu bâlbâitu“ era cu atât mai forţată şi mai insistentă, cu cât se ştia că fuseseră destule îndoieli şi alte variante de leadership. Trebuia să se elimine însă impresia de aleatoriu, de aranjament fraudulos sau de lovitură de palat, imaginea pe care Partidul o emitea în exterior întemeindu-se pe bine cunoscuta „conştiinţă de monolit“. În al doilea rând, dinamica dialogurilor din stenograme ne indică o mică regie a acelor şedinţe, în care personaje care, după 1989, se prezentau drept comunişti cu faţă umană, făceau înainte de revoluţie figură de intrasigenţi. Pe de o parte, prin dogmatismul lor de paradă îi ridicau mingea la fileu noului conducător, dându-i ocazii să se arate liberal, îngăduitor, luminat. Brucan chiar amintea în memoriile sale de noile generaţii de activişti care îi cântau în strună secretarului general, persiflând prudenţa exagerată a lui Dej şi subliniind antiteza dintre stagnarea anilor ’50 şi vremurile de mare avânt, aduse de temerarul Ceauşescu. Pe de altă parte, aceste elogii îl izolau pe conducător, prin faptul că exaltarea excesivă a personalităţii sale era, pe invers, o formă de deresponsabilizare totală a viclenilor săi sfetnici. Era tare bine să fie doar un singur decident, pentru că, la necaz, el ar fi fost şi singurul vinovat: eroul salvator putea intra oricând în pielea ţapului ispăşitor. În al treilea rând, Ceauşescu venea în fruntea PCR-ului la numai 47 de ani, personificând noua tinereţe a Partidului şi deplina lui autohtonizare. Se impunea, aşadar, şi un alt pact social, axat pe dezicerea de predecesorul său, nu pe căutarea unor elemente de continuitate cu el. În al patrulea rând, prin aducerea unui outsider la cârma ţării, bătrânii „baroni“ din Biroul Politic (Drăghici, Maurer, Apostol, Bodnăraş) se mulţumeau cu un „neutru“ prin care îşi blocau reciproc ascensiunea. Susţinerea lui Ceauşescu pentru cea mai înaltă demnitate în Partid era, de fapt, un pact de stabilitate între membrii Vechii Gărzi, care urmau dictonul „dacă nu voi fi eu, atunci cu siguranţă că nici voi“.
Oprindu-mă asupra acestui volum, aş spune ceva despre statutul cercetării de resort, prinsă încă între cultura civică anticomunistă şi exigenţele meseriei de istoric, care ne cere mult echilibru în evaluări, chiar şi atunci când e vorba de un un regim totalitar. Despre sursele istoriei recente s-a polemizat destul, neajungerea la vreo concluzie datorându-se confuziei dintre documentele inedite (absolut necunoscute), cele needitate (adică ştiute de multă vreme, dar netipărite încă după criterii academice) şi, în sfârşit, documentele editate, care fac cinste editorilor, dar demonetizează cumva munca celor care le citează ulterior. Cei din urmă sunt criticaţi îndeobşte că nu caută să descopere ceva pe cont propriu şi valorifică doar izvoarele deja publicate, scriind, cum s-ar spune, cărţi din cărţi. Atunci de ce am munci atât ca să mai scoatem asemenea tomuri, stricând „virginitatea“ documentelor şi răpind celorlalţi plăcerea descoperirii absolute? Dezbaterea poate trena la nesfârşit, pentru că editările nu îşi propun să strice doza de senzaţional a documentelor, valoarea unui asemenea volum, cum este cel de faţă, stând atât în calitatea notelor de subsol lămuritoare, la care s-a muncit enorm şi extenuant, cât şi în expertiza profesionistă pe care o asigură cei trei editori. Ele fac diferenţa dintre o restituire istoriografică de ţinută şi o simplă tehnoredactare a stenogramelor. Iată de ce, personal, voi ţine mereu partea documentelor aduse între coperţi de carte şi oferite unui public cât mai larg. Cu un avertisment totuşi: să nu îl înălţăm pe Ceauşescu, oricât de important sau de nebun ar fi fost, la rangul de explicaţie ultimă a celor două decenii şi jumătate de domnie. Bine ar fi ca sursele ce ne devoalează acum culisele şi secretele sistemului totalitar să nu ne îndepărteze de investigarea acelui comunism de uz public, consumat la lumina zilei, de milioanele de români. Modul în care se repercutau efectiv cele decise la CC nu trebuie neglijat, reacţia oamenilor de rând fiindu-ne indispensabilă pentru a avea o perspectivă globală asupra perioadei 1948-1989.
Volumul editat de Mihnea Berindei, Armand Goşu şi Dorin Dobrincu va deveni, sunt sigur, o referinţă inevitabilă, nu pentru că ar fi un mare producător de ştiri, ci pentru că ne pune la dispoziţie personaje şi gesturi exemplare. Prin urmare, cartea nu îşi va pierde consistenţa după ce am extras de acolo vreun amănunt sau două. Fiecare document selectat ilustrează un aspect al vieţii noastre de atunci şi, cu toate că emitentul este acelaşi, Partidul, adresabilitatea documentelor este diferită, luându-se în atenţie natalitatea, cultura, memoria internă a partidului, epurările, organizarea admnistrativă. Şi cum destinatarul acelor decizii era mereu altul, documentele în discuţie stau la baza delimitării unor subdomenii de interes ce se vor individualiza mai pregnant, sper, stârnind felurite tipuri de curiozitate ştiinţifică faţă de ceea ce a fost cândva.
Este adevărat că apreciem lucrările pline cu informaţii până nu demult inaccesibile, preţuindu-le pentru prospeţimea cunoaşterii pe care ne-o procură. Dar elogiem, nu mai puţin, şi acele volume, cum este acesta, care reuşesc să transforme documentul de arhivă în text, mai precis în instrument de lucru. Cred că stenogramele publicate la Editura Polirom nu se vor „zaharisi“ şi nu-şi vor pierde niciodată cota de interes, pretându-se la recontextualizări şi reinterpretări succesive. Altfel, incertitudinile cu care convieţuim se preschimbă treptat în spaime, reîntoarcerile nereuşite în trecut, punându-ne într-un permanent război cu prezentul. //