De același autor
Atât timp cât nu va exista voinţa politică asupra unor modificări legislative de substanţă, activitatea CNA de „garant al interesului public” se va scufunda în continuare în zona mocirloasă a compromisurilor şi aranjamentelor de gaşcă.
Consiliul Naţional al Audiovizualului este de o bună bucată de vreme o instituţie blocată. Aproape că îţi vine să te întrebi pentru ce îşi iau salariile o sumedenie de secretari de stat (unul dintre ei cu rang de ministru), neegalată numeric de nicio altă instituţie centrală, în vreme ce posturile de televiziune se află într-o adevărată competiţie la încălcat legea, conştiente că degeaba curg reclamaţiile şi sesizările: nimeni nu-şi pune nici măcar problema de a lua vreo măsură.
Totul a pornit de la conflictele care s-au dezvoltat în instituţie şi care au condus la dezvăluirea celebrelor înregistrări prin care toată suflarea românească a avut ocazia să afle cum se exprimă un demnitar de prim rang al statului român şi cu ce matrapazlâcuri îşi mai ocupă acesta timpul. Trei dintre membrii Consiliului au socotit că este sub demnitatea lor să se mai aşeze la masa de lucru cu o asemenea persoană, drept pentru care nu s-a mai putut forma cvorumul impus de lege pentru adoptarea hotărârilor; în treacăt fie spus, cvorumul putea fi atins dacă persoana în discuţie ar fi renunţat să participe la luarea hotărârilor (rămâneau zece disponibili) sau dacă cei opt rămaşi ar fi ocupat cu adevărat baricadele şi ar fi amânat concediile sau alte treburi personale care îi ţineau departe de locul de muncă exact în orele în care tot ei ar fi programat şedinţele.
După multă vreme, abia după ce şi-au epuizat celelalte subiecte din încărcata lor agendă, comisiile de cultură ale parlamentului i-au chemat la ordine pe membrii CNA, iar „jigodia de Georgică Severin” (conform exprimării Laurei Georgescu) a venit cu ideea că blocajul a intervenit din cauza neadecvării regulamentului de organizare şi funcţionare (ROF) al instituţiei la condiţiile şi necesităţile concrete ale momentului. În buna tradiţie românească, s-a dispus constituirea unei comisii formate din cei mai competenţi trei membri ai Consiliului, pentru a purcede la modificarea regulamentului buclucaş. Dornici să nu piardă ocazia de a se afla în treabă, marţi 2 septembrie, li s-au alăturat şi ceilalţi membri, într-o şedinţă în care s-a purces la un fapt foarte obişnuit pentru România, dar extrem de grav în esenţa sa: ajustarea unui act normativ şi a prerogativelor unei funcţii după nevoile impuse de ocuparea ei de către o anumită persoană, în loc să se procedeze după logica elementară a selectării persoanei potrivite pentru exigenţele funcţiei. Din aceeaşi şedinţă, înainte de a ieşi regulamentul reorganizat şi refuncţionalizat, a fost expulzat un comunicat, prin care nu mai puţin de opt membri ai Consiliului „se delimitează categoric faţă de limbajul şi comportamentul preşedintelui CNA, d-na Laura Georgescu, în situaţii prin care a adus o gravă atingere imaginii instituţiei noastre şi care au fost în atenţia publică în ultimele luni”.
Scriam deunăzi, într-un text căruia nu m-am prea priceput să-i evidenţiez caracterul ficţional, despre existenţa unor împrejurări în care limbajul folosit de o persoană publică în spaţiu privat poate să nu fie subiect de reflecţii publice. De data aceasta, era vorba însă de exprimări în spaţiul instituţional ale unei persoane numite să conducă respectiva instituţie, astfel încât greutatea lor nu mai putea fi ignorată. Nu reiau trimiterile la vechile înregistrări făcute publice din interiorul Consiliului şi nici la mărturiile cunoscute ale unor funcţionari ai acestuia, dar nu mă pot abţine să nu remarc încremenirea în care au rămas persoanele şi instituţiile implicate, cu atât mai mult cu cât unele erau direct vizate de respectivele exprimări. Un fost membru marcant al Consiliului le-a catalogat ca fiind componente ale unui „limbaj care se foloseşte la un mic şi-o bere”, omiţând faptul că ele au fost făcute în spaţiul public, în cadrul relaţiilor de serviciu; poate că respectivul a dorit să sugereze că activitatea CNA din ultima vreme era focalizată pe mici şi bere, dar îmi permit să cred că până şi acestea şi-ar pierde savoarea dacă ar fi asezonate cu asemenea exprimări.
Cam aşa stăteau lucrurile care au dus CNA în blocaj funcţional. Pentru a se asigura împotriva oricăror neprevăzute în campania electorală, păpuşarii noştri politici au luat, cu minuţiozitatea demonstrată, măsuri ferme ca instituţia să rămână total scoasă din joc, simulând însă cu abilitate o dorinţă sinceră de normalizare a situaţiei generate de expirarea mandatelor unor membri chiar în acel timp.
Deja celebra preşedintă a instituţiei a înaintat conducerii Senatului o scrisoare prin care se aducea la cunoştinţă că două membre ale Consiliului (Narcisa Iorga şi Cristina Trepcea Suhan) urmau să iasă din funcţie la 14 octombrie, iar din 4 noiembrie ieşeau pe tuşă încă doi membri (Christian Mititelu şi Radu Călin Cristea). Instituţiile îndrituite au fost invitate să facă propuneri pentru înlocuitori, ele au fost trimise la comisiile de specialitate chiar cu o zi înainte de suspendarea activităţii parlamentului, dar... stupoare: activitatea s-a suspendat mai devreme, cvorumul „de lucru” nu s-a putut constitui şi astfel CNA a rămas ciung şi olog, lovit cu premeditare de o impotenţă absolută. Ororile debitate de unele televiziuni în timpul campaniei electorale nu au mai putut fi nici măcar luate în discuţie în cadrul Consiliului, astfel încât electoratul a putut constata direct calitatea unei competiţii haotice absolute între televiziunile eliberate de orice constrângeri normative sau de bun-simţ, devenind astfel o victimă inconştientă sau revoltată a unei cantităţi de manipulare fără precedent.
De-acum începe picajul. Cum vorba românească „unde dai şi unde crapă” vine mereu să-şi probeze temeinicia, tăvălugul pornit de la exprimările licenţioase s-a împotmolit în iţele unor afaceri licenţiate. Se părea că lucrurile s-au precipitat în cazul cu pricina, în care apăruseră deja trei suspecţi penali şi mai erau aşteptaţi cel puţin tot atâţia. Cum s-a început cercetarea penală, cum a apărut agitaţia printre distinşii membri ai Consiliului. Citez câteva idei din comunicatul amintit (respectând redactarea originală): „Consiliul Naţional al Audiovizualui se distanţează atât de atitudinea publică, cât şi de limbajul nedemn ale dnei Laura Georgescu pe care le consideram inadecvate cu calitatea de membru al CNA cu valoriile şi principiile Consiliului şi, cu atât mai puţin, cu poziţia de şef al acestei instituţii.
Apreciem că, în toate contextele evocate de mass-media, dna Laura Georgescu s-a manifestat de o manieră care a putut umbri străduinţele noastre de a păstra CNA în sfera sa conferită de lege, aceea de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale.
Obstinaţia dnei Laura Georgescu de a nu propune o soluţie de ieşire din acest trecător impas instituţional pe care singură l-a creat impune luarea urgentă a unor masuri de revenire la normalitate şi de recâştigarea a încrederii publicului, partenerilor şi angajaţilor Consiliul Naţional al Audiovizualului. O probă elocventă în acest sens va fi noul Regulament de Organizare si Funcţionare al CNA ce va deveni public pana la sfârşitul săptămânii şi prin care deciziile interne din instituţia noastră urmează să se desfăşoare într-un regim de transparenţă sporită.”
Rezultatul acestor promisiuni s-a concretizat prin Decizia nr. 530 / 16.09.2014, care impunea intrarea în vigoare a noului ROF începând cu data de 12 septembrie 2014. Nu ne mai batem capul cu fleacuri privind impunerea la patru zile după ce
s-a produs, dar merită studiate efectele şi anticipate consecinţele, acum, că au fost numiţi doi membri şi cvorumul de şedinţă va putea fi din nou asigurat. În paranteză merită subliniat ceea ce toată lumea de bună-credinţă observă, şi anume că puterea nu a înţeles semnalul dat la ultimul scrutin şi continuă atitudinea dominatoare şi dispreţuitoare care a discreditat-o în ochii electoratului: au fost numiţi noi membri care consolidează majoritatea deja cristalizată în Consiliu, fiind respinsă singura propunere care ar fi susţinut opinii contrare. Cu o asemenea afiliere politică majoritară, este greu de sperat că CNA va redeveni un for de dezbateri reale, sprijinite pe argumente profesionale şi legale.
Conform noului ROF, funcţia de preşedinte, cu atribuţii clar prevăzute în textul legii şi diferenţiate de ale celorlalţi membri, se distinge doar prin păstrarea calităţii de ordonator de credite şi validarea prin semnătură a hotărârilor plenului. Consiliul în ansamblu şi-a arogat coordonarea activităţii compartimentelor funcţionale ale instituţiei; nu e greu de imaginat cât de greu se vor putea lua hotărâri care să formuleze dispoziţii clare executivilor şi cât de uşor va putea fi blocată orice activitate prin găsirea unor argumente legate de nerespectarea disciplinei financiare. Organizarea şi conducerea şedinţelor vor reveni „prin rotaţie” fiecărui membru al Consiliului, dar aceasta nu oferă nicio garanţie asupra asigurării cvorumului, obligativitatea participării la şedinţe nefiind impusă de nicio prevedere normativă. Situaţia seamănă întrucâtva cu cea din parlament, unde orice grup care se supără îşi poate lua jucăriile şi pleca, lăsându-i pe ceilalţi cu ochii-n soare. Cu o prezenţă în activitate facultativă, CNA va continua să ofere o imagine jalnică asupra lipsei de eficienţă a majorităţii instituţiilor publice, mai ales a celor măcinate de conflicte interne între tabere subordonate politic.
Atât timp cât nu va exista voinţa politică asupra unor modificări legislative de substanţă, care să introducă nişte criterii profesionale de alegere a membrilor Consiliului şi nişte rigori comportamentale care să le guverneze prestaţiile, completate cu modalităţi de responsabilizare în faţa societăţii, activitatea CNA de „garant al interesului public” se va scufunda în continuare în zona mocirloasă a compromisurilor şi aranjamentelor de gaşcă, până la un nivel care va duce la implozia şi volatilizarea existenţei acestei instituţii. Există toate premizele să concluzionăm că nici actualii membri ai Consiliului şi nici cei care acum sunt chemaţi să-l completeze nu văd situaţia creată mai departe de avantajele unei sinecuri lipsite de orice responsabilitate. Mai devreme sau mai târziu, pe fondul unei redeşteptări a unei conştiinţe publice de mult amorţite, consecinţele acestui picaj nu pot conduce decât către dizolvarea instituţiei într-o altă autoritate a statului. Realitatea din alte ţări europene vine să încurajeze un asemenea experiment, dar consecinţele sale, ţinând seama de particularităţile audiovizualului românesc, sunt încă imprevizibile.