De același autor
În 2017 se împlinesc 100 de ani de la Revoluția Bolșevică, care a dus la crearea primului stat comunist de pe planetă, dar și de la prima ediție a cărții a lui Oswald Spengler, Declinul Occidentului. Cartea, care a stârnit polemici aprinse de-a lungul vremii, este considerată de unii profetică, având în vedere semnele tot mai vizibile ale destrămării ordinii geopolitice construite sub baghetă americană în perioada postbelică. Acest sistem, care a asigurat cea mai lungă perioadă de pace și prosperitate din istoria omenirii, s-a bazat în egală măsură pe puterea economică și militară a Statelor Unite, dar și pe coerența și unitatea alianțelor construite de americani atât în Europa, cât și în Asia. Numai că astăzi vedem cum această construcție se fracturează accelerat. În parte, sub asaltul celor două mari puteri revizioniste, Rusia și China. Dar probabil mai importante sunt forțele corozive care atacă concertat elementele componente ale liantului care, în fond, dădeau sens sintagmei „lumea occidentală“.
Nu cu mult timp în urmă, forța de atracție a „proiectului european“ părea irezistibilă. Ivan Krastev, un cunoscut analist bulgar, spunea la începutul anilor 2000 că „Uniunea Europeană nu are vecini, ci doar viitori membri“. Parcă a trecut o veșnicie de atunci. Acum, comisarul european Pierre Moscovici vorbește cu îngrijorare despre varianta dezintegrării UE, în timp ce alții, Vladimir Putin și, paradoxal, la Washington, Steve Bannon, probabil cel mai influent consilier prezidențial, și chiar Donald Trump personal nu fac niciun secret din faptul că ar saluta cu satisfacție un astfel de deznodământ.
În acest context, Jean-Claude Juncker a făcut publică, pe 1 martie, o Carte Albă cu cinci scenarii privind viitorul Uniunii. Pe o scară de la unu la cinci plecăm de la un statu quo total la varianta unei integrări rapide și extinse. Cele mai mari controverse le-a stârnit formula unei „Europe cu mai multe viteze“. Liderii celor patru țări din „grupul de la Vișegrad“ (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria) au rejectat-o imediat, văzând în ea instituționalizarea unei marginalizări formale a statelor care nu se află în interiorul așa-numitului „nucleu dur“ european. În timp ce alții, precum Josef Janning, directorul biroului de la Berlin al European Council for Foreign Affairs, crede că prospectul marginalizării unor state rebele, cum ar fi cele din „grupul de la Vișegrad“, le va face pe acestea să „reintre în matcă“, aliniindu-se deciziilor luate în principal la Berlin și Paris.
Până și de la București au venit reacții pe acest subiect. Însă capacitatea noastră, ca țară, de a influența deciziile care vor fi luate este extrem de redusă. România, alături de Bulgaria, se află în cea mai dezavantajoasă poziție printre membrii UE. Nu facem parte din grupul Schengen, suntem monitorizați prin MCV și ne aflăm constant la coada tuturor ierarhiilor europene. În acest context, marginalizarea noastră în viitoarea formulă de operare a UE, indiferent cum va arăta aceasta, este ca și asigurată. Ceea ce va avea un impact negativ în plan economic și, mai ales, din cel al securității.
Într-un mod mai mult sau mai puțin explicit vom avea, cu siguranță, o Uniune Europeană stratificată. În fapt o avem deja. Ce este altceva Schengenul, zona euro sau monitorizarea MCV, dacă nu o aranjare a țărilor pe diferite rafturi? Deosebirea e că, în viitor, diferențierile se vor accentua selectiv. De fapt, se știe că se discută de mai multă vreme o variantă care să introducă acest tip de abordare. Impulsurile date de Brexit și de victoria lui Donald Trump i-au dat însă altă forță. Există din acest punct de vedere un suport solid la Berlin. Și în Franța, dacă Emanuel Macron va avea câștig de cauză la apropiatele alegeri prezidențiale din Franța. „Dacă Eurozona nu a făcut progrese în ultimii ani este pentru că i-a fost frică să se opună celor care au preferat să stea la balcon sau în holul de intrare“, este de părere Macron, pledând pentru varianta unei Europe cu mai multe viteze. „A aștepta în continuare este cea mai proastă soluție; aceea de a nu îndrăzni să mergem înainte din dorința de a sta împreună.“
Dar sunt oare astfel de scenarii de rearanjare a Europei cu adevărat soluția de ieșire din criză? În ce fel vor rezolva ele problemele de fond cu care se confruntă majoritatea țărilor de pe continent, care nu țin neapărat de maniera în care se vor lua deciziile la Bruxelles? A văzut chiar Emmanuel Macron în Franța, când era ministrul Economiei, că demersurile vitale de reformă, de pildă, pe piața muncii, se lovesc de opoziția agresivă a sindicatelor și de ostilitatea generalizată din societate. La blocajele interne se adaugă pericolul reprezentat de dezagregarea peisajului geopolitic care a făcut posibilă prosperitatea vechiului continent și i-a garantat securitatea. Or, o Europă impregnată de pacifism și construită pe o abordare de tip soft power nu este, de pildă, în măsură să asigure securitatea europeană confruntată cu o Rusie care, în opinia fostului ministru de Externe german, Joschka Fischer, vede „politica externă ca un joc de sumă-zero, acordând prioritate forței militare și puterii geopolitice în raport cu aranjamentele de securitate colectivă“. După cum Europa nu este nici în situația de a avea garantat în viitor accesul la resurse și piețe la nivel global, dacă lumea se reîntoarce la logica tradițională a sferelor de influență.