De același autor
Cu cât o societate alocă mai mult din produsul său social pentru a fabrica tunuri (toate celelalte lucruri fiind egale), cu atât mai puţin îi rămâne pentru a fabrica unt. Această elementară relaţie inversă a posibilităţilor abstracte de alocare a producţiei într-o colectivitate capătă însă, în cazul României, o serie de particularităţi cu totul speciale.
În luna ianuarie a acestui an, noul preşedinte Klaus Iohannis, pe fondul situaţiei de securitate tot mai îngrijorătoare din Ucraina şi din vecinătatea estică a României, a intermediat semnarea unui necesar acord între liderii partidelor parlamentare, atât de la putere, cât şi din opoziţie, privind creşterea bugetului anual al Ministerului Apărării în perioada 2017-2027, la nivelul de 2% din PIB (adică la nivelul cerinţelor Alianţei Nord-Atlantice). În spiritul care a dus la încheierea acestui acord, creşterea alocaţiilor bugetare pentru apărare ar trebui să fie orientată aproape exclusiv către investiţii în materie de tehnică militară, care să amplifice capabilităţile diverselor categorii de forţe armate, prin comenzi plasate la producătorii autohtoni de armament, achiziţii de la producători externi sau prin iniţierea unor programe de cercetare şi de dezvoltare a industriei naţionale de armament, adaptate nevoilor locale şi cu un rol transversal de durată pentru dezvoltarea ansamblului industriei naţionale, fie prin eforturi proprii, fie prin parteneriate cu state aliate sau prietene.
Din nefericire, acest obiectiv strategic deosebit de important, şi încă mai important în condiţiile politice şi de securitate din prezent sau din viitorul previzibil, vizând modernizarea parcului tehnic depăşit al Armatei Române, este subminat din faşă de noile măsurile populiste ale Guvernului Ponta privind creşterea salariilor şi a pensiilor în sectorul public şi, în particular, de decizia acestuia de a reinstitui pensiile speciale, noncontributive, pentru angajaţii MApN (dar şi pentru cei ai Ministerului de Interne, ai Ministerului de Externe, din structurile penitenciare ale Ministerului de Justiţie, pentru funcţionarii parlamentari, pentru personalul serviciilor de informaţii şi – colac peste pupăză! – pentru indemnizaţiile tuturor demnitarilor).
În data de 27 iulie, după ce a fost promulgată de preşedinte cu patru zile mai înainte şi votată pe 30 iunie cu un singur vot împotrivă de Camera Deputaţilor, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 223/2015, care restabileşte fără jenă regimul de pensii speciale pentru sectorul politico-juridico-militar, de sorginte comunistă, din interiorul sectorului public, după ce acesta fusese abrogat – cu excepţia, juridic inacceptabilă şi moralmente ofensatorie, a pensiilor speciale ale magistraţilor – în anul 2010, prin Legea nr. 263/2010. Acest regim de pensii publice speciale, care din punct de vedere economic nu se bazează pe principiul contributivităţii de-a lungul perioadei de activitate profesională şi care, din punct de vedere politic, este în răspar cu principiul egalităţii şi solidarităţii democratice, acoperă în România 159.000 de persoane din aşa-numitele „instituţii de forţă“ sau circa 2,9% din totalul pensionarilor, care se ridică în prezent la 5.357.000 de persoane. Cu toate acestea, el absoarbe în jurul a 10% din cheltuielile publice totale cu pensiile, nefiind practic afectat câtuşi de puţin de aşa-numita austeritate bugetară din perioada 2010-2012, în care a fost totuşi transparentizat, prin includerea sa în evidenţa Casei Naţionale de Pensii şi Asigurări Sociale (CNPAS). În sfârşit, cuantumul mediu al „pensiei publice speciale“ este de trei ori mai mare decât cuantumul mediu al „pensiei publice normale“ de care beneficiază restul de 5.198.000 de pensionari din ţară.
Ministerului Apărării Naţionale, prin Casa de Pensii Sectoriale a MApN, îi revine cel mai mare număr de „pensionari speciali“, nu mai puţin de 77.000 de rezervişti generali, colonei şi maiori care şi-au desfăşurat în bună măsură activitatea sub flamurile Republicii Socialiste România. El e însă aproape egalat la acest capitol de Ministerul de Interne, unde Casa de Pensii Sectoriale a MI contabilizează 65.500 de generali, colonei, maiori şi căpitani care au servit, în marea lor majoritate, lugubrul – şi de-a dreptul criminalul – Departament al Securităţii Statului ori trupele de miliţie ale regimului comunist. Ministerul de Justiţie, Ministerul de Externe, SRI şi SIE deţin, prin structuri proprii, restul de circa 20.000 de „pensionari speciali“ nonmilitari, în genere cu o istorie profesională similară.
În ceea ce priveşte sporirea capabilităţilor de apărare ale României, creşterea populist-electorală a pensiilor şi a salariilor publice declanşată de Guvernul Ponta – la pachet cu o serie întreagă de alte creşteri abrupte de cheltuieli sociale de o importanţă bugetară mai scăzută (dar semnificativă pentru direcţia politicii guvernamentale ), care variază de la creşterea cu 75% a rentelor veteranilor de război şi până la dublarea alocaţiilor pentru copii – riscă să deturneze proiectata creştere la 2% din PIB a bugetului MApN, oricum tardivă, în raport cu evenimentele şi încă modestă în raport cu cerinţele stării de fapt, de la foarte necesarele investiţii în tehnică militară către asistenţa socială, în sens larg, a personalului militar. Cu alte cuvinte, în schimbul antologic dintre unt – a se citi, producţia de bunuri civile din economie sacrificată în favoarea prelevărilor guvernamentale destinate producţiei militare – şi tunuri – a se citi, transportoare blindate SAUR I şi II, tancuri TR-85 M1 Bizonul şi TR-85 M2, avioane de vânătoare de nouă generaţie, elicoptere de atac, un sistem naţional de rachete antiaeriene, noi fregate şi corvete antisubmarin –, naţiunea riscă să primească de fapt cu totul altceva, şi anume, o armată de ofiţeri pensionari ai RSR.
Cheltuielile cu pensiile reprezintă în momentul de faţă 25,9% din bugetul MApN, care se ridică în anul 2015 la 1,42% din PIB, deci nu foarte departe de nivelul de 2% fixat începând cu anul 2017 pentru a spori capabilităţile militare naţionale. Alte 37,14% din bugetul MApN sunt ocupate de cheltuielile cu salariile personalului. La toate acestea se mai adaugă 0,86% cheltuieli cu asistenţa socială în sens restrâns (rente de veterani, indemnizaţii pentru familiile unor militari morţi la datorie etc.). În total, aşadar, nu mai puţin de 63,9% din bugetul consolidat pentru apărare al unui stat, aflat, din punct de vedere strategic, într-o zonă moderat periculoasă a lumii şi care se ambiţionează să deruleze operaţiuni pe mai multe teatre externe, e rezervat unor cheltuieli existenţiale de consum, cu salariile şi pensiile personalului.
Sigur, odată cu reinstituirea pensiilor speciale, MApN – la fel ca MI şi MJ – poate ascunde în acte o parte din costul anunţatelor creşteri ale salariilor şi pensiilor în sectorul public, ca urmare a faptului că nu va mai fi obligat să plătească cota angajatorului la CNPAS, însă MApN nu va putea ascunde publicului românesc, aliaţilor şi adversarilor României faptul că nu va fi în stare să doteze statul român cu capabilităţi militare superioare, într-un moment în care, mai mult ca oricând în ultimul deceniu, situaţia internaţională o cere.