De același autor
2012 a fost, pentru UE, un an de criză foarte intensă, de frământări şi fără apariţia unor perspective prea optimiste pentru viitorul apropiat.
Principala problemă cu care s-a confruntat UE în 2012 a fost necesitatea de a gestiona cumva starea de criză care afectează, chiar dacă în măsuri foarte diferite, nu doar ţările europene, ci întreaga lume. În ceea ce priveşte această problemă, intenţiile UE au fost ambiţioase, dar rezultatele obţinute sunt mai degrabă mediocre. Grecia, de exemplu, continuă să se afle într-o stare dificilă, situaţia din alte câteva ţări este de asemenea grea, iar o relansare economică serioasă la nivelul întregii Uniuni continuă să nu se producă. Mai mult chiar, şi încercările cele mai oneste şi mai curajoase de reformare a structurilor UE se lovesc de interese divergente ale statelor membre. Drept urmare, 2012 a fost, pentru UE, un an de criză foarte intensă, de frământări şi – ceea ce este mult mai îngrijorător – fără apariţia unor perspective prea optimiste pentru viitorul apropiat. În plus, cel puţin pe termen lung, problema îmbătrânirii accentuate a populaţiei UE este una de natură să trezească multă îngrijorare.
Situaţie economică deloc roză
La jumătatea lui noiembrie 2012, The Economist punea la dispoziţia cititorilor un articol amplu, intitulat European economy guide: polarised prospects. Datele conţinute de textul însoţit de hărţi şi tabele sunt, în mare măsură, îngrijorătoare. E drept, intervenţia coerentă, masivă şi promptă a Băncii Centrale Europene pare să fi salvat moneda comună europeană, iar faza extrem de acută a crizei datoriilor suverane s-a diminuat semnificativ în zona euro. Pe de altă parte, deşi situaţia economico-financiară este caracterizată „de mai multă reechilibrare în regiunile periferice decât acceptăm în mod curent că există“, masa totală a datoriilor guvernamentale este uriaşă în unele ţări: peste 100% din Produsul Intern Brut (PIB) în state cum ar fi Italia, Irlanda şi Portugalia, precum şi peste 175% din PIB în Grecia. Situaţia creşterii economice este şi ea una dificilă: conform prognozelor, economia Germaniei – ţara cea mai puternică din cadrul UE – va creşte, în 2012 şi 2013, cu doar 0,8% pe an. Alte ţări se vor afla într-o situaţie încă şi mai dificilă: PIB-ul Spaniei, de exemplu, se va diminua anul acesta şi în 2013 cu 1,4% pe an, iar Grecia va intra, în 2013, în al şaselea an consecutiv de recesiune, cu o comprimare a PIB de peste 4%. Şomajul va fi şi el un element îngrijorător important, afectând în jur de 6% din forţa de muncă în Germania şi aproape 27% în Spania. Şi, dacă vorbim despre şomaj, trebuie să luăm în calcul că acesta loveşte în chip inegal diverse grupuri de vârstă şi socio-profesionale. Dintr-o anumită perspectivă, cei foarte tineri, cu vârste între 15 şi 24 de ani, par a fi cel mai sever afectaţi de şomaj: în proporţie de aproape 8% în cazul cel mai fericit, cel al Germaniei, în proporţie de peste 20% în cazul unor ţări cum ar fi Marea Britanie, România şi Suedia, dar şi în proporţie de peste 50% în cazul Greciei şi Spaniei. În ce măsură vor putea generaţiile tinere, atât de serios afectate de şomaj, să funcţioneze ca forţă propulsoare a UE către un viitor stabil şi robust, rămâne de văzut. Experienţa mea proprie, de om care a văzut cu ochiii lui şi situaţii crâncene, în care câte doi studenţi se asociază pentru a cumpăra un singur borcan de iaurt, mă face să nu fiu excesiv de optimist atunci când mă gândesc la locul tinerilor în construcţia viitorului Europei.
Puseu renovator major
Pe fondul dificultăţilor absolut extraordinare cu care se confruntă în ultimii ani UE, lideri politici foarte importanţi din cadrul Uniunii au propus, în lunile de la mijlocul anului ce se apropie acum de final, un pachet de măsuri care, împreună, configurează o încercare extrem de curajoasă de a renova şi de a întări, din mers, structurile comunitare. Scopul reformelor la care fac aici trimitere este unul dublu: pe de o parte, vorbim despre încercarea de a identifica şi de a folosi instrumente suplimentare care să permită UE să rezolve, rapid, măcar o parte dintre problemele cu care se confruntă; pe de altă parte, vorbim despre o încercare deliberată de a consolida, printr-un set de măsuri cu totul excepţionale, rolul UE pe arena internaţională, astfel încât influenţa globală a Uniunii să ajungă a fi, în sfârşit, în corelaţie cu uriaşul potenţial de putere pe care UE îl are. Primul moment extrem de important al acestui proces pe care l-am numit, fără nicio ironie, puseu renovator, a fost constituit de o scrisoare deschisă, redactată şi dată publicităţii, spre sfârşitul lui iunie 2012, de către Viviane Reding, vicepreşedinte al Comisiei Europene şi Comisar European pentru Justiţie, Drepturi Fundamentale şi Cetăţenie. Reding afirma că trăim „un moment decisiv pentru Europa“ şi că „este momentul să demonstrăm cetăţenilor noştri, ca şi întregii lumi, că Europa este extrem de hotărâtă să-şi continue şi să-şi adâncească integrarea“. În acest context, Reding propunea, în mod direct, ca, în anii ce vin, „dacă vrem să menţinem şi să întărim poziţia Europei în lume“, uniunea economică şi monetară din cadrul UE să se transforme „într-o puternică federaţie politică europeană cu o uniune monetară, fiscală şi bancară care să cuprindă cel puţin zona euro, dar care să fie deschisă tuturor statelor membre ale UE care doresc să se alăture“ unei astfel de iniţiative. Reding sublinia, deci, folosind o interesantă figură de stil, faptul că „răspunsul la criză este mai multă Europă“. Ideea transformării UE într-o mare Europă Federală (până la urmă, un fel de superstat de dimesiuni continentale, cu peste 500 de milioane de locuitori, care are ca model explicit SUA) rămâne unul dintre episoadele cele mai interesante ale dinamicii europene în anul 2012.
Spectrul hâd al îmbătrânirii
Între altele, 2012 a fost, pentru UE, şi Anul European pentru Îmbătrânire Activă şi Solidaritate între Generaţii (European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations). Desfăşurată la 10 decembrie, în Cipru, conferinţa de închidere a manifestărilor organizate de UE pe această temă a pus în evidenţă, încă o dată, preocuparea Uniunii Europene – sau, mai precis, a Comisiei Europene – pentru a ridica semnificativ nivelul manierei în care este înţeleasă, de către opinia publică, în general, „contribuţia pe care oamenii în vârstă o aduc în societate“. Şirul de manifestări care au fost organizate încă de la începutul lui 2012 a „avut ca ţintă să-i facă mai puternici pe oamenii în vârstă, în aşa fel încât ei să-şi poată controla şi ţine în mâini propria lor viaţă cât mai mult cu putinţă“, precum şi să „încurajeze dialogul social în chestiuni legate de politici şi cercetare pe tema îmbătrânirii active şi a solidarităţii dintre generaţii“. Ca şi în cazul multor altor activităţi şi priorităţi ale UE şi CE, am asistat, în acest caz concret, la un amestec bizar între preocupări şi eforturi foarte serioase, abordări cu o hipertrofiată componentă birocratică, precum şi destule forme fără prea mult fond (şi fără prea multe consecinţe practice pozitive). În bună măsură, chiar şi tema centrală a acestui întreg şir de manifestări şi acţiuni măsoară, cât se poate de clar, o dramă de mari proporţii, pe care UE este, din păcate, doar în stare să o constate, dar nicidecum să o şi contracareze sau să o rezolve. Este vorba despre drama – inevitabil cu uriaşe consecinţe geopolitice şi geostrategice pentru destinele pe termen lung ale Europei – constituită de îmbătrânirea accelerată şi constantă a populaţiei din întreaga Uniune Europeană. UE precizează, într-un text oficial publicat cu doar câteva zile înainte de apariţia acestui articol, că „am asistat, în ultimii 30 sau 40 de ani, la o creştere a speranţei de viaţă la naştere, cuplată cu o scădere a ratei natalităţii“. Acelaşi document oficial al Uniunii Europene constată că „predicţiile medii indică faptul că, în jurul anului 2050, proporţia persoanelor cu vârste mai mari de 65 de ani se va ridica cu 77%, în timp ce ponderea populaţiei aflate la o vârstă în care oamenii sunt apţi de muncă se va reduce cu 16% în Uniunea Europeană“. Textul în cauză subliniază şi faptul că „pentru un număr substanţial dintre cetăţenii UE, vârsta senectuţii este o perioadă în care ei resimt din plin marginalizarea şi sărăcia, cu criza socio-economică în curs de desfăşurare producând presiuni suplimentare“. Mai mult, „în comparaţie cu bărbaţii în vârstă, femeile în etate sunt confruntate cu dificultăţi mult mai serioase în termenii izolării sociale şi ai riscului sărăciei (22% dintre femeile în vârstă faţă de 16% dintre bărbaţii în vârstă în 2008, pentru cele 27 de ţări membre ale UE)“. Şi, cred, e limpede, pentru orice minte cât de cât lucidă, că o situaţie atât de dificilă nu poate fi rezolvată prin conferinţe, broşurele şi simple declaraţii publice. Ar fi necesare politici publice masive, aplicate coerent la nivelul întregii Uniuni, ani în şir. Dar astfel de măsuri reale nu există. Tot The Economist publică şi o interesantă – dar tot foarte îngrijorătoare – prognoză care radiografiază şansele probabile ale redresării economiei UE. După un 2012 în care o creştere economică pozitivă de peste 4% s-ar putea înregistra într-o singură ţară din cadrul UE, Letonia, anul 2013 ar putea fi unul în care nici o economie naţională din cadrul Uniunii nu va creşte cu peste 4% şi doar în cinci state creşterea va fi mai mare de 2% (aceste cinci state fiind Ţările Baltice, Slovacia şi România).
* Florin Diaconu este conf. univ. dr. la FSPUB şi senior researcher la IDR.