Pe aceeași temă
Deținut politic în mai multe închisori, între 1952 și 1964, Demostene Andronescu întrupează creativitatea carcerală spontană, practicată de mulți confrați care, în situație liminară, s-au convertit la poezie.
Dacă, vreodată, un Muzeu Național al Comunismului va exista, evocarea anumitor aspecte de antropologie culturală ar fi de neocolit. Istoria politico-socială a perioadei totalitare, în date, cifre și evenimente, nu și-ar împlini rostul fără a prezenta cât mai autentic felul cum s-a trăit sub asemenea vremuri. Sintaxa muzeală ar avea astfel onoarea să acorde un spațiu generos (multimedia, îndrăznesc să spun) uneia dintre cele mai nobile manifestări ale omului în regim de exterminare: poezia închisorilor.
Foarte des vehiculată în ultimii 25 de ani, sintagma aceasta exprimă o realitate despre care se vorbește prea puțin consistent și consecvent – fapt care, treptat, a făcut-o să se închidă într-un fel de club al celor inițiați. Deși există ocazii minunate când moștenirea literar-spirituală a detenției este pusă în valoare de către personalități care o analizează, o recită sau o mărturisesc, ea nu a fost încă omologată ca patrimoniu cultural, așa cum ar merita anvergura acestui fenomen existențial al istoriei noastre recente. Cum se întâmplă însă adesea în contexte vitrege, Dumnezeu nu lasă lucrurile în voia celor neputincioși, trimițându-și vârful de lance, când și unde trebuie, pentru a redresa situația. O asemenea scuturare a inerțiilor o reprezintă ediția a III-a, revăzută și adăugită, a volumului Peisaj lăuntric, al lui Demostene Andronescu (Fundația Sfinții Închisorilor, 2014) – probabil cartea emblematică a poeziei de închisoare, deopotrivă prin calitățile ei intrinseci, prin șansa (nu frecventă) de a fi luat forma unui volum închegat și, nu în ultimul rînd, prin faptul că autorul său este aici, printre noi, doldora de versuri memorate de-a lungul celor 12 ani de închisoare grea, parcă pentru a confirma, fără drept de apel, miracolul.
DEMOSTENE ANDRONESCU - Peisaj lăuntric (Fundația Sfinții Închisorilor, 2014) |
De la Tristele și Ponticele lui Ovidiu, cel relegat la Pontul Euxin, până la opera de Gulag a lui Soljenițîn, istoria culturii demonstrează capacitatea omului de a transfigura prin creație, credință sau iubire (eventual, toate laolaltă) cele mai sumbre situații la care destinul ajunge să-l constrângă. Și, implicit, de a ieși învingător. Paradoxul paulin al „puterii în slăbiciune“ rămâne una dintre tainele sublime ale condiției umane, în a cărei filiație putem situa fără ezitări și episodul creației poetice carcerale, petrecut în temnițele reeducării și ale terorii comuniste. Un fenomen cutremurător prin calitatea producției literare, prin forța ei simbolică și prin amploarea nebănuită a acestei creativități care nu s-a limitat nicidecum la autorii profesioniști. Pe acest fundal, creația lui Demostene Andronescu devine mostra ideală a tot ceea ce uluiește în poezia detenției, conferindu-i nebănuita valoare. O mostră „providențială“ pentru memoria colectivă, fiindcă reunește toate planurile relevante: istoric, spiritual, moral, psihologic, estetic... În această privință, ediția a III-a a volumului Peisaj lăuntric, pe lângă distinsa formă grafică, are avantajul de a include texte inedite, un excepțional interviu mărturisitor al autorului și două prezentări semnate de Claudiu Târziu și Răzvan Codrescu.
Deținut politic în mai multe închisori, între 1952 și 1964, Demostene Andronescu întrupează creativitatea carcerală spontană, practicată de mulți confrați care, în situație liminară, s-au convertit la poezie. Antologiile apărute până acum (deși prea puține) reflectă diversitatea psiho-socială a acestei comunități de autori-sub-asediu. A posteriori, însă, el apare cumva ca fiind „cel ales“ să sintetizeze și să transmită posterității chintesența acestei specii literare sui generis. Lucrul cel mai greu de imaginat, citind Peisaj lăuntric, este că autorul său „a izvorât“ poezie doar în perioada detenției - nici înainte, nici după. Ca și cum presiunea acerbă, fizică și psihică, ar fi prelucrat în laboratorul tainic al ființei, contra cronometru, un produs sublim. Un antidot... Poemele închegate, ample, solide, pe care le citim la fiecare pagină, neverosimile conform unei logici comune, par a fi rodul unui „dicteu“ salvator, în plin infern – așa cum autorul nu ezită să afirme: „Acum am certitudinea că mi se șopteau aceste poezii de către Cineva. Pentru că nu-mi explic altfel cum mi-au venit unele versuri destul de reușite...“ (p. 171). Cu alte cuvinte, necunoscându-și în prealabil vreun talent scriitoricesc anume, Demostene Andronescu este poetul încătușării prin excelență, veșnic uimit de inspirația pogorâtă asupră-i în cele mai vitrege, inumane condiții de viață. Șansa majoră în cazul său a fost aceea ca, după eliberare, prin efortul deloc neglijabil al re-memorării și transcrierii a circa jumătate din totalul celor aproximativ 200 de poezii compuse în celulă, să alcătuiască și să reediteeze, de trei ori, emblematicul florilegiu. Spre folosul nostru, în primul rând.
Intr-una dintre înregistrarile radiofonice cu Demostene Andronescu, el făcea o afirmație care mă obsedează constant. Aceea că viața de după 1964 i s-a părut mult mai ternă, sălcie și tristă, decât anii... de pușcărie. Ciudat! - am spune, potrivit instinctului de conservare și confortului personal. Dar, pentru un om care și-a dat din plin măsura forței interioare, supraviețuind demn, ani în șir, prin binecuvântarea unui elan de poezie adevărată, e pe undeva firesc ca regimul de „semilibertate“ alocat foștilor deținuți politici între ’64 și ’89, supravegherea hărțuitoare și paralizarea socială să fi fost pentru mulți un calvar căldicel și neinspirator. (Jurnalul recent publicat al lui Alexandru Mironescu este o mărturie cutremurătoare în acest sens!) Tot Demostene Andronescu îmi preciza, de altfel, cu durere neconsumată că, după ieșirea din închisoare, izvorul inspirației sale, pur și simplu, a secat.
Regretul sincer că autorul, aflat încă în efervescență intelectuală, nu a mai scris în ultimele decenii câteva noi volume este contrabalansat de recitirea „peisajului său lăuntric“. Un univers în care găsim tot ceea ce este indispensabil poeziei autentice - gama nuanțată a trăirilor, temerilor, viziunilor sau interogațiilor, pusă într-o formă literară care atinge miezul vital. Pe armătura unei prozodii de tip clasic (inevitabilă, de altfel, pentru memorizare), conținutul de imagini artistice, finețea resorturilor lingvistice, diversitatea tonalităților adaptate fiecărei idei poetice în parte, tot acest material creator este, aproape întotdeauna, de o reală actualitate estetică. Dovadă că lectura poemelor lui Demostene Andronescu nu plictisește. Dimpotrivă, îl incită și pe cititorul contemporan. „În mine ieri a fost așa furtună/ că nu credeam să-mi scape nimic teafăr!/ Și nu credeam pe cer să mai rămână/ nedezrădăcinat nici un luceafăr./ Însă, treptat, s-a potolit furtuna/ și s-a pornit o ploaie înspumată; /plângând m-am ușurat de parcă mâna /lui Dumnezeu mi-a luat durerea toată.“ (Climat, p. 28)
Făcând o trecere în revistă (chiar incompletă) a filoanelor tematice din peisajul poetic de carceră al lui Demostene Andronescu, remarcăm încărcătura de sensuri. Absența gratuității. În mod subiectiv, le-aș identifica astfel: pulsiunea, capitularea, sufocarea, chemarea lui Dumnezeu, trânta cu Dumnezeu, visarea. Deseori filoanele se întretaie sau se întrețes, ceea ce conferă textelor o dinamică amețitoare: „Mistere largi mă-nvăluiesc, mă sânger/ neiertătoare umbre-mi dau târcoale,/ înalț un gând ca să dobor un înger,/ dar frânt, de neputință, se prăvale./ Mușc din țărână, huma sângerează/ și-ntărâtat de-a sângelui ispită/ mă îndârjesc pe culmi ce scânteiază,/ cu șovăieli de pasăre rănită.“ (Ecce homo, p. 34). Invocarea lui Dumnezeu este o constantă în poezia închisorilor. După cum mărturisește, Demostene Andronescu a înlocuit vocația rugăciunii (pe care consideră că nu a avut-o) cu vocația revelată a poeziei – care implică o paletă mai largă de atitudini față de Cel de Sus. „Atât de-adânc am coborât în mine/ că mare întuneric m-a cuprins/ și, Doamne, facla gândului s-a stins/ și mă-nfior de-atâta-ntunecime! (...) M-am rătăcit aici, departe-n mine /și, Doamne, cât mai este până-n fund!/ Cât nepătruns și câte bezne-ascund!/ Din candelabre ciungi, tâșniți, lumine!“ (Adâncime, p. 114)
Din poezia de închisoare a lui Demostene Andronescu se poate cita mult și bine, doar că nu o putem face ca și cum ar fi o creație literară... obișnuită. Cititorul are datoria de a conștientiza, clipă de clipă, contextul crâncen al facerii ei, efortul mnemotehnic supraomenesc de stocare a mii de versuri, pe termen lung, responsabilitatea de a tezauriza creația venită ca un har și, mai ales, puterea ei miraculoasă de a asigura supraviețuirea, neutralizând tot ce e rău - disperarea, frica, ura, foamea, frigul. Căci combustia poetică, oricât de teribilă, se dovedește mântuitoare. „E atâta viață-n mine, atâta clocot/ de parcă sunt un turn în care un clopot/ de-o veșnicie-ntreagă-ntruna bate/ și sunetele lui multiplicate/ neavând pe unde să țâșnească-afară,/ se-ncaieră lăuntric, se omoară/ se-ngrămădesc, se suprapun în turlă/ și-nnebunite urlă, urlă, urlă. (...) M-aș revărsa să scap, să mă golesc./ Dar cum? În ce? Pe unde să țâșnesc?/ că-s ferecat, închis ermetic și/ nu pot nici mă prelinge, nici țâșni.“ (Sufocare, p. 134) Dincolo de forța imaginilor și a puternicei amprente personale, lirica lui Demostene Andronescu mai posedă subtila calitate de a nu-și aparține în exclusivitate. De a înmagazina ecourile tuturor celor cu care a împărțit gustul greu al tinereții puse la zid. Iată de ce, locul ei într-un necesar Muzeu Național al Comunismului ar trebui să fie unul de cinste.