De același autor
Cu doar 6-7 luni în urmă, mulți o considerau pe Angela Merkel drept „liderul lumii libere“, o titulatură până acum atribuită practic automat președintelui Statelor Unite. În mare parte era o expresie a frustrării generate de declarațiile lui Donald Trump pentru care „America First“ înseamnă în egală măsură și un interes vizibil redus pentru prezervarea actualei ordini internaționale și a modelului democrației liberale. Pentru că, în ciuda incontestabilei sale forțe economice (Germania ocupa în 2016 a treia poziție în topul exporturilor mondiale, cu 1,34 trilioane de dolari, după China și SUA), Berlinul nu are anvergura necesară în plan politic și militar pentru a juca un astfel de rol. Însă e cert că Angela Merkel era văzută ca o ancoră de stabilitate geopolitică.
Iată că astăzi, după niște alegeri parlamentare pe care le-a câştigat cu un scor dezamăgitor și după eșecul demersului de a forma o coaliție de guvernare în trei, cu FDP și cu Verzii, se aud destule voci care prevăd un sfârșit de capitol pentru cancelarul german, care tocmai a împlinit 12 ani de când se află la cârma guvernului de la Berlin. E suficient să trecem în revistă câteva titluri din presa germană - Ora zero: o țară fără direcție, unitate, cancelar? (Der Spiegel); În cădere liberă... sfârșitul erei Merkel (Stern); Cât timp mai poate sta Merkel la putere? (Bild).
Între timp, a apărut o variantă care ar putea oferi o soluție pentru evitarea unor noi alegeri (Angela Merkel nu agreează soluția unui guvern minoritar), aceea de a reface „marea coaliție“ cu social-democrații din SPD. Până acum, aceștia, marcați de scorul extrem de prost obținut la ultimele alegeri (doar 20,5%), respinseseră această formulă, însă, se pare, la presiunea președintelui Steinmeier (provenit din SPD), au anunțat că ar putea intra totuși în discuții cu gruparea CDU/CSU. Dar pentru asta cer concesii importante.
The Times speculează că SPD ar fi sugerat chiar ca Angela Merkel să renunțe la poziția de cancelar, dar probabil e vorba doar de un balon de încercare. Însă e de așteptat ca influenta poziție de ministru de Finanțe să fie adusă în discuție alături de adoptarea unor politici dificil de acceptat de către CDU/CSU, în sfera socială, fiscală și mai ales în privința imigrației. De exemplu, SPD se opune fixării unei limite maximale pentru numărul de imigranți acceptați anual (lucru convenit deja între CDU și CSU). Ceea ce este probabil o condiție total inacceptabilă, mai ales pentru ramura bavareză a creștin-democraților, care au pierdut procente importante în favoarea AfD, o grupare politică cu o agendă radicală antiimigrație. Un alt subiect delicat este cel legat de dorința social-democraților ca Berlinul să răspundă favorabil solicitării Parisului de a pune capăt politicii de austeritate din Europa, ceea ce, în termeni concreți, ar însemna ca noul guvern să renunțe la politica financiară tradițional prudentă și să ofere economiilor din sudul continentului accesul la un rezervor de bani europeni „made in Germany“.
Ce se întâmplă în mediul politic german are, evident, reverberații majore pe întreg continentul. Între altele, pentru că, așa după cum recunoaște comisarul german Gunther Oettinger, criza guvernamentală erodează influența Germaniei la Bruxelles. Noua realitate îi oferă un câmp de acțiune favorabil Franței, chiar dacă fără sprijin german, Emmanuel Macron nu are cum să promoveze ambițioasa sa agendă de reformă a UE. Aceasta din urma este privită cu multă simpatie de SPD și cu destule rezerve de creștin-democrați. „Macron acționează doar în interesul Franței, însă SPD se amăgește că o face în interesul Europei“, a declarat un ministru din actualul Cabinet Merkel. Între altele, Berlinul crede că el a profitat de actuala criză guvernamentală pentru a obține ca Agenția Bancară Europeană să se mute de la Londra la Paris, și nu la Frankfurt, cum și-ar fi dorit nemții. „Franța este doar interesată de favorizarea băncilor sale. Nu contează cât de mare este prăjitura, ci cât de mare e porția destinată Parisului.“ E destulă îngrijorare și la Londra, care conta totuși pe poziția relativ moderată a cancelarului german în negocierile pentru Brexit. Germania nu agreează neapărat maniera agresivă în care Parisul vrea să erodeze influența City-ului londonez.
Sunt destui care, inclusiv în România, par să-și dorească ca Angela Merkel să iasă cât mai repede din scenă. Există însă o vorbă: „Ai grijă ce-ți dorești, s-ar putea să se împlinească!“. Într-adevăr, în ciuda controverselor legate de favorizarea fluxului migraționist masiv din 2015, nu par să existe deocamdată alternative serioase mai tentante în raport cu Angela Merkel pe scena politică germană. În special pentru țări ca Polonia și România. Până una-alta, ea a reușit să determine UE să mențină sancțiunile la adresa Rusiei, în ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri, dar și a mai tuturor celorlalte formațiuni politice. AfD și Die Linke mențin strânse legături cu Moscova, iar SPD este partidul lui Gerhard Schröder, bunul prieten al lui Vladimir Putin, în timp ce fostul șef de cabinet al acestuia Frank-Walter Steinmeier este președintele în funcție al Germaniei. Până la urmă, o doză de echilibru, stabilitate, predictibilitate nu strică deloc în agitația geopolitică din jurul nostru. Iar d-na Merkel exact asta oferă.