Pe aceeași temă
Libia dezice previziunile sumbre ale islamismului biruitor electoral în Nordul Africii. Tranziția postautoritară din Libia începe sub auspiciile bune ale unui scrutin în care au prevalat moderația și apelul la reconstrucție națională. Primăvara Arabă trebuie susținută printr-o „polenizare“ bună.
Realitățile vieții sub Gaddafi aminteau de România ceaușistă: un singur program de radio și unul TV, al căror rol era de difuzare a propagandei oficiale, patronarea unor echipe de fotbal de către familia conducătoare etc. Elevii din școli își începeau ziua sub semnul sloganelor „Gaddafi este tatăl nostru / Revoluția e veșnică“. Privilegii pentru unii, teroare și frică pentru alții. Oameni dispăreau în închisori, dacă spuneau ceva împotriva regimului. Un coleg libian mi-a spus că sora sa a adus zilnic mâncare soțului încarcerat pentru a afla, după 8 ani, că acesta murise în închisoare la câteva zile după ce fusese arestat și torturat.
Dând la o parte variațiunile specifice și bizareriile regimului (aspirația de a fi „regele regilor Africii“, pasiunile pentru droguri, femei și viața în corturi luxoase ale lui Gaddafi), nimic nu e uimitor în aleatoriul, grotescul și discreționarul puterii abuzive. Patologia dictatorilor este atemporală și aspațială. Nu degeaba Ceaușescu și Gaddafi erau prieteni. Poate nu întâmplător au împărtășit o soartă similară. Comentariile libienilor, cu care am asistat la anunțarea verdictului în procesul lui Mubarak și care așteptau un final identic cu cel al lui Saddam, mi-au adus aminte de cugetarea umoristului american Groucho Marx: „Justiția militară este pentru justiție ceea ce muzica militară este pentru muzică“. Execuția sumară a lui Gaddafi a pus capăt abrupt unui regim brutal. Libienii și-au dorit să înceapă un nou regim politic după avatarurile unei tranziții marcate, în special, de proliferarea grupărilor armate locale. Primul pas au fost alegerile de la 7 iulie.
Islamiștii nu câștigă întotdeauna
Rezultatele alegerilor postautoritare recente din Egipt și Tunisia au arătat că forțele politice câștigătoare, în contextul tranzițiilor, după răsturnarea multor regimuri închistate din Nordul Africii, sunt cele islamiste. Sunt mai bine organizate și știu să mobilizeze masele în jurul unor mesaje care rezonează pe fondul incertitudinilor tranziției. În Libia, această tendință pare să fie contrazisă după recentul scrutin pentru alegerea Congresului Național. În ciuda unor incidente de securitate, libienii s-au prezentat masiv la urne, într-o atmosferă de sărbătoare națională.
Mulți s-au grăbit să anunțe victoria forțelor seculare, liberale în fața a ceea ce pare a fi un nemesis regional, Frăția Musulmană (FM). Rezultatele parțiale preliminare ale scrutinului indică, într-adevăr, un avans substanțial al formațiunii conduse de fostul premier Mahmoud Jibril, care a avut un rol hotărâtor în timpul revoluției libiene. Tendința este clară. Cel mai probabil va fi confirmată de rezultatele finale. Doi factori însă o temperează. În primul rând, gruparea politică din jurul lui Jibril este o amalgamare preelectorală de peste 50 de mișcări politice, destul de diverse. Apoi, potrivit sistemului electoral inedit și complex adoptat în Libia, doar 40% dintre membrii viitorului Legislativ sunt aleși de pe listele partidelor (doar în acest segment conducând coaliția lui Jibril). Restul sunt candidați individuali, aleși fără sprijinul direct al partidelor. Cei mai mulți par a fi personalități locale, respectate de comunitate. Rămâne de văzut câți sunt lideri religioși sau tribali și câți se vor ralia fiecăruia dintre cei doi poli politici majori, i.e. grupării Jibril, Alianța Forțelor Naționale sau Partidul Justiției și Reconstrucției (FM).
Până acum, singurul lider cu anvergură națională pare a fi Jibril. Majoritatea libienilor au votat pentru mesajele sale de unitate națională, de dezvoltare și stabilitate. Are o legitimitate solidă, după alegeri, ce îi conferă un avantaj pentru formarea guvernului. Pentru moment, libienii nu par tentați de mirajul unui nou om forte în fruntea statului. Personalitatea echilibrată, modestia și apelul la consens și dialog exersate de Mahmoud Jibril au dat roade.
Efervescența nu se exprimă doar politic în Libia. Este vorba, ca și în România anilor ‘90, de exprimarea libertății economice: mii de mici boutique-uri vând de la țigări și pantofi, la haine occidentale. În timpul lui Gaddafi, viața economică era deschisă doar unui cerc restrâns de persoane loiale, care aveau licențe de import și era atent controlată pentru a nu permite surse de finanțare unor posibili concurenți politici. Activitatea economică este acum revitalizată de micii agenți economici. Afacerile de import par a fi cele mai profitabile și rapid aducătoare de câştig. Ca și în Europa de Est, piața libiană s-a umplut de mașini second-hand, fără taxe, din Europa Occidentală.
Libienii au demonstrat, în timpul scrutinului, că sunt interesați de eficiență guvernamentală mai curând decât de ideologii politice sau doctrine religioase. Au votat pentru stabilitate și dezvoltare economică. Mesajul a fost clar: separarea spațiului laic, politic și civic de cel clerical, confesional. De aceasta nu vor putea face abstracție forțele politice interne în timpul negocierilor viitoare pentru formarea guvernului și adoptarea cadrului legislativ. Mai mult, programe de sprijin ale UE, ONU și Băncii Mondiale ar trebui să susțină deschiderea Libiei și perpectivele promițătoare postelectorale. Mai ales că interdependențele sunt puternice, fie că ne gândim doar la exportul de petrol (producția a revenit la nivelul de dinainte de război) sau la controlul imigrației ilegale.
Reconstruirea pactului social
Totuși, unii libieni au afirmat că nu au mers la vot pentru că fostul eșalon doi al profitorilor regimului precedent a revenit și fac afaceri și mai profitabile, încercând să influențeze sfera politică.
Un proverb libian spune: „Mai bine să aștepți decât să visezi“. Ca multe cugetări, sună bine. Sensul nu ți se revelează însă imediat. Un coleg libian mi l-a explicat chiar în ziua votului: „În timpul lui Gaddafi, nu puteam decât să visăm la libertate și normalitate, acum ne trebuie doar răbdare să construim o nouă Libie“. O trăsătură definitorie, încurajatoare a ethosului libian pare a fi moderația, virtute cardinală și pentru vechii greci și romani (temperaţia). De care ar trebui să ne reamintim și noi la 22 de ani de transformări și tranziție. Cumpătarea s-a reflectat și în felul în care a decurs campania electorală și s-a votat în Libia. Mai mult, apelurile spre federalizare au fost puse în surdină de participarea la vot pentru Congresul Național. Profund atașați de religia și cultura lor, cei mai mulți libieni fac clar distincția dintre a fi un bun musulman și unele mișcări radicale, precum salafismul sau wahabismul. Ramura FM din Libia nu a atras mai multe sufragii, în ciuda unei campanii foarte bine finanțate, și pentru că a pus accentul pe rolul Islamului în actul de guvernare. Or, libienii par a dori de la guvern eficiență, nu rigurozitate religioasă.
„Oferă apă unui om însetat și vei vedea cât a îndurat. Ne era sete de libertate. De asta am mers la vot așa bucuroși“, mi-a spus, tot în ziua alegerilor, alt libian, în Misrata. Peste 40 de ani de regim discreționar și opt luni de confruntări în timpul revoluției au contribuit la înclinația spre moderație și aspirația spre un regim deschis. Acestea sunt premise bune pentru procesul anevoios care va începe. Constituția, în special, trebuie să fie un veritabil pact social care să reflecte realitățile și aspirațiile întregii societăți și să instituie o cetățenie modernă care să transcendă loialitățile tradiționale locale, tribale. Negocierile și compromisurile între formațiunile politice vor fi necesare pentru o largă acceptabilitate a reformelor, de care va depinde parcursul democratic.
În contextul mai larg al Primăverii Arabe, trebuie încurajat un fenomen de polenizare, de cunoaștere și transfer a experiențelor bune în regiune. Libia ar avea multe de împărtășit vecinilor. Nu trebuie uitat că, în Libia, preocupările internaționale din timpul revoluției au generat și dilema dacă curmarea tragediei umanitare prin ajungerea la un compromis negociat între revoluționari și fostul regim nu ar fi fost o soluție în timpul conflictului. Încercările Uniunii Africane, unele state din regiune și ONU de acord de împărțire a puterii și tranziție mediată s-au lovit însă atât de tacticile de tergiversare ale regimului, cât și de refuzul ca inacceptabile pentru opoziție: libertatea nu putea fi acceptată pe jumătate. Lecția pentru Siria este că, în acest punct, un guvern de tranziție care să încorporeze și segmente ale actualului regim Al-Assad este greu de acceptat de către cei care au deja membri de familie răniți, torturați, dizlocați sau omorâți. Deși susține soluționarea crizei, pe diverse partituri, comunitatea internațională nu se poate însă eschiva prin îndemnul către forțele naționale spre negociere și compromis, când pactul social este rupt.
Opiniile prezentate în acest articol îl angajează pe autor exclusiv în calitate personală.
CORESPONDENŢĂ DIN TRIPOLI