De același autor
Falia dintre preocupările lumii și temele aduse în dezbatere de leadershipul politic autohton indică o desincronizare izvorâtă în parte din nepăsare, din ignoranță și dintr-o listă a priorităților pe care clasa politică autohtonă pare că nu a dorit niciodată în ultimii 25 de ani să o conceapă în altă direcție decât cea a bunului plac și a intereselor de partid și clientelă.
De la criza refugiaților sirieni la ultimele declarații bizare ale luxemburghezului Jean-Claude Juncker privind relația UE cu Rusia, de la antentatele sângeroase de la Ankara, soldate cu aproape 100 de morți - cele mai teribile atentate produse în Turcia în ultimele zeci de ani -, până la declarațiile antiimigrație și pro-Putin ale candidatului la președinție favorit în alegerile interne ale Partidului Republican american - omul de afaceri Donald Trump -, de la deruta privind politicile în materie de refugiați duse de Berlin până la ramificațiile complicate ale conflictului sirian, ultimele zile au însemnat o inepuizabilă sursă de teme și posibile poziționări pe scena internațională.
Ce priorități are în acest context clasa politică românească și o bună parte a populației României? Cum se raportează principalii actori ai deciziei politice la teribilele frământări în care, vrând, nevrând, suntem actori angajați dacă nu prin mari aspirații la un iluzoriu rol pe scena internațională, măcar prin apartenența la organizații internaționale cu atare vocație?
Două au fost momentele importante care au reținut atenția presei în cursul zilei de ieri, la capitolul știri interne: 1) plebiscitul intern de la PSD, în urma căruia partidul întemeiat de Ion Iliescu în 1990 trece în mâinile artizanului referendumului din 2012, întărind senzația de solidă continuitate a unei tradiții leniniste de organizare a formațiunilor politice postdecembriste care pare a fi complet nereformabilă; 2) pelerinajul sub ploaie și vânt de la Iași, unde mii de oameni au înghețat, au leșinat, s-au înghesuit să se închine la moaștele Sfintei Paraschiva. Nu se poate ști în ce măsură oamenii sărmani și disperați dispuși să aștepte în frig și umezeală o zi și o noapte vor obține vreun ajutor de la Cel de Sus, dar cu siguranță sporesc, prin numărul celor prezenți și amploarea fenomenului, puterea simbolică a BOR, instituție deja influentă politic și extrem de puternică economic. Dacă există o continuitate de politici în România după căderea regimului Ceaușescu, ea se poate traduce, printre altele, în alianța mereu reînnoită dintre aceste două fenomene dominante ale peisajului românesc din ultimii 25 de ani: politica leninistă de partid (a cărei ilustrare ne-a oferit-o, încă o dată, principalul partid de la guvernare) și transformarea Bisericii (nu e vorba, atenție, de credință!) în agent de propagandă, în schimbul unui mic, dar prosper imperiu economic cu potențial de creștere.
Cele două evenimente amintite vorbesc, fiecare în spațiul lor de desfășurare, cu publicul lor, despre relația particulară pe care o bună parte din români o cultivă cu politica și cu transcendentul: un raport confuz și de o parte, și de cealaltă, unde deseori liderul politic e mesianic, iar Biserica e locul unde cumperi influență, unde se răscumpără păcatele sau obții, cu prețul unor zile și nopți de așteptări chinuitoare, dreptul de a spera la o recompensă deseori percepută în liniile celui mai concret cotidian posibil.
Niciuna dintre temele alternative nu mai suscită atât de intens interesul public și, în definitiv, participarea (mobilizarea de la prezidențialele de anul trecut pare, din ce în ce mai mult, a fi fost o ilustră excepție): anticorupția a înlocuit ca temă de campanie anticomunismul, dar suferă în mod vizibil un proces similar de erodare și demonetizare. Și deși lupta împotriva corupției se anunță cap de afiș al alegerilor locale, „realitatea efectivă a lucrurilor“ (vorba lui Machiavelli) se configurează mai degrabă în direcția unui eșec similar cu cel al laitmotivului anticomunist din 2000, când câștigător a ieșit PSD.
Spectacolul oferit în aceste ultime zile de liderii, trecuți și viitori, ai principalelor partide politice românești, la guvernare sau în opoziție, e și din această perspectivă neliniștitor: falia dintre preocupările lumii, ai cărei cetățeni se presupune că am fi, și temele aduse în dezbatere de leadershipul politic autohton indică o desincronizare izvorâtă în parte din nepăsare, din ignoranță și dintr-o listă a priorităților pe care clasa politică autohtonă pare că nu a dorit, în fapt, niciodată în ultimii 25 de ani, să o conceapă, fie și pentru o clipă, în altă direcție decât cea a bunului plac și a intereselor de partid și clientelă.
Așa se face că, la aproape 26 de ani de la răsturnarea de regim politic în România, până și părintele fondator al epocii de tranziție trăiește în mod nuanțat dinamica vieții interne de partid. Deși, după alegerea, ieri, a noului președinte al PSD, Ion Iliescu a dat o declarație de sprijin în favoarea noii linii din partid, tot el a fost cel care, cu două săptămâni înainte, reflectase cu voce tare la posibilele asemănări de comportament politic dintre candidatul unic la conducerea PSD și fostul secretar general al PCR, Nicolae Ceaușescu. Experiența ne învață - oricât de neplăcut ar fi - că, în general, aceste evaluări nu sunt emise nici superficial, nici întâmplător. PSD iese deci din intermezzo-ul „cârlanului fără experiență“ și (re)intră în cea a „cadrului cu experiență organizatorică“, așa cum s-a constituit de fapt, în mod tradițional, acest partid. O nedorită continuitate de tematică și de profil în politica românească, unde expertiza, competența ori educația par a deveni, din ce în ce mai frecvent, accesorii inutile.