De același autor
Ultimele verdicte ale Curții Constituționale de neconstituționalitate ale unor legi votate de parlament și sprijinite de guvern impun o prevedere nouă în noua Constituție. Care să specifice consecințe legale clare, mergând până la dizolvarea guvernului și a parlamentului, în cazul emiterii repetate de acte normative care contravin legii fundamentale.
Alcătuirea textelor de lege în România a ajuns o activitate la plesneală. Orice grup de interese cu reprezentare în guvern sau în parlament poate include într-un text de lege sau de ordonanță de urgență orice enormitate, fără niciun risc. Ultima redută a ajuns Curtea Constituțională, care capătă o greutate din ce în ce mai mare în actul legislativ. Asta nu e normal, ne plasează în afara Europei.
Dacă toți stăm după Curtea Constituțională pentru fiecare lege importantă, România pierde timp, relevanță și credibilitate. Dacă nu suntem în stare să ne respectăm propria lege fundamentală în materii precum Codul Penal, descentralizare sau relații comerciale, nu prea ne putem numi stat de drept. În plus, verdictele Curții nu produc niciun efect asupra celor care le-au generat, adică guvernul și parlamentul.
Dacă o firmă face lucruri pe care un organ competent le consideră și le constată oficial ca fiind încălcări ale unei legi, directorul general nu poate să zică: „a, bine, mulțumesc, data viitoare o să fac mai bine, o să fiu mai atent“. Nu, organul cu pricina instituie sancțiuni cărora el, dacă ele rămân în vigoare după epuizarea tuturor căilor de atac, li se supune. Punct. Păi, dacă noi, alegătorii, avem parte de această relație cauză-efect, de ce n-ar avea și aleșii?
De ce n-ar fi la fel și în cazul guvernului și al parlamentului, că doar nu sunt instituții așezate deasupra legilor, nu? Mai ales că, spre deosebire de firma mea, care trebuie să respecte câteva sute de legi care se schimbă în fiecare zi, parlamentul și guvernul trebuie să respecte doar una. Una singură, care se schimbă din an în Paște.
Ultimele verdicte ale Curții Constituționale de neconstituționalitate ale unor legi votate de parlament și sprijinite de guvern impun o prevedere nouă în noua Constituție. Care să specifice consecințe legale clare, mergând până la dizolvarea guvernului și a parlamentului, în cazul emiterii repetate de acte normative care contravin legii fundamentale.
Parlamentul e votat, iar guvernul e numit numai și numai pentru a-și desfășura activitatea în conformitate cu legea fundamentală. Dacă asta nu sunt în stare să facă, atunci cum ar putea fi în stare să facă bine altceva? Respectarea Constituției nu e, pentru guvern și parlament, o opțiune contextuală, ci o obligație permanentă. Chiar cea mai importantă.
Asta, de unde ne uităm noi. De unde se uită PSD, președintele e vinovat că îndrăznește să conteste erorile, nu ei că le fac. Ca și cum, dacă ai cumpărat o mașină care se strică des, vinovat ești tu că o duci la service, nu fabricantul că a dat rasol.
Ne-am obișnuit să tratăm erorile celor două puteri, executivă și legislativă, ca pe ceva normal. Asta nu le face, însă, normale. La baza emiterii de acte normative care sunt declarate neconstituționale pot sta două motive: incompetența sau interesele nelegitime. Adică prostia sau hoția. Ambele sunt inacceptabile și au nevoie de mecanisme ferme și clare de corectare.
O astfel de prevedere ar mai avea câteva efecte benefice. Ar obliga guvernul și parlamentul la consultări serioase înaintea propunerii și adoptării legilor și ordonanțelor, ar forța cele două instituții să-și profesionalizeze aparatele juridice și ar institui un respect real al membrilor lor față de legea fundamentală. Nu în ultimul rând, ar spori viteza de intrare în vigoare a legilor, pentru că ar scădea numărul contestărilor și ar mări gradul de predictibilitate legislativă a României.
Deși de bun-simț, o astfel de prevedere are șanse mici să devină realitate. Asta pentru că proiectul însuși al noii legi fundamentale e făcut la plesneală. Croirea lui a fost făcută de aceiași oameni, în același stil diletant, netransparent și partizan. Proiectul noii Constituții își propune să plătească polițe, nu să ducă în secolul XXI o Românie modernă, stabilă și performantă.
Dar noua Constituție are șanse mari să treacă, pentru că de evaluarea ei nu se va mai ocupa o mână de profesioniști într-ale dreptului, ci un electorat obișnuit să primească dreptul înainte de alegeri, nu să-l respecte. Cohortele de alegători dependenți de asistența statului și de îndobitoceala zilnică de pe Antene nu vor ezita să voteze orice le propun cei care-i țin captivi în propria neputință.
Chiar și așa însă, cred că discuția merită purtată. Capacitatea de manipulare a mass-media devenite instrumente de propagandă ale penalocrației nu va mai dura mult. Au mai fost încercări și toate au eșuat până la urmă. Nici discernământul electoratului asistat nu va putea fi cumpărat cu găleți sau gogoși la nesfârșit.
Cum e vizibil de un an și jumătate încoace, lupta politică poate deveni oricât de murdară, iar singurul obstacol în calea derapajului total al statului de drept îl reprezintă rigorile echilibrului între puterile statului. Pentru noua Constituție, aceste rigori și consecințele asociate lor ar trebui să fie prioritatea principală, așa cum e pentru Constituția oricărui stat ce se pretinde european. //