De același autor
Atât de multe s-au scris în ultimele săptămâni despre ultimele inițiative ale Ministerului Educației, încât manualul de educație fizică este probabil cel mai intens studiat material pedagogic din istoria recentă a învățământului românesc. Pentru cei care au avut, indirect, experiența manualelor concepute mai cu seamă pentru învățământul gimnazial, știrea că mai apare încă unul inutil, numai bun de încărcat ghiozdanul copilului, de ușurat buzunarul părinților și de mărit cifra de afaceri a cine știe cărei edituri nu a fost prea surprinzătoare. Educația fizică nu se abate de la regulă, despre această disciplină din programa școlară s-ar putea crede eronat că este intens frecventată în școlile românești: poate, cu ajutorul cărții respective, elevii din România își vor aminti ce înseamnă mersul pe jos, alergatul, săritul etc. Teoria este probabil singurul element prezent în educația sportivă a tinerelor generații de azi: orele din programă s-au redus, săli sau terenuri de sport au din ce în ce mai puține școli. Virtualitatea sportului e printre puținele elemente, involuntare firește, de conectare a școlii la vremurile noastre.
Există materii în încărcătura orară a unui elev care, cel puțin în formula predării actuale, nu contribuie cu nimic în dezvoltarea cunoașterii ori a competențelor copiilor. Dimpotrivă. Exemplul clasic este educația tehnologică, prezentă săptămânal cu o oră de-a lungul întregului gimnaziu, în vreme ce limbile străine, de pildă, sunt încetul cu încetul date la o parte din sfera priorităților. Timp de patru ani, săptămână de săptămână, elevii își irosesc o prețioasă oră integrată în programul lor supraîncărcat în loc să dobândească măcar o competență practică, folositoare. Sau, dacă acest lucru nu mai este posibil în școala românească a anului 2017, măcar să mai facă o oră de sport. Ori o limbă străină. Orice care să apropie școala de scopurile ei dintotdeauna: pregătirea copiilor pentru ce-i așteaptă în viitor.
Învățământul românesc ascunde în spate o filosofie alcătuită dintr-un amalgam indescriptibil de naționalism ceaușist, fumuri de tranziție și imitație găunoasă a unor elemente schematice, prost integrate și deloc înțelese, extrase din sistemele de învățământ occidental observate de unul sau altul dintre marii reformatori care s-au strecurat în funcțiile-cheie din minister de-a lungul ultimilor aproape 30 de ani.
Nu atât schimbarea este cea care pune probleme, ci frecvența modificărilor de direcție. Experimentele ultimilor ani păcătuiesc în primul rând prin inconstanță și seamănă, uitându-ne în urmă, cu opera - excepțiile sunt puține, punctuale și neputincioase - unei imense coaliții a incompetenților inconștienți ori rău-intenționați, sau și una, și alta în același timp. Pentru a obține rezultate într-un program de reformă, oricare ar fi domeniul, trebuie lăsat și timpul să lucreze. În cazul educației, e limpede că reperul minim obligatoriu ar fi fost măcar un ciclu complet: primar, gimnazial, liceal. S-ar putea spune că e chiar prea puțin, dar, contemplând spectacolul dezolant al „reformelor“, lesne se poate vedea că a fost, mai întotdeauna, un obiectiv imposibil de atins.
Ce se întâmplă astăzi în educația românească este parte a unui mecanism distructiv (voluntar sau nu, greu de spus) pus în mișcare de ceva vreme, care se suprapune peste o criză a sistemului de educație european, dacă nu chiar global. Istoria ultimelor două secole arată recurența acestor crize în momente asociate cu modificări progresive ale contextelor politice, culturale sau filosofice; un bun exemplu este marea reformă a învățământului demarată în Europa anilor ’20-’30 ai secolului XIX, când sistemul de educație, chiar și în sanctuarele cunoașterii europene, precum Cambridge sau Sorbona, se confrunta cu propria sterilitate. A fost nevoie de minți lucide care au înțeles nu numai că o schimbare radicală a metodelor și curriculei este indispensabilă, ci și că ea trebuie făcută consecvent și în consonanță cu timpurile. Pe aceste reforme, care la noi au pătruns mai târziu, s-a construit progresiv sistemul de educație care a alimentat eficient multe generații.
În Autobiografia sa, publicată recent la Humanitas, Charles Darwin (spirit luminat și viu al generației sale, simplificat până la caricatură de vulgarizările marxiste ulterioare) se plânge - repetând cu o frapantă insistență propoziția „școala nu-mi folosea la nimic“ - de inutilitatea programei din Marea Britanie, la mijlocul deceniului al treilea al secolului XIX (inclusiv în marile centre universitare). Modelul inerțial de educație scolastică ignora programatic (dacă nu disprețuia în mod deschis) marile modificări din cunoaștere - mai cu seamă în științele naturale și experimentale - aflate într-o efervescență crescândă.
Două sute de ani mai târziu, constatăm că învățământul trăiește prost o nouă mare modificare de paradigmă petrecută sub ochii noștri, cu noi (dar ce să ne mai mire, când primul ministru declară mândru că nu folosește cardul bancar!). Educația este teoretic un domeniu al construcției durabile, ceea ce o expune și riscurilor unor reacții mai lente de adaptare, cu atât mai mult, cu cât ritmul schimbărilor cunoaște o accelerație poate fără egal în ultima jumătate de veac. Atunci când inerțiile structurale sunt dublate însă de incompetență sau rea-voință, rezultatele pot fi îngrijorătoare: iar școala românească e o mărturie vie și tristă, care ne va costa mai mult decât toate drumurile neconstruite ale tranziției puse laolaltă.