De același autor
Tăvălugul instituţional din ultimele două luni a măturat, pe lângă instituţiile-veto aflate în calea demiterii preşedintelui, şi instituţii secundare ca miză politică, precum ICR. Cazul diplomaţiei culturale arată că drumul de la o agenţie culturală fadă la o instituţie autonomă este spectacular de scurt şi, probabil, reversibil.
Diplomaţia culturală şi programele Institutului Cultural Român au fost printre primele victime colaterale ale guvernării din ultimele două luni, instituţia fiind acuzată de politizare, netransparenţă şi ineficienţă a cheltuirii banului public. Deşi reacţiile de sprijin ale artiştilor au fost prompte, uneori neaşteptate şi vizibil ritoase, deşi un protest „al papioanelor“ organizat de ARCEN a adunat peste 500 de susţinători în faţa sediului ICR, ordonanţa de urgenţă a trecut obiecţia de neconstituţionalitate şi acum instituţia se află în subordinea Senatului, cu mandatele de conducere depuse şi bugetul ciuntit.
Momentul este potrivit pentru o retrospectivă a diplomaţiei culturale iniţiate de ICR, în special pentru evoluţia spectacular de scurtă de la o agenţie culturală fadă la un actor cu respiraţie occidentală, cu misiunea clară de a susţine vizibilitatea bunurilor culturale şi a industriilor creative. Diplomaţia culturală a apărut ca instrument de politică externă al marilor puteri europene la începutul secolului XX şi menirea principală a fost de adjuvant al diplomaţiei publice. Iniţial, programele au avut ca intenţie nu numai o „mission civilisatrice“ a Europei, ci şi conservarea identităţii culturale şi a limbii comunităţilor etnice din afara statului-naţiune, prin sprijinul şcolilor, bibliotecilor şi bursierilor. Începuturile diplomaţiei culturale pentru Statele Unite ale Americii însă au fost orientate spre asigurarea prezumţiei de bună-credinţă în contexte de adversitate a opiniei publice. Nu este nesemnificativ de amintit că primele instituţii de „politică culturală externă“, conceptul propus în 1912 de Karl Lamprecht, au fost asociaţii voluntare animate de naţionalismul cultural, adesea iliberal, finanţate privat.
Între timp, şi cu precădere după 1945, diplomaţia culturală s-a preschimbat sub ascendentul tot mai influent al conceptului-cheie „putere soft“ (soft-power), spre deosebire de puterea clasică, în sens tare, militară sau economică. Asociată mai degrabă orientării liberale în relaţiile internaţionale, soft-power este identificată de un teoretician consecvent precum Joseph S. Nye în „atractivitatea culturii, idealurilor politice şi politicilor unei ţări“, cu perspectiva, fără dubiu pragmatică, că anumite alianţe în politica externă depind de cooperarea unor lideri, constrânşi la rândul lor de fluctuaţiile percepţiilor publice. Coaliţiile posibile nu sunt condiţionate de exerciţiul diplomaţiei culturale, însă cooperarea creşte când deschiderea reciprocă a sădit deja germenii cunoaşterii celuilalt. De aceea, vocile favorabile aplicaţiilor de soft-power invocă bilanţul Războiului Rece ca un front cultural unde melanjul de putere-soft şi clasică a decis învingătorii.
Ţările ex-comuniste au întârziat să mute piesele pe această tablă de şah şi folosesc diplomaţia culturală eminamente ca instrument de politică publică. Revenind la cazul ICR, acuzaţia de „politizare“ este o mistificare care abia înoată în propria deriziune. În linii mari, literatura de specialitate distinge între agenţiile culturale independente, descentralizate şi cele lipsite de autonomie, centralizate. Primele funcţionează după principiul cunoscut drept „arm’s length principle“ sau „noninterferenţă“. El presupune că sarcinile politicii culturale sunt delegate unor instituţii autonome, iar apoi monitorizarea rezultatelor se face prin acorduri care prevăd o scală a indicatorilor de performanţă. Cu alte cuvinte, un departament central emite reguli de funcţionare pentru agenţiile culturale şi alocă resursele, dar nu impune orientarea, direcţia sau programele şi se păstrează departe de orice tentaţie „a artei de stat“.
În al doilea rând, nici birocraţia nu are ultimul cuvânt de spus în selecţia programelor. Filtrul deciziei redă esteticului întreaga autonomie, respectiv experţi culturali identifică nişe ale pieţelor şi avantaje ale bunurilor culturale pentru a anticipa audienţe şi vizibilitate optime. Meritocraţia în politici culturale exprimă acest ideal – criticii şi agenţii literari, de pildă, sunt într-o poziţie mai bună pentru a recomanda traducerea unui roman decât altcineva, birocrat sau politician. Este exact ce se întâmplă cu programul TPS al Centrului Naţional al Cărţii (CENNAC), o direcţie din ICR, unde, dintre sute de aplicaţii, o comisie externă de specialişti selectează titlurile de tradus pentru pieţele editoriale din afară.
Astfel, recomandările pentru o agenţie culturală descentralizată şi nepolitizată sunt intuitive şi simple: antreprenorii culturali fixează priorităţi de politici culturale, experţii, fiecare în domeniul său, adaugă meritocraţie în selecţia activităţilor şi bunurilor finanţate public, iar un departament central veghează ca indicatorii de performanţă să fie atinşi, solicitând transparenţă şi reguli clare.
Pe de altă parte, o agenţie culturală neautonomă şi politizată se recunoaşte prin lipsa transparenţei, lobby-ul pentru prietenii politici, conotaţiile ideii de artă de stat, favoritismele politice şi birocratice şi, irepresibil, tendinţa către proiectele culturale de prestigiu. Trecerea acestor note în revistă, ele aparţin unui eminent economist cultural, Rick Van der Ploeg, lămureşte dacă acuza „politizării“ ICR stă în picioare – niciunul dintre simptomele „politizării“, în sensul acceptat în politicile culturale, nu se regăseşte în activitatea recentă a ICR.
Aceeaşi dihotomie surprinde deopotrivă şi potenţialul de opacitate sau transparenţă al agenţiilor culturale. Agenţiile autonome dau seama în faţa contributorului prin rapoarte anuale minuţioase, criterii clare şi previzibile de selecţie, în vreme ce agenţiile politizate se menţin în penumbră şi obscur. Primele promovează competiţia şi meritocraţia, cele din urmă servesc doar interesele subordonării politice.
Ultimul motiv al ordonanţei de subordonare a ICR faţă de Senat sugera implicit, apoi explicit prin declaraţii politice, că instituţia risipeşte bani publici, că neregulile semnalate nu contenesc. Aici absurdul se întâlneşte cu hilarul, deoarece bugetele pentru cultură în România nu ating nici jumătatea bugetelor omoloage din ţările Europei Centrale, mai exact sub 0,2% faţă de minimum 0,5% din PIB. Nici la numărul de institute culturale în străinătate nu stăm comparativ bine, dat fiind că diplomaţia culturală românească avea 18 institute în afara ţării, multe începute de la zero, spre deosebire de cele 20 din Polonia sau cele 24 din Cehia. Date la zi despre bugetele institutelor culturale ar adânci şi mai mult absurdul acestei acuzaţii, însă practica co-finanţării cu ministerele de Externe împiedică aceste concluzii.
Dar filmul evoluţiei ICR poate fi developat mai departe, într-o dezbatere unde lipseşte ca subiect principal. În ultimele săptămâni s-a ivit un consens puţin anticipat, cu intelectuali din tot spectrul orientărilor, că Institutul Cultural Român a fost o instituţie competitivă, performantă, eficientă, deschisă şi autonomă. Din acelaşi consens, artişti şi literaţi şi-au alăturat vocile pentru a contesta decizia de subordonare faţă de Senat, însă ecoul acestor acţiuni s-a izbit de un perete gol. Altminteri, rareori excelenţa ICR s-a reflectat în presă. Mult mai des, mersul instituţiei a continuat în pofida oprobriului public („ştim noi lefegii de la stat“) şi campaniilor „de demascare“ dintr-o televiziune privată, aş adăuga „de ştiri“ dacă nu aş comite un abuz semantic. Concluzia restrânsă pe care o subliniez aici susţine că anatemizarea otova a sectorului şi instituţiilor publice, lipind etichetele de „ineficienţă“, „obezitate“ şi altele din acelaşi registru, pare să coboare mult sub standardele aşteptate. Acelaşi lucru se poate afirma, doar succint în aceste rânduri, şi despre evaluarea activităţii IICCMER.
Pentru o minoritate informată, fosta conducere a ICR – Tania Radu, Mircea Mihăieş, Horia-Roman Patapievici – reprezintă o elită de antreprenori instituţionali care au imaginat soluţii pragmatice şi eficiente pentru exportul de bunuri culturale şi succesul industriilor creative în exterior. Însă pentru o majoritate dependentă de minciunile înfăşurate în jurul scandalului „poneiului roz“, aceeaşi echipă ilustrează aservirea politică, promovează proiecte controversate, lipsite de patriotism şi fără legătură cu identitatea naţională. Nimic mai strident de fals. De altfel, în Ordonanţa 27/2012, care consfinţeşte noua subordonare faţă de Senat, premisele politizării autentice sunt evidente, începând de la scopurile enunţate până la selecţia membrilor Consiliului de conducere al viitorului ICR. În loc să exportăm artele şi literele româneşti în linia cosmopolitismului cultural, prin sincronizare, curaj şi avangardă, ucazul subordonării ICR faţă de Senat prevede măsuri pentru „sentimentul de apartenenţă la naţiunea română a celor stabiliţi, vremelnic, în alte state“. Această mutaţie nu e numai iluzorie şi imposibilă în secolul XXI, dar prevesteşte un neopăşunism cultural pe cât de găunos, pe atât de hidos.
Într-o cheie optimistă, instituţiile sunt persistente şi inerţiale, însă sedimentarea lor necesită timp. În mandatele ulterioare vom vedea cât de reversibilă este evoluţia de până acum a ICR. Oglinda rapoartelor anuale va reflecta fidel progresul sau regresul unei instituţii privilegiate de atenţia noastră doar la tragerea obloanelor. //